Kirjoittaja WesaH » 26 Elo 2012, 12:55
Tervehdys,
Kahden päivän ajolenkki on heitetty ja päälle nukuttu normiunetkin.
Lähtöaamuna herätyskello soi samaan aikaan kun kulttuuriorjentoituneet Helsinkiläiset vaelsivat kotia kohti Taiteiden yöstä. Ajovarusteet päälle ja valmiiksi pakatulle pyörälle. Mechelininkadun ABC:llä oli poliiseja sopivasti tauolla ja valmiita todistamaan lähtöä. Automaatin bensakuittiin tuli lähtöajaksi 02:52. Kahden kilometrin ajon jälkeen oli jälleen poliisit vastassa ja testasivat puhalluskokeella kansalaisten ajokuntoa.
Kävin ensimmäiseksi Hangossa ihan vain sen takia, että paluumatkalla olisi henkisesti kurjaa lähteä koukkaamaan sitä lenkkiä. Hangonniemeltä palatessa Harri oli jo odottamassa Lohjan korkeudella. Hänellä oli menossa joku varmistuslenkki. Yhdessä ajeltiin paikoin sumuisessa aamuyössä hirviä väistelle kohti Varkautta. Sieltä otettiin kulmapistekuitti tarkastuksessa kertyvän matkan maksimoimiseksi ja sitten Ilomantsiin Möhkön Mantalle. Seuraava tavoite oli Kontiomäen Shell, jossa oli tarkoitus vaihtaa ajokaveria. Möhköstä ajoimme kohti Uimaharjua ja ennen Kontiomäkeä tankattiin taktisesti Nurmeksessa tarkastuskilometrien takia.
Kontiomäellä olimme reilun tunnin etuajassa ja Harri lähti kohti Turkua. Soitin toiselle ajokaverille ja sovin, että lähden ajamaan edeltä Inariin majoitukseen kun ajofiilinki oli korkealla. Matkalla täytin tankin Napapiirillä ja 1. ajopäivän lopetin Inarin Nesteellä klo 22:57. Jälkeenpäin kotona huomasin, että Inarin Nesteen automaattikuittiin ei tulostu huoltoaseman nimeä eikä osoitetta. Kuitissa on kuitenkin aseman tunniste koodina ja katsoin juuri netistä luottokorttitiedot, mistä tankkaukset näkyivät (lisätuloste varuilta kuittien mukaan). Ajoin pyörän Inarin Lomakylän suihkullisen mökin vieraan asfaltoidulle autopaikalle ja nostin sisäkassin sivulaukusta sisään. Ennen kuin olin ehtinyt suihkussa käydä ilmestyi kaverin BMW Pannarin viereen parkkiin. Ennen nukkumaan menoa söin vielä yllättävän herkullisen retkimuonan (lisätään vain 3,8 dl kiehuvaa vettä).
Aamulla puhelin herätti klo 04 ja päivän aloituskuittiin tuli kellonajaksi 04:46. Raikkaassa lapin aamussa (+4) ajoimme Nourgamiin Samimotor:n pihaan tankkaamaan uudesta automaatista kesän kalleimmat litrat (1.89 €/l). Hintaa tärkeämpää on automaatin olemassaolo Nuorgamissa. Matkalla etelään teimme tankkaukset Ivalossa ja Kelkkatehtaan vieressä Shellillä, mistä Lumiapina löysi meidät. Hän liittyi mukaan letkaan ja oli todistamassa kun Pannarin matkamittariin pyörähti 200 000 km. Keminmaalta otimme jälleen taktisen kuitin (0-kuitti) ja Lumiapina lähti paluumatkalle Rovaniemelle. Oulun kohdalla myöskin BMW irtautui muodostelmasta ja Pannari jatkoi kohti Vaasaa. Muutama sadekuuro osui matkalle, mutta Raippaluodossa sää oli mainio kun ajelin kohti Cafe Compassia tunnin etuajassa suunnitelmasta. Saavuin perille klo 19:30 ja kahvilan pihassa oli vain pakettiauto sekä ovessa lappu, jossa kerrottiin kahvilan sulkeutuneen poikkeuksellisesti klo 19! Olisi pitänyt soittaa ennakkoon kun ollaan jo loppukesässä. Henkilökunta oli vielä sisällä lopettelemassa työpäiväänsä ja kuittasi ystävällisesti kohdekäyntilomakkeen firman leimalla täydennettynä. Jäätelöostoksetkin hoituivat ennen lähtöä.
Laskeva aurinko paistoi komeasti selkäni takaa Raippaluodon sillan pyloneihin ajaessani Pannarilla kohti Tamperetta. Koskenkorvassa tankkasin etanolipitoista polttoainetta pyörän tankkiin ja Ylöjärvellä annoin jälleen puhallusnäytteen poliisin alkometriin. Seuraava pysähdys olikin omassa autohallissa, missä ihmettelin lopetustankkauksen unohtumista. Vielä kerran kypärä päähän ja viereiselle Mechelininkadun ABC tankkaamaan. Pannarin matkamittari näytti lukemaa 201 043. Lopetuskuittiin tuli kelloaika 01:23 ja todistajiksi jälleen kaksi poliisia.
Paperityöt on nyt tehty ja vielä on pyörä pestävä ennen palautusta varikolle. Seuraava ajaja noutaa Pannarin vielä tänään. Täytyykin soittaa Ilpolle ja sopia palautusaika.
Wesa