AR 16 kokemuksia
Lähetetty: 24 Huhti 2016, 16:22
Moi!
Mietteitä ja kokemuksia (varoitus, sisältää juoni paljastuksia...) suht tuoreeltaan kuluvan ajokauden vuosiajosta (SS1000 16 AR). Kirjoitin foorumin tähän osioon puheenjohtajan viimevuotisen otsikon innoittamana. Ei lienee haittaa, vaikka meneekin julkiseen jakeluun. Ehkäpä tavoittaa sankoin joukoin tulevia Rautahanureita
Kuluvalla ajokaudella bongataan Suomalaisia siviiili-ilmailun lentokenttiä ja tästä ajosta saattaa hyvinkin tulla erittäin suosittu, ainakin hyvät eväät siihen löytyy. Järjestyksessään viides vuosiajo (AR) vaihtuvalla teemalla. Eiköhän tehdä uusi ennätys ajettujen vuosiajojen määrässä.
38:n minuutin suunnittelun aikana mietin miten yrittäisin minimoida ns. hukkamatkan suhteessa valokuvan ottopaikkaan itse lentokentällä ts. kuitti olisi hyvä saada läheltä kohdetta. Saapuessani ensimmäiselle kohteelle Vaasan lentokentälle olettamukseni sai vahvistuksen. Kentältä saa parkkilipun. Joillakin kentillä sen sai ilmaiseksi ajamalla portille ja painamalla kuittipaineketta, jonka jälkeen peruutetaan, eikä ajeta P-alueelle (R). Joissakin paikoissa lipukkeen sai maksamalla luotto-tai pankkikortilla (Card) minimimaksun 1,00 € tai 2,00 € erilliseen P-alueella sijaitsevaan automaattiin. Ainoastaan Mikkelin lentokentällä ei ollut ollenkaan maksullista P-aluetta. Oli muuten piha jäässä! No, siellä ei ns. hukkakilometrejä tullut valtatieltä 13 kuin kiometrin suuntaansa ja paikkokuitti löytyi tosiasiallisena kulmapisteenä toimineelta ABC-Pitkäjärveltä (tauko 15 min.)
Ajamani Reitti kuittipaikkoineen. Tauot kentillä muutamien minuuttien luokkaa. Yritin pitää lähes "Gold-tahtia" :
1. ST1 Kolmostie 670, Ikaalinen. Aloitustankkaus. Siirtyminen Ikaalisten kylpylästä tänne noin kolme kilometriä. Hyvä paikka aloittaa. Juha V:n kanssa yhtä matkaa Jalasjärvelle asti.
2. Vaasan lentokenttä (Kuitissa teksti Airport) (R). Hiljaista.
3. Kokkolan lentoasema (Card 1 €). Kenttä sijaitsee "keskellä ei mitään". Hukkakilometrien vaara todellinen.
4. Neste Raahe Pattijoki (tankkaus- ja ruokatauko 20 min.) Be 98 27,74 l. Muutama kyselijä.
5. Oulun lentoasema (R). Hidas lähestyminen E-4 tieltä. Meno 815-tien kautta ja paluu 816-tien kautta. Jälkimmäinen tähän aikaan vuorokaudesta ehkä hivenen nopeampi. Jokin lento lähdössä taksi liikenteestä päätellen.
6. Suomen keskipiste, Leskelän kylä Siikalatva (10 minuutin "rättitauko").
7. Jyväskylän lentoasema (Card 1 €). Oman havaintoni mukaan Lentoaseman nimi luki vain ovessa. Pimeää ja täysin kuollutta.
8. ABC Vaajakoski (tankkaus- ja ruokatauko pihalla 15 min). Be 98 26,25 l. Porukkaa pilvin pimein.
(X) Mikkelin lentoasema, ei kuittia. Pimeää ja täysin hiljaista. Kiva juliste seinässä.
9. ABC Pitkäjärvi (Kahvitauko 15 min). Nuorisoa pelilaitteilla, ikää tarpeeksi? Pihalla tuning-ja Amiskalustoa.
10. Helsinki-Vantaan lentokenttä (R). Sopiva kellonaika (03.19) kuvaukselle. Muutoin todennäköisesti hieman haastavaa väenpaljouden vuoksi. Terminaalin päässä hyvä paikka kuvaukselle, jossa näkyy kentän nimi. Yksittäisiä haahuilijoita tuli heittämään "läppää". Olipahan joku lähdössä aamulla Aasian lennollekin, kivat hänelle.
11. Neste Keimolanportti itä, Vantaa. Koska navigaattori ajatti kehä kolmen kautta valtatielle kolme, niin päätin napata suklaapatukkakuitilla muutaman ylimääräisen kilometrin (Fazer, ei tällä kertaa Suffeli). Otin kuitin ja unohdin patukan, joten myyjä toisen perässäni pyörälle asti. Kiitos siitä. Tauko 5 min. Lyhin reittihän kulkisi Tuusulan väylän (VT 45) kautta.
12. Teboil Pirkanhovi, Lempäälä. Tankkaus- ja kahvitauko 20 min. Be 98 33,07 l, tarkkaan suunniteltu . Koko reissu lävitse minimitankkauskuiteilla (3 kpl), muistaen 300 mailin/483:n kilometrin säännön.
13. Tampere-Pirkkalan lentokenttä (R). Jokin kone lähdössä, seuraa takseja...
14. Porin lentoasema (Card 1 €). Ei tapahdu mitään.
15. Turun lentoasema (R). Täällä oli hulinaa sillä Wizz-airin kone oli lähdössä Gdanskiin. Puolalaisia autoja joka paikka täynnä. Ison kylän meininkiä
16. Shell Halikko. Varmuuden vuoksi hieman lisäkilometrejä. Lakerol aski, tauko 5 min. Voi olla että tämä kierros oli aavistuksen liian pitkä, mutta kun kerran aikaa oli.
17. ST1 Stålarminkatu 32, Turku. Lopetustankkaus.
Säätiedotuksista huolimatta sadetta en kohdannut, mutta märkää asfalttia välillä Jalasjärvi-Vaasa, Pk-seudulla ja lopuksi osittain ykköstiellä. Lämpötila suurinpiirtein puolet matkasta haarukassa +1-+5 C ja toinen puoli saman verran pakkasella. Kylmimmät ja liukkaimmat kohdat Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa! Eurassa oli tie 204 liukas noin kilometrin matkalta ja sama juttu Turun seudun moottoriteiden rampeilla sekä osittain myöskin ykköstiellä (Suolattu?) Leskelästä aina Pirkahoville asti pimeää. Erityisesti väli ABC Vaajakoski-ABC Pitkäjärvi oli ikävä ajettava pimeyden ja lukuisten hirvivaaramerkkejen sekä VT 13:n alkuosuuden huonon asfaltin vuoksi.
Raahessa bongattu kaksi vastaantullutta IBA-kuskia. Olin tauolla kun ajoivat takaisin toiseen suuntaan. En saannut kiinni ennen Oulun moottoritietä. Lisäksi havaittu keuliva mopopoika rikkinäisen takavalon kera, kaksi pupujussia, yksi hirvi sekä kolme polliisi autoa. Liikenteellisesti hyvä ajankohta ajaa. Lauantain ja sunnuntain välisenä iltana-aamuna ei ole ruuhkia missään. Nelostiellä ohittamistani vähäisistä rekoista ainakin puolet oli akselilta RUS, Baltianmaat sekä Puola.
Reittiä ei välttämättä tarvitse suunnitella navigaattorille yhtenäiseksi, ajoin tällä kertaa pätkissä kohteelta kohteelle (Garmin 660):
Minne-kohdepisteet-kuljetuksia-ilmakuljetus ja sieltä sitten valitaan valikosta valmiina löytyvä kulloinkin kysymyksessä oleva lentokenttä/-asema. Helppoa...
Summarum summarun, ihan mukava ajo meikäläisen peruskelissä. Toivottavasti tästä saa jotain tolkkua. Hetken päästä uusinta saunakierros.
PS. Kamera jäi kotiin ja oli ensimmäinen reissuni kun otin kuvia matkapuhelimellani ylipäätänsä, joten joka paikasta tuli napsittua "riittävästi", toivottavasti saan ne vielä puhelimesta uloskin...
-Harri.mopomies-
Mietteitä ja kokemuksia (varoitus, sisältää juoni paljastuksia...) suht tuoreeltaan kuluvan ajokauden vuosiajosta (SS1000 16 AR). Kirjoitin foorumin tähän osioon puheenjohtajan viimevuotisen otsikon innoittamana. Ei lienee haittaa, vaikka meneekin julkiseen jakeluun. Ehkäpä tavoittaa sankoin joukoin tulevia Rautahanureita
Kuluvalla ajokaudella bongataan Suomalaisia siviiili-ilmailun lentokenttiä ja tästä ajosta saattaa hyvinkin tulla erittäin suosittu, ainakin hyvät eväät siihen löytyy. Järjestyksessään viides vuosiajo (AR) vaihtuvalla teemalla. Eiköhän tehdä uusi ennätys ajettujen vuosiajojen määrässä.
38:n minuutin suunnittelun aikana mietin miten yrittäisin minimoida ns. hukkamatkan suhteessa valokuvan ottopaikkaan itse lentokentällä ts. kuitti olisi hyvä saada läheltä kohdetta. Saapuessani ensimmäiselle kohteelle Vaasan lentokentälle olettamukseni sai vahvistuksen. Kentältä saa parkkilipun. Joillakin kentillä sen sai ilmaiseksi ajamalla portille ja painamalla kuittipaineketta, jonka jälkeen peruutetaan, eikä ajeta P-alueelle (R). Joissakin paikoissa lipukkeen sai maksamalla luotto-tai pankkikortilla (Card) minimimaksun 1,00 € tai 2,00 € erilliseen P-alueella sijaitsevaan automaattiin. Ainoastaan Mikkelin lentokentällä ei ollut ollenkaan maksullista P-aluetta. Oli muuten piha jäässä! No, siellä ei ns. hukkakilometrejä tullut valtatieltä 13 kuin kiometrin suuntaansa ja paikkokuitti löytyi tosiasiallisena kulmapisteenä toimineelta ABC-Pitkäjärveltä (tauko 15 min.)
Ajamani Reitti kuittipaikkoineen. Tauot kentillä muutamien minuuttien luokkaa. Yritin pitää lähes "Gold-tahtia" :
1. ST1 Kolmostie 670, Ikaalinen. Aloitustankkaus. Siirtyminen Ikaalisten kylpylästä tänne noin kolme kilometriä. Hyvä paikka aloittaa. Juha V:n kanssa yhtä matkaa Jalasjärvelle asti.
2. Vaasan lentokenttä (Kuitissa teksti Airport) (R). Hiljaista.
3. Kokkolan lentoasema (Card 1 €). Kenttä sijaitsee "keskellä ei mitään". Hukkakilometrien vaara todellinen.
4. Neste Raahe Pattijoki (tankkaus- ja ruokatauko 20 min.) Be 98 27,74 l. Muutama kyselijä.
5. Oulun lentoasema (R). Hidas lähestyminen E-4 tieltä. Meno 815-tien kautta ja paluu 816-tien kautta. Jälkimmäinen tähän aikaan vuorokaudesta ehkä hivenen nopeampi. Jokin lento lähdössä taksi liikenteestä päätellen.
6. Suomen keskipiste, Leskelän kylä Siikalatva (10 minuutin "rättitauko").
7. Jyväskylän lentoasema (Card 1 €). Oman havaintoni mukaan Lentoaseman nimi luki vain ovessa. Pimeää ja täysin kuollutta.
8. ABC Vaajakoski (tankkaus- ja ruokatauko pihalla 15 min). Be 98 26,25 l. Porukkaa pilvin pimein.
(X) Mikkelin lentoasema, ei kuittia. Pimeää ja täysin hiljaista. Kiva juliste seinässä.
9. ABC Pitkäjärvi (Kahvitauko 15 min). Nuorisoa pelilaitteilla, ikää tarpeeksi? Pihalla tuning-ja Amiskalustoa.
10. Helsinki-Vantaan lentokenttä (R). Sopiva kellonaika (03.19) kuvaukselle. Muutoin todennäköisesti hieman haastavaa väenpaljouden vuoksi. Terminaalin päässä hyvä paikka kuvaukselle, jossa näkyy kentän nimi. Yksittäisiä haahuilijoita tuli heittämään "läppää". Olipahan joku lähdössä aamulla Aasian lennollekin, kivat hänelle.
11. Neste Keimolanportti itä, Vantaa. Koska navigaattori ajatti kehä kolmen kautta valtatielle kolme, niin päätin napata suklaapatukkakuitilla muutaman ylimääräisen kilometrin (Fazer, ei tällä kertaa Suffeli). Otin kuitin ja unohdin patukan, joten myyjä toisen perässäni pyörälle asti. Kiitos siitä. Tauko 5 min. Lyhin reittihän kulkisi Tuusulan väylän (VT 45) kautta.
12. Teboil Pirkanhovi, Lempäälä. Tankkaus- ja kahvitauko 20 min. Be 98 33,07 l, tarkkaan suunniteltu . Koko reissu lävitse minimitankkauskuiteilla (3 kpl), muistaen 300 mailin/483:n kilometrin säännön.
13. Tampere-Pirkkalan lentokenttä (R). Jokin kone lähdössä, seuraa takseja...
14. Porin lentoasema (Card 1 €). Ei tapahdu mitään.
15. Turun lentoasema (R). Täällä oli hulinaa sillä Wizz-airin kone oli lähdössä Gdanskiin. Puolalaisia autoja joka paikka täynnä. Ison kylän meininkiä
16. Shell Halikko. Varmuuden vuoksi hieman lisäkilometrejä. Lakerol aski, tauko 5 min. Voi olla että tämä kierros oli aavistuksen liian pitkä, mutta kun kerran aikaa oli.
17. ST1 Stålarminkatu 32, Turku. Lopetustankkaus.
Säätiedotuksista huolimatta sadetta en kohdannut, mutta märkää asfalttia välillä Jalasjärvi-Vaasa, Pk-seudulla ja lopuksi osittain ykköstiellä. Lämpötila suurinpiirtein puolet matkasta haarukassa +1-+5 C ja toinen puoli saman verran pakkasella. Kylmimmät ja liukkaimmat kohdat Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa! Eurassa oli tie 204 liukas noin kilometrin matkalta ja sama juttu Turun seudun moottoriteiden rampeilla sekä osittain myöskin ykköstiellä (Suolattu?) Leskelästä aina Pirkahoville asti pimeää. Erityisesti väli ABC Vaajakoski-ABC Pitkäjärvi oli ikävä ajettava pimeyden ja lukuisten hirvivaaramerkkejen sekä VT 13:n alkuosuuden huonon asfaltin vuoksi.
Raahessa bongattu kaksi vastaantullutta IBA-kuskia. Olin tauolla kun ajoivat takaisin toiseen suuntaan. En saannut kiinni ennen Oulun moottoritietä. Lisäksi havaittu keuliva mopopoika rikkinäisen takavalon kera, kaksi pupujussia, yksi hirvi sekä kolme polliisi autoa. Liikenteellisesti hyvä ajankohta ajaa. Lauantain ja sunnuntain välisenä iltana-aamuna ei ole ruuhkia missään. Nelostiellä ohittamistani vähäisistä rekoista ainakin puolet oli akselilta RUS, Baltianmaat sekä Puola.
Reittiä ei välttämättä tarvitse suunnitella navigaattorille yhtenäiseksi, ajoin tällä kertaa pätkissä kohteelta kohteelle (Garmin 660):
Minne-kohdepisteet-kuljetuksia-ilmakuljetus ja sieltä sitten valitaan valikosta valmiina löytyvä kulloinkin kysymyksessä oleva lentokenttä/-asema. Helppoa...
Summarum summarun, ihan mukava ajo meikäläisen peruskelissä. Toivottavasti tästä saa jotain tolkkua. Hetken päästä uusinta saunakierros.
PS. Kamera jäi kotiin ja oli ensimmäinen reissuni kun otin kuvia matkapuhelimellani ylipäätänsä, joten joka paikasta tuli napsittua "riittävästi", toivottavasti saan ne vielä puhelimesta uloskin...
-Harri.mopomies-