Mopomatka Kaukasukselle ja takaisin...

Täällä voit kertoilla matkakokemuksiasi. Pidemmät ja etenkin kuvalliset tarinat pyydetään edelleen muokkaamaan webbisivuiksi, jolloin ne voidaan koota webbisivujen tarinalinkkisivulle.

Re: 32 days go ........

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 30 Kesä 2014, 17:16

Salam aleykum!

19.vrk.
Lagodekhi(GE)-Gabala(AZ) 240 km.

Aamulla tie kuivui kahdeksaan(LT) mennessä ja ei muuta kuin kohden rajaa. Georgiasta ulos viidessä minuutissa ja mäki alas Azerbaizanin puolelle. Seuraavaksi odotettiin noin 20 minuuttia kun työvuoron vaihto oli käynnissä. Seuraavan 25:n minuutin aikana katsottiin passit ja etukäteen hankitut viisumit sekä laadittiin rajavirkailijoiden toimesta tulliselvityslomake pyörälle. Vakuutuksia ei myyty, eikä niistä ollut mitään puhettakaan. Tietysti sitten lopuksi vielä juteltiin niitä näitä ja ihmeteltiin pyöriä. Laukussani ollut Armenian tarra ei heitä niin kauheasti hymyilyttänyt, muut kyllä kelpasivat. Yhteensä siis sellaiset 45 minuuttia Azerbaizanin raja-asemalla. Ihan kohtuullinen tulos.

Seuraavaksi pilvisessä ilmassa mittarin näyttäessä +23 astetta M5-tietä kohden Bakua. Jo lyhyellä matkalla ohitimme neljä poliisien liikennevalvontapistettä. Meitä ei pysäytetty, katsottiin vaan hieman perään. 46:n kilometrin jälkeen päätin "oikaista" R16-tietä kohden Sekiä, mikä oli kyllä melkoinen virhe sillä noin 10 kilometrin ajon jälkeen tie muuttui erittäin huonoksi. Päällyste oli erittäin pahasti rikki, lisäksi tie muuttui osittai huonoksi soratieksi. 20 kilometriä madeltuamme ja lopulta päästyämme Qax:n kaupungiin päätimme kääntyä kiireen vilkkaa seuraavasta mahdollisesta risteyksestä takaisin M5-tielle. Hieman ennen Sekiä poikkesimme pois valtatieltä ja mielessäni pyöri että millainen mahtaa olla R9-tien kunto välillä Seki-Gabala. Positiivinen yllätys, tie olikin hyvä kuntoista ja loppumatkasta oli rakennettu kokonaan uuttakin tietä jossa helposti pystyi ylläpitämään sallittua 90 km/h kattonopeutta. Pieni kierros kävellen kylän keskustassa ja sitten tutustumaan paremmin hotellin antimiin.

Ensivaikutelmana Azerbaizanista voisi todeta hintatason olevan ehkä hieman korkeampi kuin Armeniassa ja Georgiassa, eikä luottokortti kelpaa läheskään niin yleisesti kuin Georgian puolella. Olut kaupassa 1,30 AZN (noin 1,21 €). Sama olut meidän hotellin aulabaarissa 3,00 AZN (noin 2,88 €) :D kaikilta bensa-asemilta ei saa edes 95-oktaanista, vaan maksimissaan 93-oktaanista. Tämä on aika yllättävää kun sentään ollaan öljyntuottaja valtiossa. 95-oktanisen hinta noin 0,80 AZN (noin 0,74€ €). Varmaankin jotain iltaohjelmaakin täytyy "keksiä"...


http://fi.wikipedia.org/wiki/Azerbaid%C5%BEan

http://en.wikipedia.org/wiki/Qabala

http://www.qafqazkarvansarayhotel.com/

Reissua takana: 5836 km.

-Harri.mopomies-
-942 943 km (01/06/83-15/10/17)-
-IBAF Driver 180 390 km (03/06/00-05/08/17)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4079
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: 32 days go ........

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 01 Heinä 2014, 15:29

Moi!

20.vrk.
Gabala (AZ).
Välipäivä.

Kävellen tutustumista kylään ja sieltä pieniä havaintoja: Ladoja on joka paikassa kaikki mahdolliset mallit kolmelta viime vuosikymmeneltä huomioiden. Halpaa on. Litran Fanta kaupassa 0,60 AZN, lyhyt taksikyyti hotellille 1,00 AZN, uusi latauskaapeli iPadiin 5,00 AZN paikalliselta Nokia kauppiaalta. Keskustassa meno on rauhaisaa ja kaikki eräänlaista "hallittua" kaaosta. Poliisit eivät täällä normaalisti kanna asetta mukana, joten sekin lienee kertoo suht rauhaisesta menosta. Täytyy muistaa että nythän ollaan Georgian ja Armenian jälkeen jälleen saavuttu muslimivaltioon.

Toinen matkalaisistamme halusi lähteä shoppailemaan läheiseen vaatekauppaan joten itse suunnistin viereisen teehuoneen (Cayxanas) terassille. Jotain lienee kertoo seuraava info kulttuurisista eroista: "Local woman do not go into Cayxanas". Mutta kuitenkin ei niin tiukkaa: "Islam in Azerbaizan is not generally fundamentalists and in most areas women do not cover their hair". 28:n AZN paita ostoksensa jälkeen toinenkin osapuoli saapui teelle. Viereisestä pöydästä ukko kysyi että mistä päin sitä mahdetaan oikein olla? Vastaukseksi: Finlandiya ja toinenkin sitruunateekuppi kiikutettiin pöytäämme. Itse teetähän tuodaan pyytämättä iso tai pieni kannu. Pois lähtiessämme yritin suorittaa huimaa yhden AZN maksua, mutta meiltä ei suostuttua ottamaan maksua vaan hymyssäsuin todettiin talon tarjoavan. Täälläpäin ei naiset juurikaan aja autolla, eikä ainakaan moottoripyörällä( niitä ei juurikaan näe) ja vielä vähemmän Wingillä. Tien päällä kannattaa aina miettiä mihin pysähtyy tauolle tms. mikäli haluaa vähänkään olla ns. omassa rauhassa. Pyörien tankkausten yhteydessä kuluu aina vähintäänkin 10 minuuttia yleiseen jutusteluun ja ihmettelyyn. No, ompahan siinä minulla aikaa tutkailla esim. reittiä ja tehdä kaikkea muuta "tarpeellista". Sinänsä ihmiset ovat erittäin ystävällisiä ja avuliaita. Hotelliimmekin saavuttaessa halusi yksi ukko lähteä välttämättä opastamaan meitä muutaman vuoden ikäisellä Saksan tuonti Passatillaan. Mikäpä siinä...

Käyttämämme hotelli on melkoisen pramea, liiankin fiini turun murteella, lue hieno, tyylikäs, mutta aikanaan kun Azerbaizanin visumia hommattiin niin "sopivan" kutsun ts. hotelli Voucherin saaminen oli hivenen hankalaa, joten etukäteisvaraus on oltava ja vastaus pelkällä sähköpostilla ilman jonkun kontaktihenkilön (hotellin kutsu) allekirjoitusta sekä hotellin leimaa ei ole riittävä. No 170 AZN (noin 157 €) kahdelta yöltä ei nyt budjettia kaada. Varsinkaan kun sen on jo tiennyt etukäteen. Hotelli on sen verran tasokas että kaikki palvelut kirjataan suoraan huoneen laskuun ja laskun voi sitten pois lähtiessään halutessaan maksaa luottokortillakin.

Vielä hieman viisumin hankinnasta. Ensin lähetimme E-visa hakemuksen Helsingissä sijaitsevaan Comet Consular services:n toimistoon, josta aikanaan saimme kuittauksen. Tämän jälkeen käydessämme Helsingissä veimme netissä täytetyt ja tulostetut varsinaiset hakemuslomakkeet, värivalokuvat 2 kpl sekä, voucherin ko. yrityksen toimistoon. Tämän jälkeen he lähettivät ne Azerbaizanin Tukholman lähetystöön. Siellä taas heidän täytyi saada Bakusta paikallisesta ulkoministeriöstä hyväksyntä jonka jälkeen viisumi laitetaan heidän toimesta passeihin ja lähetettiin meille Express-kirjeenä. Lopputulemana yhden viisumin kokonaishinnaksi muodostui 120 €. Maksu luottokortilla. Loppujen lopuksi prosessi oli aika "peruskauraa" näissä viisumin haku hommissa. Yleisesti voisi mainita että eri valtioiden viisumimääräykset ja hinnat muuttuvat "tasalta ja puolelta" tai vähintäänkin seuraavana vuonna. Suunnittelun perustaksi sopii hyvin sellainen keskimääräinen 100 euroa per viisumi. Lisäksi eri valtioiden, hallintoalueiden viisumi- ja erityislupa määräykset saattavat poiketa toisistaan hyvinkin merkittävästi. Saavuttuasi ns. kohdealueelle on oltava tiedossa lisäksi ns. maahankirjautumismääräykset (Esim. Venäjä nykyään seitsemän (7) arkipäivää).

Lopputulemana tässä meidän tapauksessa myönnettiin hakemuksemme mukaiseti kuukauden viisumi (Valid) ajalle 30.6-30.7.2014. Maahan saavuttaessa aikaa viipymiseen (duration of stay) on viisi (5) vuorokautta. Huom! mahdolliset ajoneuvoosi liittyvät maassaolo ajat mahdollisine maksuineen ovat sitten ihan oma juttunsa. Esim. Armeniassa moneen kertaan ilmoitettiin että minimivakuutus aika on 10 vrk, jolloin viimeistään ajoneuvon on poistuttava maasta. Jossain helppoa, jossain vähemmän helppoa...tarkoitus on poistua Azerbaizanista kolmantena vuorokautena... ;)

Tarkoitus oli tänään tutustua hotellin illallistarjontaan ja yrittää jälleen tutustua joihinkin uusiin paikallisiin herkkuihin, saas nähdä kuinka käy :D

Reissua takana: 5839 km.

-Harri.mopomies-
-942 943 km (01/06/83-15/10/17)-
-IBAF Driver 180 390 km (03/06/00-05/08/17)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4079
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: 32 days go ........

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 02 Heinä 2014, 16:40

Moi!

21 vrk.
Gabala(AZ)-Ganja(AZ)-Rustavi(GE) 365 km.

Jo kolmannen kerran Georgiassa! Olipahan päivä. Ensin täytyy todeta että ilma oli oikein hieno, lämpötila aamulla +19 ja iltapäivällä jo hieman liiankin läpimät +31 C. Öljy- ja kaasurahoilla on rekennettu suureellisia hallintorakennuksia ja tiestöäkin kunnostetaan siellä täällä. Kunnon tietä Gabalasta M2-tielle, jossa lyhen tietyön jälkeen alkoi hieno kuntoinen tieosuus, jossa rajoitus pääsääntöisesti 110 km/h tai 90 km/h. Lisäksi pari risteystä 70 km/h sekä muutama liikenne ympyrä 60 km/h ja 50 km/h nopeusrajoituksilla kohden Azerbaizanin toiseksi suurinta kaupunkia nimeltään Ganja (Gänga). Sieltä eteenpäin aina Georgian rajalle (Red Bridge) asti tie on myöskin hyväkuntoista, muttei enää ole kahta kaistaa samaan suuntaan.

Sitten se paskempi juttu! Azerbaizanin poliisikunta on läpeensä korruptioitunutta paskasakkia joka pilaa koko maan maineen. Ajellaan hienoilla BMW 320i partioautoilla ja suorastaan vainotaan ulkomaankilvissä olevia ajoneuvoja. No, tästähän löytyy juttua esim, Horizon unlimited:n keskustelupalstalta. Miettikääpä seuraavaa: Väli Yevlax-Georgian raja (red Bridge) on 222 km. Vastaan tuli 26 poliisiautoa tasaisin väliajoin. Lisäksi viisi kiinteää tarkastuspistettä. Erityisen paha paikka on M2-tien Ganjan kaupungin eteläpuolelta kiertävä osuus. Neljä pysäytystä ja yksi mikä lie yritys. Ensinmäinen mätämuna luopui nopeasti aikeistaan kun ehdin nollata GPS-maksiminopeustiedon ja passata siihen lukeman 92 km/h (Rajoitus 90 km/h). väitti meidän ajaneen 114 km/h :shock: !!!. Lisäksi kerroin/osittain valehtelin SPOT-laitteen olevan live-yhteydessä nettiin nopeustetoineen yms. Neuvottelu kesti noin 5 minuuttia.

Seuraava paskahousu oli sitten sitkein. Ajoimme liikenneympyrään GPS-nopeudella 59 km/h (Rajoitus 60 km/h). Ympyrän jälkeen oli noin kolme kilometriä pitkä mäkinen ja mutkainen osuus jossa ei minkäälaisia liikennemerkkejä. Paikallisten ajotavasta päätellen ympyrän jälkeen päättyi edellinen rajoitus, jolloin voimaan astuisi perunopeus 90 km/h. Mitä vielä!, siellä kolmen kilometrin päässä oleva paskahousu pysäyttää ja kertoo meidän ajaneen huomattavaa ylinopeutta! Tästä alkoikin sitten noin 30 minuuttia kestänyt teatterinäytös, jossa palattiin "rikospaikalle" katsomaan nopeusrajoitusmerkkiä, sekä liikenneympyrää ja erään talon takana kameroinen piilossa olevaa poliisia. Pitkällisten etsintöjen jälkeen löytyi mopostani takaapäin otettu valokuva jossa nopeustietona näkyy 81 km/h. Arvon paskahousu väittää kirkkain silmin että rajoitus oli vain 60 km/h ja tästä seuraisi 200 USD:n sakko. No, minähän en ymmäränyt muuta kuin suomea, passia ei mukamas löytynyt (vain henkilökortti), ajokortiksi tarjosin kaksi vuotta sitten vanhentunutta kv. ajokorttiani yms. piirrettiin liikennemerkkejä paperille katsottiin poliisin virkamerkkiä. Selvästikin näkyi että kaveri alkoin jo turhautumaan. En suostunut istumaan poliisiautoon vaan kävimme omilla pyörillä auton perässä ko. rikospaikalla. Aivan selvä yritys kusettaa turistia, ainut mitä heillä oli valokuva nopeustietoineen. Tiedustelua uuden nopeusrajoituksen alkamisesta ei tietenkään ymmärretty. Otin sitten lopulta esiin feikki kukkaroni joka on tehty/täytetty varta vasten Azerbaizania ajetellen. Näytin vioittunutta VISA-korttiani (hieman vääntynyt ja murtunut) ja valehtelin kirkkain silmin että asuimme Bakussa niin tasokkaassa hotellissa jossa kv. luottokortit kelpaavat ja muutoinkin käytimme aina vain luottokorttiani. Seteli puolella oli pari piru parkaa 5 USD:n seteliä. Kaveri oli aivan rikki ja kun annoin hänelle rahat käteen niin hän vaihvihkaa sujautti ne etupenkkien väliin ja nyökkäili hyväksyvästi. Ajattelin että turha pyytää virallista sakkolappua ja lähtee jonnekin pankkiin sitä enää maksamaan tällä hinnalla. Tämän jälkeen tämä idiootti ryhtyi vielä lipeväksi ja kätteli sekä oli oikein mielinkielin. Poliisiauton rekisterikilven tunnus otettiin ylös. Neuvottelu kesti noin 30 minuuttia.

Seuraavat idiootit (Kaksi äijää samassa autossa) tulivat vastaan noin seitsemän kilometriä myöhemmin ja ei muuta kuin U-käännös ja peräämme. Tällä kertaa väitettiin että olimme ylittänet sulkuviivan. Näytin että seurasin edellä ajavaa Ford transit pikku-bussia (Marshrutka), eikä me kumpainenkaan mitään viivoja ylitetty. Samalla paikalle pysähtyi toinenkin poliisiauto, josta nousi korkearvoisempi (Ilmeisesti kapteeni) viskaali ulos ja sanoin hänelle että tälläisellä rekisteritunnuksella varustetulla partioautolla liikkuva poliisi suoritti jo huiman "laillisen ryöstön " ja rahat ovat jo kaikki menneet, hyvä kun bensa riittää Georgian puolelle. Hän näytti merkin kahdelle edelliselle poliisille että häipykää ja käski meitä jatkamaan matkaa. Neuvottelu kesti noin 5 minuuttia.

Vielä viimeinen idiootti työpari joka tuli vastaan ja kääntyi perään ja väittivät että nopeus olisi ollut 90 km/h alueella 108 km/h. Jälleen kerran sanoin ajaneeni paikallisen perässä tasan 90 km/h, sama lukema myöskin GPS-laitteessa. Sitten vaihdettiinkin taktiikka ja sanottiin ettei tämä koskekkaan minua vaan perässäni ajanutta moottoripyörää. No, mitä helvettiä! Näytettiin sellaista valokuvaa Wingistä jossa ei ollut minkäänlaista nopeustietoa. Purskahdin nauruun ja sanoin tällä kertaa että kai pojat tietää että siinä on kuljettajana nainen eikä mies ja eikö teidän pitäisi puhua hänelle eikä minulle. Valehtelin vielä sujuvasti etteihän hänellä ole edes omaa rahaa vaan luonnollisestikin perheen päänä ja miehenä vain minulla on lompakko ja mikäli aihetta löytyy niin maantapaa noudatten hoidan moittimisen itse myöhemmin kotona. Toinen poliiseista meni aivan hämillen ja toinen selvästikin häpesi niin että olisi halunnut vajota maan alle. Sanoin vielä että juttelin juuri hetki sitten todennäköisesti esimiehenne kanssa, että sopii soittaa sinne. Äijät menivät ihan änkäksi ja toinen sai kädellään näytettyä että olkaa hyvä jatkakaa matkaa rauhassa. Neuvottelussa kului aikaa noin 10 minuuttia.

Vielä ennen rajaa yhdelleä Chek-point asemalla oltiin sen näköisiä että haluttaisiin meidät pysäyttää, mutta hyvä Turkkilainen rekkapeesi aikaansai näköyhteyden liian myöhään ja juuri sopivasti vastaan tullut toinen rekka hillitsi sopivasti tielle juoksuhaluja.

Kaiken edellä mainitun sekoilun jälkeen voi todeta että ko. episodit ovat suuria vitsejä valtiossa jonka liikenteestä mainitaan mm. UM:n matkustustiedoitteessa seuraavasti:

"Liikenne
Azerbaidzhanin tiet ovat pääosin erittäin heikossa kunnossa. Lisäksi paikallinen liikennekulttuuri on kaaosmaista. Liikennesääntöjä ei noudateta ja ylinopeudet ovat usein huomattavia. Liikenne on vaarallista niin autoilijan kuin jalankulkijankin kannalta katsottuna. Autot ovat usein huonokuntoisia ja monista autoista puuttuvat turvavyöt. Azerbaidzhanissa tapahtuukin runsaasti liikenneonnettomuuksia. Teiden heikon kunnon ja valaistuksen puutteiden vuoksi pimeään aikaan ajamista kannattaa välttää. Liikenteen promilleraja on nolla."

Raja-asemilla (Red Bridge) molemmin puolin toiminta oli ripeää ja ystävällistä. Azerbaizanin puolella tietysti valokuvailtiin innokkaasti ja muutenkin oltiin erittäin kiinnostuneita. Georgiassa siis ollaan jo kolmatta ja viimeistä kertaa tällä reissulla. Ilmapiiriltään tämä on ihan jotain muuta kuin islamin ihme Azerbaizan. Rajalta ennalta katsomaamme hotelliin Rustavin perinteiseen Neukkutyyliseen kaupunkiin. Tankit täytettiin ja sitten hotellille. Hotelli on kaikin puolin ok! Hieman meni aikaa vekslailuun että saimme pyörämme parkkiin oven pieleen ikkunoiden eteen haluamillemme paikoille. Suihkuun, syömään ja jotain...Miksi helvetissä Rustaviin? No, aamulla täytyy vielä käydä ottamassa yhden labarakokeet (Hienoa kun täytyy sattuneesta syystä käydä kahdesti tällä reissulla, no näillä mennään...)
Lisäksi tästä on hyvä startata tämän reissun eräälle ehdottomista higlights pätkille. Siitä lisää huomen aamulla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Rustavi

http://www.aversi.ge/main_clinic.php?la ... d=3&type=4

On sääli että Azerbaizanin tapauksessa jo ennestään huonossa maineessa olevan diktatuurivaltion imago sen kuin laskee läpimädän korruptioituneen poliisikunnan vuoksi. Todennäköisesti korruptio on vahvaa kaikkialla muuallakin valtionhallinnossa. No, nähty ja käyty on. välttämättä mitään hyötyä ole, mutta täytyy kotiin päästyä ottaa yhteyttä ko. alueen kiertävään suurlähettilääseen ja muistuttaa sitten ko.asiasta, jotta hän voi halutessaan jossain palaverissa tms. mahdollisuuksiensa mukaan tehdä, tai vähintäänkin informoida ko. valtionhallintoa "pienistä" epäkohdista. Itselleni annan pisteet kun pysyin kaikissa tapauksissa tällä kertaa rauhallisena, mutta kyllä jonkun mini-Oscarin olisin ansainnut siitä kuinka tyhmäksi ihminen oikein voi tekeytyä kun oikein yrittää, todellista kesäteatteria :lol:

Transparency International
Azerbainan 182:n valtion joukossa jaettu 143. sija:

http://www.transparency.org/cpi2011/results/

Reissua takana: 6204 km.

-Harri.mopomies-
-942 943 km (01/06/83-15/10/17)-
-IBAF Driver 180 390 km (03/06/00-05/08/17)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4079
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: 32 days go ........

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 03 Heinä 2014, 09:07

Moi!

22.vrk.
Rustavi(GE).

Aamupäivän aikana olisi tarkoitus jatkaa matkaa kohden pohjoista:

http://en.wikivoyage.org/wiki/Georgian_Military_Highway

https://www.google.com/search?hl=fi&sit ... &gws_rd=ss

Koko päivän ajksi on luvattu sadetta, joten se lisää haastetta entisestään (Ehkäpä säätiedoitukset ovat kuitenkin vaihteeksi väärässä ;)

http://www.foreca.fi/Georgia/Tbilisi/details/20140703

http://www.foreca.fi/Georgia/Step'antsm ... s/20140703

Noin kaksi kuukautta sitten alueella tapahtui paha maanvyörymä ja tie suljettiin juuri ennen Venäjän rajaa. Nyt tien pitäisi olla avattu jonkin tilapäisen kiertotien avulla. Se on varmaa että pyörät tulevat likastumaan, mutta todellinen jännitysmomentti tulee olemaan siinä pystymmekö ajamaan sen ylipäätänsä lävitse? Mikäli ei niin pieni vilkaisu alueen karttaan osoittaa että sillä on erittäin merkittävä vaikutus paluumatkan kulkuun:

http://www.civil.ge/eng/article.php?id=27240

http://vestnikkavkaza.net/news/politics/56028.html

YOUTUBESTA löytyy useita videoita ko. pätkästä. Tietyt osat tiestä näyttävät mielenkiintoiselta, ainakin Wingi-kuskin näkövinkkelistä katsottuna :shock:

Reissua takana: 6204 km.

-Harri.mopomies-
-942 943 km (01/06/83-15/10/17)-
-IBAF Driver 180 390 km (03/06/00-05/08/17)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4079
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: 32 days go ........

ViestiKirjoittaja Zoltan » 03 Heinä 2014, 12:24

"On sääli että Azerbaizanin tapauksessa jo ennestään huonossa maineessa olevan diktatuurivaltion imago sen kuin laskee läpimädän korruptioituneen poliisikunnan vuoksi."

Osanotto ja myötätuntoa matkalaisille . Mikään ei voi enempää sylettää kuin tuollainen maassa hyväksyttävä kiero järjestelmä .
Hienosti luovittu Harri :!:
Nimimerkillä itsekin monesti samanlaisen väädyyden kohteeksi joutunut.Hyvää loppumatkaa....................
Hieno laji , aina olen tykännyt !




Timanttiperse
Zoltan
Timanttiperse
 
Viestit: 2403
Liittynyt: 23 Touko 2009, 22:46

Re: 32 days go ........

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 03 Heinä 2014, 15:38

Moi!

22.vrk.
Rustavi(GE)-Georgian Military Road-Stepantsminda/Kazbegi(GE). 190 km.

Täsmälleen samaa mieltä Zoltanin kanssa. Aiheellisesta mokasta palautetta ja/tai penaltia mutta tarpeeton rahastus pois, jotta pysyy turisteilla hyvä mieli ja sitä kautta maahan virtaa valuttaa... :)

Päivästä ei nyt sittenkään tullut niin dramaattista. Hyvä niin. Kerrankin säätiedotus meni positiivisellä tavalla perseelleen niin että vettä ei satannut tipan tippaa. Päinvastoin jo aamulla oli lämmintä reilusti yli +20 C ja iltapäivällä jo lähes kuuma +29 C asteen helteessä. Alimmillaan vuoristossakin oli +17 C.

Tieosuuskin oli positiivinen yllätys. Military Roadilla (S-3) oli ainoastaan noin kuusi kilometriä huonoa soratietä sekä muutama kilometri huonoa asfalttia. Pääsääntöisesti siis joko uutta tai muutoin hyvä kuntoista mutka/-vuoristopätkää hienoissa maisemissa. Oikein mukava moottoripyöräreitti. Sen sijaan Tbilisin kiertotiellä (S-9) kaupungin itäpuolella oli noin neljän kilometrin erittäin huonossa kunnossa oleva asfaltti-/soraosuus. Matkan varrella oli muutamia valokuvattavia kohteita ja perille Kazbegiin saavuttiin jo hyvissä ajoin. Tässä kylässä näkee muitakin turisteja. Pääsääntöisesti patikoitsijoita. Majatalomme löytyi helposti ja majoittumisen jälkeen päätimme tehdä keskustaan yhdistetyn ruokailu-, ostos- sekä sightseeing-kierroksen. Ennen sitä kävimme yhdellä pyörällä ylhäällä vuoren huipulla, tai tarkkaan ottaen noin puolivälistä mistä kirkon sai kuvattua. Tie oli niin huonoa että sinne ei olisi ollut Wingillä mitään asiaa eikä Gessullakaan kaksi päällä ajosta tahtonut oikein valmista tulla. Yksin ja seisaltaan ajaen olisi huipulle päässyt, mutta matkan ollessa 6,4 kilometriä suuntaansa päätin säästää kytkintä ja siis kääntyä takaisin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stepantsminda

http://en.wikipedia.org/wiki/Gergeti_Trinity_Church

http://www.shutterstock.com/pic-1576302 ... dauri.html

Reissua takana: 6394 km.

-Harri.mopomies-
-942 943 km (01/06/83-15/10/17)-
-IBAF Driver 180 390 km (03/06/00-05/08/17)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4079
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: 32 days go ........

ViestiKirjoittaja Jouoksa » 04 Heinä 2014, 00:09

Viimeistään tässä vaiheessa täytyy todeta, että on se Anne ja wingi aikamoinen yhdistelmä kun on pysynyt noilla reiteillä mukana... Iso, hyvin iso kypärän nosto!!
Jouoksa
Jaloteräskankku
 
Viestit: 1705
Liittynyt: 19 Huhti 2009, 17:52
Paikkakunta: Lohja

Re: 32 days go ........

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 04 Heinä 2014, 22:19

Moi!

23.vrk.
Stepantsminda(GE)-Nevinnomysk(RUS)-Elista(RUS) 701 km.

Pitkä ajopäivä takana! Aamulla aikaisin liikkeelle viileässä +11 C lämpötilassa. Juuri ennen rajaa oli kohtuullisen pahat montut tiessä, mutta niistäkin selvittiin. Georgiasta ulos viidessä minuutissa ja tunnelin kautta Venäjän puolelle jossa pääsimme ns. paalupaikalle. Muuten hieno juttu mutta syystä tai toisesta asemalla ei tapahtunut yhtään mitään ensimmäisten 45:n minuutin aikana. Sen jälkeen oli ns. peruskauraa mitä tulee rajamuodollisuuksiin, eli maahantulolomakkeen ja tulliselvityslomakkeen täyttö. Mukani olleet vanhat mallit edellisiltä Venäjän reissuilta olivat suureksi avuksi. Onnistuimpa jopa ujuttaman hyväksytysti edellisiltana täyttämäni maahantulokortit, vaikka ne tyhjät lomakkeet olivatkin ties miltä raja-asemalta. Näiden lomakkeidenhan pitäisi olla asema kohtaisia. Yhteensä Venäjän byrokratiaan kului tunti ja 15 minuuttia.

A301/E117-tietä Vladikavkaziin, josta kylän jälkeen alkaa kunnon tiet. Todellakaan tänään ei voinnut valittaa tiestön kunnosta. Päinvastoin päällyste oli joko hyvä- tai paikoin jopa priimakuntoista neljäkaistaista tietä. Yleinen matkanopeus näillä teillä on 110 km/h. Valvontaakin oli kohtuu paljon, mutta meitä ei pysäytetty kertaakaan poliisin toimesta. Monilla näkemillämme poliisipartioilla oli konepistoolit esillä, ilmeisesti täällä päin kuuluu sattuneesta syystä asiaan. Päivän aikana keli muuttui hiostavaksi ja lämpötila nousi lukemaan +32 C. M29-tie on pääsääntöisesti todella hyvä kuntoista. Nevinnomyssykin jälkeen käännyimme A-154 tielle kohden Stavropolia. Yllätykseksemme jopa tämä A-tiekin oli kunnon tietä. Stavropolin kohdalla oli pirunmoinen ruuhka kun jonkun nuoren miehen Lada Vasara (Lue Samara) oli hyytynyt keskelle jyrkkää ylämäkeä. Ko. kylän kohdalla oli myöskin normaalia perjantai iltapäivän ruuhkaa.

Väli Svetlograd-Elista on jotenkin todella epätodellinen sillä tie kulkee käytännössä pitkät matkat keskellä ei mitään. Maisemaa hallitsee loputtomat arot. Mieleeni tuli välittömästi Kazakstanin maisemat. Välille mahtuu kolme pientä kaupunkia mutta muutoin maisema/reitti on todellista "erämaata". Yhdessä kohdin on jonkin verran vesistöä ja suoalueita. Täällä kannattaa olla juotavaa sekä polttoainetta riittävästi matkassa. Saavuttaessa Kalmukian tasavallan rajalle oli siellä ilmeisesti FSB:n tarkastuspiste. Kaikkien henkilöiden ja ajoneuvojen paperit katsottiin ja takaluukut yms. tsekattiin. Näytin Suomalaista ID-korttia ja eipä heitä meidän kamatkaan kiinnostaneet, mutta kovin kyselivät mistä tulimme ja minne olimme matkalla. Jo viiden minuutin kuluttua matkamme jatkui. Erään Suomalaisen matka blogia lainatekseni: " Tällä hetkellä Ingusetia ja Tsetsenia taitavat olla Venäjän turvallisimmat kolkat sillä valvontaa on paljon. Turisteilla on tuskin mitään hätää, kunhan ei mene rauta-/linja-autoasemalle samaan aikaan mahdollisen itsemurha pommittajan kanssa :? " Huhut kertovat että Dagestanin puolella olisi tilanne epävakaampi. Täällä Kalmukiassa tilanne on rauhallinen.

Pitkän ajopäivän jälkeen saavuimme Kalmukian tasavallan pääkaupunkiin Elistaan. Kaupunkin on kuin keidas erämaassa (Kts. alueen karttaa). Ihmiset täälläpän ovat Aasialaisen näköisiä ja ei ihan heti tulisi mieleen että ollaan Venäjällä. Talot ja tiet ovat paremmassa kunnossa kuin keskimäärin Venäjällä. Keskustasta löytyi hotelli Elista, jossa 2-h huone ilman aamupalaa sekä vartioitu pyöräparkki yhteensä 2600 RUB (Noin 62,15 €). Ei ihan halpa, mutta kylän ainut hotelli joten myyjän markkinat.

Tänne sisäämaahan suuntautuvalla reittivalinnalla kierrämme "Ukrainan hässäkät" sillä Donetsk ja Luhansk olisivat olleet lähimmillään vain noin 20:n kilometrin päässä käyttämästämme M-4 tiestä. Eihän siellä välttämättä mitään Check-point pisteitä tai muutakaan yllättävää ole, mutta turha arvuutella. Varma on varma, sillä ei oikein huvita ajella tällä hetkellä niillä kulmilla. Venäjän television uutisista tulee parhaillaan sikäläisittäin väritettyä "totuutta" Ukrainan tapahtumista. Käymme siis pienen ketunlenkin kautta katsastamassa megalomaanisen äiti Venäjä patsaan ennen länteen paluuta ;)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalmukia

http://fi.wikipedia.org/wiki/Elista

Reissua takana: 7095 km.

-Harri.mopomies-
-942 943 km (01/06/83-15/10/17)-
-IBAF Driver 180 390 km (03/06/00-05/08/17)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4079
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: 32 days go ........

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 05 Heinä 2014, 17:09

Moi!

24.vrk.
Elista(RUS)-Volgograd/ex-Staliningrad(RUS) 298 km.

Elistasta M6-tietä kohden pohjoista Volgogradia. Samaa tietä pääsee niin halutessaan aina Moskovaan asti. Tien kunto oli ehkä aavistuksen huonompi kuin eilen mutta ei mitenkään dramaattisesti. Tieosuudella on pari kaupunkia ja muutama kylä, muutoin tie kulkee arojen halki. Totuttuun tapaan matkalle mahtui ihan kohtuullisesti nopeusvalvontaakin, mutta meitä ei pysäytetty jälleen kertaakaan pl. noin 18 km ennen Volgogradia sijaitseva Check-point piste jossa tarkistetaan kaupunkiin saapuvat henkilöt mahdollisine ajoneuvoineen. Tällä kertaa miehityksenä näytti olevan normaaleja liikennepuolen (GAI) poliiseja. Täällä poliiseilla on partiokalustona pääsääntöisesti Ladoja. Joissakin kohdin päivän taivalta oli myöskin jonkin sortin puustoa.

Jälleen kerran lämpötila nousi päivän mittaan huimasti ja iltapäivällä oli jo +34 C astetta. Hyvin toimii BMW:n ajoasu toimii tien päällä näissäkin keleissä . Toki kaupungeissa meinaa hiki tulla ns. puseroon. 15 kilometriä ennen Volgoradin keskustaa alkoi liikenne pahasti ruuhkautua, sillä vaikkakin on lauantai niin liikennettä riittää kun kaupungissa on yli miljoona asukasta. Loppumatkaan kuluikin sitten noin 40 minuuttia. Itse Volgogradin kaupungissa katujen kunto on huonon ja tyydyttävän sekoitusta. Tosiaankin Volgan mutkassa ollaan, tiedä sitten niistä vesimeloneista... Juuri ennen keskustaa kävimme vielä täytämässä tankit asemalta josta sai 98-oktaanista. Hintaa litralle kertyi 35,35 RUB (0,85 €). Hotelli oli hieman hankalasti löydettävissä, mutta paikallisten avulla sekin löytyi.

Tulessa mietin mitä kaikkia eläimiä olemmekaan tiellä nähneet näiden 23:n vuorokauden aikana ja lista havainnoista tähän mennessä näyttää tältä:

- jumalattomasti kulkukoiria, kai niistä jokunen voi olla ns. kotikoirakin
- kissoja
- yksittäisiä lehmiä ja useita lehmä laumoja
- hevosia yksin, kaksin ja kokonainen laumakin tuli vastaan
- pari jotain härän näköistä otusta
- vuohi/pässejä (Siis niitä oikeita, joidenkin ratin takana istuvien lisäksi...)
- pari kettua
- joku suden näköinen eläin
- kaksi possua, väriltään mustia!
- hanhilaumoja
- ankkalaumoja
- aaseja
- yksittäisiä lintuja, kaiken näköisiä ja kokoisia
- lisäksi tänään tehtiin uusi bongaus, sillä teimme lähi havainnon kolmesta kamelista. Myöskin muutamia Jurttatelttojakin havaittiin tyyliin ala Kirgisia.

Suihkun, yhden oluen ja kevyen paikallisista herkuista koostuvan välipalan jälkeen olimme jälleen valmiit heittäytymään tosi turisteiksi. Paikalle soitettiin hotellin omistajan tuttu omalla autollaan. Tämä kaveri puhui hyvää englantia. Teimme noin kahden tunnin reissun sotamuistomerkeille sekä kaupungin keskustaan hintaan 600 RUB (14,34 €). ihan kohtuullista. Äiti synnyinmaa (Voihan äiti Venäjä! :o ) patsas tuli nähtyä. On se jumalattoman kokoinen. Ikuinen tuli tuli nähtyä sekä jo monista aikaisemmistakin ex-Neuvostoliiton kaupungeista tuttu sankarikaupunkien tähdet tuli jälleen katsottua. Ikuinen tuli oli mielestä Murmanskissa näyttävämmän näköinen. Täällä taas patsas on yli tuplaten korkeampi, eli 87 metriä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Volgograd

http://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%84iti_synnyinmaa

http://fi.wikipedia.org/wiki/Stalingradin_taistelu

Reissua takana: 7393 km.

-Harri.mopomies-
-942 943 km (01/06/83-15/10/17)-
-IBAF Driver 180 390 km (03/06/00-05/08/17)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4079
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: 32 days go ........

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 06 Heinä 2014, 18:28

Moi!

25.vrk.
Volgograd(RUS)-Voronezh(RUS) 586 km.

Aamuksi oli tilattu aamupala kahdeksaksi, mutta mitä vielä kokkia ei näkynyt eikä kuulunut. Respasta soitettiin hänelle ja joku nuori kaveri saapui paikalle lievästi sanottuna "pienessä kaasussa". Oli vissiin mennyt lauantai-illan humussa pitkään ;) No, yhdeksältä tien päälle. Sunnuntai aamu on todella hyvä ajankohta lähteä ulos miljoona kaupungista, niin Istanbulista kuin Volgogradista. Volgogradin katuverkosto oli paikoin surkeassa kunnossa. M6/E117-tietä pohjoiseen kohden Borisoglebskia. Sinänsä helppoa kunhan vain seuraa Moskavan opasteita. Matkalla ei paljon kaupunkeja näkynyt, sen sijaan eräänlaisia rekkaparkkeja tankkus- ja ruokailumahdollisuuksineen oli tasaisin välein. Lisäksi vielä ne normaalit muutamat poliisien nopeusvaltonta pisteet sekä "portit" Volgogradin pohjoispuolella.

M6-tiellä on tällä osuudella kohtuullisen paljon tietöitä, joiden valmistuttua baana sen kuin paranee. Noin 350:n kilometrin ajon jälkeen käännyttiin länteen tielle A-144/E38 ja sitten tuli positiivinen yllätys tien kunnon puitteissa. pääsääntöisesti hyvää asfalttipintaa ja paikoin tiessä on mukavasti mutkaakin. Lisäksi liikennettä on huomattavasti vähemmän kuin M-teillä. Jokunen kyläkin matkalla sivuutettiin. 40 kilometriä ennnen Vorozeh:ia käännyttiin M4-tielle, joka jatkui nelikaistaisena kaupunkiin asti. Tällä osuudella oli sunnuntai iltapäivän paluuruuhkaa oikein olan takaa, mutta hyvin silti kaistat veti eteenpäin. Kaupunkiin tullessa mittari näytti +28 Castetta ja liikenne puuroutui muutamiin liikennevaloihin. Voronezh-joen ylitettyämme alkoi hotellin etsintä. Navigaattori vei meidät sivukadun kerrostalojen pihaan noin 200 metrin säteelle ns. hotellista. No, tunnin pyöriminenhän siitä sitten lopulta tuli ennen kuin löysimme oikean kerrostalon. Välillä haettiin vauhtia isommaltakin kadulta :lol: Tuli Murmaskin ja Chisinaun(ex-kisinev) lafkat mieleen, mutta niin vain sieltä perus nekkukerrostalon alakerrasta löytyi hieno mesta kaikilla mukavuuksilla. Opsasteet (Ne vähätkin) olivat vain Venäjäksi, ja niissäkään ei missään lukeneut Otel-sanaa. Mutta, hei! Täällä sitä ollaan lopultakin majoittuneena. Hotellissa virkailija puhui hyvää englantia, pisteet siitä! Koska tänään oli vain puhdas siirtymätaipale, niin ei paljon kylille lähdetä vaan syödään iltapöperöt hotellilla. Toki pari huurteistakin on otettava... ;)

PS. Hassu juttu, venäjän liikenteeseen sopeuduimme ihmeen hyvin Kaukasuksen kaaoksen jälkeen. Ehdottomasti "tolkullisempaa" kuin Georgian pääteillä, puhumattakaan Tbilisin liikenteestä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vorone%C5%BE

Reissua takana: 7979 km.

-Harri.mopomies-
-942 943 km (01/06/83-15/10/17)-
-IBAF Driver 180 390 km (03/06/00-05/08/17)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4079
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

EdellinenSeuraava

Paluu Matkakertomukset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron