Jep, reissu tuli heitettyä, GT testiajo, mukana verrokkipyöränä testaajille tuttu Gessu. Ja Zoltan tiivisti aika osuvasti, varmistui vanha tieto, jotta Gold-ajo Tukholman reitillä on arkena arpapeliä. Liikennettä on paljon ja siitä johtuen myös ruuhkia sekä tietyöt vielä mausteena, jolloin navin tiedot liittymistä eivät kohdillaan kuten A7 Neumüsterin kohdalla, joten kiirettä pukkas.
Keli oli kesäinen 7-30 astetta ja aurinko paistoi. Toppapuku ei ole paras vaihtoehto lämpimälle kelille, mutta Goldissa ei ole oikein aikaa vaihdella asuja. Siis hikoillaan ja palellaa mutta keskimäärin oiken mukava keli ja mitoiltaan sopivat kamppeet..
Reitti oli hiukan muokattu peruskultaryntäyksen reitistä, koska A7 on kovin ruuhkainen ja sillä on tietöitä, jotka parhaimillaan vain hidastavat menoa mutta pahimmillaan pysäyttävät (onneksi nyt) vastaantulioden kaistalla, missä liikenne seisoi kilometrien pituisissa jonoissa. Jos kyseessä on tietyömaa, missä liikenne on ahdettu yhdelle kaistalle voi moottoripyörälläkin eteneminen tökätä kokonaan kun tilaa ei betonikaiteden välissä ole niin siinä saa odottaa kiltisti. Meille sattui yksi isompi ruuhka, missä piti ajaella kaistojen välissä. Minulla pyörän lämmöt nousivat punaiselle kun täydestä kaasusta liinat kiinni ja mateluvauhtia jonojen välissä niin jäähdytys kovilla.
Reittimme lähti A7 liittymästää 15 tielle B205-A24-B404-A24 kohden Berliiniä ja käännöspaikka Raststätte Stolpe. Ei optimaalinen, mutta toimiva reitti ja varsinkin A24 oli arkenakin hyvä baana ajaa, liikennettä vähän ja vapaata nopeutta paljon. GT miehillä hymy korvissa kun vakkari kahteensataan ja poppikoneesta E.Rautavaara mukaillen
"Juokse sinä 160 hummaa
Kun tuo bahna on niin tummaa
Ja taival on pitkänlainen"
Ei sielläkään totuuden nimessä pääse GT:llä Gessua karkuun kun se seuraava ohittava rekka jo tukkii tien.. mutta kyllä kyllä GT:llä miltei kaikkia kotteroita kiusaa 250 huipuillaan paitsi yhtä Porchen juustöhöylää, joka karkasi ainakii 300 horisonttiin.
Arkena ei myöskään kannata päättää ajoa Tukholmaan, Kontrolvägenin OKQ8 ei millään oltaisi ehditty ajoissa, ruuhkat ennen sitä olivat niin pahat. Onneksi varalaskeutusimpaikkna meillä lopetuspiste Söderteljessä. Kävimme Tanskassa heittämässä E45 Horsensissa puuttuvat kilometrit, mikä oli nopea ja selkeä pisto pois normi reitiltä. Saas nähdä mitä Tyre tarkastusohjelmana arpoo reitin mitaksi.
Liikennemäärä aiheuttaa myös sen ettei keskinopeus millään tahdo nousta riittäväksi ja koko ajan on paine ahterissa ettei tauolla ehdi tekmään BB2500KG:ssä mitään muuta kuin tankkaamaan ja menoksi.
Vahvistui tunne että K1600GT on erikoispyörä erityistarpeeseen, kuten endurot ja trial pyörät, tehty yhteen käyttöön, ultaranopeaan etenemiseen moottoritiellä. Missä on sitten ne paikat, josta näistä ominaisuuksista pääsee nauttimaan, ei ainakaan Suomessa. Moottorissa on upea suorituskykyalue 5000rpm yläpuolella. Tähän asti olen tiennyt että kuutosella voi vaivatta ajaa alle 1500 kierroksen mutta että kiihtyvyys alkaa tuntua vasta 175km/h jälkeen
. Aina oppii uutta
Gessun matala murina kun lähdetään kiihdyttämään Autobahn nopeuksissa on parempi kuin GT kirkaisu. Oman pyörän päällä sitä ei juuri kuulle mutta pakoäänet kuuluvat perässä tulijoille kivasti.
Hyvä keli, mukavaa seuraa ja haastava ajo, mikä sen parempi aloitus Rautahanurin ajokauteen.