SS1600K 22:lla tankkauksella = Kotikulma-ajo
Lähetetty: 22 Huhti 2014, 19:41
Alkuun vastuunvapauslauseke (disclaimer): Jos leppäkertun poikaystävän tarkka ajon suunnittelu ja toteutus pilaa moottoripyörällä ajonautinnon ja vapauden eikä muutenkaan vastaa mielestäsi IBA ajojen perimmäistä tarkoitusta, lopeta lukeminen tähän. Tämä juttu pilaa päiväsi.
Koska ajan trendi on vaalia ja korostaa lähellä tapahtuvia asioita kuten lähituotanto, kotiruoka jne. päätin toteuttaa ajon, joka tapahtuisi kotikulmilla eli pyörittäisiin lähellä lähtöpistettä. Olen aina arvostanut henkilöitä, jotka eivät koe tarvetta poistua kotimaisemistaan, joten ehkä tämä ajo opettaa minulle että lähelläkin voi olla paljon löydettävää.
Mitään erityisiä sääntöjä ei tällaiseen ajoon ole, mutta asetin suunnittelulle rajat, joiden puitteissa pyrin ajon toteuttamaan.
- Lähtö ja paluu samaan pisteeseen = kotipesä.
- Etäisyys kotipesästä kulmapisteisiin mahdollisimman lyhyt ja reitinsuunnittelun onnistumisen mittarina on lyhin maksimi etäisyys kotipesän ja kaukaisimman kulmapisteen välillä.
- Pyrin välttämään karttaohjelmalla tapahtuvaa reitin ohjausta pikkuteille, eli reitti on oltava toteutettavissa sitä reittiä, mitä karttaohjelma näyttää eli lyhin ja nopein vaihtoehto lähes samoja. Tietenkin kaikki normaalit IBAF® ajon säännöt voimassa.
- Lisäksi valitsin kuitti paikoiksi vain huoltoasemia ja tankkasin joka huoltoasemalla.
Tällä puritaanisella reitin suunnittelulla ja noudattamisella pyrin välttämään hifistelyn ajotarkastusohjelmalla. Sääntöjen kiertäminen ajamalla päätietä mutta kuittipisteiden avulla tarkastuksen ohjaaminen pienemmille teille ei ole hyvää suunnittelua vaan ehkä lähempänä sääntöjen kiertämistä. Tässä tavoitteessa en täydellisesti onnistunut. Huoltoasemien käyttö ja tankkaus joka asemalla on hifistelyä, myönnetään.
Tämän tyylisen ajon suunnitteluun suosittelen vain ja ainoastaan samaa ohjelmaan kuin ajotarkastuksessa käytetään, nyt GT Reittikartta 2011. Muutoin on erittäin suuri vaara että hieno suunnitelma/ajo hylätään sääntöteknisistä syistä.
Näillä reunaehdoilla suunnittelun haasteiksi nousivat kotipesän valinta keskelle reittiä ja saada reitti kulkemaan riittävän nopeita teitä ja niiden ajaminen vain kertaalleen suuntaansa. Nämä suunnittelu ehdot toteutuvatkin muualla paitsi huoltoasemien lähestymisteillä kun samalla huoltoasemalla käydään useammin kuin kerran sekä Raaseporin ja Forssan ympäristössä nopeinta reittiä ajaminen aiheuttaisi jos ei sääntö niin ainakin tyyli rikkeen. Näissä nopein reitti kulkisi moottoritietä tai kantatietä jolloin samaan suuntaa ajoja tulisi kahteen kertaan nyt reitti piti tuntea ja ajaa oikeasti lyhempää tietä. Navigaattoriin ei pidä luottaa sokeasti tai siihen pitää tehdä ylimääräisiä reittipisteitä että reitti kulkee haluamaa tietä pitkin.
Reitinsuunnittelu alkoi viime kesänä mutten saanut suunnitelmaa itseäni tyydyttävään muotoon. Maksimisäde oli n. 115km. Syksyn pimeässä sadesäässä ajohalut eivät myöskään ylittäneet lähtökynnystä. Talven aikana sain hiottua suunnitelmaa ja painettua maksimi säteen alle 100km päähän kotipesästä. Lähtöpisteeksi valikoitui Espoon Aurooranportin ST1 sen ollessa keskeisin piste suunnitellulle reitille. Tämä valinta tosin maksoi kaksi lisä pysähdystä, että reitti pysyy kehätiellä eikä tarvitse mennä pienemmille (=hitaammille) kotikaduille. Lisäksi ajon lähtö ja lopetustodistus eivät onnistu suunniteltuun lähtö- ja paluu aikaan lähtöpisteessä, joten se lisäsi edestakaista ajamista. Lähtöaika ja päivä on valittava siten ettei yksikään reitin yhdeksästä PK-seudulla olevasta tankkauksesta osuisi pahimpaan ruuhka aikaan. Sunnuntai olisi luonnollisesti paras ajankohta tähän ajoon mutta itselläni vapaat sunnuntait ovat kesä aikana harvinaista herkkua joten suunnittelin ajon ensimmäiseen yöpakkasista vapaaseen päivään talvinopeusrajoitusten päätyttyä ennen kultaryntäystä.
Maaston tiedustelua tein ennakkoon viime syksystä lähtien ja kävin kaikilla reitin kulmapisteillä kahta lukuun ottamatta ja lisäksi useilla muilla, jotka tulivat hyljätyksi syystä tai toisesta. Onneksi kaikki paikat olivat suhteellisen lähellä kotia .
Suoritus
Pääsiäisen pyhinä olosuhteet olivat kohdallaan ja pääsin starttaamaan toisena pääsiäispäivänä kauniissa kevätsäässä ja toivoin liikenteen olevan rauhallista.
Todistajat Ala-Tikkurilan Shelliltä ja sitten Espooseen aloitus tankkaukseen.
- takaisin Ala-Tikkurilan Shellille litra bensaa tankkiin, kehä 3 aivan tyhjä
- Porvoo, ensi kerran kypärä pois päästä. Uusi kypärä painaa tuskallisesti jos jotain jää kypärän etureunan ja otsalohkon väliin. Tulossa piinallisen pitkä päivä jos vanne kiristää…
- Hyvinkää, parempi ottaa kypärä pois joka pysähdyksellä...
- Raaseporiin mennessä en ollut huomannut että navin nopein vaihtoehto yrittää ohjata pikku pätkälle moottoritietä, jolloin sitä ajettaisiin kaksi kertaa samaan suuntaan. Samoin Karjaan kohdalla piti lähteä 25-tieltä pois ennen Hangon 51-tietä muutoin ajettaisiin samaan tietä samaan suuntaan kahdesti. Karjaan koukku oli suunnittelussa huomioitu. Tässä reitin hitaimpia osuuksia kun reitti kulkee asustusalueiden läpi 30km/h rajoituksilla.
- alkupuoli reitistä on hitaampi kuin loppumatka ja keskinopeus jää vaatimattomaksi mikä aiheuttaa tunteen että reitti on liian hidas eikä aika riitä.
- Hangontie ja Länsiväylä Ruoholahteen sujuu pyhäpäivänä nopeasti. Arkena tämä voisi olla hidas osuus.
- Takaisin Tammisaareen asti kääntymään (85,778km)
- Salon Piihoviin mennään Salon keskustan kautta mikä on hidas osuus
- Piihovista Munkkiniemeen ja takaisin on nopea koukkaus, edelleenkään en löytänyt nopeaa tapaa ajaa Munkkiniemen Nesteelle.
- Forssaan meno oli hieno mutkatie yli 20 asteen lämmössä. Forssa piti olla tarkkana lyhimmän ja nopeimman reitin suhteen muuten ajaa samaa tietä kahteen kertaan samaan suuntaan.
- Helsinkiin tullessa navin nopein ohjaisi Turun moottoritielle joka olisi 3 minuuttia nopeampi kuin Vihdin tietä ajaminen. Tässä kohden tein lenkin kotiin syömään ja huilaamaan. Ylimääräiset 17km eivät tule tarkastettuun reittiin mutta 1h15min kyllä.
- Palatessa Forssaan pitää lähteä Porintieltä (2-tie) jo 282-tien risteyksessä oikealle ettei tule ajettua samaa tietä samaan suuntaan kahdesti. (Somero-Forssa-Kassimäki) (97,505km)
- Navi yritti ohjata harhaan lähettäessä Forssasta Hämeenlinnan suuntaan. Forssa oli toinen, paikka jossa en ollut käynyt ennakkoon harjoittelemassa joten suuntavaistolla lähdin oikeaan suuntaan ja pian navi lakkasi sanomasta tee-u-käänös ja alkoi opastamaan oikeaan suuntaan. Ilta alkoi hämärtyä ja tästä alkoi reissun yö-suunnistus osuus.
- Hämeenlinnan St1 on hyvässä paikassa ja siitä pääsee nopeasti moottoritielle ja taas kohden Helsinkiä. Pääsiäisen paluuliikenne oli vilkasta mutta vauhti oli rajoitusten mukaista. (95,291km)
- Kannelmäen kohdalla olisi yksi mahdollinen asema aikaisemmin ja matkakin riittäisi mutta sinne meno on niin hidas siksi käytin Kannelmäen ostoskeskuksen asemaan se auki myös puolille öin. Navi olisi halunnut reitittää matkan toisin ja sekoili kun ajoin ”omaa tuttua” reittiä. Jälkeenpäin katsottuna navi olisi varmaan osannut nopeamman ja lyhemmän reitin.
- Hämeenlinnan toinen käynti oli reitin toinen paikka, jota en ollut käynyt varmistamassa ja se ei ollut aivan paikassa minne navi opasti. Oikea Neste näkyi navin opastamalta paikalta. Lähellä oli useita muita asemia ja kiusaus oli suuri valita jokin toinen asema mutta sitä ei kannata tehdä koska tarkastuskarttaohjelma voi silloin reitittää suunnitellusta poikkeavalla tavalla ja tärvellä tarkastuksen. Etäisyys lähtöpisteestä on 98,985km eli suuria muutoksia ei ole varaa tehdä.
- Lahdessa päänvaivaa aiheutti sopivan huoltoaseman puuttuminen, ABC Renkonmäki on itsessään hyvä ympäri vuorokauden asema ja sopivasti Hämeenlinnasta tullessa mutta etäisyys lähtöpaikkaan 99,794km tekee siitä raja paikan ja lisäksi siellä käynti kahdesti aiheuttaa Uudenmaankadun ja Simolan mutkan ajamisen kahteen kertaan samaan suuntaan. Varsinaiseksi IBAF® ajosääntörikkeeksi en tätä katso koska ko. asemalle tullaan ja sieltä lähdetään eri paikkakunnilta ja päällekkäin kuljettu matka rajoittuu satoihin metreihin joten nopeushyötyä siitä ei saa. Mutta ”kauneus virhe” se on tässä reitissä. Pitkään ajo suuntautui tästä syystä enemmän Kouvolan suuntaan, jolloin Renkonmäkeen olisi tarvinnut mennä vain kerran, mutta sopivien huoltoasemien löytyminen PK-seudulla aloitus ja käyntipisteiksi tuotti ongelmia.
- Helsingin keskustassa Kruunuhaassa käynti onnistuu puoli kolmen aikaan aamuyöstä ilman ruuhkia. Yöllä moottoritiellä ei ollut kuin pari rekkaa suuntaansa ja keskustassa oli liikkeellä vain taksit.
- Reittiä Lahdesta Loviisaan valaisi kuu ja lämpötila laski pari astetta pakkasen puolelle. Yli 20 asteen lämpötila ero päivä ja yö lämpötilojen välillä oli pieni haaste. Päivällä ei pitäisi hiostua ettei yöllä tule kylmä. Aivan luomu varusteilla en olisi selvinnyt vaan sähköliiviin piti laittaa vastukset kuumiksi pakkasen ajaksi.
- Loviisasta paluu alku/lopetuspisteeseen liikkeellä oli aamun työmatkaliikennettä mutta se ei ennen kuutta ole vielä niin vilkasta että olisi sanottavasti hidastanut menoa. Ala-Tikkurilan Hemohes Shell oli toistamiseen pysähdyspaikka että reitti pysyy kehä 3-tiellä.
Hyvin ennakkosuunniteltu oli ajoa vaille valmis. Suorituksessa ei tullut yllätyksiä ja aikataulu piti hyvin paikkansa. Ajo oli hyvää valmistautumista Kultaryntäykseen ja ahterin parkitsemista. 22 tankkausta oli hyvä harjoitus hioa turha touhuaminen pois tankkausrutiineista. Pyörän mittarin mukaan matkaa kertyi 1636km, navin 1653km ja oma tarkastus ennakoi 1604 tarkastettua kilometriä.
Uskon että oikeassa paikassa ja hyvällä suunnittelulla Kotikulmilla pyörijät voivat tiputtaa maksimi etäisyydestä 10-20km ja reitti on vielä ajettavissakin. Suunnitella voi toki vieläkin tiukemman reitin mutta pysähdyspaikkojen määrä ja ajon siirtyminen hitaille teille lisää haastetta. Onko se toteutettavissa onkin suunnittelijan haaste ja selviää vain kokeilemalla.
Tällä esimerkillä rohkaisen kaikkia toteuttamaan omat pitkämatkan moottoripyöräily ideansa. Ajaa voi vahvasti ennakkoon suunnitellen kuten tässä tai kokonaan ilman suunnitelmia. Pääasia on että nauttii ajamisestaan ja ajaa nauttiakseen.