IBA Scandinavian Rally

Alueelta on nähtävissä menossa olevat ajosuoritukset
Kerro milloin ja mitä olet ajamassa.
Alueen säännöt
Tälle alueelle kirjoitetaan vain ajosuorituksista.
Alue rajataan vain ajosuoritusta koskeviin kommentointeihin.
Zoltan
Timanttiperse
Viestit: 2724
Liittynyt: 23 Touko 2009, 22:46
Kerho: Diamond

Re: IBA Scandinavian Rally

Viesti Kirjoittaja Zoltan »

JMJH66 kirjoitti:Eikös IBA rallissa pidä kilsoja kertyä yli 1600, joten kolmelle hylsy!!! :twisted:
Ei Ruotsissa . 20000 pistettä minimi ilman minimi kilometrejä . Yli 2000km ajosta tulee hylsy rallista. Iba-ajon saa sitten normaalisti jos vaadittava km-määrä täyttyy.
Hieno laji , aina olen tykännyt !




Timanttiperse no 1/2017 20/20 ths ,2013 100t km/12kk , 2013 10/10 ths, 2011 GN72 2012,2016,2017
keskimäärin 2878,790km/ajo
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: IBA Scandinavian Rally

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Onnittelut Team IBA Finlandin menestyksekkäälle porukalle!

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Ismo Mannila
Jaloteräskankku
Viestit: 2078
Liittynyt: 25 Syys 2009, 09:12
Kerho: TFMK

Re: IBA Scandinavian Rally

Viesti Kirjoittaja Ismo Mannila »

Ei Ruotsissa ole km alarajaa. Yläraja oli nyt 2000 km, mikä veti Timon vähän vakavaksi ennen tulosten tarkastusta. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Alarajana oli 20'000 pistettä. 10'000p pakollisesta tunnin lepotauosta ja 3*500p valinnaisista 30min tauoista. SMS viesti 1000p, joten 12500p sai ajamatta metriäkään. Loput 7500 piti kerätä ajamalla.
Hyväksytyn läpimenon sai siten jokseenkin helposti, mutta 13. oli kerännyt 26'000p, johon piti ajaa jo useampi tunti.
Maassa maan tavalla jaensi vuonna taas Suomen säännöillä.
Honda ST 1100, Kawa KLE 500, BMW F650 GS, MG 750 Nevada Club, Tunturi Poni
Mile Eater Member
Jouoksa
Jaloteräskankku
Viestit: 1711
Liittynyt: 19 Huhti 2009, 17:52
Paikkakunta: Lohja

Re: IBA Scandinavian Rally

Viesti Kirjoittaja Jouoksa »

Ralli on takana onnistuneesti ihan kohtuullisella tuloksella ja virheet analysoitu joista toivottavasti pystyy ottamaan opiksi seuraavalla kerralla. Kirjoitan lisää omia kommetteja ja havaintoja toisaalla kunhan ehdin, mutta päällimmäiset kommentit näin ensi hätään.

Meillä oli erinomainen kolmen hengen joukkue johon toki olisi mielellään mahtunut lisääkin. Joukkue tuo aina oman tärkeän lisänsä tälläiseen tapahtumaan, vaikka itse ajo olikin yksilösuoritus, joten suuret kiitokset siitä. Toivottavasti seuraavalla kerralla useampi haluaa/pystyy/uskaltaa lähteä mukaan.

Itse rallitapahtuma oli aivan erinomaisesti ja professionaalisesti järjestetty. Yksi kaikkein hienoimmista IBA-ajotapahtumista jossa olen koskaan 10:n vuoden aikana ollut mukana. Se ei tarkoita sitä ettei erinomaistakaan voisi parantaa, johon meillä eli IBAF:lla on ensi vuonna hyvä mahdollisuus. Suuret kiitokset IBASE:lle vaivannäöstä, ajan käytöstä, ideosta ja toteutuksesta.

Rallireitti, ainakin pohjoinen reitti jonka suurin osa kärkiporukasta oli valinnut, oli hienosti suunniteltu vieden läpi uskomattoman kauniiden maisemien ja sellaisten ajettavien teiden ja paikkojen joille ei aikaisemmin ollut eksynyt.

Rallin teema ja toteutus oli loppujen lopuksi meille Suomalaisille tuttu, sillä se oli varsin samanlainen kuin meidän SS1000 Finland tai AR2012. Eroituksena oli, että valittavina oli yli sata eriarvoista käyntikohdetta eikä varsinaisia pakollisia kohteita ollut. Jokainen joka on ajanut SS1000 Finlandin olisi pystynyt saamaan tässäkin rallissa hyvän tuloksen.

Ralli oli tietenkin tyypillinen IBA ajotapahtuma joka vaati hyvän valmistautumisen, huolellisen suunnitelun ja ennenkaikkia tehokkaan goldtasoisen ajosuorituksen, jos haluaa kärkisijoille, sekä huolellisuutta dokumentoinnissa.

Ralli oli sisänsä oma tapahtumansa jonka sai suoritettua hyväksytysti noudattamalla rallin omia sääntöjä, keräämällä pisteitä vähintäin vaadittu määrä, sekä ajamalla että muuten, kuten keskustelussa jo aiemmin todettiinkin. Se, ettei välttämättä tarvinnut ajaa 1600 km, alensi ehkä osallistumiskynnystä tuoden uusia ajajia mukaan. Uutuutena oli se että kilometreillä ei ollut lainkaan arvoa eli niistä ei saanut pisteitä, vaan pikemminkin kiinnitetiin huomiota kerättyjen pisteiden ja ajettujen kilometrien suhteeseen eli tehokkuus ajattelu on tullut mukaan tähänkin lajiin.

Ne rallin osallistujat jotka ajoivat yli 1600 km voivat hakea myös SS1000/1600K IBA ajosuoritusta jälkeenpäin. Itse haen polttoaine ja suffelikuittien avulla normaaliin tapaan ajosuoritusta Suomen listoille, Ruotsalaiset tekevät samoin tahollaan omien ajosääntöjensä puitteissa. Eli ralli oli tapahtuma johon ei vaadittu 1600 km ajoa, mutta tietenkin IBA ajosuoritukseen se vaaditaan. Jatkossakin pitää olla sotkematta ajo-tapahtumia (mm. ralleja) ja IBA-ajoja keskenään listoilla ja tilastoissa.

Itse ralli meni omalta osaltani hyvin ja valmistauminen osoittautui ainakin tekniikan ja varusteiden kohdalta oikeaksi. Ajosää ja reitit erinomaisia, jopa täydellisyyttä hipoen, jotka tietenkin nostivat fiiliksen korkealle. Tietenkin tuli tehtyä virheitäkin, ennenkaikkea suunnittelussa, jotka on nyt analysoita tuoreeltaan ja niistä pitää ottaa oppia. Varsinainen ajosuoritus meni kuitenkin täsmälleen laaditun suunnitelman mukaisesti eli toteutuksen suhteen perusasiat alkava ilmeisesti jo olla hallussa.

Aivan erinomainen juttu joka tuo lisää "hauskuutta", "mielekkyyttä" ja "haastetta" IBA-ajosuorituksiin eli siis meidän harrastukseemme. Jatkossa kannattaa ehdottomasti tulla mukaan. Kaikki jotka mietitte IBA-ralleja omalle kohdallenne ettekä ole vielä ajaneet SS1000 Finlandia tai SS1000:a AR2012 mukaan, niin käykääpä ihmeessä ajamessa ne. Niiden perusteella saatte hyvän kuvan itsellenne siitä, ovatko rallit teidän juttunne ja tuoko ne teidän pitkänmatkan ajoharrastukseenne uutta sisältöä ja ulottuvuutta - nautintoa, haastetta, onnistumisen tunnetta jne. jne.

Lisään vielä lopuksi pari mielenkiintoista turvallisuusnäkökohtaa jotka toimivat ainakin minun mielestäni hyvin tuoden myös lisää haastetta suunnitteluun. Ensimmäinen oli kilometrikatto, eli jos olisi ajanut yli 2000km niin seurauksena olisi ollut hylsy. Toiseksi oli pakollinen yhden tunnin lepotauko klo 23-02:n välillä. Bonuksilla palkittiin myös enintään 3 ajankohdaltaan vapaasti valittuja puolen tunnin taukoja. Itse käytin maksimi taukobonukset ja vielä yhden "ylimääräisenkin" eli yhteensä 3 tuntia (2+0,5+0,5).
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4105
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Re: IBA Scandinavian Rally

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Lisään vielä lopuksi pari mielenkiintoista turvallisuusnäkökohtaa jotka toimivat ainakin minun mielestäni hyvin tuoden myös lisää haastetta suunnitteluun. Ensimmäinen oli kilometrikatto, eli jos olisi ajanut yli 2000km niin seurauksena olisi ollut hylsy. Toiseksi oli pakollinen yhden tunnin lepotauko klo 23-02:n välillä. Bonuksilla palkittiin myös enintään 3 ajankohdaltaan vapaasti valittuja puolen tunnin taukoja. Itse käytin maksimi taukobonukset ja vielä yhden "ylimääräisenkin" eli yhteensä 3 tuntia (2+0,5+0,5).
Minä käytin minimi tauot ja maksimi kilometrit, eli pyörän mittariin tuli tasan 2000km. Ymmärsinkö ko. säännön jotenkin väärin.
Mutta hiukan vakavammin samaa mieltä Jouoksan kanssa että tapahtuma oli erinomaisesti järjestetty ja olosuhteet olivat liki täydelliset. Tack IBA Sweden :!:

Oma ajoni sujui über hyvin, hyvää onnea oli roppakaupalla. Tein kaksi selvää virhettä ajossa, toista en edes itse huomannut mutta tuomaristo oli tarkka ja kertoi ystävällisesti hymyille että olen kuvannut väärän kohteen = -700 pistettä. Viereinen kauppa olisi ollut se oikea. Toinen bugi tuli navigaattorin sekoilusta tai varmaankin karttapohjan virheistä, joka sai minut harmistumaan ja sehän johtaa yleensä lisä sähläykseen niin nytkin.. Edsbyssä navigaattori alkoi näyttämään vastakkaiseen suuntaan kuin Falun, jota kohden arvelin nopeimman reitin olevan ja lisäksi saapumisajasta tippuisi navin mukaan 40 minuuttia pois. Kiusaus lähteä tuohon suuntaan oli kova koska pelasin uhkapeliä ja marginaalia oli maalin tuloajassa ei juuri ollut. Pienen hetken ko. suuntaan ajettuani navi ilmoitti "lasketaan uudelleen.... tee u-käännös" meinasi hermostuttaa ja tein u-käännöksen kohden Falunia ja rivakasti takaisin omaa jälkeä. Lisäksi siinä harmitellessa ajoin huoltoaseman ohi ja taas oli palattava. Tämän sekoilu meinasi tehdä ajostani kaksinkertaisen DNF, aika oli entistä tiukemmalla ja matka uhkasi mennä pitkäksi. Pyörän mittariin tuli maalissa tasan 2000km ja Gessun mittari näyttää melko tarkoin samaa mitä karttaohjelmat tai jopa vähemmän kuin esim. Autoroute. Arvelin maalissa että tästä saattaa tulla hylsy, mutta onneksi mittarin kalibroinnin korjauskerroin pelasti tilanteen.
Itse asiassa tuo ensimmäinen virheeni oli sellainen kohde, joita olisin toivonut olevan enemmänkin tehtävien joukossa, välistä kun tuli tunne että sijastani reitille olisi voinut lähettää Googlen automaattiohjatun kuvausauton. Kohdepisteet olivat niin hyvin kohdillaan ja navigaattorin karttaohjelma piti paikkaa että kohteiden löytämisessä ei ollut vaikeutta. Rallin suorittamisessa korostui oikean ennakkotaktiikan valinta ja ajosuunnitelman laatiminen ja periksi antamaton eteneminen. Pidän ralleissa eniten siitä haasteesta että ajon aikana joutuu suunnistamaan ja tekemään päätöksiä reitin suhteen. Toki nytkin siihen oli mahdollisuus mutta kun homma toimi ei siihen ollut tarvetta ennen taukoa. Tauolla olin n. tunnin edellä suunnitelmaani joten sen aikana etsin paluumatkalta mahdollisia bonuspaikkoja joihin ehtisin ja tein muutoksen alkuperäiseen suunnitelmaani. Se oli maksaa koko suorituksen mutta kuten sanoin onnea oli rutkasti mukana joten riskin otto toi 3015 pistettä lisää ja hopea sijoituksen.
Suosittelen kaikille rallin kokeilua ainakin kerran.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
WesaH
Täyden kympin perse
Viestit: 769
Liittynyt: 25 Kesä 2009, 00:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: IBA Scandinavian Rally

Viesti Kirjoittaja WesaH »

Hieno veto IBAFINLAND:n team:ltä!

Tällaisiin ralleihin kun innostutaan molemmin puolin Pohjanlahtea niin voidaan lähivuosina järjestää Nordic Rally, jossa rajoita meret ja Venäjä.

T. Wesa
Jouoksa
Jaloteräskankku
Viestit: 1711
Liittynyt: 19 Huhti 2009, 17:52
Paikkakunta: Lohja

Re: IBA Scandinavian Rally

Viesti Kirjoittaja Jouoksa »

Jouoksa kirjoitti:… Itse käytin maksimi taukobonukset ja vielä yhden "ylimääräisenkin" eli yhteensä 3 tuntia (2+0,5+0,5).
Timo Räisänen kirjoitti:…Minä käytin minimi tauot ja maksimi kilometrit, eli pyörän mittariin tuli tasan 2000km.
Tässä näkyy hyvin valitun strategian vaikutus tuloksiin.

Timo: Stragiana maksimi ajoaika, maksimikilometrit ja oikea reitinvalinta joiden avulla saavutettiin lähes kärkisija. Ilmeisesti vain pieni "bugi" vei voiton...

Jouni: Strategiana maksimi bonustauot ja vain kaikkein arvokaimmat mahdolliset bonuspaikat. Tuloksena viides sija johon siihenkin toki piti ajaa 1830km. Yksi "bugi" vei hieman pisteitä, mutta sillä ei ollut vaikutusta sijoitukseen.

Eli rallit voitetaan ajamalla maksimaalisesti ja keräämällä kaikki mahdolliset bonuspisteet - ottamalla hallittuja riskejäkin ajan ja matkan suhteen. Voittoon ei yllä "syömällä rusinat pullista" sekä tauoilla että tien päällä.

Ps. Osallistujien kommentteja voi lukea myös: http://www.ironbutt.org/forum/forum_pos ... N=1&TPN=13
Ismo Mannila
Jaloteräskankku
Viestit: 2078
Liittynyt: 25 Syys 2009, 09:12
Kerho: TFMK

Re: IBA Scandinavian Rally

Viesti Kirjoittaja Ismo Mannila »

Jouoksa kirjoitti: Tässä näkyy hyvin valitun strategian vaikutus tuloksiin.

Timo: Stragiana maksimi ajoaika, maksimikilometrit ja oikea reitinvalinta joiden avulla saavutettiin lähes kärkisija. Ilmeisesti vain pieni "bugi" vei voiton...

Jouni: Strategiana maksimi bonustauot ja vain kaikkein arvokaimmat mahdolliset bonuspaikat. Tuloksena viides sija johon siihenkin toki piti ajaa 1830km. Yksi "bugi" vei hieman pisteitä, mutta sillä ei ollut vaikutusta sijoitukseen.
Ismo: Ajetaan mitä karttaohjelman mukaan 21,5h ehtii. Valitaan hyvät pisteet pohjoisesta ja täytetään loppumatka 'sopivasti' reitin varrelta löytyvillä pisteillä.
Tuloksena liikaa pikkupisteiden kiertelyä ja aikaa jäi silti lopussa viimeiseen 30min +500 pistettä.
Mulla oli kaikkein huonoin taktiikka |spank
Honda ST 1100, Kawa KLE 500, BMW F650 GS, MG 750 Nevada Club, Tunturi Poni
Mile Eater Member
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4105
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Re: IBA Scandinavian Rally

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Ismo: Ajetaan mitä karttaohjelman mukaan 21,5h ehtii. Valitaan hyvät pisteet pohjoisesta ja täytetään loppumatka 'sopivasti' reitin varrelta löytyvillä pisteillä.
Tuloksena liikaa pikkupisteiden kiertelyä ja aikaa jäi silti lopussa viimeiseen 30min +500 pistettä.
Mulla oli kaikkein huonoin taktiikka
Ei se nyt aivan noin mennyt. Ippun taktiikan voisi sanoa yhtä hyvin olleen minunkin taktiikka kun lähdettiin liikkeelle. Ennakkoon ei voi tietää kuinka paljon aikaa paikkojen löytämiseen kuluu. Hotellilla suunnittelee reitin parhaan tuntemuksen mukaan eli valitsin ns. hyvät pisteet ja ajon aikana katsotaan miten paljon aikaa on kulunut. Tipuin "pohjoisen junasta" ensimmäisenä kun lähdin Ludvikassa "marjan poimintaan" . Kolmanneksi tullut Ruotsalais kaveri valitsi eri reitit kuin me muut, jotka ajoimme isoja navigaattorin opastamia reittejä. Kysyin Danielilta kisan jälkeen hänen reitin valintoja ja hän kertoi tuntevansa tienoon hyvin ja valinneensa reitin sen pohjalta. En tiedä kuinka paljon hän käytti aikaa lepoon mutta hän oli erittäin tehokas pisteiden kerääjä koska hänellä olisi ollut mahdollista ajaa vielä melkein 200km lisää.
Me Suomalaiset oltiin kuuden parhaan joukossa, joten kaikilla ajo ja pisteiden löytyminen on sujunut erittäin hyvin eikä syytä piiskaamiseen ole kenelläkään. Tuolla riskitasolla, millä ajoni lopun ajoin tuloksena on DNF varmaan joka toisesta kisasta. Fiksumpaa olisi varmaan vähentää riskitasoa kisan loppua kohden kun väsymys vääjäämättä heikentää päätöksenteko kykyä ja ottaa ns. varman päälle.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
Vastaa Viestiin