Sivu 1/1

Rautaperseilyä satapiikki Jawalla

Lähetetty: 02 Syys 2013, 21:14
Kirjoittaja BemAri
Rautaperseilyä satapiikillä 10.8.2013 ;)
Jawa 125 Dakar -07

Ajatus satapiikki ajosta
...sai alkunsa jokunen vuosi sitten IBA-Finland ajokauden päättäjäisissä, taidettiin olla vuodessa 2008??, kun jossain asiayhteydessä syntyi keskustelua 125cc rautaperseajajista... ovathan ne kovia suorittajia ja suorituksia piikillä ja jotkut jopa vielä 2-päällä. Sieltä sitten ajatus jäi kytemään josko tulisi jossainvaiheessa koitettua.

Pyörän metsästystä
Ajatusta jonkin aikaa kypsyteltyä tuli kysymys mistä pyörä? Eihän kukaan luvannut lainata satapiikkiään "ylipainoiselle äijälle"...joten ei muutakuin nettiä selaamaan. Siellä selatessa kului sitte tovi jos toinenkin.. ja loppuviimeksi Jawalta tuli syys- varastontyhnneys tarjous ovh-30% (muistaakseni), eikä sitten muutakuin kaupoille ja peräkärryllä hakemaan uusi vm.2007 Jawa 125 Dakar Helsingistä joskus kevät-talvella 2011 (lunta, räntää oli maassa). Eikä sillä edes koeajoon... hyvä se on totesin!!

Testausta
Test1
Testiajoon pääsin sitte keväällä ja koitin saada sisäänajokilometrejä täyteen... aika huonolla menestyksellä kilometrejä kertyi... oli kuitenkin ihan oikeakin pyörä käytössä ja menohaluja riitti silloinkin, sain kuitenkin tehdasöljyt vaihdeltua koneesta pois
Test2
-12 kautena alkoi pyörän varustelu itse ajoa varten, laitoin peräboksia joista kuitenkin ensimmäinen halpahalliversio lähti omille teilleen heti ekassa kurvissa :), tuli kahvanlämppäriä ja virran ulosottoa, huom. kaikki tein nämä ihan itse.
Test3
-13 keväällä sitten löytyi jo muutama ajokaverikin samaan 125cc luokkaan, ja kysehän oli aikamiehistä.
Alkoi kuumeinen testirupeama. Ei tahtonut nopeus millään nousta yli 80kmh ja vaihdeltiin pakoputkea... kun toi alkuperäinen näytti niin "ahtaalta" ei juurikaa vaikutusta nopeuteen mutta muuttuihan ääni. sitten rattaan vaihtoon, eturatasta piikin isommaksi... jotain vaikutusta sentään... alamäessä myötätuuleen nopeusmittari näytti jo viisarinverran yli 100kmh, mutta tasaisella vauhti jäi 90+ paikkeille.

Ajoon
Ajokavereista toinen (Alalvudelta kokenut rautaperseilijä) joutui antamaan periksi jo ennen starttia kalusto ongelmien vuoksi. Matkaan päästiin kuitenkin kahden porilaispiikin voimin, minun Jawa ja Toni Collanderin pojaltaan "lainaamalla" uudenkarhealla Honda CBRllä.
Reittisuunnitelma oli tehty niin että huoltoasemia tulisi riittämään ja niitä kyllä tarvittiinkin. Startti Porista la aamulla klo 7.00 (mittarilukemalla 885km) suuntana pohjoiseen, niin piristävää 8-tietä, ekalla stopilla Närpiössä tankatessa totesin että Jawa on todellinen bensasyöppö, tankki oli melkei tyhjä 6,5l tankkiin meni 6,4 litraa... siitä sitte nopeasti pääteltynä että kaasuauki asennossa Jawa haukkaa enemmän menovettä kuin 1200cc BMW, ja että tankkaustoppien määrä tulee olemaan kohtalainen.

Ajossa
Alkukankeuden jälkeen, siis alkumatkalla Jawa ei oikein suostunut kulkemaan yli 85kmh marssivauhtia mutta jostainsyystä piristyi kun mittariin tuli 1000km lukemat ja nopeutta saatiin pidettyä sadan kilometrin tuntivauhdissa, pikku peesausapu oli kyllä välillä enemmänkuin tarpeeseen. 100km tankkausvälit tekivät ajosta taas enemmän haasteellisen eikä stopeilla paljoa kuluteltu aikaa, voisi melkein verrata GOLD-ajojen stoppiaikoihin.
Matkan sitte edetessä ennen Kajaania navigaattori alkoi ilmoittaa virran vähyydestä ja sammui hetken kuluttua, "itse tein kytkennät virran ulosottoon", no ei siksi että suunnistamiseen laitetta olisi tarvinnut mutta olis nähnyt edes kellon. Jälkeenpäin kuitenkin selvisi että asentamani tupsyt.pistoke toimi vaan navin tupsyt.laturi oli sanonut sopimuksen irti.
Kajaanin eteläpuolella ajeltiin yhden aseman ohi ja odoteltiin seuraavan aseman näkymistä kun bensa loppui Jawasta, yksi ylimääräinen stoppi vielä varsin kattavaan listaan, varakannusta tankkaus ja taas mentiin.
Yöllä tuli jonkinverran viileääkin... olihan kahvanlämmittimet asennettu ja laitoin vehkeet päälle, led-valo syttyi säätimessä mutta eipä sitten muuta tapahtunutkaan saatika kahvat olisi lämmenneet "itse tein kytkennät", onneksi oli tulossa lämmin yö.
Puolenvälin paikkeilla Jawan kulku alkoi pätkiä ja prätkiä, vähän siten kuin joskus aikoinaan pappatunturissa olisi ollut "papu tulpassa". Toivoinkin aamuyöllä itä suomen isojen kaupunkien kohdalla että jos Jawa leviää niin jonkun isomman kaupungin lähettyvillä edes, sais sitte hommattua jostain toisen pyörän ja ajeltua sunnuntain aikana kotiin. Näin ei kuitenkaan käynyt vaan matka jatkui... tykkäsi enemmän 95E bensasta kuin v-powerista.

Loppusuora häämöttää
Raumalla viimeinen välitankki ja kahvi ja siitä kohti maalia
*Käynnistettäessä kova pärinä - kurkkasin pakoputken yläpäähän ja näkyi pakoputken kiinnitys klemmari roikkuvan pakokäyrässä... kokeilin pakoputkea ja totesin että "kait se matkassa lopun 50km pysyy" ja pysyikin.
Kovan pärinän saattelemana lopetustankkaukselle samaiselle asemalle kuin startattiin reilut 23h sitten, Jawa sinnitteli maaliin ja näytti kestävyytensä.

Mitä tästä opimme
-Kannattaa testata kaikki varusteet ja välineet kunnolla ennen ajoon lähtöä. Tässätapauksessa vaikkakin osa apuvälineistä ei toiminutkaan toivotulla tavalla ei vaikuttanut lopputulokseen.
-Pelkästään navigaattoriin ei pidä luottaa, pidä aina paperikartta ja "nuotitus" matkassa.
-Kaikki pyörät on tehty ajettaviksi :)

Jawan mittariin kertyi 1581km, aikaa kului 23h10min
Googlen karttaohjelman mukaan 1647km
Ajotarkastuksen mukaan 1634km
Välistoppeja 16kpl, jossa mukana yksi kanisteritankkaus
kuittipaikkoja yhteensä siis 17kpl

Toteutunut reitti näyttää seuraavanlaiselta
Tankkauspaikat merkitty vihreällä pimpulalla.

Kuva


Jawan teknisiä ominaisuuksia:
Teho 9,4kW Vääntö 9,2Nm Huippunopeus (teoreettinen) 108km/h
http://jawa.fi/model.php?lang=fi&model_id=6

Kuva


===============================
Kiitokset kaikille kannustajille ja tsemppaajille
Minnalle
Juhalle ja Riikalle
sekä tietysti samaa reittiä 125cc Hondalla matkanneelle Tonille


Monta kokemusta rikkaampana
Olihan siinä kummallakin kestämistä, siis Minulla ja Jawalla ;))
-Ari Puonti / Pori /

Re: Rautaperseilyä satapiikki Jawalla

Lähetetty: 02 Syys 2013, 22:55
Kirjoittaja Timo Räisänen
Onnittelut Arille ja Jawalle hurjasta suorituksesta. Tällainen ajo vaatii jo todellista motoristi henkeä. :D
Oliskohan ollut ensimmäinen vaiko toinen IBA Meeting jonka yhteydessä oli Jawa pyörien esittely ja myöskin vierailu dynossa joissa sai koeponnistaa oman pelinsä tehot. Myös käytettiin Jawan piikkikin kävi pukin päällä ja hyvä että jaksoi rullaa pyörittää ja tehoiksi saatiin vähemmän kuin mukana olleen turbo-suzukin tehohäviöt. Tämä siivittikin sitten illaksi kiivaan keskustelun jaksaisiko Jawa edes pyörittää Suzukin kampiakselilta takarengasta kun kerran tehohäviöt ovat suuremmat kuin pyörän teho :?:

Re: Rautaperseilyä satapiikki Jawalla

Lähetetty: 03 Syys 2013, 07:52
Kirjoittaja CapoSakke
Tehon puutteesta ei Jawaa voi syyttää ja kuskilakin on ajotaidot hallussa. :D

Jutun perusteella Jawan tehot ovat kohdallaan. Dataa todistaa kiistattomasti että, jokaiselta tankkipaikalta on lähdetty keulapystyssä, vertaa mittarilukemaa / todellisia metrejä. ;)

Kuva

Re: Rautaperseilyä satapiikki Jawalla

Lähetetty: 04 Syys 2013, 20:01
Kirjoittaja harrimopomies
Moi!

Kumarrus Porin suuntaan. Ei voi ainakaan yrityksen puutteesta syytellä...

-Harri.mopomies-