EuroTour leg-2

Alueelta on nähtävissä menossa olevat ajosuoritukset
Kerro milloin ja mitä olet ajamassa.
Alueen säännöt
Tälle alueelle kirjoitetaan vain ajosuorituksista.
Alue rajataan vain ajosuoritusta koskeviin kommentointeihin.
Ismo Mannila
Jaloteräskankku
Viestit: 2078
Liittynyt: 25 Syys 2009, 09:12
Kerho: TFMK

EuroTour leg-2

Viesti Kirjoittaja Ismo Mannila »

Tämän päivän suunnitelma on lähteä seuraamaan seuraavaa reittiä ja keräämään pisteitä matkan varrelta.
Honda ST 1100, Kawa KLE 500, BMW F650 GS, MG 750 Nevada Club, Tunturi Poni
Mile Eater Member
Lassi
RST-ahteri
Viestit: 530
Liittynyt: 07 Touko 2009, 11:17

Re: EuroTour leg-2

Viesti Kirjoittaja Lassi »

Tässä voittajareitti? VIDEO

Ismo valinnut keltaisen reitin ainakin alkuun, Timo ja Viki panostaa punaiseen :)
SS1000 x 2, BB1500, IBA RALLY Finland -13, SS1000AR14, IBA Skandinavian Rally 2015, IBA Skandinavian Rally 2019
Ismo Mannila
Jaloteräskankku
Viestit: 2078
Liittynyt: 25 Syys 2009, 09:12
Kerho: TFMK

Re: EuroTour leg-2

Viesti Kirjoittaja Ismo Mannila »

En tiedä reittien väreistä, mutta tämä tuntuu olevan aika mutkikas.

Ne serpenttini leikit eilen oli neljän pisteen läpikynti Ranskan Grand Canyonin ympäri.
Kaikki pisteet piti kerätä päivänvalon aikana joten sai vääntää mutkan jos toistakin.
Neljännen paika jälkeen (siinä mutkassa) oli kädet ihan poikki, joten piti pitää huilitauko.
Bonuspisteitä yhteens lenkiltä 18985, joten yötauon (10'500 = 3'500 /h) jälkeen legi-1:sen pisteen on tuplattu. ;-)
Spotista loppui patteri jossain vaiheessa ja nyt sain uutta virtaa (spottiin)
Tänään on jatkettu mutkien vääntämistä ja sama jatkuu. Mutkikas maa tämä Andorrakin.
Nyt olen syömässä (ensimmäisen kerran sitten Passo Tonalen)
ja suunnittelemassa kohteita loppumatkalle.
Honda ST 1100, Kawa KLE 500, BMW F650 GS, MG 750 Nevada Club, Tunturi Poni
Mile Eater Member
Ismo Mannila
Jaloteräskankku
Viestit: 2078
Liittynyt: 25 Syys 2009, 09:12
Kerho: TFMK

Re: EuroTour leg-2

Viesti Kirjoittaja Ismo Mannila »

Tarkempi analyysi loppumatkasta myöhemmin.
Uusia ajomaita tällä reissulla tuli San Marino, Andorra ja Espanja.
Vaikka Espanjasta päätin pysyä poissa ja kyllä siellä oli kuuma.
Paluumatkalla Ranskan läpi yöllä oli vastaavsti kylmä ja loppumatka Saksassa satoi vettä.
Kaikkia kesäolosuhteita oli tarjolla. Paitsi rakeet ja lumi, mutta ne kuuluu Suomen kesään.
Honda ST 1100, Kawa KLE 500, BMW F650 GS, MG 750 Nevada Club, Tunturi Poni
Mile Eater Member
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4105
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Re: EuroTour leg-2

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

LEG 2
Heti reittikirjan ja pistetiedot saatuani tajusin suureksi harmituksekseni että parhaan potin voisin saada ajamalla Via Baltican kautta Tallinnaan ja takaisin. Reitti ei todellakaan hurmannut, mutta koska olin kisassa keräämässä pisteitä niin man's got to do what a man's got to do.
Olin ensimmäisen legin jälkeen sen verran väsynyt että en tehnyt reittisuunnitelmaa illalla väsyneenä valmiiksi vaan jätin viimeistelyn aamuun. Vaikka nousin ennen kukon laulua ja kuulin klo 5:00 ensimmäisten pyörien käynnistyvän päätin tehdä suunnitelman valmiiksi ennen liikkeelle lähtöä. Tiesin että nyt tulee paljon ajamista mutta reitin piti olla suurelta osin tuttua.
Lähtö Italiasta oli hienoa hotellilta mutkatietä laaksoon ja Brennerin solan moottoritielle, nyt oli ajamisessa menemisen meininki tavoite oli olla Tallinnassa 36h kuluttua. Jälkiviisaana olisi ehkä säästänyt aikaa jos olisin tankannut pyöräni illalla ja lähtenyt aikaisemmin jolloin liikennettä vuoristotiellä ei olisi niin paljoa. Tästä eteen päin etenin Gold ajon rytmillä sillä erotuksella että reitti piti löytää lennosta ja muutama bonuspaikka siinä sivussa, jokaisesta minuutista piti pyrkiä puristamaan muutama sekunti pois.
Kuulin Ilpolta että Viki ajaa edelläni ja pyrin saamaan hänet kiinni, mutta hän pysyi sitkeästi edelläni. Minimoin tauot ja ajoin sen minkä pääsin. Itävallassa sadekuuro sai tien tunniksi tulvimaan mutta muuten keli oli hyvä.
Pisteet olivat suurelta osin suurten kaupunkien keskustoissa, mitkä ovat mielestäni suunnistuksen kannalta vaikeita ja päiväsaikaan niiden saavuttaminen on hidasta. Jos mahdollista niin kaupunki kohteet kannattaa ottaa 21:00 – 05:00 välisenä aikana. Kaikille bonuspaikoille on annettu aika rajat milloin kuvat voi ottaa, suurella osalla koko vuorokauden mutta oli myös poikkeuksia joten pitää olla tarkkana. Myös se mitä kuvassa pitää näkyä, pelkkä lippu, kuski ja lippu, pyörä ja lippu vaiko kaikki on parasta tarkistaa aina ennen kuvan ottamista. Myös muita rajoitteita kuvan ottamiselle saattoi olla.
Kuva
Paikat löytyivät melko helposti eikä suurempia suunnistuspummeja tullut joten olin kartalla miltei koko ajan.
Suurin ongelma oli Rallikirjan jättäminen Puolassa yhdelle bonuspaikalle. Ensimmäisellä legillä olin kirjoittanut km ja aika lukemat Rallikirjaan, mutta siirryin kirjaamaan ko. tiedot suoraan logiin niin säästyisin maalissa tupla työltä. Jälkeen päin ajatellen huono päätös, nyt kirja jäi patsaalle kun kävin kuvaamassa sen ja kun kirjaa en tarvinnut ennen kuin seuraavalla pisteellä niin en tarkastanut lähtiessä sen mukana oloa. Väsymys alkoi syödä pisteitä.
Kuva Viimeinen havainto rallikirjasta.

Toinen missi tuli tekstiviestin myöhästymisenä kun pyörästä paloi ajovalo niin sen hankkimisessa ja asennuksessa keskittyminen herpaantui kellosta ja tekstiviesti myöhästyi muutaman minuutin. Ensin löytynyt lamppukin oli Osramin surkea tekele, mistä ei tullut valoa juuri laisinkaan ja mutta onneksi löysin paremman seuraavana päivänä. Olin vaihtanut polttimot ennen reissua mutta näin ne vain tosi toimissa pettää.
Varsovassa rallikirjan hukkaaminen paljastui ja hatutti aivan hitosti. Ensi tuuma oli ajaa suoraan Tallinnan kautta kotiin. Mutta päätin nukkua asian päälle ja miettiä aamulla mitä tehdä uusin silmin. Pari tuntia suunniteltua pidemmän yön jälkeen tilanne ei kuitenkaan ollut niin paha kun mitä ensin tuntui, kaikkien paikkojen koordinaatit olivat navissa ja käyntikohteet suunnilleen muistissa joten matkaan. Sen verran muutin suunnitelmaani että päätin ajaa suoraan Rigaan, missä arvelin saavani Vikin kiinni. Viki piti lepotaukoa Rigassa ja onnistuin tavoittamaan hänet. Pääsin lähtemään kaupungista ennen Vikiä mutta hän osasi tehdä paremman reitin valinnan kaupungista ulos ja kapealla pyörällä pääsi nopeammin jonojen ohitse joten via Balticalle päästyämme hän oli taas minua edellä. Sain hänet kiinni juuri ennen Tallinnaa kun hän oli joutunut seisomaan tietyön liikennevaloissa tovin ja saavuimme yhtä matkaa Nevskin Katedraalille. Hieno sattuma oli kun nousimme pyöriltä niin kirkosta alkoi kuulua konsertti kuin meitä varten, mahtava tunne.
Kuva
Lähdimme yhtä matkaa takaisin päin, minulla kohteena Vilnan bonuskohteet, jotka olin jättänyt väliin tulomatkalla ja Vikillä Zappa Compon pisteiden hankkiminen. Oli mukava ajaa yhdessä ja välillä saada "huilata" suunnistamisesta kun Viki ajo edellä. Oli häkellyttävää huomata että sama kuu, joka nyt valaisi Baltian sumuisia peltolakeuksia olin nähnyt toissa yönä Adrian meren päällä Kroatiassa. Eurooppa tuntui aika pieneltä.

Yhden kyläkyltin takaa ryntäsi joku kaveri tähtiensota valomiekan kanssa tielle ja minä soitin vain torvea tyypille ettei jää alle. Ei ehkä olisi kannattanut, kaveri oli nimittäin poliisi ja kyläkyltin jälkeen alkoi 50km/h nopeusrajoitus. Pian perään ilmestyi poliisiauto valot välkkyen ja pillit soiden ja edessä oli pysähtyminen, papereiden tarkistus ja kaupalliset neuvottelut. Olin kuulemma suur-rikollinen ja kortti lähtisi ja edessä seuraavana päivänä poliisi komentajan puhuttelu pyörän takavarikointi yms. Herrat poliisit näyttivät kovin tuumivaiselta ja kysyin löytyisikö tilanteeseen mitään nopeampaa ratkaisua kun huomenna pitäisi olla Stutgartissa ja ei kärsisi myöhästyä, se antaa Saksassa huonon kuvan henkilöstä. Sakkoa oli kuulemma tulossa 300€ mutta kysyin miten paljon se olisi jos maksan heti käteisellä? Pienen neuvottelun jälkeen pääsimme hinnasta sopuun ja matka jatkui. Joustavaa tuollainen neuvoteltavissa oleva pikasakko käytäntö.
Matka Vilnaan hidastui ja mutkistui Rigan ja Vilnan välillä kun yö sumu tuli niin tiheäksi ettei valot näyttäneet kuin harmaan seinän ja vain tien reunaviiva avulla pystyi suunnistamaan. Sitten eteen tuli tietyö ja kiertotie. Huonompi homma, koska asuntoalueella ei ollut tai en nähnyt opasteita ja navi pyrki opastamaan takaisin päätielle, joka oli suljettu. Aivan sokkona ilmansuuntien mukaan ajelua mateluvauhdilla onnistuin lopulta pääsemään takaisin oikealle reitille mutta kyllä ne kilometrit tuntuivat pitkiltä.
Vilnassa oli pientä haastetta kuvat suuret kohteet yön pimeydessä mutta raati hyväksyi tummat kuvani niin ei siinä mitään. Tähän kohtaan olin suunnitellut yö tauon mutta sopivaa paikkaa ei heti Vilnan poismeno tien varrelta löytynyt ja väsymys alkoi iskeä päälle todella rajusti ensimmäisen kerran tässä ajossa. Huomasin vielä suunnistaneeni väärin ja suunta oli kohden Kaunasta mutta en lähtenyt sitä korjaamaan koska tie on nopea moottoritie joten arvelin ettei aika tappio ole suuri ja sumuisessa yössä ajoin mieluummin suurta tietä kuin pientä. Hotelli löytyi lopulta ja sanoisin että huonoin hotelli missä olen Euroopassa yöpynyt mutta kyllä uni tuli tarpeeseen. Tilasin aamiaisen että saisin toisen kuitin ja siinä odotti vain Venäjää puhuvan hotellinpitäjän yllätys. Ananasmehu, jota oli aamiaisella juonut oli ilmeisesti vuosikerta tavaraa koska se nosti aamiaisen hinnan korkeammaksi kuin huoneen hinta. Kaveri näytti hinnastoa ja yritti selittää jotain että tyyristä tavaraa. Aikaa kinasteluun ei ollut joten visa vinkui ja matka jatkui. Kohtuullisen kallis yö noin kaiken kaikkeaan.
Kuva
Warsovan ruuhkien kautta kohti Berliiniä ja totesin olevani hyvin aikataulussa ja pohdin yritänkö käydä Zapan patsaalla Rostokissa. Warsovasta alkanut sade ja reissun rasitukset saivat hylkäämään idean ja päätin ottaa loput lepo bonukset ja hakeutua nukkumaan. Valitettavasti onni käänsi ahterinsa tässä kohden ja jokainen tein varrelta löytynyt hotelli oli joko täysi tai suljettu. En lähtenyt pois reitiltä vaan ajoin kohden Stutgartia mutta pimeys ja sade teki matkan tekemisen todella raskaaksi. Vaikka Rukka piti veden hyvin ulkopuolella, alkoi hihan suista, kaulaukosta kulkeutua kosteutta puvun alle. Kengät olin todennut vuotavan jo shake down ajossa ja eivätkä ne olleet korjaantuneet itsekseen. Aikaa paloi ja enkä onnistunut löytämään majapaikkaa ja pian tajusin että en muutenkaan kerkeisi enää nukkumaan vaan on keskityttävä ajamaan.
Tein survival suunnitelman paluu matkalle, ajaa 50km ja sitten jaloitella että pysyn ajo kunnossa. Virheeni tapahtui siinä että mieleeni oli jäänyt rallin alusta asti julkaistu aikataulu, missä rallin sanottiin päättyvän klo. 9:00. Se oli sen sijaan mennyt ohi tajuntani että sakkopisteet alkavat pyöriä klo 8:00 eteenpäin 500 pistettä/minuutti. Saavuin perille hotellille 8:32 eli 16000 pistettä sakkoa.
Hotellilla olin uuvuksissa, märkä ja nälissäni. Ensimmäinen aatos kun tajusin sakkopisteitä ropisevan että paska reissu mutta tulipa tehdyksi, ei koskaan uudestaan. Vähän vähältä tunnelma parani, aamupala ja kuivaa ja lämmintä päälle ja sitten ajodokumentteja tekemään. Meinasi olla ylivoimainen rasti laskea omat pisteet yhteen, Kiitos Hampelle kun tarkasti minun laskelman. Pisteitä tuli yllättävän paljon ottaen huomioon tunaroinnin määrän.
Kun tarkastuksen jälkeen pääsi saunaan alkoi olo olla jo voiton puolella, reissu tuli hyväksytysti tehdyksi. Illalla juhlassa tunnelma oli jo hilpeä.
Ismo palkinto kuvassa
Kuva
ja hymy herkässä suorituksen hyväksymisen jälkeen
Kuva
Viki saamassa palkintoaan.
Kuva
ja allekirjoittanut Vikin kanssa
Kuva
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
viksa
Valurautahanuri
Viestit: 168
Liittynyt: 20 Touko 2012, 22:15

Re: EuroTour leg-2

Viesti Kirjoittaja viksa »

Aika kultaa muistot ja tuollapas olisi nyt minun Leg2 tarina luettavissa.

http://www.cma.fi/uutiset/18-european-t ... -2014-leg2

Mukavia lukuhetkiä pimenevään syksyyn.

Viki
2*SS1600k, Iba rally 2013, European Tour Rally 2014
Vastaa Viestiin