Moi!
Vähän viiveellä kun tulee näitä päivityksiä, niin eilen oli pyörä jo kaartanut lähelle "EU:n portteja":
https://fi.wikipedia.org/wiki/RoslavlViimeisimmän suunnitelman mukaan Terehovan raja-aseman kautta Venäjältä Latviaan, josta edelleen Riikaan visiitille ja sitten sieltä vielä lyhyt (310 km) siirtyminen Tallinnaan ja laivalla kotiin. 13 000 kilometriä tätä reissua pyörähtää kuulemma pian Gessun mittariin
Venäjän ja Latvian rajalla on kaksi raja-asemaa, joista pohjoisemmasta (Grebnova/Ubylinka) olen tullut Latviaan ja tästä eteläisemmästä (Terehova/Burachki) tuli mentyä Venäjän puolelle. Tuo pohjoisempi asema on se jonka kautta SS3000 Baltic via Russia reitti tulisi kulkemaan. Tämä eteläisempi ei ole mikään maailman nopein/vetävin raja-asema, mutta uskoisin lännen suuntaan sujuvan jouheammin..., toisaalta Venäjän rajan ylittämiseen kuluva aika on aina vähän sellaista arpapeliä. Nopeimmillaan olen päässyt maasta vartissa ja toisena ääripäänä neljän tunnin odotus. Yleensä Venäjälle saapuminen on hitaampaa tarvittavien paperitöiden johdosta. Taitaa tällä puolen "skaalani" olla puolesta tunnista reiluun viiteen tuntiin.
Nykyään paperitöitä on vähemmän kuin ennen. Maahan saavuttaessa täytetään tuplana kaksi lomaketta (Matkustajan maahantuloselvitys- ja matkustajan tulliselvityslomake). Toiset paperit jäävät raja-asemalle ja toiset kulkevat mukanasi koko Venäjällä olon ajan ja maasta poistuessasi ne esitetään raja-asemalla. Tulliselvityslomakkeen saa itselleen leimattuna "matkamuistona" maasta poistuessaan. Pieni (ns. maahantulokortti), passin väliin laitettava maahantuloselvityslomake kerätään pois (Tämän lomakkeen kääntöpuolelle tehdään matkan aikana/oleskellessa Venäjällä tarvittavat rekisteröintimerkinnät kts. rekisteröintisäädökset) Maasta poistuessa ei siis enää täytetä mitään lomakkeita.
http://www.formin.finland.fi/public/def ... ture=fi-FIhttp://www.finland.org.ru/public/defaul ... ntid=86957http://www.svkk.fi/wp-content/uploads/2 ... e-info.pdf-Harri.mopomies-