Jänkhän reissu via Solovetski

Täällä voit kertoilla matkakokemuksiasi. Pidemmät ja etenkin kuvalliset tarinat pyydetään edelleen muokkaamaan webbisivuiksi, jolloin ne voidaan koota webbisivujen tarinalinkkisivulle.

Jänkhän reissu via Solovetski

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 09 Elo 2018, 20:28

Moi!

To 9.8.2018
Matkavuorokausi nro: 1
Turku-Hämeenlinna-Pulkkilanharju-Kangasniemi-Pieksämäki-Kuopio 463 km.
Kuopio.
Pohjois-Savon Maakunta.
Yhteensä 463 km.


Jänkhälläjytisee 20-v juhlaralliin ja takaisin suuntautuu seuraava reissuni. Toki mutkan jos toisenkin kautta. Tänään oli startti kohden Savoa. Aamulla jo +20 C ja päivän päätteeksi hellelukemat +28 C. Taisi Maukka aamulla mopoilla töihin, kun siinä TYKS:n kulmilla osuttiin samaan liikennesumppuun. Tylsää 10-tietä kohden Tuulosta. Tammelan TB:llä pysähdyin kahville, jottei uni olisi päässyt yllättämään. Sieltä sitten oikealle valtatie 12:sta ja edelleen tielle 317. Lammin Nesteellä juotettiin niin kuljettajaa (Vedellä) kuin pyörääkin (98 E). Ajokin alkoi maistua mutkiin kantatessa. Jokunen mopokin tuli vastaan mutta huomaa että useimmilla on lomakausi jo päättynyt sillä liikenne näin päiväsaikaan oli hyvinkin rauhallista. VT:24:n ylitys ja seuraavaksi 3,5 kilometrin sorataival jossa se hauska ja tuttu 7%.n mäki (Tie 3141). Talvella tämä mäkiosuus on parikin kertaa ollut "mielenkiintoinen". Asikkalan kirkon jälkeen vasemmalle (314) ja hetken kuluttua saavuin Pulkkilanharjun hienoille maisemille. Ravintola Reimari olisi ollut auki, mutta päätin pysähtyä siihen kioskille joka oli kuitenkin suljettu, mutta ei se mitään tankkasin sitten juotavaa sivulaukustani.

Sysmässä muistelin Olavi Virran muistoteoksen kuvaamista kahteen otteeseenkin ajettujen vuosiajojen tiimoilta. Sysmä-Hartola välillä yhdeksän kilometriä hieman huonompaa asfalttia, jolloin nopeusrajoitus oli laskettu 80 km/h. Hartolasta tovi nelostietä (E75) pohjoiseen. Ties montako kertaa tätäkin pätkää on tullut vuosien saatossa ajettua ? Joutsasta oikealle 428 ja heti kohta vasemmalle tielle nro: 616. Tämä tie on mukava ajaa ja paikoin on hienoja järvimaisemia tarjolla. Hiski Salomaan pitäjän (Kangasniemi) pohjoisimmasta liikenneympyrästä korpitaivalta 447-tien merkeissä. Pieksämäellä kylille, jossa pienen haahuilun jälkeen löytyi "Liiteri" jonka yhdeyssä A. Pullo Chileläistä ja toinen Espanjalaista ja ei muuta kuin takaisin baanalle. 4531, 23 ja sitten jälleen "Korpeen" 453 ja 533-teiden merkeissä. Mutkaa ja paikoin vesistöjä. Sorsakosken kylässä Fiskarsintehdas. Leppävirralta viitostielle ja hetken kuluttua vastaan tuli puolen tusinaa Amerikan mopoa. Oravikosken ja Hanxin myymälän sivuutus (Myöhästyin viimeksi nejä vuorokautta kk-kaffeilta. Olisi ollut jonkun verran lähestymis kilometrejä...) ja sitten lopun peri Kuopion motarin alusta oikealle (Liittymä nro: 60) ja vielä noin viiden kilometrin sorapikis ja perille saavuttiin. Tämä reitti on noin kahdeksan kilometriä pidempi kuin 9-tien kautta, mutta toki hitaampi ja mielenkiintoisempi.

Ehtoolla kaikennäköisiä valmisteluhommeleita jotta huomenisssa kaksi GSA:ta voisi jälleen startata uusiin seikkailuihin. Tiedossa on jotain vanhaa ja jotain uutta sekä jotain hieman "eksoottisempaakin". Tarkoitus on myöskin havannoida muutakin kuin tiennumeroita ;)

PS. Compeed lastarit persuksessa ja rasvat mukana. Katsotaan nyt mitä tästä(kin) tulee, kun jäi tuo palautuminen kohtuu lyhyeksi SS3000 Baltic-Rus reissun jälkeen :?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pulkkilanharju

-Harri.mopomies-
Viimeksi muokannut harrimopomies päivämäärä 29 Elo 2018, 11:35, muokattu yhteensä 2 kertaa
-989 125 km (01/06/83-20/09/18)-
-IBAF Driver 192 459 km (03/06/00-03/09/18)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4342
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: Jänkhän reissu

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 10 Elo 2018, 22:05

Moi!

Pe 10.8.2018
Matkavuorokausi nro: 2
Kuopio-Valtimo-Kuhmo-Kostamus 367 km.
Kostamus.
Karjalan Tasavalta, Venajä (Rus).
Yhteensa 830 km.

Aamu kymmenelta tienpäälle. Heti kärkeen lyhyt hiekkatie siirtymä ja meri-, ei kun järviristeilylle:

https://www.finferries.fi/lauttaliikenn ... salmi.html

Siitä sitten enimmäkseen kolminumeroisia teitä ja mahtui joukkoon pari soratiepätkääkin, kunnes saavuttiin Valtimon Seiska pubiin, jossa nautittiin maittava lounas. seuraavaksi alkoikin mukava osuus tietä nro: 5284 pitkin kohden Kuhmoa. Tosin alkumatkasta oli aavistuksen liian pehmeää meikäläisen makuun. Kuhmosta sitten kohden Itärajaa, kunnes saavuttiin Vartiuksen/Lytän Raja-asemalle. Lämpötilakin oli noussut jo mukavaan +26 C lukemaan. Asemalla ei ollut kuin muutama tankkausreisssulla olija meidän lisäksemme. Suomen puolella 15 minuuttia ja Venäjän puolella 40 minuuttia. Ei siis kovin pahasti jouduttu odottelemaan. Tämä raja-asema on avattu kv. Käyttöön vappuna 1992.

Sen verran yleistä tietoa noista tullimääräyksistä Venäjälle, että mikäli mukanasi on lääkkeitä jotka kuuluvat tullattavien lääkkeiden luetteloon (Tullattavat on eri asia kuin kielletyt), tulee ne tullata omalla tulliselvityslomakkeella, ei siis sillä jolla mahdollinen ajoneuvo tullataan tilapäisesti maahan saapuneeksi. Suomen ulkoministeriön nettisivuilla puhutaan kolmiolääkkeistä, mutta se määritelmä on vain suuntaa antava, sillä kaikki kolmiolääkkeet eivät ole tullattavien aineiden listalla, mm. Panacod on sellainen, kun taas esim. Tramal kuuluu tullattaviin lääkkeisiin. Varsinkin jos mukanasi on huumausaineeksi (Opioidit) tulkittavia keskivoimakkaita/voimakkaita keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä tulee selvittää kuuluvatko ne kyseiselle listalle. Erittäin monet kuuluvat . Mikäli mukanasi on muita ns. tavanomaisia lääkkeitä niitä ei kirjoiteta tähän tulliselvityslomakkeeseen. Mukana on oltava kuitenkin alkuperäispakkaukset resepteineen ja lisäksi on syytä mukana olla yhteenveto/koonnos kaikista mukanasi olevista lääkkeistä. Vaikka olisitkin hoitanut kaikki tulliasiat asiaankuuluvasti, niin voit silti varautua siihen että huumekoira tulee vierailemaan luonasi, mikäli vain sellainen on siihen hätään käytettävissä. Sattuneesta syystä luppa-/suippokorvat ovat ahkerasti nuuskineet Gessun laukkuja ;) Schengen maihin on saatavilla oma todistus:

https://www.fimea.fi/apteekit/schengen-todistus

Raja-asemien jälkeen tankkaus, 98 E litrahinnan ollessa 49,70 RUB (71 Eurosenttiä). Sitten tien toisella puolen rahanvaihtoa kurssiin 1=70,00 RUB. Sitten ajettiinkin korpitietä Kostamuksen kaupunkiin. Kostamus on rakennettu pääosin Suomalaisten voimin, joskus kaukaisella 70-luvulla. Kaupungissa ei ole lainkaan varsinaisia ns. Turistinähtävyyksiä, jollei sellaiseksi lasketa Suomalaistyylisiä lähiöitä. Noin 30 000 asukasta ja kaikki tarvittavat palvelut. Majoituimme hotelli Nordiin ja tunnin kuluttua saapumisestamme osui kaupungin ylle noin varttitunnin ajaksi erittäin kova sadekuuro. Teimme lyhyehkön kävelylenkin kylillä ja kävimme mm. Kulttuuritalon edustalla sijaitsevalla Kekkosen ja Gosykinin patsaalla. Sitten olikin jo aika suunnistaa ravintolaamme illalliselle. Mahdollisesti jotiain iltaohjelmaakin on tiedossamme..., jahka tässä subtrooppisessa ilmastossa vain saadaan sopiva kulkupeli alle.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Karjalan_tasavalta

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kostamus

-Harri.mopomies-
Viimeksi muokannut harrimopomies päivämäärä 13 Elo 2018, 14:50, muokattu yhteensä 1 kerran
-989 125 km (01/06/83-20/09/18)-
-IBAF Driver 192 459 km (03/06/00-03/09/18)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4342
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: Jänkhän reissu

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 13 Elo 2018, 08:33

Moi!

La 11.8.2018
Matkavuorokausi nro: 3
Kostamus-Belomorsk 329 km.
Belomorsk.
Karjalan Tasavalta, Venajä (Rus).
Yhteensa 1159 km.

heti kärkeen on mainittava että teknisistä ongelmista johtuen päivitysten tekeminen on ollut haastavaa tai käytännösssä mahdotonta. eli laiteet ei toimi tai internet-yhteydestä ei ole tietoakaan. siistä syystä myöskin tämä kirjoitus jäänee puolet lyhyemmäksi kuin oli tarkoitus. mutta yritetään. tässä koneessa ei enää toimi kaikki näppäimistön nappulat, joten lienee tämän laitteen viimeinen ulkomaanreissu. isotkirjaimet ja tietyt merkit eivät toimi.

Huonosti nukutun kuuma yön huipentuma oli kun 05.15 television kautta tuli jonkun edellisen asiakkaan asettama herätys, eli tv-ruudun täytti venäjänlippu ja samalla alkoi soida suuri ja mahtava. luonnollisestikin voluumit olivat ns. kaakossa. ari siinä sitten yritti etsiä kaukosäädintä huonolla menestyksellä ja lopunperin irroitti johdon pistorasiasta, jotta mökä saatiin loppumaan. aamupalan jälkeen tienpäälle. matkaapietari-murmansk tielle p21,e105 oli 201 km. matkan varrelle sisältyi seuraavat pysähdyspaikkat nähtävyydet.

' tiiksin kokonaan puusta rakennettu kylä, jonka lähellä järven rannalla sijaitsi jatkosodan aikana kenraalimajuri e j raappanan komentokeskus. kylässä sijaitsee sodan muistopatsas.

' rukajärven kylä, jossa peltipatsainen sotamuistomerkki ja toinen partisaaneille osoitettu muistomerkki. täältä olisi mahdollisuus ajella rukajärventietä syvälle karjsalan erämaihin.

kostamus-m18 väli on todellista erämaata. lietmajärven risteykseen asti tienpinta on kohtuullista asfalttia. tällle välille jäi arin pyörän ns. kurasuoja. lietmajärvi-tiiksi väli paikoitellen kuoppaista ja tiiksi-rukajärventien risteyksen väli on selvätikin parempaa, lukuunottamatta paria kunnon monttua. rukajärveltä alkaa kunnon baana, kunnes noin 20 km ennen m18-tietä alkaa todella huono osuus jota riittää isolle tielle asti.

päätietä pohjoiseen lämpömittarin näyttäessä +28 c hellelukemia. belomorskiin, suom. sorokkaan saavuttiin iltapäivän päätteeksi. ajoimme kylillä ristiin rastiin ja sitten kävimme tsekkaamassa laiturin josta lähtee laiva solovetskin saarille. kaija sijaitsee noin 7 kilometriä kylän ulkopuolella ja tie sinne on todella huonoa ts. rynkytysbetonia, soraa sekä huonokuntoista asfalttia. viitoitusta ei ole lainkaan, tämä paikka täytyy vain tietää. sieltä sitten hotelli gandvikiin majoittumaan. tämä hotelli on ainut koko kaupungissa. huoneeen hinta 3000 rub , eli 42,85 euroa.sis. aamupalan. eilisen huoneen hintahan oli 3600 rub , eli 51,42 euroa. myöskin aamupalalla. hotellin internetyhteyksillä ei onnistunut kirjautuminen tietokoneelleni, joten nämä jorinat tulevat vasta tänään.

hotellin pihalla oli parkissa tutun näköinen gsa ja jokirannasta tuttu oariskunta oli sillä liikenteessä. olivat tulleet imatralta maahan olivat myöskin matkalla jänkhällä jytisee juhlaralliin. heidän reittinsä kulkee murmanskista kirkkoniemelle ja sieltä edelleen saariselälle, eli sama reitti kuin meillä arikan kanssa viisi vuotta sitten, suunta vain oli toinen. illlalla sitten normaalit kuviot syömisineen ja juomisineen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Belomorsk

http://www.ticrk.ru/en/useful/road-netw ... em-Solovki


-harri.mopomies-
Viimeksi muokannut harrimopomies päivämäärä 13 Elo 2018, 14:51, muokattu yhteensä 2 kertaa
-989 125 km (01/06/83-20/09/18)-
-IBAF Driver 192 459 km (03/06/00-03/09/18)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4342
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: Jänkhän reissu

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 13 Elo 2018, 09:30

Moi!

Su 12.8.2018
Matkavuorokausi nro: 4 Belomorsk-Vienan Kemi-Papinsaari-Solovetskin (Solokkan)saaret 137 km.
Solovetskin (Solokkan) saaret.
Arkangelin Oblast.
Yhteensa 1296 km.

Seikkailu sen kuin jatkuu. Aamulla heräsimme klo 06.00 hotellimme (Gandvik) aamupalalle. No, kolmisen varttia siinä kului ennenkin aamupala oli valmis :? Sitten olikin jo aika lähteä ajelemaan kohden Satamaa. Perillä oli porukkaa laituri "mustanaan". Niinhän siinä sitten lopunperin kävi ettei kyseiseen laivaan ennakkotiedoista huolimatta millään onnistuttu saamaan pyöriä kyytiin. Laivassa ei ollut kansinosturia ja vedenpinta suhteessa laituriin oli liian matalalla laankonkilastausta ajatellen. Tai tarkemmin sanottuna lankkua pitkin, sillä laankonki oli liian kapea pyörillemme.

Mitä siinä sitten ihmettelemään, ei muuta kuin pyörienkeulat kohden Vienan Kemiä, sillä sieltä lähtisi vesibussi klo 12.30 jonka matka-aika olisi vain kaksi tuntia Belomorskin laivan neljän tunnin sijaan. Ensin 36 kilometriä takaisin isolletielle ja sitten muutama kymmenen kilometriä pohjoiseen kunnes käännyimme oikealle ja ajoimme 17 kilometriä Vienan Kemiin, josta edelleen hyvin pomppimista asfalttitietä 12 kilometriä Papinsaareen josta solovetskin laivat lähtevät. Sunnuntai aamuna liikenne oli olematonta, jos ei lukuun lasketa sitä poliisiautoa joka päivysti Belomorskin eteläpuolella samassa paikkaa kuin mennessäkin.

Matkaliput saarelle maksoivat 1500 Rublaa per suunta eli yhteensä 3200 Rub (45,71 €) ja pyörän parkkimaksu vartioidulla alueella oli 100 Rub per vuorokausi, eli yhteensä 200 Rub (2,85 €). Laiva oli täynnä porukkaa. Samoilijoita ja "hengellisellä" reissulla olijoita. Onneksi meri oli tyyni ja lämpötila siinä +20 C paikkeilla, joten merimatka sujui mukavasti. Taisimme olla ainoat ei venäjänkieliset turistit. Perillä alkoikin sitten melkoinen kuntoilu sillä kävelimme laukkujemme kanssa noin 2 kilometriä hotellillemme, matkalla ohitimme mm. Luostarin. Harmitti kun pyörät jäivät rantaan, sillä saarella oli mukavia pieniä hiekkatietä, juuri sellaisia Gessulla ajettavia. Olimme vaihtaneet toisella rannalla ajokamamme shortsi ja T-paita varustukseen, jotta ei hiki tulisi pintaan. Ajokamamme olivat sivulaukuissamme jemmassa. Perillä odotti hotelli Solovki, jossa luvalla sanoen pahasti ylihinnoiteltu majoitus. Perushuone ilman ilmastointia ja televisiota hintaan 6000 Rub (85,71 €) on todella suolainen. Sanoisin että noin 3000 Rublaa olisi kohtuullinen hinta. Olkoonkin että rakennus oli hirrestä tehty. No, koko saari on Venäläisittäin ja osin suomalaisittainkin kohtuullisen kallista aluetta. Illalla jotain ohjelmaa ja sitten huomenissa tutustutaan tarkemmin saareen. Saapa nähdä miten liikutaan, ainakin polkupyöriä näytti olevan vuokrattavana ;)


https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Solovetskin_saaret

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Arkangelin_alue

-Harri.mopomies-
-989 125 km (01/06/83-20/09/18)-
-IBAF Driver 192 459 km (03/06/00-03/09/18)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4342
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: Jänkhän reissu

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 13 Elo 2018, 15:47

Moi!

Ma 13.8.2018
Matkavuorokausi nro: 5
Välipäivä - km.
Solovetskin (Solokkan)saaret.
Arkangelin Oblast.
Yhteensä 1296 km.

Tänään on toistaiseksi kävelty kilometri jos toinenkin, emme siis vuokranneet polkupyöriä. Lyhyehkö historia pläjäys saarista:

Solovetskin saariryhmässä Vienanmeren keskellä on kuusi isoa saarta ja Satakunta luotoa. Toisen maailmansodan jälkeen Solovetski toimi Merisotakouluna vuoteen 1957. Luostaria ympäröivä Neuvostokylä on rakennettu vuonna 1944. Vuodesta 1967 luostaria on korjattu ja sinne on perustettu museo. Solovetski avattiin muulle maailmalle vasta perestroikan aikana ja luostari avattiin vuonna 1990. Vuodesta 1992 Solovetski on ollut Unescon maailmanperintölistalle. Saaressa on oma vodka, leipä ja suolakala. Vain osalla saarista liikkuminen on sallittua ja osa pääsaaresta on luonnonsuojelualuetta. Solovetskin luostari (Kreml) oli loistokaudellaan Venäjän rikkain luostari.

Saari on ollut osa Neuvostoliiton aikaista (Vuosina 1923-1961)vankileirien saaristoa (GULAG). Leirejä on ollut satoja ympäri Neuvostoliittoa. Solovetskissä on ollut arviolta 100 000- 400 000 vankia, joista noin 43 000 menetti henkensä. Osa osallistuttuaan läheisen Stalinin kanavan rakennustöihin. Tuohon aikaan voi tutustu saaren Leiri-ja Tyrmämuseo. Saarelta löytyy myöskin pieni Merimuseo sekä keskitysleirin muistokivet. Saariryhmän tunnetuin luontonähtävyys on maitovalaiden populaatio.

Saarelta löytyy useita pienehköjä hotelleja, mukavia pieniä kesäkahviloita ja löytyypä pari perinteistä terassiakin, joista voi ostaa paikallisen olueen lisäksi ainakin Tsekkiläistä vastaavaa. Hotellien lisäksi löysimme parikin ns. Kotimajoitusta tarjoavaa taloa. Saarella on myöskin muutama kauppa, posti sekä Sberpankin sivukonttori jossa voi vaihtaa ulkomaanvaluuttaa rupliksi. Turistisesonki on perinteinen kesä-elokuun välinen ajanjakso. Jälkeenpäin selvisi että Arkangelista liikennöi jonkin sortin huoltolaiva johon otetaan myöskin ajoneuvoja. Ko. Kaupungista on myöskin lentoja saarelle. Arkangeli nyt vain sattuu sijaitsemaan hyvinkin kaukaa Karjalan Tasavallasta katsoen, joten ei siis tällä reissulla. Itse saaressa voi liikkua myöskin vuorobussilla tai ottaa vaikka taksin alleen. Mainostavat että hotelli Prijutissa olisi saaren paras ruoka, joten ehkäpä vierailemme tulevana iltana siellä.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Solovetskin_luostari

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Maitovalas

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Gulag

-Harri.mopomies-
-989 125 km (01/06/83-20/09/18)-
-IBAF Driver 192 459 km (03/06/00-03/09/18)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4342
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: Jänkhän reissu

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 14 Elo 2018, 22:00

Moi!

Matkavuorokausi nro: 6
Solevetskin saaret-Papinsaari-Vienan Kemi 14 km.
Vienan Kemi.
Karjalan Tasavalta.
Yhteensä 1310 km.

Eilen illalla meni vähän myöhempään, joten aamulla nukuttiin sitten hieman pidempään. Aamulla oli vain +13 C lämmintä ja sataa tihutti. Eilen tuli käveltyä kilometri tolkulla, joten tänään päätimme liikkua taksilla. Puolilta päivin meitä tuli hakemaan punainen, jatko-ohjaamollinen Kia 4X4 pick up. Kiertelimme saarta kolme ja puolituntia ennen laivanlähtöä. Ensimmäiseksi kävimme Sekirnajan Skiitalla, kaukana Kremlistä Slovetskin korkeimmalla kohdalla. Sekirnajan vuorella sijaitsee vanha sivukirkko eli Skiitta. Kukkulan huipulla olevassa 1862 rakennetussa Skiitassa kidutettiin pahimmin saaren vankeja 1930-luvulla. Ylhäältä avautuu hienot maisemat Vienan merelle.

Paluumatkalla tutustuttiin kasvitieteellisiin puutarhoihin jotka toimivat leirikaudella johdon päämajana. Läheisellä pienellä kukkulalla sijaitsee vaatimaton Aleksandrovskajan kappeli vuodelta 1854. Tie em. Nähtävyyksille on erittäin huonoa. 12 kilometrin matkaan per sivu kului noin puolituntia. Tämän jälkeen käytiin vielä keskustassa lounaalla. Seljankasopat, leipää, juustolautanen sekä kahvit hintaan 880 Rub (12,57 €).

"Metel-4" vesibussi oli jälleen täynnä väkeä. Matkustajaluettelo luettiin ääneen, joten olipa hyvä että liput ostettiin Arin nimellä :D Merimatkan aikana eräs hemmo soitti kitaraa ja tunnelma oli "katossa". Papinsaaressa hotelli Prichalin parkkipaikalla olivat vielä mopotkin tallella. Kevyttä strippausta, eli ajovarusteisiin vaihto taivasalla ja sitten huima 14:sta kilometrin siirtyminen Vienan Kemiin. Olimme vuokranneet erään mummon talon alakerran osoitteesta: Ulitsa oktyabrskaya 21 hintaan 3500 Rub (50,00 €). On totisesti tilaa ja kaikki tarvittavat "systeemit" löytyy. Sitten kumijalalla keskustaan syömään. Ravintolan nimi oli osuvasti Nirvana. Ei muuta kuin Venäjänkielinen ruokalista, mutta ei se mitään isot ja hyvät pizzat tumman oluen kera onnistuttiin kuitenkin hankkimaan. Eikä hintakaan ollut päätä huimaava, eli kohtuulliset 800 Rub ( 11,42 €). Sitten vielä taksilla marketista aamupalatarvikkeita ostamaan ja edelleen takaisin majoitukseen. Mennessä toyota Corolla ja Palatessa naiskuljettajan ajama parhaat päivät nähnyt Lada Samara. Kyydin hinta vähintäänkin kohtuullinen 200 Rub ( 2,86 €). Seuraavaksi lienee unta tilaamaan...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kemi_(Viena)

-Harri.mopomies-
-989 125 km (01/06/83-20/09/18)-
-IBAF Driver 192 459 km (03/06/00-03/09/18)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4342
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: Jänkhän reissu

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 15 Elo 2018, 16:44

Moi!

Ke 15.8.2018
Matkavuorokausi nro: 7
Vienan Kemi-Ruhtinaanlahti-Kantalahti 326 km.
Kantalahti.
Murmanskin Oblast.
Yhteensä 1636 km.

Aamulla itsetehdyn aamupalan jälkeen ulos pihalle mopoa lastaamaan. Raikas oli sää sillä mittari näytti +12 C. Yhdeksän jälkeen tienpäälle. 17 kilometriä takaisin päätielle M18, tai P21/E105 Kuolan valtatie:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/M18_(valtatie)

Muutama kilometri pohjoiseen ja tankkaustauko. 98-oktaanista ei ollut saatavilla joten oli tyytyminen 95-oktaanisen. Litrahinta oli tänään 44,80 Rub (64 Eurosenttiä). Sitten vauhdilla kohden pohjoista, kunnes hetken kuluttua kohdalle osuivat laajat tietyöt joissa useita liikennevalo-ohjattuja osuuksia. Löytyi muta-,sora- sekä hiekkaosuuksiakin yhteensä 40 kilometriä. Eräässä kohdin liikenne oli pysäytettynä noin 30 minuuttia. No, eipä meillä ollut kiire minnekään. Valtatie kulkee todellisessa erämaassa/korvessa. Nopeusrajoitus on 90 km/h mutta käytännössä ajetaan haarukassa 110-120 km/h. Enimmäkseen pitkiä suoria muutamilla mutkilla höystettynä. Louhen risteyksessä päivysti poliisien Lada Priora. Toki me kaikki "kuvanpalvojat" olimme jo hyvissä ajoin hiljentäneet vastaantulijoiden valojen vilkuttelujen seurauksena 8-) Liikenne on näin pohjoisessa hyvin harvaa. Louhen risteyksen läheisyydessä sijaitse huoltoasema jossa nautimme kahvit ja letut omenahillon kera. Tästä risteyksestä kääntyy tie Suoperän/Kuusamon raja-asemalle, jonne on matkaa 156 kilometriä, joista noin 50 asfalttia ja noin 100 km soraa.

Tauon jälkeen ajoimme sellaiset 60 kilometriä kunnes saavuimme Napapiirille.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pohjoinen_napapiiri

Paikalle ei ole asetettu mitään liikennemerkkejä/huomiotauluja, joten meinasimme ajaa ensin ohitse. Kohta on merkitty sinisellä korkealla paalulla/patsaalla, joka on mielestäni ihan näyttävän näköinen. P-alue on pieni ja parhaillaan kolmen auton off-road retkikunta asetteli autojaan valokuvaukselliseen asentoon. No, autoimme heitä autojen työntämisessä ja toki saimme omatkin "pönötyskuvat" otettua ;) Jälleen mopot liikkeelle ja lähtökiihdytyksen päätyttyä 3,7:n kilometrin jälkeen olikin aika taas pysähtyä valokuvien ottoon, sillä siihen päättyi Karjalan Tasavalta ja alkoi Murmanskin Oblast. Kylttejä ja liikennemerkkejä kuvattiin vähän sieltä sun täältä suunnalta. Jo kaksi kertaa ohittamamme Scanian kuski tööttäili ja morjesteli meille ohitse ajaessaan.

Tsuupan risteyksen jälkeen alkaa hieno osuus jossa järviä ja lampia niin vasemmalla kuin oikeallakin. Erityisen hieno on Ruhtinaanlahden kylän sivuutus. Tieltä näkyy hienosti niin kylille kuin merellekin. Heti kylän jälkeen alkoi noin 10:n kilometrin pölisevä tietyöosuus. Tästä selviydyttyämme ohitimme sellaisenkin ihmeen kuin Venäjän kilvissä olevan asuntovaunun. Hieman ennen Kantalahtea kääntyy vasemmalle tie jota pitkin pääsee Alakurttiin (Nykyään jälleen varuskunta kaupunki) ja edelleen Sallan rajanylityspaikalle. Me jatkoimme suoraan kohden Kantalahden kaupunkia. Kävimme täällä viimeksi vuonna 2013, joten kylä on tuttu. Eteläisestä liittymästä radan ylitse ja alitse tupla liikenneympyröiden kautta hotelli inn Grinvichiin. Sivuutimme myöskin viime reissulla kuvaamamme T-34 "Sotka" panssarivaunun, joka vieläkin kulkee ylämäkeen, ts. Venäjällä vaunut asetetaan aina alustalle kulkemaan ylämäkeen.

Respassa mukavat neidit toivottivat meidät tervetulleiksi hotelliin ja ei muuta kuin suihkuun ja iltaohjelmaa suunnittelemaan. Täällä on muuten erittäin hyvä/mukava ruokapaikka hotellin yhteydessä. Huoneen hinta 2200 Rub (31,43 €), jota voi todellakin pitää kohtuullisena. Huoneessamme on kolme vuodetta samaan hintaan. Enää ei ole niin Välimerellistä ilmastoa, pikemminkin Arctinen sää on vallanut lähitienoon, no olemmehan jo melkoisen pohjoisessa, eli Savukoski on samoilla leveyspiirillä ja Pelkosenniemi hieman etelämpänä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kantalahti_(kaupunki)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Murmanskin_alue

-Harri.mopomies-
-989 125 km (01/06/83-20/09/18)-
-IBAF Driver 192 459 km (03/06/00-03/09/18)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4342
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: Jänkhän reissu

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 16 Elo 2018, 18:11

Moi!

To 16.8.2018
Matkavuorokausi nro: 8
Kantalahti-Murmansk 253 km.
Murmansk.
Murmanskin Oblast.
Yhteensä 1889 km.

Hieman huonosti nukutun yön jälkeen tukeva aamiainen ja aamu yhdeksän jälkeen liikkeelle kohden pohjoista. Harvakseltaan liikennettä. Kantalahden pohjoisen liittymän jälkeen uutta asfalttia noin 60 kilometriä, pari lyhyttä sekä yksi pidempi tietyöosuus. Poljarny Zorin jälkeen hienot maisemat. Tie kulkee paikoin kapealla kannaksella. Lapin Luonnonpuisto jää tien vasemmalle puolen. Moncegorsk ja Olenogorsk ovat karuja teollisuuskaupunkeja, joissa ilmanlaatu ei todellakaan ole paras mahdollinen. Havupuiden oksilta näkee että saasteita on/on ollut ilmassa. Kantalahti-Murmask välillä on lukuisia ns. Ohitus-/mäkikaistaosuuksia.

Murmanskin ohitustie on saatu valmiiksi sitten viime käynnin. Komea tie, jolta hienot näkymät kaupunkiin. Tämä tiehän jatkuu aina Severomorskin varuskuntakaupunkiin (Jäämerenlaivasto) asti. P21/E105 tie kääntyy jo Kuolan kohadalta vasempaan ja jatkuu aina Norjan Kirkkoniemeen asti. Viimeksi saavuimme Murmanskiin siltä suunnalta. Tällä kertaa käännyimme ns. Keskisestä liittymästä kylille ja ensitöiksemme kävimme tankkaamassa tutulla Lukoilin asemalla. 98-oktaanista ei ollut saatavilla. 95-oktaanisen päivän litrahinta oli 47, 09 Rub (0,61 €), laskettuna päivän valuuttakurssin mukaan (1 € = 76,82 Rub). Kurssi on siis meille todellakin edullinen/kohdallaan. Seuraavaksi ajoimme noin kilometrin matkan mukavaan ja keskeisellä paikalla sijaitsevaan pieneen boutique Renaissanse hotelliin. Huoneen hinta, aamupalan kera oli 4900 Rub (63,79 €).

Suihkun jälkeen paikalliselle Makkärille pikalounaalle. Kahdet Bic Macit isoine juomineen yhteensä 672 Rub (8,75 €). Sitten kiertelimme vähän siellä sun täällä. Kävimme mm. Paikallisella rautatieasemalla jossa vartioita oli melkein enemmän kuin asiakkaita ja kulku asemalle ja edelleen laiturialueelle tapahtuu metallinpaljastimen kautta. Lopuksi vielä paikalliseen (Sijaitsee hotellimme vieressä ja on kaupungin ainut) Irkku pubiin "Mallasmämmille". Kaupunki sinänsä on meille kohtuullisen tuttu, sillä viime reissulla "Pyörimme" täällä kokonaiset kolme päivää. Silloin meillä oli kaksio vuokralla läheisen vuoren rinteellä sijaitsevasta ns. Neukkulähiöstä". Keskusta on sopivan kokoinen, joten hyvin pärjää jalkaisinkin. Useimmat lähiöt sijaitsevat läheisen vuoren rinteillä ja niille joutuu "kiipeämään". Illalla olisi tarkoitus lähteä syömään sekä vierailla eräässä viime reissulta tutussa "Menomestassa". Mahdollisesti keksitään vielä jotain muutakin...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Murmansk

https://www.apu.fi/artikkelit/7-syyta-menna-murmanskiin

Ps. hieno sää, aurinko paistaa ja 18 astetta lämmintä.

-Harri.mopomies-
-989 125 km (01/06/83-20/09/18)-
-IBAF Driver 192 459 km (03/06/00-03/09/18)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4342
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: Jänkhän reissu

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 17 Elo 2018, 17:46

Moi!

Pe 17.8.2018
Matkavuorokausi nro: 9
Murmansk-Raja-Jooseppi-Saariselkä (FIN) 309 km.
Saariselkä, Inari.
Lapin maakunta.
Yhteensä 2198 km.

Saariselkä, pilvistä ja 16 astetta lämmintä. Kolmas saunakierros takana ja meikäläinen totesi Arille että parempi mennä nyt kirjoittamaan päivän stoori, sillä parin tunnin kulutus ei varmaan enää pysty :shock:

Aamulla satoi, mutta ei se mitään vieläkin ihmeteltiin että Venäjällä on varmaankin ulkonäkövaatimukset hotellin naispuolisile työntekijöille, sillä olemme törmänneet vain hyvän, tai erittäin hyvännäköiseen henkilökuntaan ;) Aamupalan jälkeen kohti Saariselkää. Ensin kaupungista sadevehkeet päällä ulos ja sitten Kuolasta (Kola) tielle A059 ja keulat kohden Lottan/Raja-Joosepin raja-asemaa. Ylä-Tuulomaahan asti märkää asfalttia ja sitten olikin tienpinta jälleen kuiva. Ylä-Tulomaa jää tien vasemmalle puolin ja sen jälkeen 100 kilometriä ennen rajaa Nikelin risteyksessä sijaitsee ensimmäinen passintarkastuspiste. Ylä-Tuulomaan kylä on Suomalaisten rakentama. Tie sivuaa Ylä-Tuulomaan tekoallasta. Myöhemmin tie seuraa Lutto ja Lotta jokia. Todellista erämaata, ei asutusta, ei kerrassaan yhtään mitään. Tienpinta kuitenkin hyvää muutamia kuoppa kohtia lukuunottamatta. Kuusi kilometriä ennen rajaa pysähdyttiin Lotan kyläkaupalle ja juotiin kahvit sekä tankattiin tankit täyteen. Täällä korvessa litrahinta oli kalleinta mitä olen Venäjällä koskaan tankannut. 95E litrahinta oli 54,90 Rub (0,71 €) per litra.

Rajalla oli vain yksi auto meidän lisäksemme. 20 minuuttia ja raja-asemat oli selvitetty. Suomen puolelta alkoi kantatie nro:91, jota ajoimme noin 20 kilometriä ja sitten käännyimme vasemmalle kohden Palkisojaa sorapätkälle joka oikaisee "Ivalon kulmapisteen " ja kulkee lyhintä mahdollista reittiä nelostielle (E75). Hetken kuluttua jo saavuimmekin Saarisellä. Mopoja oli paikalla todella paljon. Tuttujakin nähtiin heti "Kättelyssä". Illalla siten perinteistä motoristiohjelmaa ts. kauniimpi paita päälle ja menoksi...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ylä-Tuuloma

https://fi.wikipedia.org/wiki/Saariselkä

http://www.santashotels.fi/fi/hoteltunt ... an-ohjelma

-Harri.mopimies-
Viimeksi muokannut harrimopomies päivämäärä 18 Elo 2018, 11:35, muokattu yhteensä 1 kerran
-989 125 km (01/06/83-20/09/18)-
-IBAF Driver 192 459 km (03/06/00-03/09/18)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4342
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: Jänkhän reissu

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 18 Elo 2018, 11:35

Moi!

Matkavuorokausi nro:10
Saariselkä-Kaunispää-Saariselkä 10 km.
Saariselkä, Inari
Lapin maakunta.
Yhteensä 2208 km.

Tarina jatkuu 20-vuotis juhlarallin kunniaksi tänään täällä:

viewtopic.php?f=11&t=2695

-Harri.mopomies-
-989 125 km (01/06/83-20/09/18)-
-IBAF Driver 192 459 km (03/06/00-03/09/18)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4342
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Seuraava

Paluu Matkakertomukset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa