Kestääkö vai eikö kestä

2012 Rautaperse® Kestotestin keskustelu käydään täällä.

Kestääkö vai eikö kestä

ViestiKirjoittaja Timo Räisänen » 08 Elo 2012, 08:40

Tätä filosofista kysymystä ollaan huoltoporukan kanssan pyöritelty pitkin kesää. Lähinnä sitä mietitty, että milloin moottoripyörä on niin rikki ettei sitä katsota huolloksi vaan korjamiseksi? Koska koko ajan pyörälle tehdään huoltoa mikä edesauttaa että sillä voi ajaa, renkaat vaihdetaan kun ne on kuluneet, vaihdetaan osia ennakkoon etteivät rikkoutuisi matkan aikana.
Toinen pohdittu kysymys on että milloin on niin rikki että sitä ei kannata korjata? Kestotestin kannalta tilanne on aika helppo, raha ratkaisee, rahaa kun ei ole niin korjauksia ei tehdä. Mutta jos talous ei rajoittaisi niin miten pitkään prätkää voi korjata ja milloin se ei enää ole sama pyörä?
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
 
Viestit: 3823
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kestääkö vai eikö kestä

ViestiKirjoittaja jaa-jaa » 08 Elo 2012, 09:24

Tiedä onko näsäviisastelua vai oikeasti joku määritelmä. Vakuutusyhtiöt on määritelleet aika hyvin milloin kannattaa korjata, milloin ei. Kun tulee halvemmaksi antaa rahat käteen, ei kannata enää korjata. Toinen laitos joka tuon on määritellyt, on katsastuskonttorit / tulli. Riittävä määrä osia vaihdetaan on kyseessä uusi pyörä ja siitä pitää kantaa tulli uudelleen (näin muistelisin). Sitten kolmas on se tunteen palo ja rakkaus kyseiseen laitteeseen. Pihalla seisoo ihka ensimmäinen autoni jonka ostin kerta rysäyksellä uutena v 2000. Välillä on käynyt jotain muitakin pihassa, mutta tuo ihka ensimmäinen rakkaus pysyy. Todennäköisesti, jos sitä ei joudu yli oman budjetäärisen kyvyn ylittävien kustannusten korjaamaan, minut varmaan haudataan tuossa autossa. Eli mikä on oikea arvo ja arvio...

Kestotestin kannalta pitäisi varmaan olla päätettynä etukäteen mihin korjauksiin ryhdytään. Helppo sanoa kun pöksyssä on jo. Siis en ole tätä kestotestiä ihan hirveästi seurannut, enkä tiedä tarkemmin tietämystä asian suhteen, koska en itse aio ajaa kyseisellä pyörällä (yhden oleellisen turvavarusteen puuttuessa / itselläni aika iso kynnys lähteä ajelemaan tuosta noin vain muutamaa tuhatta kilometriä tuntemattomalla mopolla). Mutta jos budjetääriset varat riittävät, niin eikö tarkoitus ollut testata miten vanha pyörä kulutusta kestää? Ja kulutustahan nuo kaikki osien vaihdot ovat, joten loppuraporttihan voi olla hyvin tuomitseva ja sanoo, että kestää se jos lompakko kestää. (= asian ja harrastamisen järkevyys lajissa kuin lajissa). Voihan tuosta mennä jopa motti vaihtoon, jolloin ainoa kysymys tosiaan enää on budjetääriset asiat. Tosiasiahan on, että vanha on vain vanha ja ei se siitä uudeksi ja kaiken kestäväksi muutu. Paljon on museoautojakin liikenteessä, mutta turvallisuus on jo mitä on. Tästä hyvä esimerkki kun vanha ja uusi kohtaa. Tai kulutukset, osien kuluminen / saaminen jne. Järkevyys ennen kaikkea (paraskin puhuja). Eli kun nuo pyörätkin ovat vain kulutustavaraa, niin ei niiden arvo nouse ellei aleta keskustelemaan harvinaisuuksien omistamisesta tyyliin mä haluan ja arvo nousee sen haluamisen mukaan (niin kuin nykyaikana osakekauppa).

Summasummarum. Vaikka en kovin aktiivinen jäsen ole, niin olisiko kestotestin osalta taitepiste se, että budjetti ylittyy. Ei kai tarkoitus kuitenkaan ole vääntää tätä toteutusta maaliin saakka järkevyyden kadotessa ajat sitten. Ei olla perisuomalaisia jäykkäniskoja ja vedetä projekti loppuun saakka keinoja ja kuluja kaihtamatta. Ihan samaan tahtiin asiaa pitää käsitellä kuin meidän jokaisen RP ajoja. Kun turvallisuus tai jaksaminen loppuvat jostain ennalta määrittelemättömästä / määritellystä syystä, pitää matkan teko keskeyttää. Kestotestissä turvallisuus ennen kaikkea, laitteen kestävyys kanssa ja sitten se oma jaksaminen (=budjetin kestävyys). Hienohan se olisi asia saada puikkoihin mitä on ensiksi suunniteltu, mutta joskus se keskeytys tulee itse kullekkin vastaan.

Pitkä tarina hoonolla äikällä, mutta toivottavasti joku sai selvyyden ja sai kiinni langan päästä. Ja vastasiko kysymykseen...
jaa-jaa
Valurautahanuri
 
Viestit: 159
Liittynyt: 25 Joulu 2011, 02:04
Paikkakunta: Rauma

Re: Kestääkö vai eikö kestä

ViestiKirjoittaja Zoltan » 08 Elo 2012, 10:50

Kestää,kestää . Tämähän on kestotesti . Nythän Pannaria on huollettu kuluvien osien osalta ja paranneltu lisävarusteita . Mitään kallistahan ei ole tarvinnut toistaiseksi vaihtaa tai korjata joten testihän on ollut siinäsuhteessa onnistunutta ja pyörän valinta osunut oikeaan .
Tullin osanvaihto prosentit/kriteerit ei liity tähän meidän kestotestiin mitenkään . Alkuperäisiä osia voidaan vaihtaa vaikka kaikki huoltotoimenpiteinä joten meillä on tuo budjetti ainoa asia mikä sanelee. (Lahjoituksia otetaan vastaan edelleen .)
100000km tulee täyteen jos olemmssaolevien varauksien lisäksi löytyy 10 kpl SS1000 ajajaa tai 1kpl 10/10.n ajaja .
Elikä ei olla kaukana kun Oiva tulee huomenna omalta lenkiltä pois niin 68000 km on ajettu ja 10000ml on varauksia olemassa joten ..............
lähellä ollaan .

Ajaminenhan Pannarilla on kuskille halpaa kuin saippua joten kannattaa hyödyntää pyörän käyttö nyt kun siihen on tilaisuus. :P
Hieno laji , aina olen tykännyt !




Timanttiperse
Zoltan
Timanttiperse
 
Viestit: 2492
Liittynyt: 23 Touko 2009, 22:46

Re: Kestääkö vai eikö kestä

ViestiKirjoittaja Juha Helin » 08 Elo 2012, 11:15

Joskus itsekin miettinyt tätä pyörän vaihdon järkevyyden näkökulmasta. Nykyään vehket kestää niin hyvin että pienillä huoltokuluilla pystyy ehkä ajamaan pitkäänkin. Perus kulutuskamat ei minusta ole korjaamista (renkaat, jarrupalat, öljyt, nesteet, ehkä jopa pyörän laakerit). Kaikki on tietysti kulumista, mutta moottori/vaihteisto/perä korjaaminen on siten sitä isompaa juttua. VÄlimaastossa on sitten esim. tässä Kestotestissä eteen tulleet jouset/iskunvaimentimet => aika kalliita voi noista tulla.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily - eikä sekään ole kovin tärkeää
Juha Helin
RST-ahteri
 
Viestit: 563
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 23:45
Paikkakunta: Loimaa

Re: Kestääkö vai eikö kestä

ViestiKirjoittaja Ismo Mannila » 08 Elo 2012, 12:29

Viime takarenkaan vaihdon yhteydessä vaihdettiin toinen (ei kardaanipuolen) laakeri. Kyllä se on vielä huoltoa, ei korjaamista.
Etu-umpion vaihtaminen on rajatapaus. Kyllä se toisaalta on kuluva osa, ainakni pitkässä juoksussa, mutta nyt korjaustoimenpiteenä
pitää vaihtaa uusi kun, edellinen on kiveniskemästä mennyt rikki, ei kulumalla.

Näillä rahoitusvirroilla pyörä pysyy samana vaikka siihen vaihdetaan kaikki rikkoutuvat osat joihin on varaa.
Ja 100'000 menee varmaankin rikki ja jos homma jatkuu, niin hyvällä tuurilla toinen mokoma.

Tässä tulee se vanhan kirveen propleemi.
Kaveri kehuskeli että hänellä on sukuperintönä kirves 1700 luvulta.
Siihen on vain vaihdettu terä kolme kertaa ja varsi 12 kertaa.
Honda ST 1100, Kawa KLE 500, BMW F650 GS, MG 750 Nevada Club, Tunturi Poni
Mile Eater Member
Avatar
Ismo Mannila
Jaloteräskankku
 
Viestit: 2078
Liittynyt: 25 Syys 2009, 09:12


Paluu Kestotesti 2012

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa