SS2000K joka muuttui SS1000:ksi tai sitten ei...

Täällä voit kertoilla matkakokemuksiasi. Pidemmät ja etenkin kuvalliset tarinat pyydetään edelleen muokkaamaan webbisivuiksi, jolloin ne voidaan koota webbisivujen tarinalinkkisivulle.
Jii-PeeÄs
Valurautahanuri
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Syys 2014, 12:19

SS2000K joka muuttui SS1000:ksi tai sitten ei...

Viesti Kirjoittaja Jii-PeeÄs »

IBAF:n hallituksen katalan juonen uhrina lähdin toissa iltana metsästämään juhlavuoden hihamerkkiä, suunnitelmana ajaa SS2000K. Koska eletään jo melkein elokuun puoliväliä ja yön pimeys kestää huomattavan pitkään, ajattelin hoitaa mahdollisimman suuren osan ajosta riista-aitojen välissä, joten reitiksi suunnittelin seuraavaa: Neste Eltsu - Shell Oriketo - Neste Keimola Itä - ABC Pirkkala - Neste Keimola Länsi - ABC Pitkäjärvi(Mikkeli) - ABC Vaarala - ABC Amiraali(Kotka) - Shell Ylämylly - ABC Amiraali - Neste Eltsu. Matkaa tulisi 2.024km ja Google Mapsin mukaan aikaa menisi 20h45min. Kun laskin mukaan tankkauksiin ja paperitöihin menevän ajan, totesin että 1h45min olisi mahdollista pitää ylimääräisiä taukojakin, eli ei mitenkään paha aikataulu.

Tässä vuosien mittaan olen saanut hirveen yhden osuman (onneksi kotilolla) ja kaksi kertaa on ollut aivan helvetin lähellä; musta on tullut hieman yliherkkä noiden sarvipäiden suhteen. Ajattelin ajoa suunnitellessani että tällä reitillä - vaikka tylsä onkin - on nopeuden lisäksi puolellaan se etu, että ensimmäinen 750km ja viimeinen 150km on motaria, eli lähes koko matka riista-aitojen välissä. Kun lähtö oli ajatus tapahtua 00:00, tarkoittaa se "turvallista ajoa" sekä auringon nousuun että ajon lopussa iltahämärässä. Suunnitelma oli siis tämä, mutta eikös joku sanonutkin että "hyvin suunniteltu on vielä kokonaan ajamatta"? :P

Toissapäivänä yritin sitten käydä nukkumaan joskus vähän viiden jälkeen iltapäivällä - no eihän siitä mitään tullut kun yli puoli vuosisataa on kroppa tottunut nukahtamaan vasta kympin uutisten jälkeen, joten "nukkuminen" muuttui levottomaksi pyöriskelyksi, jonka ohessa taisi tulla jopa tunnin verran sellaista koiranunta. Kyllästyin pyörimään bunkassa ja päätin lähteä tien päälle tuntia etuajassa (ISO VIRHE!). Aloituskuittiin Eltsun Unskalta ajaksi 22:59 ja eturengas Tarvontielle. Ykköstie on nykyisin valaistu Saukkolan liittymään (abt. 75km) asti, joten matka alkoi mukavasti. Mutta jo paluumatkalla Turusta alkoi nukkumattomuus tuntumaan ja ajo oli sellaista väkisin puurtamista ja tervan juomista. Tampereen pisto meni vielä hammasta purren ja kypärään lauleskellessa (Schuberth -areenalla esiintyi lähinnä Haloo Helsinki... :) ). Ensimmäinen vastoinkäyminen tuli sitten länsi-Keimolassa, josta ei ollut kuittia tarjolla. Onneksi mittari kuitenkin varoittia asiasta, joten päätin ajaa jollekin toiselle huoltsikalle kolmoskehällä, onhan noita. Tankkaus ja kuitti lentoaseman StYkköseltä klo 05.30 ja kohti Mikkeliä. Nyt oli jo pakko pysähtyä pari kertaa hölkkäämään YksiPaikkaisenUrheilupyörän ympäri ja pomppimaan kyykkyhyppyjä - noilla tempuilla sai nukutuksen karkoitettua noin tunniksi kerrallaan. Mikkelissä Pitkäjärven ABC:llä tuli sitten bingo: tankki piripintaan ja napista kuittia... Ei mitään, nada, ...ttu! Ihan ensimmäiseksi muutama valokuva pyörästä, rekisterikilvestä, mittarista, piha-alueesta, taisinpa jonkun selfienkin siinä hätäpäissäni ottaa... Onneksi kello oli melkein kahdeksan ja ravintola auki, joten sieltä ensin varmuudeksi suffelikuitti ja sitten selvittelemään onko tankkauskuittia mahdollista saada jotenkin "konttorin puolelta". Kassamisu ei tiennyt tyypilliseen tapaan mistään mitään, mutta haki pomonsa paikalle, jonka kanssa kuitti sitten järjestyi, vaikkakin aika nihkeästi. Aikaahan tuohon paloi, mutta laskin olevani edelleen aikataulussa kun käänsin YPU:n eturenkaan kohti Stadia. Mutta kun nukutti... Ensimmäisen happihyppytauon jälkeen aloin miettimään realiteetteja; todennäköisesti pysyisin tällä systeemillä hereillä loppuun asti ja kiitos nopean reitin ehtisin ajoissa perille, mutta onko tässä mitään järkeä? Turvallisuus saattaa olla vähän niin-ja-näin... Pikainen karttaharjoitus päässä ja harjoituksen tarkastaminen navista kertoi että jos kääntyisin takaisin Ylämyllyn sijasta Imatralta, riittäisi matka perustonniin ja aikaa kuluisi noin 4,5 tuntia vähemmän, voisi pitää kunnon lepotauon ja silti se himoittu hihamerkki kolahtaisi eteisen kynnykselle... Jep, tämä olisi uusi suunnitelma! Uusi plaani ja tieto mahdollisuudesta kunnon lepoon piristivät miestä kummasti, niin paljon että ei edes harmittanut kun Vaaralan ABC:n kaikki mittarit herjasivat kuittipaperin puutetta, päätin ajella tankkaamaan Sipoonlahden Nesteelle (VIRHE) ja Haloo Helsinki veti "Pulp Fictionia" Schuberthissa. Kyllä tää vielä iloksi muuttuu...

Motarinpätkä Koskenlylästä Haminaan oli mulle uusi tuttavuus, hyvähän sitä oli lasketella suurinta lain sallimaa kun muita kulkijoita ei juuri ollut, taitaa tuon itänaapurin taloustilanne verottaa kuljoidenkin määrää. Mies oli jo niin pirteä että hetken tuumin josko sittenkin ajaisin Ylämyllylle alkuperäisen suunnitelman mukaan... No onneksi tuossa kohtaa järki voitti ja otin kääntökuitin Vuoksenniskan Nesteeltä puoli kahdelta ja pidin sellaisen kunnon breikin kahvilan terassilla - imeskelin pinkkiä Magnumia ja salamipanniinia ja pahaa kahvia tunnin verran ennen kotimatkaa. Kulmapiste suffelikuitilla (tai jos totta puhutaan niin se oli taas pinkki Magnum... nams) vielä Kotkasta ABC Amiraalista ja lopetuskuitti Eltsusta 17:49. Kokonaisaika 18h48min, tauoista siivottu ajoaika 17h23min ja kilometrejä 1.626, tulipahan ajeltua.

Sitten jälkipyykkiä: Oli suorastaan kuningasluokan hölmöys lähteä moiseen ajoon nukkumatta, lapsikin ymmärtää että se ei voi päätyä hyvin. Kun kuitenkin halusin pitää kiinni noista riista-aidoista pimeän aikaan, olisi suunnitelma pitänyt kääntää ympäri, eli olisi pitänyt nukkua kunnon yöunet ja lähteä aamulla levänneenä "vastapäivään", jolloin 700km motaria olisi ollut myös yöllä, ajon lopussa vain. Toinen moka tuli tehtyä - muka piristyneenä - kun päätin vaihtaa tankkauksen Vaaralasta Sipoonlahdelle; eipä käynyt mielessä että se oli kulmapiste! Äsken katsoin että Google Maps ajattaisi tuon välin Sipoon ja Landbon kautta, ei Kehä kolmosen kautta. Tuossa taitaa hävitä reilu 10km, joten on ihan siinä riittääkö kilometrit mihinkään. Jos ei riitä niin tulipahan kokemusta. Ylpeä olen itsestäni kun pystyin kuitenkin yliväsyneenä luopumaan alkuperäisestä plaanista ja myöntämään realiteetit, enkä myöskään alkanut lipeämään uudesta suunnitelmasta vaikka hetken tekikin mieli.

-jp-
Lasse
RST-ahteri
Viestit: 729
Liittynyt: 22 Elo 2010, 16:23
Kerho: IBA
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: SS2000K joka muuttui SS1000:ksi tai sitten ei...

Viesti Kirjoittaja Lasse »

Jii-PeeÄs kirjoitti:
Ensimmäinen vastoinkäyminen tuli sitten länsi-Keimolassa, josta ei ollut kuittia tarjolla. Onneksi mittari kuitenkin varoittia asiasta, joten päätin ajaa jollekin toiselle huoltsikalle kolmoskehällä, onhan noita.
Ei olisi tarvinnut vaihtaa huoltamoa sen takia kun automaartti ei anna kuittia.

- luottokortilla kanattaa aina tankata ja ostaa myös suffelit (luottokunnan tiedoilla saa ainakin todistettua että on käynyt asemalla)
- kuitin saa jälkikäteen (mekään ei saatu kuittia saariselän nesteeltä, mutta soitin sinne ajon jälkeen ja lähettivät kuittien kopiot parin päivän päästä perässä. maukka68 vinkkasi tästä kun itse olin huolissani samasta asiasta saariselällä)
- jos ei saa automaatista kuittia niin kellonaika, litrat ja kilometrit ylös. Parit kuvatkaan ei ole pahitteeksi.

Muuten, pähkäilin eilen aurajokirannassa että mitenkähän mahtaa käydä sun ajon kanssa. Lähinnä reititystä ja riittääkö taukokuri. Uutta matoa vaan koukkuun ja ensi kerralla parempi valmistautuminen.. ;)

Ps. Laitaisin ajosi 1600K:si sisään jollein sulla jo sitä ole. Uusi ajo on aina uusi ajo. ;)
Pohjois-Thaimaata moottoripyörillä,
FACEBOOK ryhmä:
--> Pohjois-Thaimaan ajajat
Lasse
RST-ahteri
Viestit: 729
Liittynyt: 22 Elo 2010, 16:23
Kerho: IBA
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: SS2000K joka muuttui SS1000:ksi tai sitten ei...

Viesti Kirjoittaja Lasse »

Jii-PeeÄs kirjoitti:
Tuossa taitaa hävitä reilu 10km, joten on ihan siinä riittääkö kilometrit mihinkään.
Toivottavasti riittää. Itse kiinnitin huomiota tohon kuluttamaasi kokonaisaikaan, vaikuttaa lyhyeltä ajalta kaikkinensa... kulmapisteidenkin on oltava kohdallaan kokonaiskilometreihin nähden, paljon nimittäin ei ole pelivaraa, pieni mittarivirhekkin on otettava huomioon.
Pohjois-Thaimaata moottoripyörillä,
FACEBOOK ryhmä:
--> Pohjois-Thaimaan ajajat
Jii-PeeÄs
Valurautahanuri
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Syys 2014, 12:19

Re: SS2000K joka muuttui SS1000:ksi tai sitten ei...

Viesti Kirjoittaja Jii-PeeÄs »

Matkan riittävyys on ihan siinä ja siinä: Gessun mittari sanoi 1.626km, GPS sanoi 1.624km ja Google Maps sanoo 1.628km. Aika erikoista muuten että GM antaa isoimman lukeman, vaikka se luulee mun ajaneen Sipoon ja Landbon kautta, eli noin 10km lyhyemmän reitin kuin todellisuudessa ajoinkaan. Kokonaisaika on noin lyhyt koska reitti on oikeasti nopea ja tankkaukset tuli hoidettua ilman ylimääräistä vatulointia. Noh, ajotarkastuksessa tuo sitten selviää.
Ja 1600K tuli ajettua ja hyväksyttä jo viime kuussa, eli jos tästä ei perustonnia tule, niin tulipahan ainakin perusteellinen tutustuminen Suomen moottoritieverkostoon! :)

-jp-
Jii-PeeÄs
Valurautahanuri
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Syys 2014, 12:19

Re: SS2000K joka muuttui SS1000:ksi tai sitten ei...

Viesti Kirjoittaja Jii-PeeÄs »

No niinhän siinä sitten kävi; Olavi soitteli äsken ja kertoi matkan jääneen 13km vajaaksi SS1600K:stakin. Täysin odotettu ratkaisu, josta ei voi syyttä kuin itseään. Mä kun aina yritän löytää postiivisia puolia asioista, niin tässä tapauksessa se on se, että tämä hölmöily sattui tällaisessa lyhyessä perusajossa, eikä jossain NG72:ssa tai muussa vaativassa ajossa; se saattaisi harmittaa. Nyt ei harmita, nyt otetaan opiksi ja ensi kesänä ajetaan tuo alkuperäinen SS2000K! :D

-jp-
Jii-PeeÄs
Valurautahanuri
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Syys 2014, 12:19

Re: SS2000K joka muuttui SS1000:ksi tai sitten ei...

Viesti Kirjoittaja Jii-PeeÄs »

Sorry, tuli puhuttua paskia: tottakai harmittaa! :oops: |spank

-jp-
JMJH66
Jaloteräskankku
Viestit: 1053
Liittynyt: 18 Huhti 2009, 10:25
Paikkakunta: Rauma

Re: SS2000K joka muuttui SS1000:ksi tai sitten ei...

Viesti Kirjoittaja JMJH66 »

Jii-PeeÄs kirjoitti:... nyt otetaan opiksi ja ensi kesänä ajetaan tuo alkuperäinen SS2000K! :D
Hyvä, ettei lannistuttu!
Alkuperäisestä suunnitelmastasi (SS2000K) antaisin vielä pari neuvoa. ABC Pirkkala on huono kääntöpiste, paljon hukkakilometrejä, kun löytyy oikoreitti, suoraviivaisempaa on käyttää esimerkiksi ABC Lahdesjärveä (toki Pirkkalaan tullee tarkastettua matkaa hieman enemmän, mutta hukkakilometrejä sitäkin enemmän) ! Tuo Ylämylly on myös huono kohde, kun edellinen kuitti on Haminasta, niin reititys meneekin Savonrannan kautta ja haetut lisäkilometrit Joensuun ohituksesta alkaakin mennä negatiiviseksi, eli esimerkiksi Kontiolahdelta tai Enosta hakemaan tuo kuitti! Sitten aletaan olemaan hilkulla matkan riittävyyden suhteen, takuuta en anna! Harkitsisin vielä tuota lähtö/lopetuspaikkaa; vaikka olisi kuinka hiljaisena aikana, niin siinä kuitenkin menettää paljon arvokkaita minuutteja, kun joutuu ajamaan taajamassa!
JH
Honda GL 1500 Gold Wing, +77000 Ironbutt mailia
11/12kk-64/366pvm-31/31pv-39/53vko-SS1000-SS1600K-SS1000F-AR12-AR13-AR14-AR15-AR16-SS2000K-SS2000-SS2000F-SS3000-BB1500-BB2500K-BB1500F-BB1500G-BB2500KG-BB3000K-Winterbutt-Saukkion malja
JMJH66
Jaloteräskankku
Viestit: 1053
Liittynyt: 18 Huhti 2009, 10:25
Paikkakunta: Rauma

Re: SS2000K joka muuttui SS1000:ksi tai sitten ei...

Viesti Kirjoittaja JMJH66 »

Jii-PeeÄs kirjoitti:... Nyt ei harmita, nyt otetaan opiksi ...
Jii-PeeÄs kirjoitti:Sorry, tuli puhuttua paskia: tottakai harmittaa! :oops: |spank
Joo, ei tuota kukaan uskonutkaan :mrgreen:
JH
Honda GL 1500 Gold Wing, +77000 Ironbutt mailia
11/12kk-64/366pvm-31/31pv-39/53vko-SS1000-SS1600K-SS1000F-AR12-AR13-AR14-AR15-AR16-SS2000K-SS2000-SS2000F-SS3000-BB1500-BB2500K-BB1500F-BB1500G-BB2500KG-BB3000K-Winterbutt-Saukkion malja
Jouoksa
Jaloteräskankku
Viestit: 1711
Liittynyt: 19 Huhti 2009, 17:52
Paikkakunta: Lohja

Re: SS2000K joka muuttui SS1000:ksi tai sitten ei...

Viesti Kirjoittaja Jouoksa »

Suunnitelmien muuttaminen kesken ajon on - ainakin itselleni - hyvin suuri haaste. Pitäisi muistaa ja olla mahdollisuus ottaa kunnon aikalisä ja miettiä koko ajo uusiksi kartan jne avulla. Itse olen myös mokannut ss2000 K:n kun en osannut laskea ajaessa muuttuneen tankkauspisteen vaikutusta.

Väyrystä vapaasti lainaten - vitutukseenkin voi kuolla... Eli ei kannata ottaa liian vakavasti.

Tsemppiä seuraavaan ajoon.
Jii-PeeÄs
Valurautahanuri
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Syys 2014, 12:19

Re: SS2000K joka muuttui SS1000:ksi tai sitten ei...

Viesti Kirjoittaja Jii-PeeÄs »

JMJH66 kirjoitti:
Jii-PeeÄs kirjoitti:... nyt otetaan opiksi ja ensi kesänä ajetaan tuo alkuperäinen SS2000K! :D
Hyvä, ettei lannistuttu!
Alkuperäisestä suunnitelmastasi (SS2000K) antaisin vielä pari neuvoa. ABC Pirkkala on huono kääntöpiste, paljon hukkakilometrejä, kun löytyy oikoreitti, suoraviivaisempaa on käyttää esimerkiksi ABC Lahdesjärveä (toki Pirkkalaan tullee tarkastettua matkaa hieman enemmän, mutta hukkakilometrejä sitäkin enemmän) ! Tuo Ylämylly on myös huono kohde, kun edellinen kuitti on Haminasta, niin reititys meneekin Savonrannan kautta ja haetut lisäkilometrit Joensuun ohituksesta alkaakin mennä negatiiviseksi, eli esimerkiksi Kontiolahdelta tai Enosta hakemaan tuo kuitti! Sitten aletaan olemaan hilkulla matkan riittävyyden suhteen, takuuta en anna! Harkitsisin vielä tuota lähtö/lopetuspaikkaa; vaikka olisi kuinka hiljaisena aikana, niin siinä kuitenkin menettää paljon arvokkaita minuutteja, kun joutuu ajamaan taajamassa!
Jep, tuo on juuri yksi niistä oppimisen paikoista tässä tapauksessa. Olavi kertoi mulle tästä ABC Pirkkalan ongelmasta, eli tuosta Kuljun kautta kulkevasta lyhyemmästä reitistä, mistä mun käyttämä Google Maps ei hiiskunut sanaakaan. No mitä mä nyt tuosta sitten opin? No sen, että kunhan ensi kauden ajotakastusohjelma on julkistettu, hommaan sellaisen myös itselleni!

Perusgessun tankki ei riitä Haminasta Ylämyllylle, vaan tarkoitus oli tehdä välitankkaus Imatralla, Vuoksenniskan Nesteellä. En vaan tullut maininneeksi sitä tuossa alkuperäisessä reitissä KUN EN AJATELLUT SENKIN OLEVAN KULMAPISTE. Eli jälleen yksi hyvä syy lisää hommata se virallinen tarkastusohjelma.

Mun ensimmäinen IB-ajokausi alkaa kotiman osalta olemaan taputeltu ja alkuperäinen ajatus oli että tuolla toisessa kotimaassa - Espanjassa - tehtäisiin muita asioita ja jätettäisiin nämä rautaperseilyt ensi kesään, mutta kai se on pakko valjastaa Espanjan Gessukin näihin hommiin ja käydä joku ajo vetämässä; mä kun olen päättänyt ansaita sen 15v-hihamerkin. :P

-jp-
Vastaa Viestiin