ARTIC BUTT

Alueelta on nähtävissä menossa olevat ajosuoritukset
Kerro milloin ja mitä olet ajamassa.
Alueen säännöt
Tälle alueelle kirjoitetaan vain ajosuorituksista.
Alue rajataan vain ajosuoritusta koskeviin kommentointeihin.
levoksep
RST-ahteri
Viestit: 473
Liittynyt: 29 Heinä 2014, 21:36

Re: ARTIC BUTT

Viesti Kirjoittaja levoksep »

Iltaa !

Perusmotoristit katselee turvallisesti telkusta Sohvaperunoita. Tällä välin Glykolimiehet lähestyvät Kuusamoa timantinkiilto silmissään. Matti ja Harri posottavat nyt vitostietä pitkin ja ihan kelvollisesti näyttää matka edistyvän näin 20v-juhlavuonna.

Liikenne perinteisesti talviaikaan vitostiellä on hiljaisempaa kuin nelostiellä. Auraus ei välttämättä ole yhtä hyvää kuin nelostiellä, mutta pahin osuus lienee jo takana...

Nyt vain rauhallisesti loppuun asti.

t.seppo jr
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5010
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: ARTIC BUTT

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Jälleen on palattu Finnmarkista/Lapista etelään. Tuttuun tyyliin paluumatkallakin sattui ja tapahtui. Tai, no mainitaan vielä ennen sitä että välipäivä ylhäällä oli ihan ok. Teimme kaikenlaisia suunnitelmia ja vietimme "kevyttä" turistipäivää kylillä. Nordkapphalleniin emme lähteneet, koska siellä olemme molemmat käynneet useammankin kerran ja nyt olisi bussireissu maksanut noin 75 € per nenä, ja toisaalta kummallakaan ei ollut erityistä hinkua pukea kaikkia ajoromppeita päälle tuollaisen vaatimattoman lenkin takia ;)

Asiaan, eli paluumatkaan:

Aamupalan jälkeen klo 07.34/07.35 (LT) startti E69-tietä kohden Olderfjordia (E6). Tosi hieno ajosää, pakkasta viisi astetta ja tuulikin kohtuullista ja tienpintakin jo monin paikoin aurattu. Matkan varrella ohitimme/kohtasimme lisää aurauskalustoa. Minulla renkaat pitivät ihan mukavasti, mutta matti oli valitellut jo tullessa että kiemurtelee. Epäilen että syy tähän löytyy ns. sekarengastuksesta. Edessä käytetty nappularengas ja takana uusi matalakuvioinen Mitas. Toki regaspaineillakin voidaan pelata, mutta en ihan heti suosittele tälläistä rengastusta. Minulla uudet Mitaksen E-07:t noin kahdellasadalla ns. välikelinnastalla (190/208). Lumisiin olosuhteisiin löytyy parempiakin renkaita, mutta mielestäni tämä toimii ihan hyvin jäisellä ns. normimaantiellä, kunhan lunta vain ei sada liikaa. Varsinkin tälläisella reissulla rengastuksen valinta on tosi haastavaa kun mennen tulle puolet matkasta ajetaan täysin erilaisissa olosuhteissa. Etelässä ns. nastantappokeli ja pohjoisessa kaipaisi "jytympää" vaihtoehtoa.

Etenimme kohtuu mukavaa kyytiä ja pari paikallista autoa ohitti meidät siinä matkalla, kunnes tullaan jyrkkään mutkaan (lähestyttäessä pohjoisesta uuden tunnelin rakennustyöpaikkaa) nopeutta 30-40 km/h ja siinä on näkemäeste, jonka takana oli kaksi kuorma-autoa pysähtyneenä rinnakkain ja juuri meidät hetkeä aikaisemmin ohittanut norjalainen sai nippa nappa autonsa pysäytetyksi ja Matti siinä perässä, jarrutuksen seurauksena otti vasemmalle puolelle kunnon lipat, siten että pyörä jäi keskelle tietä. Melkoisena yllätyksenä avautui minulle näkymä mutkasta, mutta sain väistettyä Matin pyörän keulan puolellta ohitse ja leikattua siitä takaisin oikealle kaistalle niin että pysähtyneeseen VW-Tiguaniinkin jäi ehkä metri vielä varaa. Vasemmalla puolen kaide ja oikealla puolin lumipenkka jonka takana kallio...

No, ei vaurioita kuljettajalle (lukuunottamatta mahdollisia henkisiä...) ja pyörälle, joten mopo nopeasti miehissä pystyyn ja ei muuta kuin luistit kaakkoon. Tälläiset tilanteet nollataan nopeasti, mutta on sanomattakin selvää että kun uudestaan ei mahalleen halua niin hieman vauhti hidastuu.

Loppu Vuonomaan osuus sujuu jouheasti. Karigasniemessä Yammulle lisää soppaa ja sitten kohden Kaamasta. Tiellä oli lunta sopivasti. Tämähän on välillä tosi paha tieosuus satavan/tuiskuttavan lumen vuoksi. Tauko Saariselällä ja "Kinkkejä" ei näkynyt, kun Coronaa ovat lähteneeet pakosalle...

Lähtiessä minulta tippuu vasemmalta puolen muovinen suojus sähköjohtojen edestä ja yritän laittaa sen paikoilleen samantein, mutta ei onnistu ilman satulan irroittamista ja nyt saa olla kun on talja niin hyvin kiinni, että ei muuta kuin suoja perälaukkuun ja Matin perään. Muutama minuutti ja saan hänet kiinni. Irroitan satulan nopeasti Sodankylässä kun Matti tankkaa.

Todella hienoa ajokeliä Napapiirin lähestyessä, mutta sitten iskee pimeys ja tieosuus Vikajärvi-Napapiiri on molempiin suuntiin ns. syvältä..., sillä se on niin "röpölöinen" ja epätasainen että ajaminen on suorastaan vaarallista ja nopeutta on pakkoa laskea reilusti alaspäin. Samalalla muutamia autoja ohittaa meidät ja kun jotkut eivät heti pääse ohitsemme, niin ilmeisesti "käämi palaa" ja eräskin sankari oli soittanut että täällä menee mopo ilman takavaloa. No, joo totta siinä mielessä että Matin menomatkalla oirehtinut takavalo oli nyt lakannut toimimasta kokonaan. Tämä sama ongelmahan oli minulla viimeksi ja nyt siihen on vaihdettu uudenman mallin Ledi-takavalo. Juuri ennen Napapiirin Shelliä olivat Sheriffit odottamassa ja Matti ohjattiin varikolle. Lupsakoita kavereita, ei tikettiä ja lupasimme hoitaa asian tavalla tai toisella kuntoon jollain väliaikais systemillä, elikäs Matilla oli pieni pyöreä taskulamppu kohtuu kirkkaalla valolla, niin totesin että teipataaan se kunnolla kiinni ylälaukun kanteen ja antaa valon olla koko ajan päällä ja ajan siten että Matin haalareiden heijastimet näkyvät ainakin välillä ajovaloissani, sekä mahdollisen ohiuttajan lähestyessä hän vilkuttaa pari kertaa jarruvaloa, kun kerran se toimi. Siinä se viritys toimi sitten seuraavat 1000 kilometriä. Negatiivisenä seikkana mainittakoon että tähän "tee-itse performanssiin" hupeni odottamamme virkistystauko, joten ei muuta kuin takaisin Vikajärven suuntaan "naatiskelemaan" entistäkin pimeästä illasta.

kantatie 82 kemijärvelle, suht hyvässä kunnossa ja loppumatka peesattiin puurekkaa. Kemijärvellä lisää soppaa tankkeihin ja sitten alkoikin ajokeli lauhtua ja tiet muuttua inhoittavan sohjoiseksi, mutta yllätävän hyvin siinä kuitenkin edettiin. Toki hieman raskaampaa kuin normaalisti. Suomussalmen yössä alkoi märkäasfaltti ja sen jälkeen ei enää lunta tienpäällä nähty. Mainittakoon että Rukan ohituksessa oli havaittaessa muutakin liikennettä, muutoin lähes tyhjiä teitä. Ristijärven kohdalla alkoi vesisade ja siitä sitten riittikin "joitakin satoja kilometrejä", no meillähän oli sadevehkeet päällä koko ajan, joten ei muuta kuin lisää hanaa, kun loskasta päästiin eroon. Neste Kontiomäen bensamittarikenttä oli aivan jäässä ja jään päällä noin 20 cm vettä. Onneksi oli molemmilla huopakumisaappaat jalassa , jotta tankkaaminen onnistui kuivin jaloin...

Kajaani, mitä siitä kertoisin, tuskin mitään sillä näimme pari autoa jonkun kulkukissan ja siinäpä se nälkämään pääkaupunki uinui maanantai yötänsä..., no joitan neonvaloja havaittiin kuin suuremmissakin kirkonkylissä. Syntymäpitäjäni (Iisalmi, papereissa jotain muuta...) ohitetaan nykyään turvallisesti moottoritietä pitkin. Ajoneuvoyhdistelmiä, ei juuri muita kulkijoita, ja lämpömittari oli jämähtänyt nollan tietämiin, joten tuttu (turvallinen ?) näky, keltainen suola-auto tuli useammankin kerran bongattua. Savolaisten pääkaupunkia lähestyttäessä päätimme kurvata Siilinjärven Shellille (24h) aikaistetulle aamupalalle. Molemmilla kroppa suht kankeahko, ilmeisesti alkaa ikä painaa, tai no mene ja tiedä nuorihan minä Mattiin verrattuna olen. Kuopio ohitellan ja Mikkelikin heti perään, tai olihan siinä välissä joku 160 kilometriä. Mikkelin jälkeen viitostiellä on laajat tietyöt ja vesisateen keskellä sai olla tarkkana että mistä "lävestä" milloinkin ajetaan.Vihantasalmen Nesteellä tankkaustauko ja varoivanen katsaus nastojen kuntoon, no eturengas on oikeastaan paremmassa kunnossa kuin oletinkaan, mutta takarenkaassa toki näkyy "julmetun tehon" vaikutukset :lol:

Hiukan rupateltiin menneistä ajoista (Meno-/paluu) ja siinä varovasti itseämme kehuttiin ja sitten Matti lähti kohden etelän houkutuksia ja allekirjoittanut kääntyi kolminumeroiselle tielle kohden Mäntyharjua ja siitä edelleen Etelä-Karjalaan. Lopetustankkauskuitti näytti klo 07.19 Sattuneesta syystä ajelin sellaisella haikealla fiilingillä vaativan ajosuorituksen loppumetrejä. Parin tunnin tirsat ja äsken sain ajopaperit lähetettyä sähköiseen ajotarkastukseen. Joskus aikanaan saamme kuulla miten virallisessa tarkastuksessa kävi.

JK. Nastoilla sellaiset 7000 kilometriä, vaikkei aina uskoisikaan että viimeiset kolme kuukautta on ollut "talvi".

PS. Matilta toki saatu lupa kommelluksien julkaisuun ;)

-Harri.mopomies-
-1 157 081 km (01/06/83 - 03/05/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
ml1900x21
Valurautahanuri
Viestit: 122
Liittynyt: 19 Loka 2014, 06:54

Re: ARTIC BUTT

Viesti Kirjoittaja ml1900x21 »

Aamuja.Harri kertoikin jo hyvin meidän Honningsin retken.Tosiaan maakosketus ei aiheuttannu vammoja (onneksi).Takavalo toimi mainitulla tavalla,muistaa senkin ensi kerralla.Kaiken kaikkiaan mukava reissu hyvässä seurassa.
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4107
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Re: ARTIC BUTT

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Huh huh, Eri äijiä nuo glygooli kaverukset. Ei oikein tahdo mielikuvitus edes riittää noihin retkiin, etelässä tiet kuivia ja kevarijannut ajaa jo täyttä päätä kesäkumeilla.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
levoksep
RST-ahteri
Viestit: 473
Liittynyt: 29 Heinä 2014, 21:36

Re: ARTIC BUTT

Viesti Kirjoittaja levoksep »

Perjantaita kullekin !!

Harrille ja Matille Isot Onnittelut kahdesta Polar Buttista !!

Kirjoittelin jo tuossa toissa iltana turinaa asian tiimoilta, mutta bittiavaruuteen häipyivät jälleen tarinat. Ehkä siinä ei mitään kummempaa ollut kuin Harrin hyvän tarinan komppausta.

Kaiken kaikkiaan tosi mukavaa että Seniorin muutama vuosi sitten aloittama juttuketju on kerännyt yli 76 000 lukijaa ja toinen talviajoja käsittelevä ketju yli 15 000 lukukertaa. Luonnollisesti samat ihmiset lukevat useaan kertaan samaa ketjua, kun uusia tapahtumia poksahtelee ketjuun, mutta ilmeisesti talviajot kiinnostavat :?:

Nopeana kertauksena ja opetuksena sällien Honningsvågin turneesta voi todeta, että turvalliset ajovarusteet pitää olla myös talvella päällä, varsinkin kaamoksessa pitää kaikkien valojen ja mopon laitteiden toimia moitteettomasti, jos ja kun ajo kestää lähes 24 tuntia niin kuskien pitää olla ja pysyä tarkkaavaisina koko ajon ajan, keli- ja sääolosuhteiden muuttuessa pitää olla valmiiksi varautuneena niin aikataulun kuin muidenkin muuttujien suhteen eli lyhyesti ennakkosuunnittelu korostuu, kun lähdetään kaksipyöräisellä äärimmäisiin olosuhteisiin.

Ihan valtavaa määrää ei vissiin tänä talvena talviajoja ajeta, vaikka eteläisessä Suomessa olisi Wintereitä voinut tahkota suvikumeilla lähes koko ajokauden. No nyt pitää suunnata katseet jo ensi syksyyn ja aloittaa suunnittelu seuraaviin vaativiin talviajoihin.

Yhteenvetona ainakin Juha ja Jukka saavuttivat kuluvana talvena neljännet erilaiset talviajosuoritukset ja heidät hyväksyttäneen syksyn miitingissä harvalukuiseen Talviajojen Meripihkan huuruiseen Aateliskerhoon :D

t.seppo jr
JMJH66
Jaloteräskankku
Viestit: 1054
Liittynyt: 18 Huhti 2009, 10:25
Paikkakunta: Rauma

Re: ARTIC BUTT

Viesti Kirjoittaja JMJH66 »

levoksep kirjoitti:Perjantaita kullekin !!

...
Yhteenvetona ainakin Juha ja Jukka saavuttivat kuluvana talvena neljännet erilaiset talviajosuoritukset ja heidät hyväksyttäneen syksyn miitingissä harvalukuiseen Talviajojen Meripihkan huuruiseen Aateliskerhoon :D

t.seppo jr
Eikös Juhalta puutu vielä Winter Butt?
JH
Honda GL 1500 Gold Wing, +77000 Ironbutt mailia
11/12kk-64/366pvm-31/31pv-39/53vko-SS1000-SS1600K-SS1000F-AR12-AR13-AR14-AR15-AR16-SS2000K-SS2000-SS2000F-SS3000-BB1500-BB2500K-BB1500F-BB1500G-BB2500KG-BB3000K-Winterbutt-Saukkion malja
levoksep
RST-ahteri
Viestit: 473
Liittynyt: 29 Heinä 2014, 21:36

Re: ARTIC BUTT

Viesti Kirjoittaja levoksep »

Moro

Näinhän siinä taisi käydä. Juhan helmikuinen lienee palmun alla ajettu. :D

Mutta asiahan on korjattavissa. Illalla jo tuli viestiä aktiivisilta talviajopalstan lukijoilta meikäläisen valeuutisoinnista ja Juha itse varmisteli asiaa aamusella. Meripihkan huuruiseen täysveristen talvikuskien kerhoon mahtuu kyllä... :D

Nyt on viikko aikaa ja karkauspäivänä saisi todella harvinaisen päiväyksen diplomiin. Alustavasti on myös suunniteltu joulukuulle Honningsvågin keikkaa ja Winter Buttiksi hyväksytään myös elämysmatka kiikaroimaan pohjoisnapaa :shock:

t. seppo jr
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5010
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: ARTIC BUTT

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Vielä ehtii ajaa termisen ajosuorituksen tälle "talvelle", sillä starttiaikaahan on tosiaankin jäljellä vielä tulevaan pyhään asti ja loppuviikolle luvattiin ainakin lämpötilojen puolesta jonkin sortin kylmenemistä. Tuosta lumentulosta ei vielä lienee täyttä varmuutta.

https://www.foreca.fi/Finland/Nurmijarv ... /map/fin13

-Harri.mopomies-
-1 157 081 km (01/06/83 - 03/05/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Ekojussi
Kermaperse
Viestit: 47
Liittynyt: 04 Maalis 2011, 10:17

Re: ARTIC BUTT

Viesti Kirjoittaja Ekojussi »

Ei millään ehdi, jos aloittaa ensi pyhänä, se on jo maaliskuuta.
Ja olen edelleen sitä mieltä, että ajo ajona on suoritettu vasta loputustankkauksen päivänä.

Ekojussi
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5010
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: ARTIC BUTT

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Totta ensi pyhä on kyllä jo maaliskuuta, mutta meillä Turussa päin ilmaisulla: "jäljellä vielä tulevaan pyhään asti " ymmärretään että lauantai on viimeinen mahdollinen starttipäivä ;)
Suomennettuna siis, pyhä ei ole viimeinen mahdollisuus, vaan siihen mennessä lähtöpäivän mukaisesti :D

Virallinen suoritusaika kuluvana talvena, lähtöpäivän mukaan 1.12.2019-29.2.2020

-Harri.mopomies-
-1 157 081 km (01/06/83 - 03/05/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Vastaa Viestiin