Ajo nro: 10. Harri Hjulgren SS1000 150 398-152 090km

2012 Rautaperse® Kestotestin keskustelu käydään täällä.
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4105
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Ajo nro: 10. Harri Hjulgren SS1000 150 398-152 090km

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Harrin suunnitelma oli lähteä aamulla aikaisin SS1000 ajoon ja spotti onkin lähettänyt ok viestin 4:30 Turun keskustasta.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
Ismo Mannila
Jaloteräskankku
Viestit: 2078
Liittynyt: 25 Syys 2009, 09:12
Kerho: TFMK

Re: Ajo nro: 10. Harri Hjulgren SS1000

Viesti Kirjoittaja Ismo Mannila »

Jos Spotin olisi tarkoitus olla päällä, niin edelleenkään ei se oikein luotettavaa kuvaa anna itsestään.
Kahdella loikalla Turusta Ouluun.
4:30, 12:11 ja 13:28. Kyllä siitä reittiä pystyy seuraamaan.
Sateita pohjoisempana, joten reitti suuntautunee takas etelää kohden.
Honda ST 1100, Kawa KLE 500, BMW F650 GS, MG 750 Nevada Club, Tunturi Poni
Mile Eater Member
Ismo Mannila
Jaloteräskankku
Viestit: 2078
Liittynyt: 25 Syys 2009, 09:12
Kerho: TFMK

Re: Ajo nro: 10. Harri Hjulgren SS1000

Viesti Kirjoittaja Ismo Mannila »

Nyt Spotti pelaa taas paremmin ja Harri tulossa jo takaisin Suolahden kohdalla.
Arvaus on että Jyväskylästä taas pohjoiseen.
Honda ST 1100, Kawa KLE 500, BMW F650 GS, MG 750 Nevada Club, Tunturi Poni
Mile Eater Member
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4105
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajo nro: 10. Harri Hjulgren SS1000

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Taitaa olla ajo ajettu ja Pannarin palautus Loimaalle menossa.
Harri soitteli matkalta ja kertoi muuttaneensa reittiä kun oli viime viikolla jo käyneen paikoilla minne oli tämän ajon suunnitellut. Spotti saatiin toimimaan parin yrityksen jälkeen, jotain ongelmaa taitaa olla OK näppäimessä kun trackin ei käynnisty kuten pitäisi.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
Juha Helin
RST-ahteri
Viestit: 565
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 23:45
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ajo nro: 10. Harri Hjulgren SS1000

Viesti Kirjoittaja Juha Helin »

Harri oli Loimaalla pyörää luovuttamassa illalla 22:45. Kilometreja nyt 152.091.

SPOT jostain syystä "putoaa" helposti pois, pitää muistaa katsella ja painaa uudestaan päälle.

Pyörä mene renkaan vaihtoon iltapäivällä ja torstai illalla tai perjantai aamulla Soinin Pekka noutaa sen SS3000 Baltic ajoa varten.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily - eikä sekään ole kovin tärkeää
Joe Dalton
Teräsperse
Viestit: 325
Liittynyt: 25 Heinä 2011, 23:11

Re: Ajo nro: 10. Harri Hjulgren SS1000

Viesti Kirjoittaja Joe Dalton »

Vähän ohi aiheen....Montako settiä renkaita on varattu kestotestiä varten? Ja monesko pari menossa?
43259/20
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4105
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajo nro: 10. Harri Hjulgren SS1000

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Vähän ohi aiheen....Montako settiä renkaita on varattu kestotestiä varten? Ja monesko pari menossa?
Toinen setti on menossa ja näillä Dunlopeilla ajetuttu 17 435km. Eilen vietiin kolmas setti Loimaan kuriiripalvelun toimesta Loimaalle kun tänään pitäisi vaihtaa uusi setti Bridgestone BT-21/23 alle.
Kuva
Renkaista on tarkoitus tehdä laajempikin juttu ja niitä testaan MP Maailman avustamana joten kun kiireiltäni ehdin niin avaan oman keskustelun renkaille.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
Ismo Mannila
Jaloteräskankku
Viestit: 2078
Liittynyt: 25 Syys 2009, 09:12
Kerho: TFMK

Re: Ajo nro: 10. Harri Hjulgren SS1000 150 398-152 090km

Viesti Kirjoittaja Ismo Mannila »

Päivitetty Harrin ilmoittamat kilometrit otsikkoon ja ajopäiväkirjaan.
Honda ST 1100, Kawa KLE 500, BMW F650 GS, MG 750 Nevada Club, Tunturi Poni
Mile Eater Member
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Ajo nro: 10. Harri Hjulgren SS1000

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Tässä lyhesti kestotestijorinaa:

Tämän ajosuorituksen pääasiallinen tarkoitus oli hoitaa oma "leiviskä" tässäkin IBA Finlandin ajotapahtumassa.

Reittiä oli muutettu, koska viime viikolla tuli seikkailtua oikein urakalla tuolla Raatteentien maisemissa. Eilen 13.6.2012 ajettu reitti:

1. ST1 Stålarminkatu, Turku

2. Neste Keimola itä, Vantaa

3. Teboil Pirkanhovi, Lempäälä

4. Shell Hirvaskangas, Äänekoski

5. Teboil, Kärsämäki

6. Neste Hiironen, Oulu

7. Shell Hirvaskangas, Äänekoski

8. Teboil Pirkanhovi, Lempäälä

9. Neste Keimola länsi, Vantaa

10. ABC Koulukatu, Turku

11. ST1 Loimaa

Matkaan lähdin puoli viiden paikkeilla aamulla ja lopetus puoli kahdentoista paikkeilla illalla. Lähtiessä lämpötila +6 astetta. Päivänylin lämpötila + 23 astetta. Veikkolasta Vantaalle asfaltti oli märkää ja sama juttu palumatkalla Jyväskylässä. Tampereen ohituksessa noin 10 minuutin vesikuuro. Yleisesti ottaen hienoa säätä koko päivän. Jämsässä oli 4-tien ylittävä silta suljettu korjaustöiden vuoksi, joten ajoin mennen tullen Keskustan kautta.

Pari mieleeni jäännyttä tapahtumaa matkalta. Menomatkalla Pyhäjärvellä näin peilistä että joku sekalaisista pyöristä koostuva porukka saavuttaa minua ja hetken päästä yksi kyykky menikin siististi ohitseni. Saavutin autojonon ja ohitin pari autoa. GPS-nopeus noin 105 km/h. Edessäni oli vielä yksi auto, jota lähdin ohittamaan. Vilkku päälle, vilkaisu peiliin ja menoksi. Mutta mitä helv... metrin päästä sujahtaa ohitseni jonosta lähtenyt Suzukin "bussi" ainakin 160 km/h saaden kaverinsa kiinni ja jääden siihen ajelemaan. Hitto mikä ääliö! Ei mitään järkeä, varsinkaan kun oma nopeutenikin oli sellainen etten varmasti olut jonon tukkeena. Päällä oleva ajoasu myöskin antoi uskoa, että kypäränkin sisältä paljastuu oikea Imbesilli! Kuten niin tavallista tämänkin "tosikuski" oli hetken päästä huilaamassa huoltoasemalla ja ajoin ohitse. Eivät enää saanneet minua ennen Oulua tavoitetuksi. Limingassa oli tienposkessa Poliisien MP ja maija, toivottavasti nappasivat tämänkin pöllön. No, paluumatkalla melkein samassa kohdin partio oli pysäyttänyt jonkun Puolankilvissä olevan pakettiauton jonka kärryssä oli niin paljon tavaraa että ihme kun kaikki siellä pysyivät. Ehkäpä siinä samalla tarkistettiin oliko jotain vierastakin tarttunut kuormaan. Pihtiputaan kohdalla tuli ohituskaistalla vastaan kaksi 09-värityksessä olevaa Gessun GSA-versiota. Kyllä, on se hulppea näky...

Palautetta pyörästä. Omistin tälläisen aikanaan vuosina 1992-1996 ja kilometrejä tuli sellaiset 130 000, joten kokemuspohjaa löytyy tähän pyörämalliin. Kävin mm. Pannarilla ainoassani FIM-rallisssa vuonna 1994 Tsekin Havirovissa. Oman pyöräni väri oli punainen.

Pyörää ajaessa kyllä huomaa, että se on jo kahden kymmenen vuoden takaa. Tekniikka on monilta osin uusissa pyörissä kehittyneempää.

- tuulilasi. Aivan liian matala minulle. Aiheuttaa kovaa meteliä kypärään ja pahoja pyörteitä hartioihin. Näistä syistä ajaminen on raskasta. Omasssa pyöräsäni oli tuulilasi vaihdettu korkeammaksi! Suosittelen vaihtamaan tähänkin.

- ohjaustanko minun makuuni aavistuksen liian kapea. Ajoasento hieman etukeno, muttei kuitenkaan liikaa.

- mittaristo. Perinteinen, toimiva ja samalla ajaton. Pidin tästä. parempi kuin joidenkin pyörien "digitaalihirvitykset". Erikoisuutena keltainen varoitusvalo sivuseisontatuen (side stand) ollessa käytössä.

- kahvanlämmittimien puute. Suosittelen hankkimaan tähän pyörään kahvanlämmittimet. Nykyään Suomessa perusvaruste, jopa kesäöinä. Itselläni oli reissussa monia eri hanskoja, joten ei ongelmia. Epäilen kuitenkin että saattaa tulla monelle testotestikuskille yllätyksenä.

- laukut tilavat ja suht käytännölliset, mutta 52 litran Givin Maxia aiheuttaa ikäviä pyörteitä suuremmissa nopeuksissa. Saahan sinne mukavasti mahtumaan mm. kypärän, mutta huono esim. Autobahnalla. Tässä yksilössä ko. laukku "elää" huomattavan paljon. Vaatii oman avaimen. sivulaukkujen avaimena toimii virta-avain. Itselläni oli aikoinaan hondan matalampi 25 litran alkuperäinen perälaukku. Ei niin tilava, mutta erittäin toimiva kaikilla teillä. Lisäksi vielä sikakallis!

- peilit hyvät. Vaatii aluksi totuttelua, koska sijaitsevat ohjaustangon alapuolella.

- penkki tuntui aluksi hyvältä, mutta puolenvälin jälkeen ehkä aavistuksen pehmeähkö minulle. Makukysymys.

- tankki tilava 28 litraa, joten toimintasäde kuten matkapyörässä tulee ollakin. Tällä ajaessa täytyy muistaa 300 mailin sääntö. Tankkaaminen helppoa ison täyttöaukon johdosta. Bensatankinluukku saisi mennä painamalla kiinni ilman avainta. Nyt täytyy käyttää avainta. Keskikulutus tällä reissulla tasan 5 litraa per 100 kilometriä. Varmasti pääsee allekin jos oikein yrittää ja ajaa vähemmän moottoriteitä.

- jarrujen teho ei enää vastaa tämän päivän vaatimuksia. Vaatii määrätietoista otetta ja kohtuullisen paljon voiman käyttöä. Kannattaa testata ennen pidemmälle lähtöä.

-SPOT:lle tulisi hankkia teline. Pysyy kyllä tarrallakin, mutta on aavistuksen huonossa paikassa huonossa asennossa mm. merkkivalojen tarkkailemiseksi. Etuosa tulisi olla aavistuksen kallistettu kohti kuljettajaa. Lisäksi laite on anastusherkässä paikassa kiinni ja ainakin ulkomailla se on otettava irti pyörästä, jos kukaan ei jää vartioon. Toisaalta telinettä ei saa "normikonstein" pyörään asennettua.

- GPS-teline on automallinen, joten joudut vaihtaamaan laitteesi asetukset oikealle ajoneuvolle sopivaksi. Irtoaa helposti "pallurasta", jos ajat kuoppaan tai sillan liitoskohtaan, kuten minulle kävi Jyväskylässä. Käytä siis irtohinaa tai nippusidettä varmistus kiinnityksenä. Pyörään on tehty sitä varten kiinnityspiste. GPS-teline ei ole lukittava. Ole tarkkana ettei laitetteesi häviä luvattomiin taskuihin. Teline on huonossa paikassa ts. peittää ikävästi mittaristoa. Säädin sen niin vasempaan reunaan kuin pystyy, jolloin se oli parempi. Mielestäni näyttöruutu tulee liian lähelle kuljettajaa.

- renkaat toimivat hyvin. Normikelit, joten ei paljon muuta pysty kommentoimaan.

- käynnistys. Muista että kysymyksessä on kaasutin versio 80-luvun tekniikalla. Ensin ryyppy täysille ja sitten koneen lämpiessä "löysätään" hitaasti. Kaasulla voi hieman avittaa, jos pyörä meinaa sammua. Tuttua vähänkään kauemmin ajaneille.

- istumakorkeus tuntuu Sotanorsun jälkeen hassunmatalalta, mutta sopinee useimmille. Polivikulma minulle sopiva.

- moottori on hyvä ja toimiva. Tuntuu olevan hevoset tallella. Ei varsinaista tehopiikkiä, vaan teho tulee ulos moottorista "kuminauhamaisesti". Kierrokset hiukan korkeammalla kuin Gessussa. Ohitukset suurimmallakin vaihteella sujuvat pääsääntöisesti ripeästi.

- vaihdelaatikko. Viisi vaihdetta. Pyörässä voisi tehojen puolesta olla kuudeskin ns. ylivaihde jolla kierroksia ja kulutusta mahdollisesti pienennetään moottoritieajossa. Ei vaihteenosoittajaa. Vaihteet menevät hyvin päälle.

Ei pidä käsittää väärin, sillä kaikista kritiikistäkin huolimatta pyörä on vieläkin kelpomatkapeli :) . Varsinkin jos hinta ja kunto kohtaavat. Pienellä varustelulla tästä saa mieleisensä. Toki ainahan joku sanoo, että ajettiin sitä ennen MZ:llä, Hondan Tuutilla yms. ja hyvin pärjättiin. Varmasti, mutta nykyään moottoripyörissäkin vaatimustaso ominaisuuksille ja varustelulle on mennyt valovuoden eteenpäin sitten tämän harrastuksen aloittamiseni sekä Pannarin markkinoilletulon.

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Juha Helin
RST-ahteri
Viestit: 565
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 23:45
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ajo nro: 10. Harri Hjulgren SS1000 150 398-152 090km

Viesti Kirjoittaja Juha Helin »

Pyörässä on nyt uudet kumit ja se on Soinin Pekalla, joka lähtee huomenna ajamaan SS3000 Baltic ajoa.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily - eikä sekään ole kovin tärkeää
Vastaa Viestiin