Gold Espanjan yössä

Alueelta on nähtävissä menossa olevat ajosuoritukset
Kerro milloin ja mitä olet ajamassa.
Alueen säännöt
Tälle alueelle kirjoitetaan vain ajosuorituksista.
Alue rajataan vain ajosuoritusta koskeviin kommentointeihin.
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5007
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Gold Espanjan yössä

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Viikon oli mopo parkissa ja sitten jälleen ajohalut olivat sitä luokkaa, että ei muuta kuin tienpäälle. Lauantai aamuna (Edit: Siis, edellispäivänä ei eilen) maistui uni niin hyvältä ettei lähdöstä tullut mitään. Uusi yritys oli menestyksekkäästi sitten eilen aamulla (Su). Joten matkatarinoiden vaihteeksi allekirjoittaneelta jorinaa ajosuorituksesta, ja silläkin rintamalla muuta kuin talvi- tai vuosiajo juttua (Kai niitä jotain muitakin on ollut...).

Startti klo 03.57 lähihuoltoasemalta (Avoinna 24 h), jonne matkaa huimat 900 metriä. Pimeää ja kohtuu viileätä, eli noin +8 C ja sisämaassa on luvassa sellaisia +2 C lukemia. Tavallisen SS1600K/SS1000 ajosuorituksen ajaminen onnistuu mukavasti tavallisillakin hieman hiljaisemmilla maanteillä, tai sitten maksuttomia (Autovia = A) moottoriteitä pitkin, mutta Gold-ajosuorituksissa kannattaa pysytellä mahdollisimman paljon maksullisilla (Autopista = AP) moottoriteillä, koska siellä nopeusrajoitus on lähes kokoajan 120 km/h. Tunneleissa, joillakin hyvin jyrkkä kaarteisilla osuuksilla sekä isojen kaupunkien ohituksissa (Laajat liittymät) on hetkittäin 100 tai 80 km/h rajoituksia, mutta pääasiassa koko ajan 120 km/h. Maksuttomilla moottoriteillä on enemmän 100 km/h osuuksia ja juurikin tuosta maksuttomuudesta johtuen paljon enemmän liikennettä. Varsinkin viikonloppuisin tietyillä osuuksilla on ns. sunnuntaiajelijoita. Ei siis optimi tilanne Gold-ajosuoritusta ajatellen. Reitiksi oli valikoitunut Rannan kautta (Almeria) Denian mutkaan ja siitä edelleen Barcelonan ohitse Ranskan Le Boulouhon kääntymään ja samaa reittiä takaisin. Eli A7 ja AP-7 teitä mennään. Ranskassa A9-tietä viisi kilometriä, meno-paluu.

https://www.google.com/maps/dir/36.5641 ... 5d!1m0!3e0

Mennessä kolme tuntia ja palatessa seitsemän tuntia pimeyttä. Ajo on paljon raskaampaa pimeällä, varsinkin kun se jatkuu tunnista toiseen. Tiemaksuja meni sellaiset 75 € per sivu, eli yhteensä 150 €. Ei todellakaan mitään halpaa ja ymmärrän hyvin paikallisia miksi pääsääntöisesti ajetaan vain maksuttomia teitä pitkin. Toisaalta maksaa ne Gold-ajosuorituksessa Tanskansillatkin (kaksi siltaa, meno-paluu) sellaiset 100 € . Lisäksi vielä laivaliput päälle. Täällä on polttoaine (98-oktaninen) noin 30 senttiä halvempaa litralta, joten kaiken "rätnäämisen" lopputulemana päädyin toteamukseen että täällä Gold-ajosuoritus on kokonaisuudessaan suurin piirtein yhtä kallista kuin Pohjolassakin. Tietysti riippuu paljon ajankohdastakin mitä esim. Turku-Tukholma laivaliput tulevat kustantamaan, joten tietyissä tapauksissa ehkäpä hieman edullisempaa ja tietysti täällä ei kulu siihen aikaa kuin se 24 tuntia, ei siis tarvita ns. siirtymätaipaleita. Mutta, mutta tulevissa turistiajeluissa on kyllä vältettävä maksullisia teitä...

Itse ajosta ei nyt niin ihmeellistä tarinaa ole kerrottavana. Ajo maistui erityisen hyvin päivän valjettua. Valencian ja Barcelonan sivuutuksien kohdalla mennen tullen paljon ihmisiä liikenteessä. Menomatkalla Barcelonan pohjoispuolella AP7- ja C-16 teiden liittymässä pyörähti Sotanorsun mittariin tasaluku 400 000 km. En pysähtynyt juhlimaan tai ottamaan valokuvaa, sillä paikalla on useita kaistoja, liikennettä tosi paljon ja kaiken kukkuraksi siihen kohtaan on pysähtyminen vieläpä kiellettyäkin, joten "pienet taputtelut" mopolle ns. lennosssa ja matka jatkui kohden pohjoista. Pakolliset kaksi kulmapistettä mennen tullen ja kääntöpaikan kuitti Ranskan tiemaksukopilla. Lisäksi matkalla viisi tankkausta, joissa neljässä legin pituus yli 400 kilometriä. Paluumatkalla olisi ns. 300:n mailin sääntö ylittynyt täpärästi mikäli olisin tankannut pakollisessa kulmapisteessä, joten tankkasin edellisellä asemalla 46 kilometriä aiemmin ja kulmapisteestä sitten "Suffelikuitti". Espanjan moottoritie nopeuksillakin meikäläisen Advella on tuo maaginen 300 mailia mahdollinen. Ei sinäänsä etteikö pieni jalettelu ja esim. juotavan nauttiminen tekisi silloin tällöin hyvää, mutta sen voi hoitaa esim. moottoritiemaksupisteiden jälkeen. Maksupisteitä on tällä osuudella Espanjassa kolme (Pitkä legit):

Murcia-Valencia, Valencia-Barcelona sekä Barcelona-Ranskan raja (Le Jonquera). Barcelona-Ranskan rajan väli on kolme-nelikaistaista, jolla liikenne on temmoltaan nopeampaa (Lue, törkeiden ylinopeudun ajajia on huomattavan paljon...) Lisäksi Ranskalaiset perivät 40 senttiä viiden kilometrin matkalta rajalta (Le Perthus, exactamente la frontera) ensimmäiselle maksukopille ja 70 senttiä etukäteen palatessasi takaisin Espanjaan. Tässä kohdin vaihtoehtoinen vuoristotie on todellista turistitietä vuoristossa, jossa asuntoautoja yms. turisteja riittää, ei siis sinne. Lisäksi sain tästä itselleni tärkeän kulmapistekuitin ilman kylille ajoa.

Huvittavinta oli että Ranskan puolella on koko osuus tietyömaata, jossa nopeusrajoitukset 50, 70 tai 90 km/h ja kaistoja on suljettu tai tehty kiertoliittymiä ja liikenne ruuhkautuu pahasti, mutta patongin syöjäthän härskisti rahastavat moottoritien käytöstä. Tai no näillä rahoillahan varmaankin kustannetaan sit uutta entistä ehompaa baanaa. Huomiona että samat Ranskalaiset jotka ajoivat hetki sitten ns. nilkkasuorana jumittavat omalla maaperällään ajamalla paikoin huomattavastin hitaammin kuin sallitu maksimi. Toki siinä tietyöosuudella oli tutkastakin kertova liikennemerkki, joten liekö sillä osuutta moiseen kuvanpalvontaan. Ranskassa nopeasti kuitti perälaukkuun, huikka vettä ja äkkiä takaisin Espanjaan :P

Tosiaankin Valenciaan asti pääsin ennen kuin pimeys jälleen saapui. Lisäksi alkoi tuulla erittäin kovaa ja ajamisesta tuli todella työlästä. Minulla oli kaksi kypärää mukana ja vaihoin niitä aina välillä, mutta mikään ei auttanut ja noin 2000:n kilometrin ajon jälkeen niska oli todella kipeä. Siihen astihan aijaminen oli ollut lähes sitä kuuluisaa linnunmaitoa, puuttuvasta vakionopeudensäätimestä huolimatta ...

Yritin sitten siinä ajaessa tehdä kaikkia mahdollisia "kevätjuhla liikkeitä", mutta ei hyvä ei. Lopun huipentuma oli Almeria-Malaga väli jossa kulkee sinäänsä hieno moottoritie jossa lukuisa tunneleita, meri- ja vuoritonäköaloja jne. mutta nyt ei niitä tarvinnut katsella, kun mitään ei nähnyt ja paikoitellen meni kaikki huomio pyörän tiellä pitämiseen. Moottoriteiden infotauluun kun tulee varoituskolmio jonka sisällä tuulipussin kuva ja vieressä teksti: Modere Velocidad, niin silloin kannattaa olla erityisen tarkkana sillä jotkut tuulen puuskat ovat todella kovia ja arvaamattomia. Kovat, puuskittaiset tuulet ovat täällä yleisiä talvella, varsinkin yöaikaan. Loppumetreilä Benalmaden liittymässä puhalsi varmaankin 25/ms puuskissa ja oli aikas vilpoista, toki minulla oli päällä asianmukaiset toppavarusteet, talvi kun on :D

Jossakin vaiheessa oli ajatuksena ajaa saman tein pidempi Pikku-Gold (BB2500 KG) "Kun kerran aikaa on ja ajo maistuu". No, siinä 2100:n ajetun kilometrin kohdalla mielessäni pyöri lähinnä vain sauna ja pehmeä punkka, eikä lisäajelulle ollut tilausta ;) Lopetus aika klo 02.15, joten "hyvää" jäi lopulta tunti ja 41 minuuttia. No, tauot olivat jälleen kerran olemattoman lyhyitä, mutta toisaalta oli pelivaraa jos pidemmälle tauolle olisi ollut tarvetta. Kyllä varmaankin täytynee jatkossa ainakin yrittää pitää ekstra taukoja mikäli niihin vain on aikaa, nytkin olisi pitännyt pitää pari niska-/hartianseutu jumppataukoa. Täytynee kuntoutella viikon mittaan.

Reitissä ei ole kauheasti ns. ylimääräistä, varsinkin kun siitä saattaa jokunen kilometri vielä vähentyä ajotarkastuksessa. Lähinnä tuo Malagan ja varsinkin Valencian kierto tiputtaa jonkun verran matkasta kilometrejä pois. Toki kun kyseessä on Gold-ajosuoritus, niin "reitityksen" tulee olla myöskin Gold-kelpoinen, sillä turha haaveilla edes mistään "oikaisuista" kylien lävitse. Tulipahan nyt sitten yritettyä vaativampaakin ajosuoritusta Gold-ajon merkeissä ja ajotarkastuksesta tulee sitten aikanaan palautetta...Ei ole ihan läpihuutojuttu nämä Goldit.

JK. Koordinaatit kannattaa (Lue ajo-ohjeet) tallentaa mahdolliselle navigaattorille tai merkitä ne heti ylös kuitin taakse mittarilukeman yhteyteen. Muista varmistaa laitteeltasi missä muodossa koordinaatit esitetään (WGS-84). Em. toimenpide helpottaa ajotarkastustoimintaa, varsinkin näissä ulkomaanajoissa.

-Harri.mopomies-
Viimeksi muokannut harrimopomies, 12 Helmi 2019, 11:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-1 157 026 km (01/06/83 - 19/04/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Zoltan
Timanttiperse
Viestit: 2724
Liittynyt: 23 Touko 2009, 22:46
Kerho: Diamond

Re: Gold Espanjan yössä

Viesti Kirjoittaja Zoltan »

Hienoa Harri !

Vierivä kivi ei sammaloidu saunan lauteille . Tuttu hyväksi havaittu reitti ja moneen kertaan tahkottu Timantin metsästyksessä . Kyllä nuo rantatuulet saatttávat todellakin olla vaarallisen voimakkaita . Onnittelut reissusta selviytymisestä .

Timantin kiiltoa , sitäpä hyvinkin ...... ;)
Hieno laji , aina olen tykännyt !




Timanttiperse no 1/2017 20/20 ths ,2013 100t km/12kk , 2013 10/10 ths, 2011 GN72 2012,2016,2017
keskimäärin 2878,790km/ajo
Jii-PeeÄs
Valurautahanuri
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Syys 2014, 12:19

Re: Gold Espanjan yössä

Viesti Kirjoittaja Jii-PeeÄs »

Hieno ajo. Mä ajoin pari vuotta sitten lähes saman reitin; mulla oli vaan lähtö lännempänä Sotograndessa, joten säästyin "ranskalaiselta visiitiltä" kun käännyin ympäri jo Gironassa.
https://www.google.fi/maps/dir/36.33270 ... 47!1m0!3e0
Pitää muuten tuo Google Mapsin aika-arvio hyvin paikkansa kun tuo sanoo ajaksi 22h54min ja mulla oli kokonaisaika 22h45min. Nyt jos ajaisin tuon niin siirtäisin kääntöpistettä sen verran kauemmaksi että voisin ajaa ns. yläkautta, eli Granadan ohi. Tuo "uusi" motari Motril - Almeria on aika hidas kun tunneleita ja siltoja (=80 km/h-alueita) on melkein koko matkan. Mutta tosiaan Espanjan AP-tiet ovat erinomaisen joutuisa tapa tehdä matkaa. Mulla on vielä sellanen maksugadgetti taskussa, eli ei tarvitse edes pysähtyä tullikopeille, riittää kunhan vähän himmaa vauhtia ja laskutus menee suoraan pankkitililtä. Hmm, pitäisköhän lähteä taas... ;)

-jp-

PS. Jaa että hajosi tuo karttalinkki matkan varrella... Reitti meni siis rantaa pitkin Almerian kautta, tuo linkin mukainen viiva on se jota nyt ajaisin.
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5007
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Gold Espanjan yössä

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!


Fugessa pilvinen- ja sateinen sää, joten yhteislähdön sijaan jorinoiden kirjoittelua.

Jii-Peeäs osui hyvin ns. naulankantaan tuon reitin luonnehdinnassa. Tosiaankin Malaga-Almeria väli on enemmänkin sellainen turistipätkä tai perusajoihin sopiva, mutta Gold-ajoihin hieman hidas. Varsinkin kun sen ajaa molempiin suuntiin. Kävin sitten viime yönä ottamassa revanssin, kun en kerrasta uskonut :D

Viime kerralla aikaa kului 22 h 19 min. ja nyt 23 h 3 min. Molemmilla kerroilla kova tuuli haittasi Almeriasta Malagaan ajamista. Näillä viimeisillä parilla sadalla kilometrillä sain niskani jälleen kipeäksi :shock: Tällä kertaa olin liikkeellä kahden kypärän taktiikalla. Aamulla ja illallla avattava umpikypärä ja päivällä BMW-Crossi aurinkolasien kera.

Reissusta ei oikeastaan mitään uutta ja ihmeellistä kerrottavaa, mutta mainitaan nyt jotain:

Aamulla, tai yötähän se nyt oli lähtöajan ollessa klo 03.39 viileätä ja Barcelonassa sellaiset mukavat +27 C. Joten pariin kertaan vietin ns. rättitaukoa. Samat tietyömaat Ranskan puolella eli noin 10 km per suunta. Pimeys haittaa ajamista, erityisesti palatessa viimeiset seitsemäntuntia...Sotaratsu jolkotti menemään kuin tyhjää vain, äijällä vähän tiukempaa.

Yleisesti ottaen fiilinki oli sama kuin viimeksikin, eli:

- SS1600K/SS1000 rajapyykki, helppoa kuin "heinänteko" :lol:

- SS2000K, alkaisi jo piisata :)

- BB1500G, vääntöä, vääntöä, ei tule ihan helpolla :shock:

- BB2500KG, tekijämiesten/naisten hommia ("Vain" 84 km/45 min. lisää...) :? Tämän ajan (Tai ainakin yritän...) kun lähden täältä aikanaan palailemaan Pohjolan perukoille...

PS. AP-tiet ovat tosiaankin loistavia ajettavia, mitä nyt vain kovin "suolaisia" hinnaltaan. Tuo maksulaitehan on suorastaan luksusta.

JK. Espanjan Gold-ajojen asiantuntijan vinkeillä muutan ehkä lähtöaikaa. Pois lähtiessä reitti kulkee joka tapauksessa Malagasta pohjoisen suuntaan rantatien sijasta. Mutta, katsotaan ja "pläänätään".

-Harri.mopomies-
-1 157 026 km (01/06/83 - 19/04/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Jii-PeeÄs
Valurautahanuri
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Syys 2014, 12:19

Re: Gold Espanjan yössä

Viesti Kirjoittaja Jii-PeeÄs »

Tuosta reitistä vielä sen verran että sisämaan reittiä, siis Granadan kautta, kannattaa vältellä talvella, tie käy nimittäin 1100 metrin korkeudessa ja kylmä on taatusti, saattaa olla myös lunta. Toinen huomionarvoinen seikka on aikataulu; Barcelonan ohitus kannattaa ajoittaa tapahtumaan joskus muulloin kuin ilta kuuden ja kahdeksan välillä, ruuhkat saattaa olla melkoiset. Jostain syystä aamuisin en ole ruuhkiin tuolla törmännyt.

-jp-
Zoltan
Timanttiperse
Viestit: 2724
Liittynyt: 23 Touko 2009, 22:46
Kerho: Diamond

Re: Gold Espanjan yössä

Viesti Kirjoittaja Zoltan »

harrimopomies kirjoitti:Moi!
JK. Espanjan Gold-ajojen asiantuntijan vinkeillä muutan ehkä lähtöaikaa. Pois lähtiessä reitti kulkee joka tapauksessa Malagasta pohjoisen suuntaan rantatien sijasta. Mutta, katsotaan ja "pläänätään".
-Harri.mopomies-
Onhan tuolla tullut useampi Goldi tullut lykättyä ja kokemusperäisesti huomasin että on helpompi ajaa yhdellä pimeällä jaksolla ajo läpi , sekä ajoitus niin että Granadan ohitus valoisasti kun lämpötila plussalla .

Tällä kaavalla helppoa kuin heinänteko ;)
Hieno laji , aina olen tykännyt !




Timanttiperse no 1/2017 20/20 ths ,2013 100t km/12kk , 2013 10/10 ths, 2011 GN72 2012,2016,2017
keskimäärin 2878,790km/ajo
Vastaa Viestiin