Sivu 1/43

ARTIC BUTT

Lähetetty: 11 Marras 2016, 11:43
Kirjoittaja sf1234
TAMPERE MORO NÄÄS!

Itsenäisyyspäivän kantturaan on tarkoitus kolmen pyörän voimin lähteä ajamaan Arctic Butt.
Muistin virkistäkiseksi millainen ajo Articbutt on:

Vähintään 1000 mailia tai 1600 kilometriä vuorokaudessa (24 h)
Arctic Butt = ajo mahdollista suorittaa joulu – helmikuussa. Ajon kaikki reittipisteet ovat napapiirin pohjoispuolella ja ajon eteläisin piste on napapiirillä.
Ajon perussääntönä on ajaa vähintään SS1000–ajo, eli 1000 mailia tai SS1600 K 24 tunnissa.
Matka todistetaan polttoaine-, ostos- tai pankkiautomaattikuiteilla.
Ajetun matkan pituus lasketaan kuittipisteiden mukaan ajotarkastusohjelman lyhintä reittiä käyttäen.

Nyt viritellään konetta, nastoja, pukeutumista yms. tulevaa ajoa varten.
Onhan tässä vielä kolme viikkoa H-hetkeen.

Toivottavasti sää on suosiollinen eikä sääsket haittaa menoa.

Seepee
Winterbutti ja IceButti ajettuna

Re: ARTIC BUTT

Lähetetty: 14 Marras 2016, 12:21
Kirjoittaja harrimopomies
Moi!

Kun tämä(kin) rypistys lähestyy niin laitaisitko (Ellei haluta tarkoituksella pitää piilossa) tiedoksi kuskien nimet ja tietoa millä vehkeillä ollaan liikkeellä. Mikäli mahdollista reittiäkin voisi sopivasti avata, jotta mahdolliset/todennäköiset nettiseuraajat ja jopa tienvarteen tulijat pysyisivät mukana. Tietty tästä voi muodostu "etukäteispaineita", mutta kuten ennenkin niin oman harkinnan mukaisesti.

Avaan tähän vielä hieman näitä talviajoja niille keille asia ei vielä ole aivan selvä.

Winterbutt:
Mikä tahansa Pohjoismaissa 59 ast. pohjoista leveyttä pohjoispuolella suoritettu ajo. Ajo on mahdollista suorittaa joulu-helmikuun aikana. Ajon perussääntönä on SS1600K/SS1000–ajo, eli vähintään 1600 kilometriä 24 tunnissa. Matka todistetaan
polttoaine-, ostos- tai pankkiautomaattikuiteilla.
Ajetun matkan pituus lasketaan kuittipisteiden mukaan ajotarkastusohjelman lyhintä reittiä käyttäen.

Ice Butt:
Vähintään 1600 kilometriä vuorokaudessa (24 h).
Jääperse = Ice Butt = ajo mahdollista suorittaa joulu – helmikuun aikana ja sen yksi reittipiste on napapiirillä. Ajon perussääntönä on SS1600K/SS1000–ajo. Matka todistetaan polttoaine-, ostos- tai pankkiautomaattikuiteilla.
Ajetun matkan pituus lasketaan kuittipisteiden mukaan ajotarkastusohjelman lyhintä reittiä käyttäen.

Arctic Butt:
Vähintään 1600 kilometriä vuorokaudessa (24 h).
Arctic Butt = ajo mahdollista suorittaa joulu – helmikuussa. Ajon kaikki reittipisteet ovat napapiirin pohjoispuolella ja ajon eteläisin piste on napapiirillä. Ajon perussääntönä SS1600K/SS1000. Matka todistetaan polttoaine-, ostos- tai pankkiautomaattikuiteilla. Ajetun matkan pituus lasketaan kuittipisteiden mukaan ajotarkastusohjelman lyhintä reittiä käyttäen.

Polar Butt:
Vähintään 1600 kilometriä vuorokaudessa (24 h).
Polar Butt = ajo mahdollista suorittaa joulu – helmikuussa. Ajon aloitus tai lopetuspiste on Nordkapp tai olosuhteista johtuen Honningsvåg ja ajon yksi reittipiste on napapiirillä. Ajon perussääntönä on SS1600K/SS1000–ajo.Matka todistetaan polttoaine-, ostos- tai pankkiautomaattikuiteilla.
Ajetun matkan pituus lasketaan kuittipisteiden mukaan ajotarkastusohjelman lyhintä reittiä käyttäen.

Huom! Winterbutt ajon voi ajaa vaikka ilman nastoja ns. "matalana tonnisena" Etelä-Suomessa, jos kelit vain antavat myöden. Kyseessä ei siis välttämättä, nimestään huolimatta (riippuu keleistä...) ole varsinainen talviajo sanan varsinaisessa merkityksessä.

Kaikki edellä mainitut neljä (Winter-,Ice-,Artic- sekä Polarbutt) talviajosuoritusta hyväksytään kertaalleen Mile-Eater ohjelman mukaisesti vaativiksi ajosuorituksiksi.

JK. Yhden vinkin annan, pitäkää kumien nastapuolet alas päin :D

-Harri.mopomies-

Re: ARTIC BUTT

Lähetetty: 14 Marras 2016, 14:14
Kirjoittaja sf1234
HYVÄ TURKU TARKENNUKSISTA!

Tampere moro nääs!

Nyt tarkennettu ja selvennetty noita talviajojen ihmeellistä nimimaailmaa.
Tuo käyttämäni winter buttia ei sitten kaiketi virallisesti ollut olemassakaan. Mutta joku nimihän silläkin toki pitää olla.

Reissuun meitä lähtee kolme karjua yli 150 rautaperseajon kokemuksella.
Seppo Levokoski BMW GSA
Matti Lager Yamaha 600 XT
Seppo Finnilä Ransulla

Lähtö ja maali Levillä ja reitti "isoilla teillä" Kilpisjärvi, Inari, Napapiiri.
Tarkempi ajopäivä vielä avoin, mutta joulukuun ensimmäinen viikonloppu/Itsenäisyyspäivä. Koska ei tullut linnaan kutsua tänäkään vuonna.
Starttipäivä valitaan kelin mukaan, mikäli mahdollista.

Jos heithää thurkhasen pakhasen, niin oomma tuvassa Tuppee lyömässä.

Seepee

Re: ARTIC BUTT

Lähetetty: 16 Marras 2016, 14:55
Kirjoittaja levoksep
Vorssasta moro kans.

Kaima otti lievän varaslähdön tiedottamisessa. Arveli varmaan, että kiipeän puuhun ja nyt en enää ilkeäisi. Suunnittelu- ja asennusasteelta ollaan pikku hiljaa siirtymässä testaukseen. Karkkikaupassa on käyty ja korista löytyy nupirenkaita, lisävaloja, persjalkaisen penkki ja porontalja, talvihuopikasta yms. muuta pientä kivaa. Reissun ilmansuunta alkaa olla kotiväellekin selvä. Hyvin suunniteltu on kuitenkin vielä 100 %:sesti ajamatta vai miten se nyt meni....

Se nuorempi Sepe

Re: ARTIC BUTT

Lähetetty: 17 Marras 2016, 07:58
Kirjoittaja ml1900x21
Kellokoskelta terv.Täällä on myös valmistelut ja koeajot käynnissä.

Re: ARTIC BUTT

Lähetetty: 18 Marras 2016, 08:49
Kirjoittaja sf1234
Moro nääs!

Kauppalappuun vielä muutama tarvike:

- neopreenimaski on soiva peli viimaa vastaan, silmäreillä varustettuna. Toimii myös pankissa.
- lämmitettävä visiiri/lasit, niin ei hengityshöyryt jäädy visiiriin aiheuttaen näkökentän hämärtymistä
- kahvarukkaset, pärjää ohuemmillakin hanskoilla
- lyijykynä, on kätevämpi kirjoitella lokikirjaa viimassa tai sitten vaihtaa mustekynään talvimusteet

Tuollaisia pätkähti tälläkertaa mieleen.

Sepe

Re: ARTIC BUTT

Lähetetty: 20 Marras 2016, 16:18
Kirjoittaja levoksep
Moro taas

Base camp Levillä rakennusvaiheessa (autokatoksen siivousta). Lumen koostumusta tutkitaan myös ja päivän pituutta. Rinteessä kyselin Bulgarian maajoukkueelta doping-aineita talvisuorituksiin, mutta kielimuuri oli liian korkea. Melko pimeää ja sumuista...pakko myöntää. Vielä ollaan nollan pinnassa, mutta pitkän aikavälin ennuste lupaa jopa kireää keliä kuunvaihteeseen. Vanhalla kelkkakypärällä ajattelin lähteä, mutta kaima tuossa edellä hehkutti sähkökäyttöistä kypärää, joten pitääkö tässä vielä pyytää lämmitettävä visiiri etukäteen joululahjaksi... kuinkahan paljon Bemarista uskaltaa sitä sähkövirtaa käyttää ?? Jos joutuu turvautumaan Gerbingeihin, sumarit / lisäpitkät ja tuo kypärä....
Niin ja takaiskari hikoilee. Orkkis huimaavan hintainen ja Esson baarissa vanha kaarti hehkutti Öhlinsiä ja Wilbersiä....mikä sinne nyt kannattaa laittaa ??

Se nuorempi Sepe

Re: ARTIC BUTT

Lähetetty: 23 Marras 2016, 10:52
Kirjoittaja sf1234
Tampere moro nääs!

Vai on Kaimaani mennyt korkeenpaikan leirille reenaa. Se on hyvä! Reenaa reenaa nii mahut porukkaa, Jutia lainatakseni.
Itse lähden Eeestimaalle hakemaan jotain piristävää, vaikka huulirasvaa.

BMW laturihan pukkaa 700-800 W joten siitä kyllä piisaa virtaa lämmitykseen, valoihin yms
Ransusta irtoo 300 W ja silläkin pärjätään. Ottalampun otan mukaan niin näkee kaamoksessa paremmin.
Josko sitä viipperän virittäs sarveen lisävirtaa antamaan, aurinkokenno ei taida toimia.

Tuosta takaiskarista nuo oikeat pemaristit varmaankin osaavat kommentoida. Itselläni oli aikanaan tuo Öölinki. Säädettävänä vallan mainio laite joskin melko hintava.

Potti pitää myös ottaa mukaan josko joku haluaa netistä seurata retkueen kulkua.

Näillä mietteillä...

Sepe

Re: ARTIC BUTT

Lähetetty: 23 Marras 2016, 22:41
Kirjoittaja perttip
Kellokoskella XT:n varustelu jatkuu...

Re: ARTIC BUTT

Lähetetty: 24 Marras 2016, 07:04
Kirjoittaja ml1900x21
Kellokoski terve.Eilen tuli lisää kamppeita äijjälle,xt on yhtä sähköliitintä vaille valmis.