Ensimmäinen SS1000 kevarilla

Täällä voit kertoilla matkakokemuksiasi. Pidemmät ja etenkin kuvalliset tarinat pyydetään edelleen muokkaamaan webbisivuiksi, jolloin ne voidaan koota webbisivujen tarinalinkkisivulle.
Heikki Daniel
Pumpulipeppu
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Heinä 2012, 20:39

Ensimmäinen SS1000 kevarilla

Viesti Kirjoittaja Heikki Daniel »

Innostukseni moottoirpyöräilyyn alkoi kun hankin tyttärelleni moposkootterin. Nuorempi, poika ilmoitti jo silloin että haluaa moottoripyörän. Asiaa mietittyäni, päätin hankkia sen pyörän jo valmiiiksi ja sittenhän sillä voisi ajella itsekin.

Siinä sitten ajeltuani muutaman tuhat kilometriä, huomasin kuinka kätevä peli se on paikasta toiseen liikuttaessa. Olin kuullut Iron Butt-ajoista, joten aloin harjoittelemaan sitä varten. Siinä sitä olisi tavoitetta ajaa tällaisella vähän kevyemmällä kalustolla mielenkiintoinen reitti läpi tavoiteajassa.
Aloin valmistautumaan SS1000 ajoon tekemällä pienempiä osamatkoja yöllä ja päivällä, sateella ja auringonpaisteessa.
Reitin suunnittelin Google Maps-ohjelmalla tavoitteena rannikon kiertäminen matkan puitteissa. Ajankohdaksi valikoitui pari päivää ennen superviikonloppua Mikkelissä.
Toukotyöt painoivat päälle ja navettallekin onnistuin saamaan ihmisiä töihin sekä "sääikkuna" näytti hyvälle, joten ei sitten muuta kuin reppu selkään ja matkaan!

Aloitin torstaina 24.5. tankkaamalla Haukivuoren ABC-asemalla, Mikkelissä klo 18.55. Olin nukkunut varastoon päivällä ja naapurit todistivat lähtöä. Ajoin Kuopion kautta Kajaania kohti ja pidin alussa pari taukoa. Kolmannen tauon pidin tien päällä klo 22 maissa Kajaanin eteläpuolella, aurinko laski samoihin aikoihin ja kyselin siinä samalla maatilan kuulumiset.
Lisäsin vaatetta päälle ja join mehua ja kevyitä eväitä.

Ensimmäinen tankkaus oli Kajaanissa. Samantien jatkoin eteenpäin, Kajaanin pohjoispuolella haistelin polttoöljyn katkua. Sitten muistin, että uutisissa oli ollut aiemmin juttua Kajaanin lämpölaitoksella tapahtuneesta öljyvahingosta.
Sen verran pohjoisempana olin, että pimeää ei tullut missään vaiheessa. Helppo oli ajella Oulua kohti. Paltamossa tankkasin lisää että sain varmistettua riittävää todistusaineistoa reitistä.

Oulussa olin puolenyön jälkeen ja ajelin muutamat kadut siellä ja kävin tankkaamassa Haukiputaalla. Se oli pohjoisin piste reitillä. Siitä sitten etelää kohti ja matkan ensimmäisen kahvin join Oulun eteläpuolella Kaakkurinhovissa klo 2.30.
Aikataulua en liiemmin seurannut, mutta päätin alkaa ajamaan vähän ahkerammin. Suunnistin 8-tietä etelään ja ketjun rasvauksen ja muutaman tauon jälkeen käväisin kahvilla Vaasan kohdalla.

Useissa paikoilla oli karjatilojen toukotyöt vauhdissa. Lanta tuoksui ja lietevaunuja tankattiin kiivaasti aamuyön tunteina. Ihan oli kotoinen olo ja niin virkistävää seurata maisemien vaihtumista pyörän päältä. Lämpötila meni alle 5 asteen ja lisätakki oli tarpeellinen.

Matka jatkui Turkua kohti. Eurajoelta otin tankkauskuitin. Paperikartasta olin tarkastellut etukäteen reitin ja suunnitellut mistä ainakin pitää saada kuitteja. Eli nurkkapisteistä ja varmuuden vuoksi esim. Vaasan ja Turun väliltä.
Turussa pikatankkaus ja sitten Helsinkiä kohti. Olin onnekas ja onnistuin ohittamaan pääkaupungin ilman suurempia keskeytyksiä. Pyörälle vaan hanaa ja matka jatkui Porvoon tauon jälkeen Vaalimaan raja-asemalle. Sieltä sitten surautin Lappeenrannan kautta Mikkelin pohjoispuolella olevalle lähtöpaikalle. Ajon lopetin klo 18.32, eli vuorokauteen jäi 23 minuuttia ylimääräistä. Yamaha YZF R-125 mittariin tuli 1755 km ja bensaa paloi 54 litraa eli keskikulutus oli 3,1 l/100km ja keskinopeus 74 km/h.

Kaikenkaikkiaan mukava reissu. Hyvällä ennakkosuunnittelulla ja näin vaatimattomalla suorityskyvyllä varustetulla pyörällä on mahdollista ajaa reippaasti ylikin tuon 1000 mailin verran vuorokaudessa. Moottoritieosuuksilla ei ihan pysy suurimmassa sallitussa nopeudessa. Taukoja on pidettävä harkiten ja mielummin liikennevirran mukaan. Jos alkoi olla ohitustarvetta - pidin tauon ja jatkoin sitten matkaa. Turvallisuus ennenkaikkea.

Seuraavana päivänä kävin pyörähtämässä Mikkelissä. Siellä oli lämminhenkinen päivä menossa, hyväntuulisia motoristeja kävi tasaisena virtana tauolla. Ahkerimmat olivat paljussa rentoutumassa. Sää oli mitä mainioin.
Hyvin tässä porukassa viihtyy tällaisella kevyemmälläkin kalustolla liikkuva motoristi.
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4105
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ensimmäinen SS1000 kevarilla

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Hieno tarina. Ajoon tulee aivan toisenlainen ote kun lähtee liikenteeseen kalustolla, joka sanelee menemisen ehdot. Kun ohittaminen ei ole oikein vaihtoehto pitää oppia kärsivälliseksi.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
Zoltan
Timanttiperse
Viestit: 2724
Liittynyt: 23 Touko 2009, 22:46
Kerho: Diamond

Re: Ensimmäinen SS1000 kevarilla

Viesti Kirjoittaja Zoltan »

Tyttären skopasta se meilläkin roihahti likkeihin tuo pitkään kytenyt moottoripyöräilyn liekki . 5,5 kW ruisku Gilera ja vaimon kanssa ajeltiin pitkin pyöräteitä nauttien luonnon läheisyydestä sekä kesän tuoksuista . Myöhemmin tuli kokeiltua tytön kevaria vaan ei sillä oikein innostanut lähteä kovin pitkälle matkalle ,jotenkin oli puhdittoman tuntuinen :D .
Onnittelut kevarisuorituksesta . Joku puhui joskus kevari gold-ajosta mutta puheeksi on jäänyt .
Hieno laji , aina olen tykännyt !




Timanttiperse no 1/2017 20/20 ths ,2013 100t km/12kk , 2013 10/10 ths, 2011 GN72 2012,2016,2017
keskimäärin 2878,790km/ajo
Lumiapina
Tinatakamus
Viestit: 74
Liittynyt: 11 Loka 2010, 15:46
Kerho: IBAF

Re: Ensimmäinen SS1000 kevarilla

Viesti Kirjoittaja Lumiapina »

Hieno tarina. Viime kesänä pojalle hankittiin vastaava kalusto. Tietysti omistaja sitä sitten tuunasi mieleisekseen. Kurvailin laitteella testi mielessä ennen kuin juniorilla oli kortti taskussa ja esitin pyynnön lainata Jammua RP-ajoon. Tuli jyrkkä kielto "kun tulee niin paljon kilometrejä". :lol:
2*SS1000 - SS1000 Mutkaperse - SS1000 Spyder-kimppa - SS1600K Jäätynytperse - BB1500Gold - SS2000 - BB2500K "LGL"- SS2000F -
IBA RALLY Finland
Heikki Daniel
Pumpulipeppu
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Heinä 2012, 20:39

Re: Ensimmäinen SS1000 kevarilla

Viesti Kirjoittaja Heikki Daniel »

Sama huolestuminen oli täälläkin kilometrien suhteen, joten hommasin itselle Versyksen ensi kesän ajoja varten. Autoa en kesäisin kovin paljoa tarvitsekaan. Pellolle suuntautuvat ajot on kätevämpää ajaa pyörällä, välillä,ihan polkupyörällä.
Vastaa Viestiin