Olipa ajo ei voi muuta sanoa. Meikäläinen ei ole koskaan nähnyt noin paljon Suomea ja se tie/maisemat Saariselältä Nuorgamiin ihan sanattomaksi vetää. Ei ikinä uskoisi että ollaan Suomessa kun ajetaan kaamasen/jäämeren tietä, karun näköistä maisemaa. Tonne on ehdottomasti päästävä joskus ajan kanssa ja ajella myös Norjan puolelle.
Harrimopomieheltä hyvä selostus matkan etenemisestä ja muillekkin kiitos mielenkiinnosta vähän arvelinkin että täällä ollaan oltu hereillä.
Heh, rupesi vähän Janaetin kanssa naurattamaan kun ensimmäisen ajopäivän toisella legillä alkoin haukotuttamaan siihen malliin että kypärässäkin tuntui. Pakko raottaa viisiiriä vielä että helpottaisi. Lahden motarille kun päästiin niin sitten helpotti. Sen jälkeen vielä tiet muuttui astetta mielenkiintoisemmiksi niin väsymyskin kaikkosi.
Möhkön Mantan savottakahvila oli hieno paikka, 2km venäjän rajasta. Enon lävitse ajettiin myös ja siellä bongattiin tukinuittoa. Itä Suomessa ajaminen oli kaikkinensa mukava kokemus. Napapiirille kun saavuttiin niin rupesi ilma viilenemään selkeesti. Melkein kaikki kerrastot päälle mitä löytyi. 100km ennen Saariselkää alkoi vielä sade niin oli naurussa pitelemistä ja poroja väistellessä. Saariselälle saavuttiin 01:30, hieman ennen Panimoravintolan sulkeutumista jossa meillä oli varattu majoitus. Yhden hengen huone 35€, kahden hengen huone 55€.
Vajaa 4h oli aikaa heittää unta palloon ja meikäläinen nukkui ns. koiranunta, en saanut sähköpatteria päälle. Patterissa normi on/of kytkin, säädin ja merkkivalo, silti en onnistunut saamaan sitä päälle. Aamulla kyllä sain kun kokeilin uudestaan
Kiva yrittää saada unta kevyessä horkassa, eikä ollut virtaa nousta katsomaan mikä sitä vaivaa.
Aamulla oli herätys 05:30, aloitustankkaus tunnin takamatkalta 06:14 ja Saariselän lömpömittarin näyttäessä kokonaiset + 4 c. Hieman oli etittävä sitä ajofiilistä ja vielä kun tiesi että seuraava legi tullaan ajamaan ns. yhdellä perseellä. Mutta kun päästiin kaamasen/jäämeren tielle niin kaikki väsymys kaikkosi, oli se kyllä niin hieno kokemus että sitä muistelee vielä pitkään.
Nuorgamiin saavuttiin täysin aikataulussa, lomakeskuksen edessä tasan 09:00 jolloin sen piti aukaista ovensa mutta sitten iski pieni tenkkapoo, olivat muuuttaneet aukioloaikoja ja avaavat vasta kymmeneltä. Mutta ei hätää tuli bongattua ennen lomakeskusta Seon 24h korttiasema joten sinne siis. Sen yhteydessä vielä tarvikeliike/kahvila joten saatiin kuumat munkkikahvit samalla.
Nuorgamista kun lähdettiin tunturillla bongattiin vielä pari lumikasaa.
Takaisin päin ajettaessa jäämerentietä pysähdyttiin ostamaan matkamuistoja kaamasen kylän kohdilla. Saariselällä pikainen tankkaus/kahvitauko josta sitten yhdellä perseellä napapiirille. Napapiiriltä Keminmaalle jossa yksi tuttu tuli tankille morjestamaan. Napapiirillä oltiin jo aikataulua sen verran myöhässä ja Keminmaalta sitä tuli lisää joten Keminmaalta yhdellä perseellä Kokkolaan josta yhdellä perseellä Klobskataan. Klobskatassa 22:40.(23:00 paikka sulkee ovensa) Raippaluoden ABC korttitankilla tankkaus josta pimeää kasitietä Merikarvialle. Merikarvialla lisää meikäläiselle vaatteita ja venyttelytauko. Rauman kortelasta kulma josta suoraan Orikedolle. Lopetustankkaus 03:56, tms. Itsellä ja Janetilla jäi tunnin marginaalia ja Maurilla vissiin noin 30min. Orikedolta vielä työmaalle josta nimet paperiin sen jälkeen vielä työmaalla saunaan. Tänään aamulla 05:40 pääsin nukkumaan.
Todella upea ajo kaikkinensa mutta raskaaksi veti taas kerran. Valmiiksi pienillä unilla liikenteeseen, saariselällä pienillä unilla, kylmää, kylmää sadetta pohjoisessa, kelloa vastaan ja hirvi/peuroja pelätessä Vaasa-Turku välillä. mutta mitään en vaihtaisi. Saiden suhteen kävi silti hyvä tuuri, jos kasitiellä olisi vielä satanut niin ei olisi paljon naurattanut, nyt saatin ajaa Kemista Raippaluotoon todella upeassa kelissä. Itä Suomen saateet ei haitannut mitään, ne vaan piristi.
Äkkiä laskettuna ensimmäisenä ajopäivänä tienpäällä 21h 30min josta 20h moottoripyörän päällä. Toisena päivänä 22h tienpäällä josta 20 h moottoripyörän päällä.
Maurille ja Janetelle kiitos ajoseurasta ja siitä että sain olla taas mukana. Tähän ajoon en varmasti olisi lähtenyt yksin ja nyt sain yhden haaveilemani ajon plakkariin. Maurille vielä iso kiitos ajon suunnitelusta.