Pannarissa jotain vikaa?

2012 Rautaperse® Kestotestin keskustelu käydään täällä.
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4105
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Pannarissa jotain vikaa?

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Joko Pannari alkaa väsyä 168 203km kohdalla noin 40 000im ajon jälkeen?
Oireet ovat aika pieniä mutta koska edellisestä ajostani on noin 20 00km niin havaitsin pyörän toiminnassa muutoksia.
- ohjaus ravistaa aavistuksen verran. Selvimmin sen huomaa n. 80km/h nopeudella
- ajotuntuma on muuttunut, aikaisempi keulan ”leijuva” hakeminen moottoritienopeuksissa on muuttunut ”terävämmäksi” epätasaisuudeksi.
- etujarru ei ota tasaisesti kiinni vaan sykkii
- ohjaustanko on kääntynyt hiukan vinoon
- eturengas kuluu epätasaisesti, enemmän vasemmalta puolelta
- aikaisemmat ajajat ovat kertoneet oikean iskunvaimennin on vuotaneen öljyä, nyt vuotoa ei näkyvissä
Nyt sitten miettimään mistä nämä johtuvat ja tarvitsisko tehdä jotain ja mitä?
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
Fobba
Teräsperse
Viestit: 356
Liittynyt: 24 Huhti 2009, 13:13
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Pannarissa jotain vikaa?

Viesti Kirjoittaja Fobba »

Eihän nuo nyt mitään vikoja ole - ihan normi juttuja tuon ikäisessä ja noilla kilometreillä :? :?

Renkaanvaihdossa Mikkelissä rengaspaineet nostettiin 3,2-3,4 bar:iin, jolloin etupään ajotuntuma on luonnollisesti "kovempi", kun rengas joustaa vähemmän.

Itse myös vanhalla kalustolla (25 v) ajavana huomasin, että keula ei ole ihan kunnossa. Mitään vakavaa tai turvallisuuteen vaikuttaa puutetta ei ole, mutta pienellä laitolla keulan saisi selvästi parempaan kuntoon. Öljyvuoto saattaa olla loppunut siitä syystä, että iskari on jo tyhjä ja sillä on jo sitten merkitystä keulan käytökseen.

Etujarrun osalta huomasin renkaanvaihdon yhteydessä (kun levyt olivat irti), että niiden avaamisessa kaikki pultit eivät olleet samassa kireydessä. Muutamaa piti vääntää ihan tosissaan, että sain levyt pois rengaskonetta varten. Kiinnitin levyt takaisin tasaiseen momenttiin, jolloin voi olla, että epätasaisesti aikanaan kiristetyt levyt ovatkin jo vähän kieroutuneet. Helppo tsekata, jos on heittokello, tai menee kyllä ihan ruuvarillakin.

Koko keula paloiksi, putsaus ja kuluneet liikkuvat osat/tiivisteet uusiksi. Yhden illan homma, jos on osat käsillä. Jos itse hommaa osat, ei kustannus ole suuri. Jos teettää putiikissa, menee siihen varmaan 5-6 h kaikkine purkuineen.
Don`t call me, I`ll call you...
jussi613
Tinatakamus
Viestit: 86
Liittynyt: 23 Tammi 2011, 13:13
Kerho: konepyörä klubi pori
Paikkakunta: Pori

Re: Pannarissa jotain vikaa?

Viesti Kirjoittaja jussi613 »

Vaimon pannariin just vaihdoin vas.etujarrulevyn oli hieman kierossa ja pannarissa on "kelluvat"levyt eli levyjen alla on pahviset prikat jotka väsyy ja levy pääsee elämään.
ja etupään "kelluminen" on tuttu juttu kun iskarin öljyt sekä putkien alapään muovipuslat löysät alkaa hakemaan? ja huomasin että renkaissa on eroja nyt michelin pilot road2 ja toimi hyvin 3500tkm ja sen jälkeen uraherkempi edellisiin verrattuna, metseleri sekä dunlop eikä mitään ihmeellistä muutosta
micukka kulunut myös enempi vas,reunasta mitä ei näin paljon muissa ole huomannut ja kummi tarkastettu eikä ole kuulemma "mitään" vikaa :roll:

ps.minusta 3.0 bar on maksimi paine etu pyörään voin olla kyllä väärässäkin :oops: olen käyttänyt 2.7 bar vaimon pannarissa.
omassa pannarissa 1300 3.2 bar olen todennut hyväksi.
SS1600K + 3xSS1000 + SS1000FIN + AR12 + SS2000K + BB2500K + BB2500KGOLD + BB3000GOLD + karhukierros ss1000 + AR13 + AR14
Fobba
Teräsperse
Viestit: 356
Liittynyt: 24 Huhti 2009, 13:13
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Pannarissa jotain vikaa?

Viesti Kirjoittaja Fobba »

No joo - ihmettelinkin noita pahviprikkoja, joita ei ollut enää kaikkien pulttien kohdalla. Ekana ajattelin sipaista loputkin pois mutta jätin ne paikoilleen jotka siellä oli. Eli nyt niitä ei ole kaikkien pulttien alla ja siitä voi johtua myös pieni levyjen kierous varsinkin, jos levy on tullut eri asentoon kuin aikaisemmin.

Sipaiskaahan joku ne loputkin pois ja mitatkaa sitten levyjen suoruus. Omassa VFR:ssä levyjen kiinnitys samanlainen eikä siinä mitään prikkoja ole, eikä jarruissa ole ollut mitään ongelmia edes rata-ajossa. Kunhan vaan katsoo että kiinnityspinnat on puhtaat ja vetää samaan momenttiin kaikki pultit. Niin ja satuloiden liukutappeihin liukastetta.

Eturengas näytti viimeeksi renkaanvaihdossa tältä
Kuva

Ja takarengas tältä
Kuva
Don`t call me, I`ll call you...
Vastaa Viestiin