Syysretki Peipsijärven itäpuolelle

Täällä voit kertoilla matkakokemuksiasi. Pidemmät ja etenkin kuvalliset tarinat pyydetään edelleen muokkaamaan webbisivuiksi, jolloin ne voidaan koota webbisivujen tarinalinkkisivulle.

Syysretki Peipsijärven itäpuolelle

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 18 Syys 2018, 08:53

Moi!

Su 16.9.2018
Ajovuorokausi nro: 1
Turku-Raisio-Vantaa 188 km.
Uudenmaan maakunta
Yhteensä: 188 km.

https://share.findmespot.com/shared/fac ... OuYu3qiqXT

https://fi.wikipedia.org/wiki/Peipsij%C3%A4rvi

Syksy on saapunut ja on aika ottaa revanssia viime vuotisesta, hieman vajaaksi jäänneestä järvenkierrosta lyhyehkön ajolenkin merkeissä. Elikäs tarkoitus olisi ajella sellaiset neljä vuorokautta Fin-Est-Rus ympyrälenkillä ja erityisesti Peipsijärven itäpuolta etelästä pohjoiseen sekä samalla vierailla muutamissa mielenkiintoisissa kohteissa. Järven Viron puoleinen rantaseutu on tullut aika tarkkaan ajeltua kolmella eri reissulla.

Toki tällekin reissulle mahtuu paljonkin tuttuja paikkoja, mutta aina löytyy jotain uutta. Tarkoitus oli alunperin lähteä huomenna aikaisin aamulla kohden isoa kirkkoa, mutta säätiedoituksien luvattua rankaa sadetta aamupäivälle, niin päätin jo tänään ajaa hieman siirtymätaivalta, sillä ajosäähän oli pyhän iltapäivällä mitä mainioin. Kotoa kerhon kautta yhden pysähdyksen ja tuhtien makkaraperunoiden kera entisen Helsingin pitäjän Vantaanlaaksoon, jossa perinteistä reittien siirtoa navigaattoreille yms. valmistelutoimenpiteitä ja siitä sitten vielä saunan kautta yöpuulle. Aamulla ei ihan heti päästä reissun päälle, sillä ensin pitää vielä käydä hoitamassa muutamia asioita, joten Tallinkin klo 13.30 vuoro lienee tällä kertaa sopivin.

PS. Vuosien saatossa on tullut kirjoiteltua melkoisen monta jorinaa näistä lähialueille, Pohjoisamaihin-, Baltiaan sekä Venäjän lähialueille suuntautuneista vuorokauden-parin viikon reissuista, tosin monet tarinat ovat ns. levällään eri osioissa mm. eri vuosien ajokausien sisällä olevissa maisemienkatselu ketjuissa, tapahtumat osiossa ja jotkut jopa ajo päälläkin osion sisällä. Varsinaiseen matkakertomukset osioon on päätynyt vain muutama reissujorina ja suurimmasta osasta ei ole koskaan julkaistu yhtään mitään, sillä foorumihan perustettiin vasta hieman vajaat kymmenen vuotta sitten ;) Ja reissujahan on tullut tehtyä jokunen menneiden 36:n ajokauden aikana. Jahka tässä vielä jokunen reissujorina tulee vielä lisääkin...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vantaa

https://fi.wikipedia.org/wiki/Uudenmaan_maakunta

-Harri.mopomies-
Viimeksi muokannut harrimopomies päivämäärä 20 Syys 2018, 20:00, muokattu yhteensä 2 kertaa
-992 612 km (01/06/83-13/10/18)-
-IBAF Driver 192 459 km (03/06/00-03/09/18)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4352
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: Syysretki Peipsijärven itäpuolelle

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 18 Syys 2018, 09:19

Moi!

Ma 17.9.2018
Ajovuorokausi nro: 2
Vantaa-Helsinki-Tallinna(EST)-Petseri(RUS) 316 km.
Pihkovan Oblast.
Yhteensä: 504 km.


Vettä satoi ja ropisi matkalla Helsingin keskustaan asioille ja edelleen Länsisatamaan. 13.30 vuorolla ei mitään erityistä ruuhkaa, yksi Virolainen mopo oli matkalla kotiinsa Jöhvin kaupunkiin. Tallinnan puolella sää ei ollut muuttunut yhtään sen paremmaksi, joten ei muuta kuin sadevehkeet niskassa kohden etäläistä Viroa. Hieman pienenpiä teitä Jögevan ohitse ja edelleen Tarton itäpuolelta kohden Koidulan raja-asemaa. Vettä satoi enempi vähempi koko matkan ajan. Viron puolelta noin vartissa ulos ja sitten seuraatvat puolitoista tuntia kuluikin Venäjän puoleisella asemalla. Lehdissäkin ollut keskustelu Venäjän muuttuneista tullikäytännöistä tarkoittanee tällä raja-asemalla käytännössä sitä että normaalien paperitöiden lisäksi jouduimme täyttäämään jonkin exstra paperin jossa oli lukuisia kysymyksiä ja tietysti vain Venäjäksi. Rajavirkailijoista ei kukaan puhunut englantia, mutta ei hätiä mitään eräs paikallinen rajanylittäjä käänsi sopivasti meille kysymykset ymmärrettäväämpään muotoon :D

Onneksi asemalla oli katos, sillä vesisade sen kuin yltyi. Vihdoin ja viimein vielä noin parin kilometrin siirtymä hotelli Pechory Parkiin. Keittiökin oli mennyt kiinni jo klo 20.00 mutta onneksi puolen kilometrin päässä olisi ravintola joka on auki aina 24.00 asti. Vaaatteiden vaihto ja kirjaimellisesti "pimeässä Ryssän yössä" käpyttelimme paikalliseen ravinteliin. Sapuska oli hyvää ja sitä oli riittävästi ja sitten vain takaisin hotellille. Maittavien unien jälkeen rustaan tätä tekstiä aamupalan yhteydessä ja kohta puolin varsinaisesti päästään tutustumaan uusiin kuvioihin....

PS. Eilen venähti sen verran pitkään, jottei tähän hätään enempiä jorinoita ;)


https://fi.wikipedia.org/wiki/Petseri

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pihkovan_alue

-Harri.mopomies-
-992 612 km (01/06/83-13/10/18)-
-IBAF Driver 192 459 km (03/06/00-03/09/18)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4352
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: Syysretki Peipsijärven itäpuolelle

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 18 Syys 2018, 22:38

Moi!

Ti 18.9.2018
Ajovuorokausi nro: 3
Petseri-Pihkova-Kingisepp-Ivangorod 330 km.
Leningradin Oblast.
Yhteensä: 834 km.

Jälleen hieman liian pitkäksi venyi hotelliin saapuminen, mutta yritetään...

Aamulla lämmintä vaivaiset +8 C. Päivän huiput olivat +16 C, joka tuntui lähes lämpimältä. Heti kättelyssä on todettava että tämän matkan otsikko tuntuu hieman raflaavalta, sillä Venäjän puolelta ei itse järveä ei näy kuin muutamassa hassussa kohdin ja käytännössä koko järven rannanseutu/läheisyys on rajavyöhykealuetta, jolle ei ole menemistä ellei ole etukäteen hankittua rajavyöhykelupaa ;) Tien 58K-96 länsipuolella on erittäin monessa tienhaarassa suuri kyltti jossa kerrotaan alueen olevan rajavyöhykettä!

No, aamulla kylästä hieman pienemmälle tielle (58K-346) jota pitkin A-212 tielle ja edelleen Pihkovaan (Pskov). Tien kunto oli paikoitellen suht priimaa ja paikoitellen kohtuu huonoa, eli perus Venäläiseen tyyliin tienlaatu vaihtelee vähän väliä. Pihkovan Nesteellä tankkaus ja tankkiin menikin huimat 34,13 litraa. 98-oktaaninesen hinta Nesteellä 52.79 RUB per litra, elikäs sellaiset 66 Eurosenttiä. Päivän kurssi oli matkailijalle suotuisa (1 €= 80,00 RUB). Pihkovan jälkeen tie aina välillä mutkitteli mukavasti ja asfaltin pintakin oli ihan ok. Välillä muutamia kyliä ja pari lomanviettopaikkaa joiden yhteydessä oli mahdollisuus käydä rannalla. Pysähdyimme eräälle "keitaalle" kahville.

Outovan kohdalta käännyimme vasempaan hiekkatielle (Ei kieltoaluetta) ja sitten ajettiinkin kymmeniä kilometrejä hiekkaa, soraa, mutaa, metsikköä ja jopa hiton pientä peltotietä (Pelkkä ura..., kts. SPOT-jälki) pitkin, kunnes eräässä kohden tuli vastaan se legendaarinen "Kurapyöräilijöiden" portti jossa lukko. No, onneksi läheisen penkan kautta onnistuimme nippa nappa nousemaan viereiselle soratielle. Tiet olivat sateen jäljiltä ns. mielenkiintoisessa kunnossa. 41K-164 tielle matkatessamme jouduimme yllättäen vahvan pilvimassan vaikutuksen alaiseksi ja SPOT-täplän päivytykseenkin tuli lähes kolmen tunnin väli :shock: Kuremäen luostari näkyi Viron puolelta. Oblastien rajalla on Check-point piste, johon matka loppuu ilman "Erityistä proopuskaa".

http://ps.fsb.ru/

Tarpeeksi ihmeteltyämme paikallisia maisemia ajoimme jonkin matkaa samoja mielenkiintoisia latuja takaisin päin kunnes siitä em. portin kohdalta päätimme jälleen jatkaa matkaamme ison tien suuntaan. Slantsyn kautta Kingiseppiin (Raision ystävyyskaupunki), jossa alunperin meinasimme yöpyä, mutta huonon hotellitarjonnan (Täyttä) johdosta päätimmekin suunnata Ivangorodiin (Iivananlinna). Pimeys alkaa jo noin klo 19.00 ja loppu matkaa vielä huipensi kevyehkö tihkusade. Perillä huoneen hinta kohtuulliset 2500 RUB (25,00 €). Ravintolakin löytyi vielä sopivasti hotellin vierestä.

PS. Ehkäpä huomenna olemme aikaisemmin perillä, ehkä...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ivangorod

https://fi.wikipedia.org/wiki/Leningradin_alue

-Harri.mopomies-
-992 612 km (01/06/83-13/10/18)-
-IBAF Driver 192 459 km (03/06/00-03/09/18)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4352
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: Syysretki Peipsijärven itäpuolelle

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 19 Syys 2018, 16:46

Moi!

Ke 19.9.2018
Ajovuorokausi nro: 4
Ivangorod-Kingisepp-Kronstadt-Koivisto-Viipuri 333 km.
Leningradin Oblast.
Yhteensä: 1167 km.

Tänään oli jo heti aamusta lämpimämpi ja muutoinkin mukavampi ajokeli. Ensin takaisin Kingisepin suuntaan tylsää E20-valtatietä. Liikennettä kohtuullisen paljon, mutta suht hyvin matka joutui. Tienpinnassakaan ei valittamista. Hieman ennen Pietarin kehätietä (KAD) käännyimme Cheremykinon kylän liikennevaloista vasempaan tielle joka johtaa kohden Suomenlahden pohjukkaa. Ensimmäisten kuuden kilometrin matkalla tietöitä, mutta sitten baana muttui aivan tasaiseksi. Jonkin ajan kuluttua käännyttiinkin sitten varsinaiselle patotielle. Alun perin meidän piti ajaa Sosnovyi Borin kautta mutta päätettiinkin sitten tulla hieman suorempaa reittiä. Patotiellä kolme kaistaa suuntaansa ja nopeusrajoitukset pääosin 90 ja 110 km/h. Muutamia lyhyehköjä tietyöpätkiäkään unohtamatta.

Puolessa välissä "laskeuduimme" alas Kronstadtin kaupunkiin (Retusaari). Siellä teimme pinen kaupunkin kierroksen ja kävimme mm. sukellusvene C-156:n muistomerkillä sekä laivastoaseman portilla, josta näkyi muutamia aluksia laiturissa. Sitten vielä pysähdys Naval Cathedral of St. Nicholasin edustalla ja vielä kaupungista ulosmentäessä pari kuvat Monument Ognevoy Shcit Leningradaskan edustalta. Patotietä on tullu ajettua useampaankin otteeseen, mutta tällä kertaa tultiin sillä perusteella että kaverini Kari oli täällä kymmenen vuotta sitten rakentamassa ko. systeemiä ja halusi nähdä miltä nykyään maisema näyttää, niin tiellä kuin saaressakin.

Patotieltä jatkoimme 41K-87 tien kautta kohden Koiviston kaupunkia, jonka ulkopuolella sijaitsee mm. iso öljysatama. Terijoen jälkeen on muutamia huviloita ja kesänviettopaikkoja, hotelleja yms. ja olipahan tien vieressä pari lyhyttä hiekkarannankin pätkääkin. Ozerkin ja Koivisto välillä on mukavaa mutkaista mopotietä. Tosin tätäkin pätkää on yritetty pilata mutkiin laitetuilla 40 ja 60 km/h nopeusrajoitusmerkeillä. Seurasimme jotain perästä kohotettua Samaran farmariversiota ja parissa mutkassa kallistuma oli melkoinen. Siis Ladalla, ei niinkään meillä Asfaltti ei tällä osuudella ole ihan joka paikassa mitään priimaa. Paloja puuttuu jne. Matkalla näimme parikin kolaripaikkaa, toisessa oli betoniauto ajanut ojaan ja toisessa oli kaksi henkilöautoa ajannut nokkakolarin ja poliisit ohjasivat liikennettä romujen ohitse. Normi meininkiä...

Koivistossa haukattiin hieman välipalaa ennen lopun huimaa vajaan 50:n kilometrin siirtymää Viipuriin. Viipurin Nesteellä tankit täyteen ja yllätys Nesteen 98-oktaanisen hinta oli kopekan tarkkuudella samat 52,79 RUB kuin eilen Pihkovassa. Viipurissa hotelllit olivat suht täysiä joten buukkasim itsemme hieman kauemmaksi keskustata Northen Crown nimiseen hotelliin. Juhlavasta nimestään huolimatta paikka on ihan perus tienvarsi Gostinitsa tasoa hintaan 1800 RUB (22,50 €) per yö ilman aamupalaa. Suihkuun, hieman lepoa ja sitten kylille, mutta tänään ei olla liikkeellä kovinkaan myöhään sillä huomenissa yritetään startata jo heti aamusta että ehdimme vielä Helsiinkiin ajoissa hoitamaan pari asiaa.

PS. Eilen nähtiin sellainenkin "Liikennehässäkkä" jossa samassa tolpassa oli ylimpänä kärkikolmio ja sen alapuolella STOP-merkki ja viereiseen tiehen oli myöskin maalattu pysäytysviiva. Vastakkaisessa suunnassa samat merkit pysätysviivan kera, mutta risteävällä tiellä pelkät kolmiot. Ja kysymys kuuluu, miten menettelisit ?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kronstadt

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pietarin_tulvapato

https://fi.wikipedia.org/wiki/It%C3%A4meren_laivasto

https://fi.wikipedia.org/wiki/Koiviston_%C3%B6ljysatama

-Harri.mopomies-
-992 612 km (01/06/83-13/10/18)-
-IBAF Driver 192 459 km (03/06/00-03/09/18)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4352
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: Syysretki Peipsijärven itäpuolelle

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 20 Syys 2018, 18:03

Moi!

To 20.9.2018
Ajovuorokausi nro: 5
Viipuri-Vaalimaa-Helsinki-Raisio-Turku 433 km.
Varsinais-Suomen Maakunta.
Yhteensä: 1600 km.

Ilman aamupalaa klo 07.30 liikkeelle ja ensin ajelua kaupungista ulos ja passien näyttöä "etuvartion" puomilla ja siitä edelleen A181/E18-tien tasaista pintaa kohden Ylä-Urpalan Nestettä, jossa nautittiin aamupalaa ns. pystybaarissa. Vilkaisin vielä sivusilmällä 98-oktaanisen hinnan ja näytti olevan sama 52,79 RUB, joka on ilmeisestikin Nesteen tämän ajan hinta kaikilla sen Venäjän huoltoasemilla (Ketjuhinta). Rajalla oli yllättävänkin paljon porukkaa. Suomalaiset siististi omassa jonossaan ja Venäläiset useammallakin eri kaistalla omissa jonoissaan. Vain 20 minuuttia ja muodollisuudet Venäjän puolella olivat ohitse. Tällä kertaa ei katsottu laukkuihin lainkaan. Suomen puolella perinteiset viisi minuuttia ja sitten lyhyt siirtymä Teboil Rajahoviin santsikaffelle. Kahdet kaffet pullalla 9,60 € ja sama setti toisella puolen rajaa sellaiset 300 RUB (3,75 € ). Sekin hieman yläkanttiin, koska kyseessähän oli Nesteen huoltosema. Tähän pysähtymisestä on tullut eräänlainen perinne aina idästä päin saavuttaessa.

Rajahovilta moottoritietä (7/E18) pitkin kohden Helsinkiä. Kari erkani Loviisassa Valkon liittymästä käydäkseen tämän hetkisellä työmaalla, itse ajelin pääkaupungissa Presidentinlinnan editse, jossa vartiomies tyylikkäänä sekä ryhdikkäänä seisoi paikoillaan. Sitten Kolera-altaan liepeiltä Espan puistoa sivuten vinoparkkiin. Jokunen turistiki otti siinä Uspenskin katedraalin edustalla valokuvia. Parin tunnin päästä uusi startti kohden mopokämppää. Helsingistä ulos päästyäni alkoi jälleen puuduttava 100 km/h rajoitusosuus aina Lohjan liittymään asti. Digitaulut ovat huollossa ja tilalla on kiinteät nopeusrajoitusmerkit. Toki ne samat kaksi siltatyömaatakin (60 km/h) ovat tällä osuudella varmaankin vielä kuukauden jos toisenkin...Espoon jälkeen alkoi navakka, puuskittainen sivutuuli joka haittasi jonkin verran etenemistäni. Haukanpesällä ravitsin itseäni ei niin halvalla (13,00 €) makkarapannulla. Toki annos oli riittävän suuri ja erittäin maukas. Lopultakin mopokämpän pihassa ja sitten ei muuta kuin mopon pesuhommiin. Samalla läpän heittoa ja päälle jälleen kaffetta. Ties kuinka mones kupillinen tänään. Sitten vielä se perinteinen kolmentoista kilometrin siirtymä Aurajoen lähikadulle.

Se oli sitten siinä. Tasaluku 30. reissu vuosien saatossa (ei mitään bensanhaku matkoja) omalla mopolla naapurin puolelle. Mukava reissu. Sää oli vaihteleva. Auringonpaistetta, sadetta, pimeyttä ja vähän sumuakin. Viron puolellla on paremmat ns. pikkutiet ja mahdollisuudet päästä lähemmäksi järveä ihailemaan. Mustveessa on oikein uimarantakin. Venäjän puolella ei järveä näy kuin muutamissa kohdin. Idän puolella hintataso on paljon edullisempi ja rajamuodollisuuksiin kuluu aina ennalta arvaamaton aika. Molemmilta puolin löytyy mukavia sorateitä, tai no idän puolella ne ovat paikoin paljon haasteellisimpia. Summarum summarum joskus "uhottiin" kiertää ko. järvi ja nytten se on sitten kierretty. Oikein sopiva syyslenkki. Viiden vuorokauden SS1600K ;)

Edit 20.37

Ettei menisi ihan höpö höpöksi, niin tarkastin vielä miten se nyt menikään noiden moporeissujen osalta, eli 30. rajanylitystä ns. sisään, joista kuudessa paluu saman vuorokauden aikana, sitten lukematon määrä kategoriaan yhden yön, viikonlopun tai ns. pidennetyn viikonlopun reissuja ja tähän päälle muutama ns. pidempi reissu, tyyliin viikosta kuuteen. Neuvostoaikaan en ehtinyt mopolla käymään, samoin Jugoslavia ehtisi hajoamaan ennen vierailuani, mutta DDR:ssä sentään ehdin vierailla ennen muurin murtumista. Nyt taidettiin jo mennä aiheesta pahasti sivuun :lol:



https://fi.wikipedia.org/wiki/Helsinki

https://fi.wikipedia.org/wiki/Uspenskin_katedraali

-Harri.mopomies-
-992 612 km (01/06/83-13/10/18)-
-IBAF Driver 192 459 km (03/06/00-03/09/18)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4352
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku


Paluu Matkakertomukset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa