Harjoittelumatka SS3000B varten

Täällä voit kertoilla matkakokemuksiasi. Pidemmät ja etenkin kuvalliset tarinat pyydetään edelleen muokkaamaan webbisivuiksi, jolloin ne voidaan koota webbisivujen tarinalinkkisivulle.
Ismo Mannila
Jaloteräskankku
Viestit: 2078
Liittynyt: 25 Syys 2009, 09:12
Kerho: TFMK

Harjoittelumatka SS3000B varten

Viesti Kirjoittaja Ismo Mannila »

Lähdin turistimatkalle Puolaan, kun TFMKn kerhoralli oli tänä vuonna siellä.
Paljon on kuullut juttuja Via Balticasta ja Puolan liikenteestä.
Molempien suhteen oli positiivinen yllätys että hurjimmat jutut eivät pitäneet ainakaan minun kohdalla paikkansa.
Via Balticaa on "kehuttu" hitaaksi ja tylsäksi, mutta me ajettiin Tallinnasta Mikolajkiin vajaassa 12 tunnissa josta
loppupätkä Suwalkista mentiin vesisateessa tosi pieniä teitä.
Latviassa ja Liettuassa raskas (ja myöskin kevyempi) liikenne antaa tosi hyvin tilaa ja ohitukset on helpoja.
Poliiseja näkyi jonkin verran, mutta ei heistä varsinaista haittaa ollut.
Puolassa liikenne sujui ihan 'mallikkaasti' eikä mitään eroa alkumatkan maihin.
Vesisateesta huolimatta siellä ajettiin reippaasti, mutta niin ajettiin mekin koska tarkoitus oli ehtiä perille ennen pimeää.
Ja ehdittiin.

Takasin tultiin 3 km kun Bemari hyytyi. Se jäi vielä Puolaan ja loppumatka tultiinkin sitten autolla.
Puolassa on sunnuntaina rekoilla ajokielto, joten paluumatka sujui Puolan osalta edelleen ripeästi.
Nyt tultiin Augustowin kautta muutamasta lisäkilometrista huolimatta. Se olisi ollut mennessäkin parempi reitti.
Liettua ja Latvia oli taas helppoa matkantekoa, paitsi että piti istua autossa.
Marjamaalle ehdittiin kymmenessä tunnissa vaikka käytiin ihan Rigassa syömässä omeletit.

Marjamaalla pidettiin lomapäivä ja tutustuttiin Viron nähtävyyksiin. Yövyttiin suomalaisten pitämässä majatalossa.
Vähän on vielä paikat kesken, mutta edullinen paikka jossa nukutti hyvin ja saunassa oli lämmintä.
http://www.loodnatrahter.com/
Honda ST 1100, Kawa KLE 500, BMW F650 GS, MG 750 Nevada Club, Tunturi Poni
Mile Eater Member
jaa-jaa
Valurautahanuri
Viestit: 159
Liittynyt: 25 Joulu 2011, 02:04
Paikkakunta: Rauma

Re: Harjoittelumatka SS3000B varten

Viesti Kirjoittaja jaa-jaa »

Oma kokemuksen Via Balticaan rajoittuu yhteen kertaan, joten voipi olla puolueellinen. Muuten olen pohjoiseestiä reissannu enemmän kuin olisi oikeastaan tarve. Matka etenee Puolassa, Liettuassa ja Latviassa kyllä tosi mukavasti. Ehkä normaalia enemmän piti pitää silmiä auki Puolassa, sillä vastaantuleva ohittaja olettaa aina, että sinä väistät. Eli itse tuli ajeltua koko matka em. maissa lähempänä oikeaa reunaa kuin kaistan keskiviivaa. Muutoin mielestäni liikenteessä ihan yhtä kaistapäisiä ja järjettömiä ohituksia kuin kotosuomessa nykyään. Eroavaisuutena tosiaan, että siellä poliisit ei puutu jos ei kiinnosta ja jotenkin kun näki sen yli kymmenen poliisia "partioimassa" tien vierellä, suurimman osan aikaa ei kiinnosta. Ainakaan 3 tai 4 partiota kiinnosti enemmän nahkanriekaleet silmien edessä. Ehkä heillä oli siesta kun oli melko lämmintäkin (bout +30 astetta). Ehkä himpun verran hermostuneempaa oli liikenne kuin Suomessa ja keskinopeus vs. liikennemerkissä pyydetty oli n. 10 enemmän kuin Suomessa. Eli taulussa jos seisoi 70, liikennevirta meni himppua vaille 90 (tarkastettu gpsillä) ja sama 90 nopeusrajoituksessa. Lisäksi n 70% tapauksista joissa oli kaupungin tms. vaarallisemman paikan (risteys tyms) takia hitaampi nopeusalue, sitä ei päätetä Puolassa ainakaan millään liikennemerkillä. Se pitää itse aistia ja arvata.

Liikenne rauhoittui kuin salamaniskusta Eestin rajalla. Ja ihmekkös tuo, kun Eestissä poliisi oikeasti puuttuu kaikkiin rikkeisiin mitä huomaa. Ja joko meille vaan sattui, mutta me kerkesimme bongata 2 mp poliisia ja 2 muuta partiota jo ennen Pärnua. Ajelimme hiinä ja hiinä sakotusrajoilla (esim. gpsillä mitattuna 80 alueella 84) Eestissä eikä meitä ohitelleet muut kuin suomalaiset. Ja muutoinkin liikenne oli siistimpää kuin Suomessa pl. Tallinnan kaupungin alueella. Ja se tuli unohdettuna yllätyksenä kun oli ajellu pitkin Eurooppaa, että Eestissä pitää oikeasti noudattaa suojatiesääntöjä. Useassa muussa Euroopan maassa sai paheksuvia katseita jos jäi odottelemaan jalankulkijoita. Aiheutti vain melko häten jarrutuksen ensimmäisen kaupungin keskustassa kun valtatie kiersi kaupungin keskustan.

Ehkä vähän sivuseikka, mutta kun ajeltiin Saksan läpi Sveitsiin isoja teitä (ja Sveitsissä pikkuteitä kun ei viitsinyt koko vuoden vignettiä ostaa yhtä päivää varten, hyöty tästä oli, että näkipähän muuten aivan mielettömiä maisemia ja tosi hauskoja serpentiinejä), niin minut yllätti saksalaisten raskas kaasujalka. Itse tulee ajeltua liikennevirran mukana paljon, jotta edes jotenkin sulautuu paikalliseen liikenteeseen. Matkalle sattui paljon tietöitä ja kyllä järjestäen lauantaina ja sunnuntaina liikennevirrat ajoi n. 20km/h kovempaa kuin tauluissa pyydettiin. Sama pariin otteeseen kun yriteltiin väistää tietöitä ja jouduttiin esikaupunkien alueelle. Minulle kun on kovasti toitotettu, ettei Saksassa parane ajella ylinopeutta kun poliisit tarttuvat siihen saksalaisella täsmällisyydellä. Matkalla nähtiin vissiin toistasataa poliisia kun olivat jostain harjoituksista tai mielenosoituksesta tulossa pakettiautomalleilla vastaan. Yhtään liikennepartiointia tosin ei nähty. Kellään ei edes jalka noussut kun nuo em. toistasataa poliisia tuli vastaan. Kaiten osasivat ajatella samaa, että nuo nyt ei ainakaan liikennettä tihrusta. Voipi olla että olen väärässäkin, mutta jotenkin tämä yllätti. Sama kuin Sveitsissä paikalliset neuvoivat aina kieltomerkeistä / pyöräteistä tms. huolimatta ajelemaan siittä vaan. Kysyin, etteihän tuo käy, niin sanoivat ettei kukaan välitä... Se saksalaisesta byrokratiasta ;)
Vastaa Viestiin