SS1000-Historic20Fin

Alueelta on nähtävissä menossa olevat ajosuoritukset
Kerro milloin ja mitä olet ajamassa.
Alueen säännöt
Tälle alueelle kirjoitetaan vain ajosuorituksista.
Alue rajataan vain ajosuoritusta koskeviin kommentointeihin.
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4105
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Zoltan kirjoitti: Ei tainnut mainita minkä viikon sunnuntaista kysymys ;) Eiku klo 13:07 startti varikolta ja kohti historian havinaa
Vieraileva mekaanikko esitti hyvän CV:n; kertoi omistaneensa Citroen merkkisen kulkupelin ja tuntevansa kaikki ongelmat, mitä moottorilla liikkuva peli voi aiheuttaa ja lisäksi muutaman special ongelman, joita vain Ranskalainen design voi synnyttää. Oli sanojensa mittainen bensalenkkari. Käsittelyn jälkeen kone kävi yli viisi minuuttia. Joka on riittävä vakuus luotettavuudesta, Ranskalaisen standardin mukaan, perustonnista kohden.

Kohti uutta yritystä...
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
Zoltan
Timanttiperse
Viestit: 2724
Liittynyt: 23 Touko 2009, 22:46
Kerho: Diamond

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja Zoltan »

Autenttinen ajo starttaa noin 15:30 tänään .Sanin Mikko lupasi tulla tarkastamaan että 90% alkuperäisyydestä vastaa todellisuutta niin kuin 20 vuotta sitten .
Kokoontuminen poliisiaseman pihassa tarkastusta ja kuvausta varten .

Tervetuloa paikan päälle sankoin joukoin,
Hieno laji , aina olen tykännyt !




Timanttiperse no 1/2017 20/20 ths ,2013 100t km/12kk , 2013 10/10 ths, 2011 GN72 2012,2016,2017
keskimäärin 2878,790km/ajo
BemAri

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja BemAri »

Autenttisen ajon lähdöstä tunnelmia
Startti tapahtui kutakuinkin aiemman viestin mukaan klo 15:36 paikallista aikaa.

Kuva1 Lähdön todistaminen
Kuva

Kuva2 Startti
Kuva

Kuvat isompana ja VIDEOT
*Mikko Sanin tunnelmat
*Timo Räisäsen tunnelmat
*Aloitustankkaus

https://photos.app.goo.gl/HHiHZmesjC2Nf9e36
Zoltan
Timanttiperse
Viestit: 2724
Liittynyt: 23 Touko 2009, 22:46
Kerho: Diamond

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja Zoltan »

Startti tapahtuikin onnistuneesti aikataulun puitteissa ja Sanin Mikko todisti haikein mielin tätä lähtöä muistellen 23 vuoden takaisia tunnelmia . Timo totesi että nyt ajo on vaikeampi suorittaa kuin aikanaan ja Mikko kertoi aikanaan vaan lähtenyt liikkeelle kun poliisi oli antanut nimmarin aloitustodistukseen ja tankannut siellä missä oli tarvetta sekä räpsinyt kuvia aina jostain . 30 vuotta vanha pyörä mikä oli seisonut pari viimeistä vuotta odottaen tätä historiallista hetkeä antoi jännitysmomenttia ajoon lähtiessä . Timo soitti matkalta hyviä uutisia ,että öljynpaineen varoitusvalo toimii . Valo sammutettu Oulussa litralla moottoriöljyä ....matka jatkui kunnes kytkin lopetti toimintansa eikä nesteen lisäyskään antanut painetta kytkimen iroitukseen . Onneksi Savolaisen Risto oli lähtenyt Timolle ajokaveriksi ja tämä ketterä ikinuori sitten lähdöissä antoi 30 vuotiaale vanhukselle vauhtia niin että Timo sai pykälää silmään .
Niin vaan on jolkotelleet koko reitin läpi alle 24 tunnissa ja aikaa jäi reilusti 15 min ylikin .
Timo soitti lopetustankkauksen jälkeen että reitti varikolle kulkee Jämsän kautta kun ei viitsi Lahden keskustan neljän ruuhkan läpi ajaa . Odotellaan ja eiköhän hän sitten anna omakohtaisen kertomuksen ajon kulusta meille luettavaksi .
Mikolle kiitokset kun tuli ilahduttamaan meitä lähtöpaikalle ja löysi pois Tampereen metsästä persiilleen mennyn suunnistuksen jälkeen .
Hieno laji , aina olen tykännyt !




Timanttiperse no 1/2017 20/20 ths ,2013 100t km/12kk , 2013 10/10 ths, 2011 GN72 2012,2016,2017
keskimäärin 2878,790km/ajo
BemAri

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja BemAri »

Timon kommentit välittömästi ajon jälkeen :)
https://photos.app.goo.gl/HGo6RGxxjCmuztJ76
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Epäviralliset onnittelut!

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4105
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Reissu ajettu ja taas olen montaa kokemusta rikkaampi. Se on mahtavaa kun inspiraatio iskee ja heittää läppää, niin hyvät ystävät ja kylän miehet ottavat "tosissaan" ja toiminta alkaa heti, eikä mitään muttia, näin päätettiin tehdä ja näin tehdään. Se on sama mahtava järettömyys (insanity), mikä leimaa koko IBA touhua, eihän näissä ajoissa ole muutenkaan järjen hiventä. Älkää hyvät miehet ja naiset ottako tätä niin vakavasti ;)

Ajo julkaistaan lauantaina ja oma pyörä tekee stopin vain muutaman kilometrin päässä julkaisupaikasta. Siinä apua odetellessa pohdin etten tällä ainkaan lähde nyt ajoon niin mitä voisi tehdä ja Heureeka! Sunnuntaina jo etsin pyörää, maanantaina sovittu pyörän tarkastus myyjän kanssa, tiistaina yhtiömies soittaa ja kysyy kuinka vanha moottoripyörä pitäisi saada käyntiin ja keskiviikkona pyörä ostettu, torstaina myyjä tuo ostoksen varikolle. Alusta asti tiedettiin että useamman vuoden ajamatta ollut vanhanko pyörä on pommi ilman varmistinta, mutta piiputtaa ne Saksalaiset kuuskyttyräisetkin...

Kiitoksia kovasti ennenaikaisista onniteluista, Suoritus on varmasti epävarma, ajettu 30 vanhalla pyörällä ja kuvattu 30 vuotta vanhalla kameralla. Kumpikin temppuilee ajon aikana ja tuloksia hillotaan jos minkälaisissa kemikaaleissa riittävän pitkään ennen kuin on mitään nähtävää.

Digi ajan toimijat, miettikää mitä olisi ollut erkoisajot kohdekuva vaatimuksilla 20 vuotta sitten, filmi on arvokasta ja onnistuttava on laaki ja vainaa periaatteella. Tulokset nähdään päivien päästä kun posti tuo kuvat kotiin. Jos ei onnistu niin onko pyörä korjattu siihen mennessä, että voi lähteä yrittämään ajoa uudestaan ja ennen kaikkea riittäkkö kantti uusinta yrityksiin?
Vai olisko ohjeistus voinut olla,
Aloita Lahdesta aja nelostietä Rovaniemelle ja sieltä Kemijärvelle ja viitostietä takaisin Lahteen. Ota 10 valokuvaa kauneimmista ja mielenkiintoisimmista paikoista matkanvarrella ja julkaise ajokertomus. Näin ymmärsin Sanin Mikon suorittaneen ajonsa 23 vuotta sitten ja sitä ajoa me yritetään toistaa vielä vuosikymmenten jälkeenkin.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
ml1900x21
Valurautahanuri
Viestit: 122
Liittynyt: 19 Loka 2014, 06:54

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja ml1900x21 »

Onnittelut Timpalle.
Lassi
RST-ahteri
Viestit: 530
Liittynyt: 07 Touko 2009, 11:17

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja Lassi »

Onnittelut ajosta, oli se ennen yksinkertaista, oma ensimmäinen ajoni oli Mäntsälästä Mooshead Bikersin rallipaikalta kaverin(R.I.P.) kanssa käytiin napapiirin Shellillä kahvilla ja ajettiin Päijänteen eri puolilta mennessä ja palatessa. Tarkastus vielä siihen aikaan Valloissa.
SS1000 x 2, BB1500, IBA RALLY Finland -13, SS1000AR14, IBA Skandinavian Rally 2015, IBA Skandinavian Rally 2019
Zoltan
Timanttiperse
Viestit: 2724
Liittynyt: 23 Touko 2009, 22:46
Kerho: Diamond

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja Zoltan »

Timo oli ajanut lastentaudit 30 vuotta vanhasta kulkupelistä joten oli helppo pienentää vikaantumismarginaalia historiallisesta kulkupelistä .
-kytkimen työsylinterin korjaussarja
-kytkimen pääsylinterin korjaussarja
-öljysuodatin
-öljyropun tiiviste
-4-T moottoriöljy 4 l
-kytkin/jarruneste 1 l
-MRA-katelasin kiinnitysruuvi pakkaus
-MRA-katelasi
-kaasukahvan lepuuttaja

Kaksi miestä ja kuusituntia aikaa käytettiin huoltoon. Öljyn ja öljynsuodattimen vaihto .Jarru- ja kytkinnesteiden vaihto . Kytkimen korjaussarjojen asennukset sekä uusi plexsi kateruuveineen ja pyörä oli valmis ajoon uudelleen .
Seppo jr ja Risto S olivat ilmaisseet haluukkuuden lähteä seuraksi mutta eipä näkynyt kumpaakaan lähtötankkauksessa lauantaina 8.8.2020 syystä tai toisesta .
Vaimo vähän aikaa mietiskeli pyörän ominaisuuksia ja totesi lähtevänsä maisemakierrokselle mukaan kun Foreca näytti erinomaista ajokeliä koko 24h matkan ajan . Startti lauantaina 18:36 ja autenttinen historic ajo lähti käyntiin .Mikolla näkyi olleen tavalliset farkut aloituskuvassa joten samalla tyylillä lähdettiin liikkeelle .
Vaskikellot kuvattiin jo pienessä hämärässä n. 23 aikoihin ja poronhoitoalue saavutettiin n. kolmen kintaalla sunnuntain puolella.Napappirillä taukoa viiden tietämillä ja Kuusamo-Salla kyltti kuuden jälkeen . Liikenne pohjoisessa olematona ,poroja sitäkin enemmän.Liekki-patsaalla oltiin kymmenen tietämillä ja Seitenjärvellä enne yhtätoista . Mikkeli Joroinen kyltti kuvattiin viidentoista jälkeen ja Vihantajärven silta noin seitsemältätoista . Lopetus potretti ikuistettiin kuudelta .
Ajon ajoitus sujui vanhasta muistista aivan nappiin ja missään vaiheessa ei tullut kiireen tuntua vaikka loppu 300km tultiinkin julmetussa ruuhkassa tietöiden hidastamassa kiertoteiden lenkityksissä . Oulu-Kemi väli tietyötä kuin Mikkeli-Heinola väli myöskin .
Kuvauskohteet löytyi helposti lukuun ottamatta Mikkeli-Joroinen kylttiä mikä tupsahti yllättäen eteen , mutta siitäkin selvittiin seuraavan liittymän koukkausella takaisin päin ja uusi hallittu lähestyminen kuvausta varten . Kuvauspaikka ei kyllä täytä IBA Finlandin toimitaperiaatetta missä pyritään edistämään liikenneturvallisuutta , turvashenkilö kun oli matkassa niin sunnuntain ruuhkaliikenteessä saatiin kuva kumminkin otettua .
Pyörä erinomainen matkapyörä,tehot riittää ja ketterä käsitellä, kuljettajan näkökulmasta katsottuna mutta ei sovellu kaksi päällä pitkänmatkan ajoon ,polvikulma takamatkustajalla erittäin rasittava ja kuskilla hieman loivempi . Helpotusta matkustajalle tuli kun jalat nosti kuskin polvien päälle . Sanin Mikko pitkä jätkä huomasi ensimmäisessä ajossa varmaankin tuon saman asian kuljettajan osalta. Puheenjohtaja Ari lupasi päivittä matkakuvia johonkin pilveen .
Ajo mukava ja vaihteleva ajaa joten suosittelen jokaiselle tätä kierrosta.

ps . vuokrataan Yamaha FJ 1200 original halukkaille tätä ajoa varten jos haluaa päästä alkuperäiseen ajotunelmaan . Varaukset allekirjoittaneelle .
Hieno laji , aina olen tykännyt !




Timanttiperse no 1/2017 20/20 ths ,2013 100t km/12kk , 2013 10/10 ths, 2011 GN72 2012,2016,2017
keskimäärin 2878,790km/ajo
Vastaa Viestiin