Vuoden 2019 ajomaisemat

Vuoden 2019 ajankohtaiset keskustelut
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Vuoden 2019 ajomaisemat

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Eilinen (7.1.2018) maanantai oli Espanjassa joulumaininkejen jälkeinen pyhäpäivä, joten suurin piirtein kaikki "putiikit" olivat kiinni, joten asioidenhoito vaihtui lyhyehköksi ajolenkiksi maakunnan mutkateillä. Ei toki huono vaihtoehto sekään, ja siinä samalla tuli sitten "korkattua" ajokauden 2019 maisematkin. Ensin rantatietä Puerto Banukseen (Marbella) pikakaffeille. Hulppeita "kesämökkejä" ja komeita huvijahteja. Tauon jälkeen matka jatkui A-355 tietä Mondaan ja edelleen Coinin eteläpuolitse A-7053 tietä takaisin Fugeen. Mukavia mutkia ja lämmintä ajokeliä mittarin näyttäessä +16 C. Paljon oli mopoja liikenteessä, niin paikallisia kuin vuokrapyöriäkin.Talvi on saapunut Espanjaankin sillä yöt ovat melko kylmiä ja monin paikoin oli viime yönä sisämaassa mitattu jopa pakkaslukemia. Päivällä toki enimmäkseen mukavaa auringonpaistetta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Puerto_Ban%C3%BAs

https://en.wikipedia.org/wiki/Monda

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Vuoden 2019 ajomaisemat

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Tänään ohjelmassa oli hieman pidempi maisemien katselulenkki Cadizin maakuntaan. Ensin tuli kuitenkin käytyä Mijaksessa ja vieläpä Malagan keskustassakin ennen kuin pääsin lähtemään oikeaan ilmansuuntaan :D

Menomatka maksullista AP-7 tietä aina Algecirakseen asti ja siitä sitten A-381 tietä sisämaan suuntaan. Rannikolla kohtuullisen navakkaa ja viileätä tuulta. Sisämaassa lämpimämpiä ajokelejä näin päiväsaikaan. Cadiziin lähestyminen etelä kautta, jolloin molemmat isot sillat näkyvät mukavasti kannaksen kautta kulkevalle maantielle. Kylillä tuli käytyä katsomassa mistä Kanarianlaivat nykyään liikennöivät. Samalla tuli lounastettua paikallisessa Mäkkärissä. Ei siis tällä kertaa Gourmet annoksia. Paluumatka Jerezin radan liepeiltä Rondan kautta A-382, A-384, A-374 sekä A-397 (A-397 on erityisen mukava mutkapätkä) teitä pitkin N-340 tielle (Ns. Rantatie) ja takaisin Fugeen. Alunperin piti ajaa A-372 tietä luonnonpuiston lävitse, mutta valitsin kumminkin hieman pidemmän mutta nopeamman vaihtoehdon jotta ehtisin takaisin ennen pimeän tuloa. On meinaan auringonlaskettua tosi pimeää ja ennen kaikkea kohtuullisen viileää maisemienkatselu säätä, ainakin tämän viikonlopun ajan.

Sopiva "verryttelylenkki" tulevaa viikonloppua silmälläpitäen. Tiemaksuihin meni yhteensä 8,15 € ja bensaakin paloi jokunen litra. Pyöriä oli liikenteessä kohtuullisen paljon. Toisaalta viikonloppuisin aika normaalia. Seuraavaksi sauna lämpimäksi ja iltaa viettämään...

https://fi.wikipedia.org/wiki/C%C3%A1diz

https://es.wikipedia.org/wiki/Puente_de ... 3n_de_1812

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jerez_de_la_Frontera

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
levoksep
RST-ahteri
Viestit: 472
Liittynyt: 29 Heinä 2014, 21:36

Re: Vuoden 2019 ajomaisemat

Viesti Kirjoittaja levoksep »

Tervehdys Napapiirin yläpuolelta

Emme sitten lähteneet Arctic Buttia polkemaan vaikka molempiin mopoihin oli jo avaimet base campillä. Tyydyimme markkinointimielessä käväisemään vihreällä teellä Tuikussa. Katsopa Tuikun facesivut.... Sr:n & Jr:n herkkä teehetki. Tunturin ympärikierroksella mittarin etanolit vajosivat - 21,5 asteeseen. Saunomista luvassa ja kovennetun kympin suunnittelua. Noviisit saapuivat aamupannulla ja rähinää kellon ympäri luvassa.... :o :o

t. Seppo jr
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Vuoden 2019 ajomaisemat

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Juhla-ajon ajon lisäksi ollaan Juhan kanssa (Vuokrattu, Yamaha 1200 Super Tenere) katseltu maisemia neljän vuorokauden ajan vähän siellä sun täällä, noin kahden tunnin ajomatkan säteellä Fuengirolasta. Yhteensä 2540 km ;)

Tänään käytiin ihmettelemässä "töllejä" Setenil de las Bodegasissa. Mutkia, vuoristoa, raikasta ajokeliä mutta myöskin mukavaa auringonpaistetta. Postikortit piti käydä postittamassa El Palossa (Malaga oeste) asti, kun emme löytäneet postia lähempää...

Kämpille palatessa kantaamme liimautui tumman sininen Peugeot ja kas Zoltanin seuruehan se siinä. Vaihdettiin kuulumiset ja sovittiin tapaamamme tässä tulevina päivinä uudestaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Setenil_de_las_Bodegas

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Vuoden 2019 ajomaisemat

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Perjantain ajelua Manner-Espanjan eteläkärkeen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tarifa

Menomatkalla lyhyt pysähdys Gibraltarilla, sillä 98-oktaaninen oli siellä 36 eurosenttiä halvempi litralta kuin Espanjan puolella. 30:n litran tankkauksella se tekee sellaiset 10 € säästöä, joka tällä hetkellä on suurin piirtein sama määrä euroja mitä AP-7 tien käyttö maksaa välillä Fuengirola-Algeciras. Tosin ajoin tällä kertaa Esteponasta eteenpäin maksutonta A-7 tietä, ja paluumatkalla koko matkan ilmaista tietä pitkin.

Tällä kertaa käännyin jo liittymästä nro: 124 tielle A-383, joka kulkee Santa Margaritan länsipuolitse rajakaupunki La Linea de la Concepcionin keskustan kautta Gibraltarin rajalle. Nopeampaa/tavallisempaa on ajaa ulos San Roquesta liittymästä nro: 119 ja siitä sitten CA-34 tietä Gibraltarin rajalle. Näin perjantai iltaisin rajalla on hiljaista, joten jonottamista ei tällä kertaa ollut lainkaan.

Tähän väliin pari sanaa teiden numeroinnista/merkitsemisestä opasteihin ja karttoihin Espanjassa:

AP (Autopista). Maksullinen moottoritie, maksimi nopeusrajoitus 120 km/h.

A (Autovia). Maksuton moottoritie, maksimi nopeusrajoitus 120 km/h, monin paikoin 100 km/h.

Pienemmillä teillä kirjain yhdistelmät tarkoittavat maakuntaa, esim. CA = Cadiz, SE= Sevilla, MA = Malaga jne., esim. CA-34, SE-40, MA-7053. Eli teitä on ns. kaksi-, kolme ja nelinumeroisina, joissa pääsääntöisesti maksimi nopeusrajoitus 90 km/h, monesti 80 km/h ja paikoin 100 km/h.

Moottoriteiden vierellä kulkeva ns. rinnakkaistie on monesti merkitty N-tunnuksella (Nacional), esimerkiksi ns. Fugen-rantatie N-340, joka jatkuu tässä tapauksessa Algeciraksesta Tarifaan mutkaisena ja mäkisenä pääväylänä. 340-numerolla kyseinen tie jatkuu esim. Malagasta pitkin rannikkoa pohjoiseen satojen kilometrien matkan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Espanjan_ ... itieverkko

https://es.wikipedia.org/wiki/Red_de_ca ... spa%C3%B1a

Tosiaankin Algeciraksen jälkeen laskeutui pimeys ja Afrikan puolen valot näykyivät selvästi. Tien on mäkinen ja mutkainen, Paikoitellen tieosuudella on jyrkimpien nousujen kohdalla ohituskaista osuuksia molempiin suuntiin. Puerto de Tarifasssa nautin kahvit ja seurasin siinä sivussa Marokonlautan lastausta. Täältä on päivittäin useita vuoroja Marokon Tangeriin. Mikäli ajat sisemmälle Marokkoon, niin kannattaa mieluummin valita laivayhteys Algeciraksesta Tangerin itäpuolella sijaitsevaan Tanger Mediin, niin ei tarvitse ajella Tangerin kaupungin ruuhkissa.

Porukkaa oli liikkeellä kohtuullisen paljon ja katunäkymä hyvinkin "kulttuuririkas". Paluumatka erittäin pimeässä, mutta mukavan lämpöisessä ajosäässä lämpömittarin näyttäessä +13 C lukemaa. Fugessa lähikaupan kautta saunan lämmitykseen.

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Jii-PeeÄs
Valurautahanuri
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Syys 2014, 12:19

Re: Vuoden 2019 ajomaisemat

Viesti Kirjoittaja Jii-PeeÄs »

Ajoit sitten tosta meidän parvekken alta... :D

-jp-
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Vuoden 2019 ajomaisemat

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Tänään kävin Zoltanin pyöräkunnan (Wingi) kanssa ajamassa mukavia pikkuteitä hulppeissa maisemissa:

http://www.olekustannus.com/jurakauden- ... el-torcal/

https://en.wikipedia.org/wiki/El_Torcal_de_Antequera

Alhaalla +17 C ja ylhäällä +3 C. Sellaiset 165 kilometriä pääosin maalais-vuoristomaisemia. Lopuksi vielä käytiin pitsallla Rantakadun La Primaverassa.

Jokunen vuosi sitten meinasi karata silloinen vuokra Yamaha XT 660 itsestään siinä jyrkimmässä mäessä...

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Vuoden 2019 ajomaisemat

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Helsingin mopomessut ovat varmaankin "kuumimmillaan" (La), mutta jäävät siis tällä kertaa minulta väliin, joten täyteohjelmaksi maisemien katselua Andalusiassa tai tällä kertaa peräti Afrikan puolella. Kun tästä tuli vain päivän reissu, niin menkööt matkakertomuksien sijaan ajomaisemien katseluosioon. Tosiaankin ensin meinasin suunnata vuoriston suuntaan, mutta kun Transmediterranilta oli tullut "mykistävä" tarjous eli ns. päiväreissut Marokon puolelle puoleen hintaan, niin ei muuta kuin tuumasta toimeen. Normaalisti kuljettaja ja yli 500 cc mopo kustantaa seuraavasti eri reiteillä:

Algeciras-Tanger Med 39,00 €, Algeciras-Ceuta 59,00 € sekä Malaga-Melilla 78,90 €. Liput kannattaa varata etukäteen netistä, tai ostaa Satamasta, jossa kaikilla sieltä toimivilla varustamoilla on oma tiski. En tällä kertaa ostanut etukäteen, sillä kova tuuli arvelutti, joten päätin ajaa Algecirakseen ja tehdä vasta siellä lopullisen päätöksen lähdenkö käymään Afrikan puolella.

https://www.trasmediterranea.es/es/rutas

Ensin Marbellaan maksutonta A-7 (N-340) tietä ja sitten "ylös" maksulliselle AP-7 tielle ja siitä sitten Algecirakseen. Fuengirolasta käsin kätevintä on ajaa ensin ilmaista ns. rantatietä Marbellaan asti ja sitten vasta siirtyä moottoritielle. Ajallisesti tässä ei ole suurtakaan eroa, mutta säästää päivästä riippuen 4,20-4,90 € per suunta.

Tuuli oli kyllä melkoista ja saavuttaessa Satama-alueelle liikenneympyröissä oli heiluttamassa lukuisia "Fiksereitä/rajasähläreitä". Eli homma toimii siten että he näyttävät/kysyvät ? eleillään että onko sinulla lippua ? Jos pysähdyt niin kaveri lähtee opastamaan sinua pääkadun toisella puolella sijaitseville lipputoimistoille. Siellä sijaitsevat rivissä lukuisten eri toimijoiden "Arabiankieliset" myyntipalvelut kaikille eri varustamoille. Liput ovat kyllä ihan aitoja, ei siinä mitään mutta hinnat ovat huomattavasti kalliimpia kuin Satamatoimistosta ostettaessa. Lisäksi "sählärille" pitäisi maksaa sopiva korvaus "palveluista" ja 5 € tuntuu juurikin olevan sellainen sopiva tasaraha näille herrasmiehille. Älä siis pysähdy heidän kohdallaan. Tämä porukka yrittää pysäytellä ajoneuvoja kohtuullisen agressiivisella tyylillä. Samaan kategoriaan kuuluu pysäköintipaikoille viittelöijät. Älä aja niihin parkkeihin, vaan käytä virallista pysäköintialuetta ja ota tarvittaessa maksulipuke automaatista. Se ei paljoa maksa.

Älä jätä pyörän päälle MITÄÄN ns. varastusherkkää materiaalia, mikäli pyörä jää hetkeksikään yksikseen. Em.yleisohje on validi kaikkialla entisissä Ranskan siirtomaissa Afrikan mantereella. Toisinaan mopoparkit ovat myöskin ilmaisia. Ole näiden "oppaiden/fiksareiden/sähläreiden kanssa jämäkkä, mutta kohteliaan ystävällinen ja toisinaan on oikeinkin suotavaa ettei ymmärrä juuri mitään kieltä, sillä Satamatoimistojen tiskilläkin alkaa huutelu tiskiltä toiselle ja koska liivissäni lukee IBA Finland, niin tarjouksia tuli myöskin ihan hyvällä suomenkielelläkin.

Opasteissa laiturialueille lukee joko Tanger tai Ceuta ja vaikka olisitkin menossa Tanger Mediin, niin seuraa Tangerin opasteita. Algeciras-Tanger Med reitti (1 h 30 min, perinteinen laiva) on silloin erityisen hyvä kun jatkat matkaa muualle Marokkoon tai esim. kauemmaksi etelään. Tarifa-Tanger reitillä päädyt melkoisiin ruuhkiin keskelle kaupunkia, samoin maaraja Ceutasta Markon puolelle on tukkoinen. Tanger Med on iso Satama joka on rakennettu "keskelle ei mitään". Itse asiassa siitä valmistuu lopun perin Afrikan suurin satama!

https://en.wikipedia.org/wiki/Tanger-Med

Kovasta tuulesta johtuen laivojen aikataulut olivat ihan sekaisin, joten lopulta laivani lähti vaatimattomat kaksi tuntia myöhässä. Rannikonsuojan päätyttyä Gibraltarin salmen aallokko oli voimallista ja porukka alkoi voimaan laivalla pahoin. Siirryin itsekin kannnelle happea haukkaamaan. No, Marokon edustalla käännyimme keula vastatuuleen odottamaan ulos lähtevää laivaa ja sen, sekä kaikkien kiinnityshässäköiden päättymisen jälkeen totesin että olemme sellaiset kolme tuntia myöhässä. Mutta hei, Afrikkaan ja Marokkoon on saavuttu:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Afrikka

https://fi.wikipedia.org/wiki/Marokko

Ensin Satamapoliisi katsoi passini ja antoi jonkun valkoisen A4-paperin mukaani. Sitten ajettiin noin kilometrin matka varsinaiselle tulliasemalle, jossa kului noin tunti. Jo laivassa jaettiiin maahantulo- ja poistumiskortit täytettäväksi. Iloinen yllätys oli että kortteihin oli arabian- ja ranskan- lisäksi lisätty engalnnin- sekä espanjankielet. Pyörän laukkuihin ei katsottu. Melko riemunkirjavaa porukkaa rajatarkastupisteellä ja kun vihdoinkin pääsin liikkeelle, niin pimeys olikin laskeutunut.

Ajolenkki jonka oli suunnitellut Marokon puolelle jäisi tällä kertaa toteutumatta. Vasempaan N16-tietä kohden Tetouania. Tiellä on kaksi kaistaa suuntaansa ja se on erittäin mutkikas ja mäkinen. Katuvalaistuskin päättyy heti kohta Sataman jälkeen. Pimeys on todellista. Tiellä liikkuu välillä ihmisiä ilman mitään valoja tai heijastavia vaatteita joten tarkkana on oltava. Kaksi poliisien pysäytyspistettä vastakkaisella puolella tietä. Hieman ennen N13- ja N16-teiden risteystä on huoltoasemat molemmilla puolin tietä. Tankki täyteen 98-oktaanista, jonka päivän litrahinta oli kohtuulliset 99 eurosenttiä (10,80 Marokon Dirhamia). Tankki täyteen (31,48 l) yhteensä 340 Dirhamia (MAD), eli 31,15 €. Bensan hinta on suurinpiirtein sama Ceutan (E) puolella, joten rajanyli ei lienee bensarallia. Ennen tankkausta on syytä tarkistaa kelpaako luottokortti, mikäli aikoo sillä maksaa. Kaverilla oli meinaan ulkona maksupääte mukanaan, muttei esim. Visa-tarroja näkynyt missään. Yleinen käytäntö on että he tankkaavat (Palvelu), mutta ilmaisin kohteliaasti tankkaavani itse.

Tankkauksen jälkeen N13-tietä vasempaa kohden Ceutan kaupunkia. On hyvä tietää että se kirjoitetaan opasteissa ranskaksi: Sebta. Saavuin tutulle raja-asemalle, sillä olihan ajannut tästä sellaiset 12-vuotta aikaisemmin molempiin suuntiin...Eipä ollut hässäkät muuttuneet sitten viime näkemän. Rajasählärit syöksyivät "sutena" lappuineen, mutta minullapa olikin oma kuponki jo valmiina. No, mitä vielä, kun vuoroni saapui ns. nakkikioski jonossa niin nuorehko poliisi toteaa että laivalla jaettu keltainen maastapoistumiskortti on väärän värinen, tulisi olla valkoinen. Claro!

Sähläri on haistanut tilaisuutensa tulleen ja hänellä sattuisi kuin "ihmeen kaupalla" olemaan juurikin sellainen vaadittava lomake, tietysti kohtuullista 5,00 € palkkiota vastaan ja samaan rahaan sisältyisi apuja myöskin täyttöpuuhiin. Ei kiitos, vaan jätin mopon ns, nakkikioskin sivuun siten että muut pääsevät ohitse ja kävelin 200 metriä takaisin päin hakemaan kyseisen lomakkeen oikeasta kopista. No, lomakehan oli kyllä oikean värinen mutta vain arabian- ja ranskankielinen mutta eihän se minua haitannut kun minulla oli jo olemassa "oikeat vastaukset" myöskin ranskaksi. Toki tässä lomakkeessa kysytyt asiat olivat samoja kuin siinä keltaisessakin, mutta hieman eri järjestyksessä ja tässä oli tullin logon sijaan poliisien logo. Sähläri totesi hävineen pelin ja ei muuta kuin seuraavaa "opastettavaa" metsästämään...täälläkään ei pyöränlaukkuihin ei katsottu.

Espanjan puolella, Hola!, Buenas! ja passin vilkaisu, yhteensä sellaiset 30 sekuntia ja EU:n maaperällä jälleen...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ceuta

Olin ajaessani miettinyt vaihtoehtoja. Jäisinkö yöksi Ceutaan ja jatkaisin sunnuntaina ajamista ja palaisin joskus illalla Andalusiaan, vai menisinkö syömään ja ajelisin hetken kaupungilla, sillä viimeinen laivavuoro (Katamaraani) lähtisi kahden tunnin kuluttua klo 22.30. Matkaan ei kuluisi kuin tunti ja siitä sitten 115 kilometriä Fuengirolaan. Ensimmäisessä vaihtoehdossa tulisi laivalipulle lisää hintaa sekä lisäksi hotellin kustannukset, joten päätin ajaa Fugeen.

Laivamatka sujui hyvin. Porukkaa oli vähän. Algeciraksen Satamassa oli Guardia Civil vastassa ja kaksi isoa äijää pienen luppakorvan kanssa. Koira pyöri häntä heiluen ajoneuvojemme ympärillä. Tarkastukseen meni ehkä sellaiset viisi minuuttia ja sitten samaa reittiä takaisin Fuengirolaan sellaiset tunti ja viisitoista minuuttia. Sauna lämpiämään ja hieman ennen kahta yöllä istuinkin jo lauteilla :D

Että tälläinen Marokon reissu tällä kertaa. No, olinhan aikaisemminkin käynnyt Marokossa ja Ceutassa ja tulipahan nyt vilkaistua järjestelyt tuolla Tanger Medinkin päässä. Koska Melilla on vielä käymättä, niin mahdollinen pidempi reissu kulkenee sitä kautta. Että sellaista ajomaisemienkatselua lauantain kuluksi...

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Vuoden 2019 ajomaisemat

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Aamulla heräsin ennen neljää ja suunnitteilla oli hieman pidempi ajomaisemareissu mutta nukutti niin makeasti että ei muuta kuin pää uudestaan tyynyyn ja vasta yhdeksältä aamukahvin keittoon.

Aamulla oli kosteutta ilmassa mutta päivälle oli luvattu mahtavan aurinkoista ajokeliä, lämpötilan noustessa aina +20 C lukemaan asti. Joten ei muuta kuin ajomaisemareittiä suunnittelemaan. Alkuun moottoritiesiirtymää Malakasta itään aina Almunecariin asti ja sitten käännös vasempaan tielle 4053 ja suunta kohden pohjoista Sierra de Alhaman vuoristoseutua ja luonnonsuojelualuetta:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sierra_de_Alhama

Luonnosuojelualue jää ikäänkuin keskelle ajamaani lenkkiä. A-4050, mutkia ja karua vuoristomaisemaa, matkalla pari kylää. GR-3302 Jayenan kautta idän suuntaan. Muutamia mopoja ja mutkat sen kuin jatkuivat. Arenas del Rey:ta ennen avautuu komeat järvimaisemat (Embalse de Los Bermejales). Andalusiassakin näitä vesistömaisemia (Järviä) on vähän jokaisessa kahdeksassa maakunnassa:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_d ... _Andalusia

A-4150 tiellä muutamia pitkiä ja tylsiä suoria, kunnes saavuin A-402 tielle, jossa varsinkin Ventas de Zafarraya:n Pizarejon välinen tieosuun on mukavaa ajettavaa. Mutkia ja komeita maisemia. Lopuksi vielä A-356 tietä Casabeamejan kautta moottoritielle A-45 (Maksuton, rinnakkaistie AP-46 on maksullinen, hintaan 3,40 €) ja lopuksi tuttua A7-tietä takaisin Fugeen. Yhdet välikahvit ja pari lyhyttä juomataukoa ja sellaiset 300 kilometriä muodostui päivätaipaleeksi. Aika karuja olivat maisemat enimmäkseen, mutta tällä kertaa tälläistä. Joka tapauksessa aivan mahtava sää ajomaisemien nauttimimiseen :D

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Vuoden 2019 ajomaisemat

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Tänään jo aamusta liikkeelle ja Rondan kautta Andalusian pääkaupunki Sevillaan visiteeraamaan pariinkin eri kivijalkaliikkeeseen. Paluumatkalla jälleen yksi "bongaus" lisää Andalusian valkoisten kylien (19 kpl) reitiltä (ruta los pueblos blancos andalucia):

https://fi.wikipedia.org/wiki/Grazalema

https://en.wikipedia.org/wiki/White_Towns_of_Andalusia

A-372 tie kiemurtelee mukavasti luonnonpuistossa välillä El Bosque-Grazalema-Ronda (A-374):

https://en.wikipedia.org/wiki/Sierra_de ... tural_Park

Paljon mopoja liikenteessä. Ilmeisestikn kaikki kynnelle kykenevät ovat lähteneet lauantai ajelulle. Aamupäivällä tuulista ja ylhäällä noin +10 C ja Sevillassa jo noin +20 C. Paluumatkalla tuulikin tyyntyi ja ajosää oli mitä parhain. Lounaalla paikallista patatasta jonkin sortin makkaroiden kera ja juomana hapollista vettä, yhteensä 7,90 €. Yhdet kahvit Bocadilloksen kera 4,20 €.

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Vastaa Viestiin