Sivu 1/2

AR 16 kokemuksia

Lähetetty: 24 Huhti 2016, 16:22
Kirjoittaja harrimopomies
Moi!

Mietteitä ja kokemuksia (varoitus, sisältää juoni paljastuksia...) suht tuoreeltaan kuluvan ajokauden vuosiajosta (SS1000 16 AR). Kirjoitin foorumin tähän osioon puheenjohtajan viimevuotisen otsikon innoittamana. Ei lienee haittaa, vaikka meneekin julkiseen jakeluun. Ehkäpä tavoittaa sankoin joukoin tulevia Rautahanureita :lol:

Kuluvalla ajokaudella bongataan Suomalaisia siviiili-ilmailun lentokenttiä ja tästä ajosta saattaa hyvinkin tulla erittäin suosittu, ainakin hyvät eväät siihen löytyy. Järjestyksessään viides vuosiajo (AR) vaihtuvalla teemalla. Eiköhän tehdä uusi ennätys ajettujen vuosiajojen määrässä.

38:n minuutin suunnittelun aikana mietin miten yrittäisin minimoida ns. hukkamatkan suhteessa valokuvan ottopaikkaan itse lentokentällä ts. kuitti olisi hyvä saada läheltä kohdetta. Saapuessani ensimmäiselle kohteelle Vaasan lentokentälle olettamukseni sai vahvistuksen. Kentältä saa parkkilipun. Joillakin kentillä sen sai ilmaiseksi ajamalla portille ja painamalla kuittipaineketta, jonka jälkeen peruutetaan, eikä ajeta P-alueelle (R). Joissakin paikoissa lipukkeen sai maksamalla luotto-tai pankkikortilla (Card) minimimaksun 1,00 € tai 2,00 € erilliseen P-alueella sijaitsevaan automaattiin. Ainoastaan Mikkelin lentokentällä ei ollut ollenkaan maksullista P-aluetta. Oli muuten piha jäässä! No, siellä ei ns. hukkakilometrejä tullut valtatieltä 13 kuin kiometrin suuntaansa ja paikkokuitti löytyi tosiasiallisena kulmapisteenä toimineelta ABC-Pitkäjärveltä (tauko 15 min.)


Ajamani Reitti kuittipaikkoineen. Tauot kentillä muutamien minuuttien luokkaa. Yritin pitää lähes "Gold-tahtia" ;) :

1. ST1 Kolmostie 670, Ikaalinen. Aloitustankkaus. Siirtyminen Ikaalisten kylpylästä tänne noin kolme kilometriä. Hyvä paikka aloittaa. Juha V:n kanssa yhtä matkaa Jalasjärvelle asti.

2. Vaasan lentokenttä (Kuitissa teksti Airport) (R). Hiljaista.

3. Kokkolan lentoasema (Card 1 €). Kenttä sijaitsee "keskellä ei mitään". Hukkakilometrien vaara todellinen.

4. Neste Raahe Pattijoki (tankkaus- ja ruokatauko 20 min.) Be 98 27,74 l. Muutama kyselijä.

5. Oulun lentoasema (R). Hidas lähestyminen E-4 tieltä. Meno 815-tien kautta ja paluu 816-tien kautta. Jälkimmäinen tähän aikaan vuorokaudesta ehkä hivenen nopeampi. Jokin lento lähdössä taksi liikenteestä päätellen.

6. Suomen keskipiste, Leskelän kylä Siikalatva (10 minuutin "rättitauko").

7. Jyväskylän lentoasema (Card 1 €). Oman havaintoni mukaan Lentoaseman nimi luki vain ovessa. Pimeää ja täysin kuollutta.

8. ABC Vaajakoski (tankkaus- ja ruokatauko pihalla 15 min). Be 98 26,25 l. Porukkaa pilvin pimein.

(X) Mikkelin lentoasema, ei kuittia. Pimeää ja täysin hiljaista. Kiva juliste seinässä.

9. ABC Pitkäjärvi (Kahvitauko 15 min). Nuorisoa pelilaitteilla, ikää tarpeeksi? Pihalla tuning-ja Amiskalustoa.

10. Helsinki-Vantaan lentokenttä (R). Sopiva kellonaika (03.19) kuvaukselle. Muutoin todennäköisesti hieman haastavaa väenpaljouden vuoksi. Terminaalin päässä hyvä paikka kuvaukselle, jossa näkyy kentän nimi. Yksittäisiä haahuilijoita tuli heittämään "läppää". Olipahan joku lähdössä aamulla Aasian lennollekin, kivat hänelle.

11. Neste Keimolanportti itä, Vantaa. Koska navigaattori ajatti kehä kolmen kautta valtatielle kolme, niin päätin napata suklaapatukkakuitilla muutaman ylimääräisen kilometrin (Fazer, ei tällä kertaa Suffeli). Otin kuitin ja unohdin patukan, joten myyjä toisen perässäni pyörälle asti. Kiitos siitä. Tauko 5 min. Lyhin reittihän kulkisi Tuusulan väylän (VT 45) kautta.

12. Teboil Pirkanhovi, Lempäälä. Tankkaus- ja kahvitauko 20 min. Be 98 33,07 l, tarkkaan suunniteltu ;). Koko reissu lävitse minimitankkauskuiteilla (3 kpl), muistaen 300 mailin/483:n kilometrin säännön.

13. Tampere-Pirkkalan lentokenttä (R). Jokin kone lähdössä, seuraa takseja...

14. Porin lentoasema (Card 1 €). Ei tapahdu mitään.

15. Turun lentoasema (R). Täällä oli hulinaa sillä Wizz-airin kone oli lähdössä Gdanskiin. Puolalaisia autoja joka paikka täynnä. Ison kylän meininkiä :lol:

16. Shell Halikko. Varmuuden vuoksi hieman lisäkilometrejä. Lakerol aski, tauko 5 min. Voi olla että tämä kierros oli aavistuksen liian pitkä, mutta kun kerran aikaa oli.

17. ST1 Stålarminkatu 32, Turku. Lopetustankkaus.

Säätiedotuksista huolimatta sadetta en kohdannut, mutta märkää asfalttia välillä Jalasjärvi-Vaasa, Pk-seudulla ja lopuksi osittain ykköstiellä. Lämpötila suurinpiirtein puolet matkasta haarukassa +1-+5 C ja toinen puoli saman verran pakkasella. Kylmimmät ja liukkaimmat kohdat Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa! Eurassa oli tie 204 liukas noin kilometrin matkalta ja sama juttu Turun seudun moottoriteiden rampeilla sekä osittain myöskin ykköstiellä (Suolattu?) Leskelästä aina Pirkahoville asti pimeää. Erityisesti väli ABC Vaajakoski-ABC Pitkäjärvi oli ikävä ajettava pimeyden ja lukuisten hirvivaaramerkkejen sekä VT 13:n alkuosuuden huonon asfaltin vuoksi.

Raahessa bongattu kaksi vastaantullutta IBA-kuskia. Olin tauolla kun ajoivat takaisin toiseen suuntaan. En saannut kiinni ennen Oulun moottoritietä. Lisäksi havaittu keuliva mopopoika rikkinäisen takavalon kera, kaksi pupujussia, yksi hirvi sekä kolme polliisi autoa. Liikenteellisesti hyvä ajankohta ajaa. Lauantain ja sunnuntain välisenä iltana-aamuna ei ole ruuhkia missään. Nelostiellä ohittamistani vähäisistä rekoista ainakin puolet oli akselilta RUS, Baltianmaat sekä Puola.

Reittiä ei välttämättä tarvitse suunnitella navigaattorille yhtenäiseksi, ajoin tällä kertaa pätkissä kohteelta kohteelle (Garmin 660):

Minne-kohdepisteet-kuljetuksia-ilmakuljetus ja sieltä sitten valitaan valikosta valmiina löytyvä kulloinkin kysymyksessä oleva lentokenttä/-asema. Helppoa...

Summarum summarun, ihan mukava ajo meikäläisen peruskelissä. Toivottavasti tästä saa jotain tolkkua. Hetken päästä uusinta saunakierros.

PS. Kamera jäi kotiin ja oli ensimmäinen reissuni kun otin kuvia matkapuhelimellani ylipäätänsä, joten joka paikasta tuli napsittua "riittävästi", toivottavasti saan ne vielä puhelimesta uloskin...

-Harri.mopomies-

Re: AR 16 kokemuksia

Lähetetty: 25 Huhti 2016, 08:04
Kirjoittaja harrimopomies
Moi!

Mikäli vuosiajoa haluaa kommentoida tai esittää allekirjoittaneen ajon osalta kysymyksiä, niin ei muuta kuin rohkeasti vain tähän ketjuun. Lisäksi toivotaan aikaisempien ajokausien tapaan mahdollisimman monen vuosiajon suorittajan kokemuksia tähän samaan ketjuun.

Täsmennys yhteen puhelimitse kysyttyyn asiaan. Niiden pysäköintiautomaattien osalta joista saa lipun ilmaiseksi oli menettely seuraavaa: Aja puomin eteen siten että lippuautomaatti on kohdallasi vasemmalla puolellasi ja sitten painat nappia ja otat lipukkeen. Tämän jälkeen peruutat tai työnnät pyörää metrin pari taaksepäin ja jatkat matkaa. Normaalistihan ajettaisiin sisään parkkipaikalle ja maksu tapahtuisi lähtiessä toisen puomin edustalla olevaan automaattiin.

Mikäli vain kävelet automaatin viereen ja painat nappia, niin näyttöön tulee teksti: "Ei lipuketta" ilman ajoneuvoa. Ilmeisesti laitteessa on jokin "silmä" ajoneuvoja varten. Kävellen voi mennä niiden automaattien luokse asioimaan, joihin maksu suoritetaan etukäteen. Matkat eivät ole kovin pitkiä, yleensä ajamalla pääsee lähes viereen. Katso jo kentälle saapuessasi kannattaako ottaa ensin P-alueen lipuke ja ajaa vasta sitten terminaalin edustalle valokuvausta suorittamaan, sillä osalla kentistä saatat joutua ajamaan ulos ja saapumaan uudelleen, koska olet jo ajanut P-alueiden maksuautomaattien ohitse. Mikäli ohiajo sattuisi tapahtumaan, niin ei hätää sillä lähes kaikki suomalaiset kentät ovat niin pieniä, ettei "kunniakierrokseen" kovin kauan aikaa mene.

Toki jos on liikkeellä ns. ihmisten aikoihin niin P-alueet voi halutessaa unohtaa ja aukioloaikojen puitteissa hakea kuitin lentoasemilla toimivista kahvioista tms. Välttämättä tämä ei ole yhtään sen nopeampaa.

PS. Vielä yksi pieni huomio. Helsinki-Vantaan lyhytaikaisen pysäköintipaikan (Pikaparkki) lipukkeesta löytyy päivämäärä ja kellonaika normaalisti etupuolelta mutta Helsinki-Airport teksti lukee vain kääntöpuolella, joten paperien puhtaaksikirjoitusvaiheessa on kyseinen kuitti kopioitava molemmin puolin.

-Harri.mopomies-

Re: AR 16 kokemuksia

Lähetetty: 25 Huhti 2016, 08:27
Kirjoittaja Lassi
Jep, mukava kuulla kokemuksia. Eilen jo parikin reittiä suunnitellut, ihmeen helppoa... No ajamatta ne on vielä mutta vakaa aikomus tämä vuosiajo ajaa. Itselle ei tullut mieleenkään noi pysäköintiliput kuitteina. Kaikista kuitenkin löytyi tarvittavat tiedot?

Re: AR 16 kokemuksia

Lähetetty: 25 Huhti 2016, 10:32
Kirjoittaja harrimopomies
Moi!

Ainakin kaikista käymieni lentoasemien pysäköintilipuista löytyivät tarvittavat tiedot pl. Mikkelin lentoasema, jossa ei siis maksullista pysäköintiä.

-Harri.mopomies-

Re: AR 16 kokemuksia

Lähetetty: 25 Huhti 2016, 19:19
Kirjoittaja Zoltan
Harrille onnittelut tasalämmössä suoritetusta korkkauksesta vaikkei tulos vielä virallinen olekkaan . Mielestäni kova suoritus ja osoittaa kiitettävää vihkitymistä uusia ajoja kohtaan . Jos ajo hyväksytään niin tämä on Harrin kymmenes korkaus ja siitä ansiosta myönnetäköön hänelle arvonimi Korkki Eater ohjelman mukaan Korkkiperse . :) Onneksi olkoon Harri ! ;) Yhden korkkauksen omaavat ovat Tulppaperseitä :mrgreen:

Re: AR 16 kokemuksia

Lähetetty: 25 Huhti 2016, 19:30
Kirjoittaja Timo Räisänen
Korkkiperse . :)
Kuva
Motoristin pihkatappi siis irroitettu

Re: AR 16 kokemuksia

Lähetetty: 25 Huhti 2016, 19:52
Kirjoittaja harrimopomies
Moi!

Voihan korkki! Nyt on arvonimi kohdillaan :lol: Ja jottei menisi aivan roiskeläppäosastoksi, niin vähän asian tynkääkin (silmänlumeeksi?).

Pimeällä kuvaaminen näissä kohteissa on suht helppoa, sillä lentoasemien nimikyltit olivat hyvin valaistut pl. Jyväskylä jossa luki aseman nimi ainoastaan ovissa ja niissäkin pienellä tekstillä. Mikäli joku käy siellä päivänvalossa niin raportoikoon mikäli katolla lukee aseman nimi. Kaiketi se siellä jossain lukee?

Saamani palautteen johdosta korjattakoon että Keski-Pohjanmaan Kruunupyyssä sijaitsevan lentoaseman virallinen nimi on Kokkola-Pietarsaaren lentoasema.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_le ... ja_-paikat

-Harri.mopomies-

Re: AR 16 kokemuksia

Lähetetty: 08 Touko 2016, 10:31
Kirjoittaja juha67
Moi,

Vuosiajo perjantaina ajettu.

Reittinä seuraava.
Hki-Vantaa , Turku, Pori, Tampere, Jyväskylä, Keskipiste, Kajaani, Kuopio, Mikkeli ja Lappeenranta

Jyväskylän kentällä vain ulko-ovissa tarrat josta näkee mikä kenttä kyseessä.

kajaanin kentällä on kahvio mutta hyvin rajoitetuilla aukiajoilla, Parkkimaksu card 2€ saa kuitin.
Kentällä 3 kpl automaatteja joista vain 1 toimii.
Parikilometriä ennen kenttää on siva josta saa "suffeli" kuitin joka päivä klo 7-22.

Kuopion kentällä ei minkäänlaisia kylttejä seinässä, vain parkki lipuke jossa lukee kuopio ja kellonaika.

Lappeenranna kentällä hyvä kyltti terminaalissa.
Tässä kyltissä on joku erikoisuus, 2;ta ekaa kuvaa ottaessa kuvaan tuli vaan sana airport. Onneksi katsoin tabletista että onnistuiko kuvat. pitkään sai tabletilla tarkentaa että sana Lappeenranta tuli kuvaan myös.

Mielenkiintoinen ajo jossa sai taas ajaa itselle ajamattomia teitä. Lämpötilat vaihteli +2 ja +21asteen välillä.
Kiitoksia ajon suunnitelijalle.

T.Juha67

Re: AR 16 kokemuksia

Lähetetty: 11 Touko 2016, 07:46
Kirjoittaja puuhis98
Onnittelut Harrille jälleen yhdestä korkkauksesta :!: :P Ajo virallisestikkin hyväksytty ja matka viimoisen päälle varmistettu...

Re: AR 16 kokemuksia

Lähetetty: 11 Touko 2016, 07:58
Kirjoittaja harrimopomies
Moi!

Kiitoksia vaan!
Laskeskelin siinä ajon aikana että mikäli ajaisi viimeiseltä pisteeltä (Turun lentoasema) suoraan lopetustankkaukseen (ST1 Stålarminkatu 32, Turku) niin matka jäisi about kolme kilometriä vajaaksi, joten käynti Paimion Nesteellä varmistaisi matkan riittävyyden. No, kun reissu oli sujunut kaikin puolin hyvin niin Paimion rampin kohdalla päätin käydä sittenkin kääntymässä Halikon Shellillä asti. Siitähän "napsahti" vielä sellaiset 17 extra kilometriä per suunta. Samalla sai ihmetellä niitä muutamia autoja jotka olivat ajautuneet yöllisen sohjon avittamina tienpenkereelle.

Mieluummin riittävästi yli kuin hieman vajaa ;)

-Harri.mopomies-