Ajo nro: 28 Turkuun kahville 203 035 - 204 723 km

2012 Rautaperse® Kestotestin keskustelu käydään täällä.

Re: Ajo nro: 28 Turkuun kahville

ViestiKirjoittaja Maukka68 » 06 Syys 2012, 19:30

Jouoksa kirjoitti:
Timo Räisänen kirjoitti:...tämä oli yksi helpoimpia RP-ajoja. ...


...happy with Honda...


Vai johtuikohan se siitä että Harri antoi "ajo-ohjeet" kirjallisena..... ;)

maukka
Maukka68
Jaloteräskankku
 
Viestit: 875
Liittynyt: 15 Elo 2010, 17:45
Paikkakunta: Turku

Re: Ajo nro: 28 Turkuun kahville 203 035 - 204 723 km

ViestiKirjoittaja Timo Räisänen » 06 Syys 2012, 22:18

Nyt varmaan pitää olla kieli keskellä poskea ettei ymmärretä tahattomasti oikein väärin.
Tämä ajo oli monella tapaa erilainen kuin monet muut ajoni pitkästä aikaan, tarkkaan suunniteltu ja tällä kertaa optimoin matkaa ja nukkuma aikaa enkä maksimoi ajoaikaa kuten tavallisesti. Samalla testasin tulevaa vaativampaa ajoa kellottamalla sen tankkausvälejä ja huoltoasemia.
Reitti oli mukailtu etelän tähti, missä lähdön piti sopia perheen aamu rutiineihin ja kahville Turkuun sopivaan aikaan ja maksimi aika nukkumiseen. Reitin pituudeksi tuli 1602/1628km (lyhin/nopein), mikä ei sitten salli sooloilua huoltoasema käytössä vaikka tien toisella puolella olisi millainen bensa-ale tahansa. Matkan lyhyys ei olut itsetarkoitus sattui vain tulemaan valituilla asemilla ko. mitta. HUOM :!: en suosittele näin lyhyen suunnitelman tekemistä jos ei ole henkisesti valmistautunut saamaan hylsyä tarkastuksen tehdessä omat päätelmänsä mistä reitti on kulkenut.
Lähtöpaikka Kehä I:ltä ja ensimmäinen kääntöpaikka Leppävirralla.
Kevyt Pannarin tankillinen, 340 km ja 3:40h.

Joo, mittarin mukaan 330km karttaohjelman mukaan 329,2km, Leppävaaran Neste on viitostien pohjoisin asema milloin ajotarkastuksessa reitti pysyy 5-tiellä GT kartassa asetuksella lyhin kun lähtöpaikka on moottoritien alussa Helsingissä. Lähtöpaikka ei tosin ollut kehä1 vaan kurvasin sen kautta tarkastuksen vuoksi.
Vai johtuikohan se siitä että Harri antoi "ajo-ohjeet" kirjallisena....

Nuotit oli omat ja teipattu tankkiin kiinni. Turussa kahvilla olleet varmaan näkivät ne, mutta tuskin niistä mitään ymmärtää kun eivät ole selko suomea tyyliin "Norminop. Kehä3 itä 15"
Ajokeli oli kesän paras, lämpö pysyi alle 20 asteen eikä laskenut alle kymmenen kuin tunniksi aamulla Tampereen yläpuolella. Pilvipoutaa melkein koko päivän, vain kova tuuli heilutti joskus pyörää. Kulutukseen vastatuuli vaikutti miltei litran satasella (4,8 - 5,7 l/100km) tuolla Hki-Leppävirta-Hki pätkällä.
Ajon helppous tuli varmaan osittain hyvästä säästä ja tunteesta että onko tämä RP ajo laisinkaan kun ensin pikainen yhden tankkauksen kääntyminen Leppävirralla ja sitten iltakahvilla Turussa, omaan sänkyyn nukkumaan kymmenen aikaan ja sitten aamulenkki Tampereelle tai Ikaalisiin jos tarkkoja ollaan ja homma on siinä voi mennä päiväksi töihin. Nyt alan ymmärtää näitä ajotehtailijoita, kyllä tuolla reitillä ehtii ajaa perustonnin nopeesti. Toinen puoli on sitten ajon vaihtelevuus, mitä ei juuri ole. Jos ei olisi ollut noin upea syys päivä niin aika vähän virikkeitä. Pannarille tuo ajo sopii kuin nenä päähän, Suomessa kierrokset ei nouse yli 4000 ja pyörä kulkee kuin juna.
Pääkaupunkiseudulla tunnettu asia on ettei matkaa mitata kilometreissä vaan minuuteissa. Sama pätee myös reittisuunnitteluun, ruuhkassa kehä1 kaupungin läpiajaminen kestää puolituntia pidempään kuin ruuhkattomana aikana. Saman asia mutta vielä rajummin oli palatessa. Olin ajatellut lopettaa ajon Ruskeasuon Shellille, mutta ruuhkan häntä tuli vastaan kehä kolmosella ja parin kilometrin matelun jälkeen totesin etten tule ehtimään ajoissa maaliin. Olin tähän varautunut ja suunnitelma B oli ottaa kuitti Kaivokselasta ja sitten sitten lopetus Ruskeasuon Shellille lähelle varikkoa. Koska en muistanut kuinka pitkä ajosta näin tulee ja koska aikaa oli kävin Nukarin Seolla ottamassa varmistus bensat. Alkuperäisessä suunnitelmassa aikamarginaalia oli 15 minuuttia nyt lopetustankkaus tapahtui 7 minuuttia ennen takarajaa. Mitä tästä pitää oppia, ainakin ettei RP-ajoa kannata suunnitella ruuhka-aikaan PK-seudulle ja syyskuu on mitä parhainta moottoripyöräily aikaa.
Turussa väki vähän epäili kestääkö Pannari, uskaltaako sillä lähteä ajamaan
Kuva
Kyllä se kestää loppuun asti ja on kuskin arkuutta jos ei uskalla Hondalla ajamaan lähteä. ;)
Pari uutta rohkeeta jo ilmoittautukin ja vielä on varauskalenterissa tilaa.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
 
Viestit: 3782
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Paikkakunta: Vantaa

Edellinen

Paluu Kestotesti 2012

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa