SS1600K

Täällä voit kertoilla matkakokemuksiasi. Pidemmät ja etenkin kuvalliset tarinat pyydetään edelleen muokkaamaan webbisivuiksi, jolloin ne voidaan koota webbisivujen tarinalinkkisivulle.
Maisk
Pumpulipeppu
Viestit: 12
Liittynyt: 03 Syys 2011, 11:00
Kerho: ICF Ry
Paikkakunta: Rantasalmi

SS1600K

Viesti Kirjoittaja Maisk »

SS1600K 31.8. - 1.9.2012

Suunnitelmissani ollut Rautaperseajo v.2012 jäi alkukesällä ajamatta ja ajon suoritusajaksi vahvistui elo-
syyskuun vaihde pe 31.8.- la 1.9.2012, sillä sääennuste lupaili sopivaa poutajaksoa suunnitellulle reitille.
Päätin yrittää SS1600K-ajoa koska yksin en tohtinut lähteä pidempää ajoa kokeilemaan ja kyseinen suoritus
minulta vielä puuttui.
Alunperin tarkoituksena oli ajaa ns. IBAn superviikonlopun valmis reitti pohjoisessa, mutta säätiedotus lupailikin
yllättäen lauantai-aamulle sadetta Länsi-Suomeen jolloin reitti Juva-Joensuu-Kuopio-Kontiomäki-Oulu-Kemi-Kalajoki-
Iisalmi-Kuopio-Jyväskylä-Lahti-Juva muuttui viime hetkellä reitiksi Juva-Joensuu-Kuopio-Kontiomäki-Kuusamo-
Pudasjärvi-Kontiomäki-Kuopio-Mikkeli-Lahti-Juva. Laskin Eniron karttaohjelmalla että matkan pitäisi riittää
SS1600K:n suorittamiseen.
Kuva

Lähdin kotoa aamulla klo 8.30 ajelemaan lähtöpaikalle Juvan ABC:lle odotettuani ensin että nuorin tyttäreni
pääsi turvallisesti koulutaksin kyytiin. Vt 14:llä tehdään päällystystöitä juuri oman risteysliittymäni kohdalla,
huomasin että koneet oli vielä aamulla seisomassa ilman työntekijöitä tien varressa, onneksi.
Siirtymä kotoa lähtöpaikaksi valitsemalleni Juvan ABC:lle oli 26 kilometriä, ihan kohtuullinen matka näin
reissun alkuun.
Juvan ABC:llä otin kahdelta työntekijältä nimet todistajalomakkeeseen selvitettyäni ensin perin pohjin mihin
tarkoitukseen todistus on tulossa, IronButt oli heille ensi tuttavuus joten maailma avartui taas hieman.
Onnentoivotukset ja turvallista matkaa kuului vielä perääni kun siirryin tankkaamaan pyörääni ensimmäistä
kertaa. Tankkiin mahtui 7,0 litraa ja lähtöaika 09:07 paikallista aikaa, mittarilukema lähtiessä 65902 ja
kulkuneuvona tuttu ja turvallinen möhkö Suzuki Intruder VL 1500 LC -99.
Keli mitä parahin, auringonpaistetta ja miltei pilvetön taivas, lämpötila + 8 C. Ja ei muuta kuin nokka kohti
Varkautta valtatietä 5 pitkin.
Joroisten jälkeen oli käynnissä päällystystyö joka ei matkantekoa suuremmin hidastanut, muutoin matkanteko
oli ongelmatonta, hieman vain tuntui viileältä ajella. Varkaudesta käännyin kohti Joensuuta ja tasaisen matkan-
teon jälkeen saavuin ABC Marjalaan jossa tankkasin 11,47 litraa klo 10:57 ja matkaa oli kertynyt 157 km.
Lyhyen tauon aikana laitoin lisää vaatetta nahkapuvun alle koska keli tuntui todella viileältä ajella, lämpötila
+ 7 C ja söin matkalle varaamiani eväitä ja join energiajuomaa, keli oli Joensuussa hieman aiempaa pilvisempi.
Lähdin ajamaan kohti Kuopiota ja täytyy todeta että tuo vt 17 on motoristille ihan mukava tie ajella, olin
reitillä ajellut aiemminkin autolla mutta eihän siihen kiinnitä huomiota kuten mopoillessa.
Kuopiossa oli Kallansilloilla remonttityömaa joka oli jonkun verran muuttanut tiejärjestelyitä mutta Sorsasalon
Nesteelle pääsin kuitenkin ilman ongelmia, jossa tankkasin klo 12:50 7,43 litraa ja matkaa oli kertynyt 276 km.
Nyt möhköni teki tämän kesän ensimmäisen puolipuristintempun eikä käynnistynyt startista suoraan, eipä
muuta kuin 4.vaihde päälle ja työntämään pyörää sen verran että mäntä liikahti ja sain pyöräni tulille.
Tuttu mutta aina niin harmillinen ongelma useammalle VL 1500:sen omistajalle.
Seuraava kohde olikin Kontiomäen Shell jonne matkaa karttaohjelman mukaan kertyy Kuopiosta 181 km,
möhkön oma mittari todisti matkaksi 179 km. Kajaanissa epähuomiossa huitaisin oikeasta liittymästä
300 metriä huti, ei suurta ongelmaa, selvittiin henkisillä vaurioilla.
Kontiomäen Shellillä klo 14:59 otin 12,79 litraa ja ajettuja kilometrejä 455 km ja 4.vaihdetta taas silmään ja
työntämään.. kiristin varmuuden vuoksi akkukaapeleitten kiinnitykset, jospa se auttaisi.
Ja automaatti ilmoitti ettei hyväksy maksukorttia kaiketi liian usean tankkauksen jälkeen.. no maksoin
toisella kortilla joka kelpasi.. pitänee kokeilla taas tuota eka korttia seuraavan vuorokauden puolella.
Kävin siemaisemassa nopeat kahvit suolaisen lohileivän kera huoltamon puolella, seisova pöytä ei oikein
houkutellut tällä kertaa vaikka aiemmin on tullut nautittua Kontiomäen herkullisesta ruoasta.
Seuraavalle etapille varasin polttoainetta kanisteriin 5 litraa, Kuusamoon tulee matkaa karttaohjelman mukaan
223 km joten nykyisellä n.7,5 litraa/100 km kulutuksella saattaisin jäädä matkalle.
Ensimmäiset porot näin Hyrynsalmen kirkonkylällä jotka onneksi suhtautuivat ohiajaviin ajoneuvoihin erittäin
rauhallisesti.
Ja niinhän minä varmuuden vuoksi suoritin välitankkauksen Kylmäluoman risteyksen tienoilla, lisäsin tankkiin
pari litraa ainetta ja pidin pienen ruokailu- ja nesteytystauon.
Kuusamon ABC:lle saavuin klo 17:39 jossa tankkasin 14,19 litraa, kokonaismatkan ollessa 675 km ja taas oli
möhkön mittarin mukaan kohde 3 kilometriä lähempänä kuin karttaohjelma kertoo, erikoista että mittari-
virhe on näin päin.
Kuva
Söin ABC:llä kolmioleivän ja join kahvit koska tuntui ettei ole aikaa odotella puolta tuntia sinällään maittavaa
ABC:n pizzaa, kello oli kuitenkin jo 18.10 kun läksin Kuusamosta ajelemaan kohti Pudasjärveä, ilmoittelin
kotiväelle matkan sujumisesta ja tekstiviestittelin ajon kuulumisia muutamille kavereille, ihmeen paljon aikaa
kuluu jokaisen pysähtymisen aikana vaikkei varsinaisesti ”kuluta” aikaa.
Matka jatkui vt 20 pitkin Pudasjärvelle päin, tällä pätkällä näkyikin enempi poroja ja jouduin jo hidastelemaan
muutaman yksilön takia, kuvaamaan en viitsinyt pysähtyä porojen takia, Taivalkosken opastaulun kohdalla
pysähdyin ja otin pari kuvaa möhköstä.. muutoin on kyllä kuvaukset jäänyt vähiin.. Kuusamon ABC:llä otin
pari kuvaa mutta muuten ei huvita kuvailla noita kolhoja huoltoasemia.
Kuva
Pudasjärven ABC:lle saavuin klo 18:36, tankkasin 9,38 litraa ja matkaa on kertynyt kaikkiaan 801 km ja kas
kummaa, taas mittarin mukaan 3 kilometriä lyhyempi reitti kuin karttaohjelmalla… ja niin taas työntelin
möhköä ABC:n pihalla kunnes suostui käynnistymään… väsyttääköhän sitä…
Pudasjärveltä ajelin n.17 km takaisin Kuusamoon päin kääntyäkseni kohti Puolankaa ja Paltamoa maantielle 78,
kuvasin muistoksi porokolarivaara-varoitusmerkin, tuo on ihan asiallinen varoitus ainakin Pudasjärven ja Taival-
kosken alueilla, ja valtatie 20:llä oli muuten merkkailtu turvallisen ajovälin merkkejä tien pintaan ja taulujen
mukaan on pyrkimyksenä saada valtatie 20:stä turvallinen tie.. ihan hyvä tavoite joten pidin riittävät turvavälit
edellä ajaviin autoihin.
Ilta alkoi pimetä ja komea kuu nousi näkyviin, yritin ottaa komean maisemakuvan ennen Puolankaa mutta ei
kuvassa näyttäydy se tunnelma mikä kuvaushetkellä muutoin vallitsee..
Kuva
Puolangan ohitin sulavasti ja Paltamossa olikin jo käytännössä aivan pimeää, saavuin Kontiomäen Shellille ja
kellon ollessa 21:50 tankkasin 12,07 litraa ja etappimatka oli 163 kilometriä (karttaohjelman mukaan 168 km)
kokonaismatkan ollessa mittarin mukaan 964 kilometriä.
Vuorokausi tuleekin vaihtumaan seuraavalla etapilla jolle puin ylleni kaikki mukana olevat ylimääräiset vaatteet,
mittari näytti + 3 C lukemia ja yllätys, möhköä ei tarvinnut nyt työnnellä Shellin pihalla.. kaipa se piristyi vähän..
Kontiomäen ja Iisalmen välillä olin ajaa kahden eri jäniksen päälle ja jokin otus oli juosta sivusta oikeanpuoleisen
astinlaudan alle, olisiko ollut supikoira vaan onneksi ei ehtinyt.. vauhtia kyllä tiputin vaikka sama kai se on ajaako
jäniksen päälle 80 km/h vai 70 km/h nopeudella.
Pääsin kuitenkin turvallisesti Kuopion ABC:lle vaikka jännittikin polttoaineen riittävyys, tankkasin 14,79 litraa
tankin vetäessä 15 litraa, automaatin kello oli hieman väärässä ajassa, tankkausaika oli 00:30 ja etappiväli oli
193 km, kokonaismatkan ollessa 1157 km. Kulutus näyttää olevan 7,5 ltr/100 km, neulaputkien vaihto tulee
olemaan ensi talven remonttilistalla.. ja niin vain kelpasi jo tuo ykkösmaksukorttikin maksuvälineeksi.
Nuorisoa oli sen verran Kuopion ABC:lla etten viitsinyt jäädä siihen yöpalalle, ajattelin ajella Varkauden ABC:lle
juomaan kahvikupposen ja jonkun suolapalan ja näinpä teinkin.. kello oli Varkaudessa 01:33 ja ihmettelin kun
rahapelien edustat oli täysin miehitetty eläkeläisillä.. eivät varmaan päiväaikaan ehdi pelailemaan riittävästi.
Sitten olikin ehkä vaikein etappi kun ajelin Juvan ohi Mikkeliin.. kävi mielessä kääntyä kotiin yöunille mutta sen
ajatuksen heitin hymähtäen mielestäni..
Mikkelissä päätin käydä tankkaamassa varmuuden vuoksi Tuukkalan ABC:llä.. saisin siitä muutaman varakilometrin
kokonaiskilometrimäärään vaikken yhtään oikeasti epäile möhkön mittarin ja karttaohjelman kilometrien eroa..
sitä vaan tuossa yön tunteina ehtii mietiskellä kaikenlaisia joutaviakin ajatuksia..
Mikkelin ABC Tuukkalaan saavuin 03:00 ja sielläkin oli kello väärässä ajassa.. tankkausmäärä 11,50 litraa ja
etappiväli 155 km kokonaismatkan ollessa 1312 km, kulutus 7,4 ltr/100km.
Ajelin ilman suurempia ongelmia Lahden ABC Renkomäelle, ajomatka alkoi vaan tuntua pitkältä, johtuisiko nuo
pitkästymisongelmat suorasta ja tylsästä valtatie 5:llä ajamisesta.. kunnon mutkatiellä ei varmaan väsähtäisi niin
pahasti.
Perille Renkomäen ABC:lle saavuin klo 04:26 ja tankkasin 12,60 litraa etappimatkan ollessa 132 km ja kokonaismatka
1444 km.. nyt ei muuta kuin viimeiselle etapille kohti Juvaa.. tässä vaiheessa kohtasin ensimmäiset sadepisarat koko
reissulla, Renkomäeltä lähtiessä sateli hiljakseen joka loppui kuitenkin jo Lahden liittymän jälkeen n. 5 kilometrin ajon
jälkeen eikä sadetta enää loppumatkalle riittänytkään..
Jouduin pysähtymään pari kertaa ja juoksemaan edestakaisin tienlaitaa.. alkoi väsyttää vietävästi ja pari kertaa silmät
painui väkisin kiinni.. pääsin kuitenkin turvallisesti perille ja kävin Juvan ABC:ltä pyydystämässä kaksi todistajaa joille
sain kertoa perusteellisesti miksi ja mihin tarvitsen todistajien yhteystiedotkin.. perille saavuin 06:59 ja lopputankkaus
vaati 12,60 litraa etappimatkalla 168 km ja kokonaismatka oli 1612 km möhkön mittarin mukaan ja karttaohjelman
mukaan 1645 km.
Saldona polttoainetta kului 116,34 litraa ja rahaa kului tankkauksiin 203,55 euroa, keskikulutus oli 7,2 ltr/100 km.
Kalleinta polttoaine oli Joensuussa Marjalan ABC:llä 1,7890 €/litra ja halvinta Kuopiossa Pitkälahden ABC:llä
1,7090 €/litra.
15.9.2012 tulikin jo vahvistus ajon hyväksymisestä, tarkastettu matka oli 1653 km eli 1027 mailia.
Ensi kesän suunnitelmiin kuuluu joko SS2000K tai BB1500.. ehkä..
Viimeksi muokannut Maisk, 30 Syys 2012, 21:45. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
ICF #1302, IBA #2977
MC Rinssi-Eversti Rantasalmi Etelä-Savo
SS1000 Intruder 2.6.11,SS1600K 31.8.12,SS1000 24.5.13,SS1000 14.6.14,SS1000AR14 26.7.14,SS1000 22.5.15,
SS1000AR15 5.7.15,SS1000AR16 16.7.16,SS1000AR17 7.7.17,SS1000AR18 13.7.18, Mile Eater
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4105
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Re: SS1600K

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

MC Rinssi-Everstin kertomus paljastaa selkeästi kaksi totuutta IBA ajoista Suomessa, A: Miksi Suzuki Intruder on ylivoimaisesti suosituin custom pyörä Rautaperse touhuissa (160 suoritusta) ja B: miksi kesä 2012 oli hyvä suoritusvuosi Rautaperse hommissa
A: Intruder kuskien asenne on kohdallaan, menoa ei estä pieni tankki, suuri bensan kulutus tai että pyörä pitää toisinaan työntää käyntiin tai että bensamittarit hyljeksii korttia.
B: Ei tullut hiki ajaessa

Olisko ollut Intruder kuski joka antoi minulle tämän huoneen taulun.
Kuva
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
Maisk
Pumpulipeppu
Viestit: 12
Liittynyt: 03 Syys 2011, 11:00
Kerho: ICF Ry
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: SS1600K

Viesti Kirjoittaja Maisk »

No kaikki nuo edellämainitut asiathan kuuluu moottoripyöräilyyn..jos ei sitä hyväksy niin pitänee vaan liikuskella autolla.. :ugeek:
ICF #1302, IBA #2977
MC Rinssi-Eversti Rantasalmi Etelä-Savo
SS1000 Intruder 2.6.11,SS1600K 31.8.12,SS1000 24.5.13,SS1000 14.6.14,SS1000AR14 26.7.14,SS1000 22.5.15,
SS1000AR15 5.7.15,SS1000AR16 16.7.16,SS1000AR17 7.7.17,SS1000AR18 13.7.18, Mile Eater
Vastaa Viestiin