Oli mukava ajelu vähän ajetulla pyörällä! Omassa Gessussa on jo 150 000 km ja IBAF:n Pannarissa vain 130 000 km mittarissa.
Hain keskiviikkona alkuillasta Pannarin Vantaalta Ilpon varikolta puhtaana ja kiiltävänä. Timo perehdytti pyörään ja samalla kerhon Spot asennettiin ohjaustankoon jarrunestesäiliön päälle julman pitävällä tarrakiinnityksellä. Matkalla laite meni omia aikojaan pois päältä jossain vaiheessa. Huomasin vasta aivan lopussa tämän ja laitoin uudelleen päälle Lappeenrannassa. Merkkivalo vilkutti nyt punaista eli pyysi uusia litium-paristoja hiipuneiden alkaalien paikalle. Uudet litium-paristot vaihdoin samalla kun luovutin pyörän takasin Ilpon varikolle.
Pannarissa on "tupakan sytytin"-kokoinen virran ulosotto vasemman hansikaslokeron sisällä ja Gerbiileille virransyöttä vasemman polven läheltä. Kahvalämppäreitä ja ulkoilman lämpömittaria vähän kaipasin. Laitoin TomTom:n autotelineen kiinni pyörään , eikä se irronnut kuin kerran kehä 3:n röykyissä.
Aloitin SS1000 "Etelä-Suomen tähden" muunnelman kuittien keräämisen torstaiaamuna klo 02:45 Helsingistä . Ensin käynti Raisiossa (joo Turun yritin kiertää, ettei paikalliset herää
). Sitten moottoritiesulkeisten jatko Ylöjärvelle (säästelin myös Tamperelaisten hermoja). Toisen kehä 3:lla poikkeamisen jälkeen suuntasin Jyväskylän kautta Hirvaskankaalle, missä alkoi sade. Sieltä sitten kohti itää Suonenjoen kautta Kuopin Pitkälahden ABC:lle. Tähän asti laatimani tiukka aikataulu piti, mutta loppumatkasta Mikkelin ja Lappeenrannan kulmapistellä jäin aikataulusta muun liikenteen takia jälkeen noin ½ tuntia. Saavuin IBAF:n kuukausikahville Lahteen MP-Museolle 18:30. Viimeinen etappi oli lopetuskuitin nouto Vallilan Shellilltä. Lopuksi pyörän pesu ja palautus Vantaalle.
Hondat ovat yleensä siitä huonoja pyöriä, että niistä on vaikea löytää pahoja vikoja. Sama ongelma vaivaa kerhon Pannariakin. Pyörä on rungoltaan jämäkkä ja kaikin puolin tehty matkalavetiksi. Ajoasentoa jaksaa pitää yllä tunnista toiseen ja laukuissa on paljon tilaa tavaroille. Tankki on reilu (28l) ja bensan kulutus kohtuullinen, jopa verrattaessa uusin pyöriin. Kaasutin moottori toimii erittäin loogisesti ja ilman persoonallisia kontailuja. Tehotkin ovat tallella. Timo jo kehui valoja. Nimen omaan kaukovalot ovat niin hyvät, että en lähtisi xenoneja hankkimaan.
Tämä yksilö on todennäköisesti parhaimmillaan enintään 170 cm pituiselle kuljettajalle. Satula on melko matala ja tuulisuojan pyörteily aiheuttaa pitemmille kuljettajille kovan (mutta tasaisen ) kypärämelun. Ajoin n 1500 km 25db korvatulpilla ja lopuksi n 100 km ilman tulppia. Enempää en olisi viitsinyt ajaa ilman kuulosuojaimia. Mahtavan tilavan takalaukun varjopuolena on sen aiheuttama pieni sivuttaisliike, joka korostuu nyt kun pyörässä on alla PilotRoad 3-renkaat. Nämä renkaat ovat aavistuksen levottomat. Tunne on kuin ajaisi koko ajan pienen asfalttiharjanteen päällä. Tässä kappaleessa esitetyt asiat ovat jo hienostelua.
IBAF:n Pannari on hyvä pyörä ja hakkaa monet uudet rimpulat mennen tullen matkakaverina. Saatan lainata sitä vielä pitemmällekin reissulle loppukesästä, jos silloin on vielä kestotestikilometrejä ajamatta.
Pannariin voisi asentaa lämpömittarin ja tarratekstillä tiedot:
- suositeltavasta bensalaadusta (tankkasin 95E:tä)
- käytettävät rengaspaineet (paineet olivat lähtiessä 2,55 ja 2,90)
- käytettävän öljyn (tai laukkuun öljypullo).
Kahvalämppäritkin olisivat kivat, mutta ilmankin pärjää.
Täydennys 1.6.2012: Polttoaineenkulutus oli 5,9 l/100km.
Wesa