125 cc Vespasta rautapersepyörä? NOT!

Täällä voit kertoilla matkakokemuksiasi. Pidemmät ja etenkin kuvalliset tarinat pyydetään edelleen muokkaamaan webbisivuiksi, jolloin ne voidaan koota webbisivujen tarinalinkkisivulle.
Timo Räsänen
Tinatakamus
Viestit: 69
Liittynyt: 26 Touko 2010, 15:49
Kerho: IBA
Paikkakunta: Espoo

125 cc Vespasta rautapersepyörä? NOT!

Viesti Kirjoittaja Timo Räsänen »

Niin elikkä tarkoitus oli lähteä skootterilla kokeilemaan josko sillä sais rautaperseajon suoritettua. Vuosiajo olisi ollut mielenkiintoista ajaa, mutta tämä peli oli niin hidas että ihan normi tonnisen suoritusta lähdin hakemaan.

Pohjavalmisteluista sen verran että vasta edellisenä iltapäivänä päätin reitin google kartalla suuniteltuna. En ottanut karttaa enkä navia mukaan, enkä varsinkaan tehnyt millintarkkaa (siis minkäänlaista) ajosuunitelmaa. Kulmapisteet vaan muistiin ja ajomatkaan vajaa 100km ylimääräistä. Mulla aika menee paremmin pitkillä matkoilla kun laskeskelee ajon aikana seuraavat tankkauspaikat ja tauottaa ajon fiiliksen ja ajovireyden mukaan.

Video ennen aloitusta:
https://plus.google.com/101319621517939 ... 7939051799

Alkutankkauksesta Espoon Nihtisillalta pääsin puoli kuudelta tiistai aamuna köröttelemään kohti Kärsämäkeä. Skootteri kulki vain vähän rekkoja nopeammin ja sillä oli yllättävän helppo ajaa. Hyvältä vaikutti ajon alku ja matka taittui goldityylisillä tankkaustauoilla. Jostain syystä esim gessukuskit tuntuu kattovan ihan muualle kun alinopeutta ajavasta oranssista skootterista morjestaa :lol:

Kärsämäellä tarkistin takarenkaan ja näytti kuluvan sen verran hitaasti ettei tuottaisi ongelmia, kokka kohti kajaania. Otamäen kohdalla skootteri nykäisi muutaman kerran ja sitten loppui veto. Kurvasin tienlaitaan tukimaan tilannetta ja tällainen oli näky variaattorin hihnakotelon takaa:

Kuva

Hihnasta oli tullut epämääräistä kuminkökkäreitä ja kehrättyä villaa. Mutta eipä noin pienestä lannistuta. Olin laskeskellut ennen kärsämäkeä, että ajossa olisi silloista keskinopeutta edeten noin kolme tuntia luppoaikaa eli sitä enempää ei korjaukseen olisi aikaa. Skootterin omistajan pyysin etsimään varaosaa Kajaanista (30 km päässä) missä systeri oli just päässyt töistä ja voisi tuoda sen. Lankomies puolestaan oli sattumoisin kohta ajamassa rekalla just sitä tietä, joten pysähtyi auttelemaan. Rekan työkalut oli vähä järeitä pikku skootterin nippeleille, mutta sen verran löytyi kättä pidempää että saatiin taisteltua koppa ja hihnapyörä auki:

Kuva

40 minuutin sisällä oli sopivan kokoinen hihna löytynyt. Ei ollut varsinaisesti vespan hihna, mutta oikeat mitat ja käyttötarkoitus. Stopista 1,5 h päästä systeri toi hihnan ja hyvät työkalut tien varteen. Siitä hihnan pika-asennut ja pienen testilenkin jälkeen olin alle 2 h hihnan katkeamisesta takaisin tienpäällä jatkamassa suoritusta.

Skootteri vaan ei enaa kulkenut kunnolla. Ihan kuin olisi ollut nopeuden rajoitin kun kulki samaa vauhtia niin tasaisella kun alamäessäkin. Veikkasin hihnan kuluvan muotoonsa ensimmäisten kymmenien tai satojen kilometrien aikana, mutta Juukaan saapuessani edelleen mittari näytti edelleen 90 kmh mutta laskettu ajonopeus oli alle 80 kmh!! Juuan tankkauksen jälkeen olin tekemässä tarkempaa ajonopeustarkistusta kun näytti siltä ettei käytettävissä oleva aika enää riittäisi köröttelyvauhdilla kun yllättäen peilissä näkyi sinistä savua :shock: Äkkiä kone seis ja tien laitaan. Hihnasta ei tullut savua mutta skootterin alla näytti tältä:

Kuva

Kone ja hihnakotelo oli tulikuuma ja moottori okseni öljyt ulos jostain näkymättömästä paikasta pakoaukon lähistöltä. Nyt ei ollutkaan sitten kiire enää mihinkään..
Kännyn akkukin alkoi olla finaalissa kun hihnan korjauksen organisointiiin piti soitella enkä normaalisti ehtinut ladata sitä skipatulla ruokatauolla. Sain kuitenkin hälytettyä taas sukulaisia apuun ja reilun vuorokauden jälkeen on kuski ja kulkupeli taas kotona.

Tämä Vespa sai hylätyn rautapersetestistä!
Mutta ehkäpä perinkotaisen koneremontin jälkeen voisi kokeilla uudetaan :?:
SS1000, BB1500, SS2000K, BB1500G, SS1000F, BB1500F, SS2000F, BB2500, SS1600k, SS2000, BB2500G,SS3000B,AR2012 ,SS3000, BB3000G, Nordcap-Gibraltar, SS5000, 10ths, DUSTY_BUTT_SS1000, Jääperse, Rataperse
4b:61:74:6f:2c:2c:20:74:6f:69:6e:65:6e:20:4e:1f:52:54:54:49:21
Maisk
Pumpulipeppu
Viestit: 12
Liittynyt: 03 Syys 2011, 11:00
Kerho: ICF Ry
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: 125 cc Vespasta rautapersepyörä? NOT!

Viesti Kirjoittaja Maisk »

Aina ei onnista..hienoa että näistä epäonnenkin hetkistä kirjoitellaan..jospa siitä saa joku itselleen kipinän yrittää vastaavaa..jopa Vespalla.. :ugeek:
ICF #1302, IBA #2977
MC Rinssi-Eversti Rantasalmi Etelä-Savo
SS1000 Intruder 2.6.11,SS1600K 31.8.12,SS1000 24.5.13,SS1000 14.6.14,SS1000AR14 26.7.14,SS1000 22.5.15,
SS1000AR15 5.7.15,SS1000AR16 16.7.16,SS1000AR17 7.7.17,SS1000AR18 13.7.18, Mile Eater
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: 125 cc Vespasta rautapersepyörä? NOT!

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Olipas kirjoittajalla ollut työntäyteinen reissu! No, näiden teknisten laitteiden kanssa on välillä haasteita :) Hyvä kuitenkin että mies ja peli pääsivät kuitenkin pois tienpäältä miettimään uusia retkiä.

Koskaan (kop, kop) ei ole vielä rp-ajossa tullut jäätyä tienpäälle, mutta muutamia kertoja on ollut tosi lähellä ja kertaalleen matka on vaihtunut reilusti lyhyemmäksi kuin oli tarkoitus. Jälkeenpäin on saunailloissa/leirinuotiolla naurattanut mutta ei aina välttämättä tapahtumahetkellä tienpäällä...

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Vastaa Viestiin