Neljä miestä pyörillä.

Täällä voit kertoilla matkakokemuksiasi. Pidemmät ja etenkin kuvalliset tarinat pyydetään edelleen muokkaamaan webbisivuiksi, jolloin ne voidaan koota webbisivujen tarinalinkkisivulle.
Joe Dalton
Teräsperse
Viestit: 325
Liittynyt: 25 Heinä 2011, 23:11

Neljä miestä pyörillä.

Viesti Kirjoittaja Joe Dalton »

SS1600K


Neljä miestä pyörillä. 9-10.6.2012







Pari sanaa vuorokauden mittaisesta etelä suomen kierroksestamme. Tällä kertaa valittiin ajoksi SS1600K ja mukaan saimme pari ensi kertalaista. Tyynismaan Hannu kokkolasta ja Vasalammen Jussi kaustiselta. Peltosen Stefan ja minä oltiin sen verran talven aikana rummutettu tiettyjä kavereita että päästiin seuraavan Rautaperse ajon suunnittelu asteelle, Hannu innostui jo talvella kun kerroin omasta BB1500 ajosta ja Steffu sai Jussin lopulta innostumaan mukaan. Pidettiin erillinen suunnittelu/strategia kaffittelu jossa käytiin läpi erinäisiä asioita ajettavaan reittiin liittyen ja miten toimitaan jos matkan aikana sattuu mahdollisia vastoinkäymisiä. Alustavasti mukaan oli lähdössä useampikin henkilö mutta aikataulu ongelmat rajoittivat joukkomme neljään.



Ajankohta kesäkuun alussa ei sikäli ole edullinen tälle harrasteelle Suomessa kun ilma voi olla ihan mitä vaan kuten se meidän reissulla sitten loppujen lopuksi olikin. Varustauduimme parhaamme mukaan kelille kuin kelille ja reippaasti urheiluhenkeä mukaan.



Lähtöpäivä siis oli tuo 9.6.2012 ja paikaksi jostain kumman syystä Kaustisen Neste. Mitään sponsori sopimusta meillä ei ole(vielä)jotenkin vaan luontevaa lähteä matkaan tuosta kotinurkilta…

Puoli seitsemän aikaan oli joukkomme koossa ja viime hetken ohjelmaa käytiin Nesteen pöydässä läpi. Aloitustankkaukset ja nimiä papereihin…Liilkkeelle n.klo. 19 jolloin joukkomme kaarsi liikenne ympyrästä vt.13 suuntana Vaasa. Meikä oli keulilla, Jussi ja Hannu seuraavana, Steffu piti perää. Oltiin askarreltu Scala myös hänen kypärään joten tarvittaessa saisimme “letkan” keulalta ja perältä tietoa matkan kulusta.



Kiitokaaren ABC.llä ensi tunnelmien vaihtoa…kyllä tämä tästä lähtee,siis suunnaksi Pori. Tovi ajeltiin leppoisissa tunnelmissa, yhteys kotiin ja kommenttia hyvästä kelistä. Samalla kun puhelu loppuu alkaa sataa…hetki menee ilman sadeasua mutta pakkohan se on kurvata pysäkille estämään enempi kastuminen. Poriin asti sitten tihkuttaakin kunnolla…lisäksi Jussi lumilingosta(lempinimi hänen XX.lle) simahtaa lähi valo joten hän seuraa mun taka valoa pimenevässä yössä.

Vähän ennen puolta yötä Pori,kaikki kuitenkin ok,vaikka saimme vettä niskaamme. Steffu ja minä tetsataan lisää kerrosta alle,Hannu ja Jussi on lähtiessä pukeutunut oikein joten heillä ei tarvetta lisä lämpöön. Sataa edelleen kun jatkamme Raisioon…



Myllyn ABC seuraavana,perillä jaloitellaan ja ihmetellään sitä kun ajaessa ei kylmän tunnetta ole mutta heti kun stopataan alkaa pieni tärinä. Tässä tehdään pieni toiminta suunnitelma muutos, sovimme että pysähtyisimme Salon Piihoviin sumpille. Järkevä ratkaisu valua lämpimiin sisätiloihin ja riisua vähän pidemmäksi aikaa vermeitä pois.

Motarilla ajaminen on sen verran puuduttavaa varsinkin viileässä noin +8 asteen lämmössä, pimeässä ja sateessa joten on hyvä hakea lisää virtaa kahvista ja nisu siasta.

Matka jatkuu tauon jälkeen kohti Helsinkiä jossa munkkivuoren Tebbellä räpätään reissun ainoo kuva,yllättävän autiota oli noilla “hoodeilla” ;) Kello puoli neljä yöllä,taksit ja neljä miestä pyörillä. Jatketaanpas matkan tekoo eli kehä ykköstä itään, kohti Pyhtään Abcia.



Täällä piti pitää suunniteltu breikki, no se pidettiin vain todetaksemme ettei automaatissa ole kuitti paperia. Minä päätin että omalta kohdalta saa sateisissa ajaminen riittää ja poistan myös muutaman kerroksen väli vaatteita. Lämpötila alkaa nousta jo siedettäviin +13 lukemiin. Kello 5 ja asema aukeaa kuusreikäreikä kuten sisällä ollut nais henkilö meille viittilöimällä antaa ymmärtää.

Paikalla käy jotain paikallisia otuksia tankkaamassa joilta Jussi saa sekavanoloiset ohjeet siitä mistä saattaisi saada kuitin todisteeksi käynnistämme. Seuraamme ohjetta ja kas…Shell ja neste samalla kohtaa. Gasoliiniä siis tankkiin ja saimme myös kuitit automaatista.



Vähän aikataulusta jäljessä ajo jatkuu kohti Lappeenrantaa, iloisilla mielin reissaajat kurvaa kylmä asemalle jaloitteleen. Edelleen ihmetellään samaa tärinä ilmiöö joka joka askarrutti mieltä jo Raisiossa. 12 tuntia matkan tekoo takana ja n.900 km ajettu. Aika riittää helposti vaikka ollaan jostain ihme syystä edelleen suunnitelmasta perässä. Joutusaan Joutsaan on suunta…etapit on aika lyhyitä mut joka kerta stoppi on tervetullut. Käykääs muuten joskus mopolla Pertumaan alueella sillä siellä on monta kivaa mutka pätkää.



Matka jatkuu ja välillä näyttäisi jopa siltä että saisimme auringon mukaan aamuiseen matkaamme mutta ilo ei ollut pitkä, pilvet peitti tuon oudon valo ilmiön nopeaan. Taas suunniteltu pidempi tauko jonka yksimielisesti lyhennämme kolmannekseen, syystä että näin saamme aikataulun kiinni. Kellään ei myöskään erityisemmin tarvetta pitkään paussiin. Kahvit kuitenkin,kassa neiti toivottelee hyviä huomenia. Sen verran matkamiehillä kello sekasin että tuo tuntui kummalta…mutta tosiaan kello oli 10 aamulla ;)

Vantaa seuraavana…130 km moottoritietä. Nopeusmittarin neula kipuaa n.130km/h tuntumaan. Kaikille tuntuu sopivan reilumpi matkavauhti tässä vaiheessa. Motarilla ajaminen on edelleen sen verran puuduttavaa että tää legi on saatava nopeasti pois alta. Perillä huomataankin että ollaan n.20min. aikataulua edellä, siis pidämme hiukan pidemmän tauon.



Jussi huomauttaa mun ajavan tyhjällä eturenkaalla, vastustan tätä sillä olinhan tarkastanut paineet pari päivää ennen lähtöö. Siirrän kuitenkin mopoa ja mittaan paineet, hmm kilo puuttuu. “On se”tuumaan itekseni, ääneen ei voi myöntää”ammatti mies tuo Jussi” ja lisään ilmaa etiseen. Tarkka poika tosiaan, onhan hän Vianor.illa töissä.

Okei, jälleen bensaa. Haetaan oikein sisältä kuitit. Harmi kun täällä olis saanu jäätelö puikon kaupan tekijäisiks. Oltiin jo kaikki täydessä matka varustuksessa niin päätettiin jättää väliin.



Pirkkalaan jatkuu matkan teko… Motarilla ajaminen on edelleenkin saman verran puuduttavaa että mittariin jälleen tuo 130km/h ja saadaan asiat luistaan. Lämpötila alkaa jo kohoaan n.+20 celsiuksen tietämille, jätkät on vähennelly sateisia ja kuka mitäkin matkan varrella. Itellä on jopa hiukan kuuma,ehkä tuo jonossa ajaminen motarilla ei oo täysin mun juttu ;)

Pirkkalaan saavutaan jälleen aikataulussa, lämpötila +24. Sisälle asemalle kahville, alkaa jo tuntua että kohta ollaan kotona vaikka matkaa on vielä rapiat 270 km jäljellä. Jos oikeen muistan niin tässä vaiheesa hätäisimmät suunnitteli jo seuraavaa reissua…..



Jees, on aika jättää pirkanmaa ja ruveta kuluttaan viimeisiä kilometrejä ratki riemukkaasta ajostamme.

Jotenki ollaan saatu aikaa sutattua ja viimeiselle pätkälle aikaa jäi vaan nelisen tuntia..riittäähän se mutta ei tässä ajamisessa periaattessa pitänyt mennä näin kauaa…noeipä mitään jatkamme matkaa ja ilman kommervenkkeja se etenee aivan kynnykselle asti sillä Alajärvellä taivas repeää ja saadaan siis jälleen vettä päällemme koko loppu matka. Jussi vetää vielä sade housut jalkaan, me muut jatketaan sen kummemmin panostamatta pukeutumiseen enää.



Pikkusta vaille kuus ollaan Kaustisella, märkinä jälleen kuin uitetut koirat. Kaikilla kuitenkin hyvä mieli. Vähän harmitti kun ite pääsi kunnolla nukkuun mutta Steffu meni yöks vielä tekeen muovia…Matka oli kuitenkin ollut mukava muutamasta vesipisarasta huolimatta,ketään ei ollut missään vaiheessa ihan kuolettavasti väsyttäny(tai sitä ei myönnetä)… n.23h ja mittariin 1700 km! Nyt paperit on tarkastuksessa ja ootellaan mikä oli tuomio tällä kertaa.(Läpi meni 1623km ja pinssit kaikille ;) )





Huomioita tuleville reissuille.

-lähetään aamulla

-tarkistetaan mopo vielä kerran just ennen lähtöö

-tiukempi taukokuri mahdollistaa pari pidempää paussia

-mitä enempi porukkaa sen mukavampi ajaa





Matkassa mukana



Hannu Tyynismaa Suzuki GSX600F

Jussi Vasalampi Honda XX1100Blackbird

Stefan Peltonen Suzuki GSX1300R Hayabusa

Harri Hanhikoski Suzuki GSX1300R Hayabusa
43259/20
Fobba
Teräsperse
Viestit: 356
Liittynyt: 24 Huhti 2009, 13:13
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Neljä miestä pyörillä.

Viesti Kirjoittaja Fobba »

Mukava kuvaus fiiliksiltään ja tapahtumiltaan vaihtelevasta reissusta.

Ihan hyvä ja muistettava huomio tuolla yhteenvedossa taukokurista.

Kannattaa tosiaan suunnitella ajoajat ja taukoajat, ja yrittää sitten pitää suunnitelmasta kiinni. Jos tulee jotain yllättävää, tietää heti mikä vaikutus silla on koko reissuun ja voi tosiaan tarvittaessa pitää lisä- tai pidennettyjä taukoja.

Viimeeksi lauantaina SS2000K-kimpassa tämä tuli esiin - meinasi kimpassa myös tauot venähtää jutustelun vuoksi, mutta onneksi saatiin porukalla asia hanskaan ja ajo eteni sitten pläänin mukaan.
Don`t call me, I`ll call you...
Ismo Mannila
Jaloteräskankku
Viestit: 2078
Liittynyt: 25 Syys 2009, 09:12
Kerho: TFMK

Re: Neljä miestä pyörillä.

Viesti Kirjoittaja Ismo Mannila »

Mukava kertomus. Näitä lukisi mielellään lisää. Onnittelut koko porukalle ja uusille kavereille oikein paljon tervetuloa rautaperse joukkoon mukaan.


tarkistuslistaan vielä mukaan
- vara-aseman sijainti taukopaikan lähistöltä.

Munkan Teboilin lähistöllä on montakin huoltista, niitä pääkaupunkiseudulla riittää vähän joka puolelle.
Mutta huonolla tuurilla voi lähteä "väärään suuntaan" jos sijainnit ei ole etukäteen tiedossa.
Honda ST 1100, Kawa KLE 500, BMW F650 GS, MG 750 Nevada Club, Tunturi Poni
Mile Eater Member
Zoltan
Timanttiperse
Viestit: 2724
Liittynyt: 23 Touko 2009, 22:46
Kerho: Diamond

Re: Neljä miestä pyörillä.

Viesti Kirjoittaja Zoltan »

Onnittelut Harrille ja koko porukalle ajosuorituksesta ! Uudet kaverit on nyt saaneet "tartunnan" tähän hommaan :D On tämä sellainen porukka Ei tähän voi liityyä , eikä voi erota .

Nuo tauot on sellaiset et niissä aika menee kuin iltamissa . Toivottavasti joskus sattuu" kuivakin" ajo kohdalleen.
Varuste puolelle suosittelisin oman kokemuksen perusteella lämmitettäviä varusteita niin kesälämmöt on saatavilla tarpeen tullen .
Hieno laji , aina olen tykännyt !




Timanttiperse no 1/2017 20/20 ths ,2013 100t km/12kk , 2013 10/10 ths, 2011 GN72 2012,2016,2017
keskimäärin 2878,790km/ajo
Joe Dalton
Teräsperse
Viestit: 325
Liittynyt: 25 Heinä 2011, 23:11

Re: Neljä miestä pyörillä.

Viesti Kirjoittaja Joe Dalton »

Mä oon koittanu tehdä tunnetuksi tätä meidän jaloa harrastusta täällä pienellä paikkakunnalla ja pikkuhiljaa alkaa ihmisiä kiinnostaa.
Tämän retken porukalla olis tarkoitus vielä rääpästä joku lenkki kunhan vaan aikataulut saadaan sopimaan.
43259/20
Vastaa Viestiin