Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Täällä voit kertoilla matkakokemuksiasi. Pidemmät ja etenkin kuvalliset tarinat pyydetään edelleen muokkaamaan webbisivuiksi, jolloin ne voidaan koota webbisivujen tarinalinkkisivulle.
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5007
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

La 2.6.2018
Ajovuorokausi: 18
Uliastai-Tosontsengel-Tsetserleg 543 km.
Arkhangai.
Yhteensä 6965 km.

Aamupalan jälkeen klo 09.30 jälleen tien päälle. Mongoliassa kerätään tiemaksuja tietyiltä tieosuuksilta. Tänään maksut olivat Uliastaista ulos mennessä ja Tsetserlegiin sisään ajettaessa. Moottoripyöriltä maksu on 500 MNT (0,18 €). Ei siis kovinkaan kallista. Mielelläni tuon verran maksan mikäli sillä saadaan kehitettyä Mongolian tieverkostoa. Saimme maksuistamme asiaan kuuluvat lipukkeetkin. Tällä hetkellähän tilanne Mongolissa on sellainen että tieverkon pituus on noin 50 000 km josta vain noin 20 % on päällystettyä.

Kaupungilla nähtiin parikin poliisiautoa joista toinen oli Toyota Prius hybridi ja toinen joku Hyundain malli. Kaupungin jälkeen aluksi noin 30 kilometriä "pyykkilautaa" ja sitten toiset 30 kilometriä suht hyvä kuntoista (Pl. pari kivikkoisempaa kohtaa) hienoa vuoristotietä. Tällä osuudella oli kuin olisi Pamirilla ajannut. Lähtiessä lämpötila oli +10 C ja aurinko paistoi mutta vuoren päällä, tien korkeimmassa kohdin (2507 metriä) lämpötila oli laskenut +neljän asteen lukemaan. Tien vieressä oli reilusti lunta. Vuorelta laskeuduttuamme alkoi tasanko-osuus, jossa ajoittain pehmeätä hiekkaa sekä yksi joenylitys kuivunutta uomaa pitkin. Eilinen vesisade oli tehnyt tehtävänsä ja pölyä ei ollut läheskään niin paljon kuin edellisinä ajovuorokausina. Tänään ei meikäläiselle kuperkeikkoja. Erityisen haastavia ovat sellaiset kohdat joissa pehmeän hiekan jatkeeksi on jokin kivikko tai erittäin kuoppainen kohta. Koita siinä sitten pitää vauhtia yllä, kun lopussa pitäisi tiukasti jarruttaa pehmeällä hiekalla.

Yhtä äkkiä tasanko-osuudella alkaa asfaltoitu tie keskellä ei mitään. Ei muuta kuin ns. "luistit kaakkoon" ja noin 60 kilometriä sitä herkkua riitti. Loput kymmenet kilometrit ennen Tosontsengeliä oli vuoronperään tasankkoa ja hiekkaosuutta, no oli siinä yksi lyhyt osuus kunnon soratietäkin. Saavuimme kaupunkiin siinä puolenpäivän aikoihin ja totesimme että voisimme saman tein jatkaa vielä Tsetserlegiin asti. Tosontsengel-Tariat väli (200 km) on erityisen hieno. Lähes kokoajan hienoa mutkaista hyvää asfalttitietä ja maisemat: On vuoria (Tarvagatai), järviä, tasankoja, Kanjoni, vihreää sekä karua maastoa. Tällä osuudella on ikään kuin koko Mongolia pienoiskoossa.

Tosontsengel-Tsetserleg väli (335 km) on lähes tulkoon kokonaan asfaltoitu. Välissä oli neljä lyhyehköä soraosuutta. Tariatissa tankattiin ja syötin sopat ja juotiin kahvit. Eläimiä nähtiin jos jonkin näköisiä mm. ajettiin hevoslauman perässä ja lammas- sekä lehmälaumoja ohitettiin vähän siellä sun täällä. Sitten eräässä nousussa näin että tienlaitaan oli pysäköity joku lava-auto ja Toyota Corolla (Ilman Poliisin tunnuksia), no lähes tulkoon kohdalla huomasin että paikalliset konstaapelithän siellä meille viittoilivat. Sata metriä ajettiin ohitse ja tehtiin U-käännös ja palattiin poliisien kohdalle. Passi ja rekisteriote katsottiin ajokorttia ei tarvinnut näyttää, eikä nopeudestakaan ollut niin noko nuukaa (106 km/h oli GPS:ssä) sen sijaan lava-auton "ukkeli" suoritti jonkun sortin renkaiden desinfioinnin, siis sellaisen joka rajallakin olisi pitännyt tehdä. En tiedä mitä hyötyä niistä oli mutta 1000 MNT (0,36 €) se kustansi per pyörä. Nyt on ainakin proopuskaa näyttää että tehty on. Sen jälkeen sitten otettiin poliisin kanssa yhteiskuva ja kuva jossa hän sai istua moponi päällä. Kyllä, meissä kaikissa asuu pieni Gessumies ;)

Näiden päivien aikana olemme törmänneet siihen että "ystävämme/vihollisemme" muovipullo löytyy ojasta kuin ojasta. Ei mene meikäläiseen jakeluun miksi pitää roskasta luontoa. Varsinkin kylien reunamilla on vaikka mitä törkyä. Lisäksi maastossa on kasoja joissa on lasisia, tyhjiä vodkapulloja kun paimentolaiset siinä työn ohessa ottavat hiukan neste täydennystä. Alkoholismi on melkoinen ongelma Mongoliassakin, todennäköisesti tilanne on pahempi kuin Suomessa konsanaan.

Liikenteestä sen verran että liikenneympyrät kaupungeissa toimivat niin että ympyrässä ajavan tulee väistää ympyrään saapuvia, tämä taas aiheuttaa ruuhka-aikoina ongelmia koska jonojen hännät tukkivat ympyrän eri liittymät. Lisäksi Mongolialaiset tykkäävät ajaa melko keskellä ajorataa ts. vasemman puolen renkaat lähes keskiviivoituksella. Moottoripyörillä kuljettajilla on yleensä päässä joku työmaakypärä tms. matkustajilla ilmeisesti ei ole niin väliä ja niitä matkustajiakin on välillä kaksi, jopa kolmekin :shock:

Lopun perin päästiin perille Tsetserlegiin ja majoittauduimme erään Australialaisen ylläpitämään Fairfield guesthouseen. Huoneen hinta oli 90 000 MNT (32,07 €) sisältä aamupalan. Pyörät saatiin mukavasti parkkiin aidatulle sisäpihalle. Mikäli pysäköinti järjestelyt eivät ole riittävän hyvät, niin joudumme aina yöksi varmuuden vuoksi irroittamaan Ortliebin säkit sivulaukkujen päältä. Tämä paikka on Eurooppalaisten turistien suosima. Tällä hetkellä meidän lisäksemme majoittuneena on pari norjalaista vanhempaa herrasmiestä. Tässä majapaikassa kaikki asiat on selitetty sekä Mongoliaksi että englanniksi.

PS. Pikkupojat huutavat vähän joka kylässä: "Hello! tai Hai!" ja sitten ihmetellään mopoja...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tsetserleg

-Harri.mopomies-
Viimeksi muokannut harrimopomies, 06 Kesä 2018, 00:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-1 156 996 km (01/06/83 - 13/04/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5007
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Su 3.6.2018
Ajovuorokausi: 19
Tsetserleg-Tsingis Kaanin ratsastaja patsas (Tsonjin Boldog)-Ulan Bator (UB) 588 km.
Ulanbator Almagan kaupunginosa.
Yhteensä 7553 km.

Aamulla +16 C lämmintä, ei tuulta ja hienosti aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta. Vajaat 500 kilometriä välillä Tsetserleg-Ulan Bator on hieman tylsähkö ja tienpinta osittain huonokuntoista asfalttia, mutta päällystetty kuitenkin koko matkalta.

Seuraavia havaintoja tuolta siirtymätaipaleelta:

* Mitä lähemmäksi tullaan pääkaupunkia sitä enemmän autoja. Lopuksi ihan hitommoiset ruuhkat.

* Lämpötila nousi aina +23 C lukemaan ja UB:n alueella tuli hiki pintaan.

* Tiellä paljon eläimiä ja vielä kerran eläimiä.

* Bongattiin 12:sta Venäläisen GSA-porukka.

* Vastaan tuli viisi-kuusi yksittäistä matkaenduro "heepoa", ehkäpä joku heistä oli Tommykin ? Ainakin SPOT on tällä hetkellä Tosontsengelissä.

* Puolivälissä alkoi hitonmoinen sivutuuli

* Kaksi tietullia ja maksu perinteinen 500 MNT (0,18 €) per mopo.

* Sunnuntai päivä ja kaikki paikalliset liikenteessä.

* UB on iso (1,3 miljoonaa asukasta) ja likainen kaupunki. Ilmanlaatu ei todellakaan ole parhaimmasta päästä.

Lopunperin päästiin UB:n alueelle ja päätettiiin koukata kaupungin ohitse eteläpuolelta. UB:n kansainvälisen lentokentän liepeiltä (Kentän nimi on tietystikin: Tsingis Khaanin lentokenttä) kohti, noin 50 kilometriä (Tsonjin Boldog) kaupungista itään sijaitsevaa 40-metriä korkeaa tsingis Khaanin patsasta katsomaan. Ennen kuin päästiin patsaalle, niin jouduttiin ajamaan tunnin verran hitonmoisessa ruuhkassa. No, perille päästiin ja kuvia otettiin. Tosin auringonpaisteesta johtuen edestä päin patsaasta oli todella hankala saada kunnollisia kuvia, joten yritettiin sitten sivuprofiilista. Aikamme Chinggis Khaan Statue Complexissa kierreltyä päätimme lähteä takaisin pääkaupunkiin ja siellä majapaikkaamme Oasis guesthausiin.

Jälleen tunti ruuhkassa ja sitten pääsimme perille tähän maailman matkaajien tukikohtaan. Paikalla oli mopoilijoita Saksasta ja Australiasta ja kuulema viikonaikana oli useampikin ryhmä vieraillut täällä. Huoneen hinta (Sis. aamupalan) 90 000 MNT (32,43 €) per yö. Äsken syötiin pihvit ja sitten näihin kirjoitushommiin...

PS. Vajaat kolme viikkoa ja noin 7500 kilometriä ja ratsastaja patsaalle on edetty. Jälleeen kerran on yhden saunakeskustelun "Loistava idea" toteutettu 8-)


https://fi.wikipedia.org/wiki/T%C5%A1in ... tajapatsas

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ulan_Bator

http://guesthouse-oasis.mn/

-Harri.mopomies-
Viimeksi muokannut harrimopomies, 06 Kesä 2018, 00:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-1 156 996 km (01/06/83 - 13/04/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5007
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Ma 4.6.2018
Ajovuorokausi: 20
Ulan Bator, välipäivä - km.
UB, Amgalan kaupunginosa.
Yhteensä 7553 km.

Aamupalan jälkeen huoltohommiin, sillä illalla huomattiin että eilisen betonitien rytyytys ennen majapaikkaan saapumista oli hajoittanut Barnaulista hankitun öljykannun oikean alakulman ja siitä tihkui öljyä sivulaukkuun. Onneksi mitään oleellista ei ollut likaantunut/tuhoutunut. Eipä siinä mitään vaihdoimme molempiin pyöriin öljyn, öljynsuodattimen sekä ilmasuodattimen. Ilmansuodatin oli melkoisen hiekkainen/pölyinen. Tämän jälkeen hyvin ansaitut ns. asennusoluet.

Seuraavaksi mittari alle ja kaupungille tutustumaan paikallisiin nähtävyyksiin. No, joo taksia ei saannut tilattua ruuhkahuipun vuoksi, joten ajattelimme mennä busilla keskustaan. Aikamme seisottuamme pysäkillä nappasimme sitten taksin lennosta. Suurimmassa osassa takseista ei ole mitään merkkejä, ei katolla eikä sivuilla, ei ole sen puolin taksamittariakaan. Täytyy vain tietää että se on se todennäköinen valkoinen hybridi Toyota prius. Hinta sovitaan kuljettajan kanssa. Sovimme hinnaksi 5000 MNT (1,80 €). Ei paha, noin kuuden kilometrin matkasta.

Keskustassa eräässä kahvibaarissa tapasimme Helsingistä reissuun lähteneen Suomalaisnaisen. Oli matkannut bussilla Pietariin ja edelleen junalla Moskovaan jossa vaihto ja toisella junalla Irkutskiin. Tutustunut aikansa Baikal-järven seutuun ja saapunut sitten bussilla tänne Ulan Batoriin. Vaihdettiin kuulumisia ja kyseltiin reissusuunnitelmista puolin ja toisin. Tämän jälkeen me suunnistettiin "pakollisille" turistiostoksille tourist souvenier shopiin. Tässäpä kassin täytettä:

Musta hieno Mongolia-lippalakki hintaan 7900 MNT (2,84 €), kolme postikorttia 500 MNT (0,18 €) per kipale, kolme postimerkkiä 1100 MNT (40 Eurosenttiä), magneetti jääkaapin oveen 900 MNT ( 32 Eurosenttiä) sekä pari muuta tuliaista yhteishintaan 20 000 MNT (7,20 €).

Ostosten jälkeen kiertelimme kaupungin keskustassa ja valokuvasimme vähän sitä sun tätä, eli parlamenttitalon liepeillä olleita Tsigis kaanin patsaita ja paria muutakin patsasta. Lisäksi bongasimme "ufon" muotoinen ASEM huippukokouksen (2016) "muistolautasen". Ja olihan siellä myöskin Beatlesin aukiokin. Museoitakin olisi ollut tarjolla hyvinkin monen näköisiä niistä kiinnostuneille. Täällä sijaitsee lisäksi former Lenin Centre. Keskustassa on aivan liian paljon autoja ja ihmisiä. Liikenne on melkoisen kaaosmaista ja ilman laatu huono. Varsinkin kun on +26 C lämmintä. Kaupungin infra ei ole rakennettu tälläiselle ihmismassalle. Osittain hyvinkin futurisia rakennuksia ja sitten heti kulman takana keskeneräisiä kerrrostaloja ja muita röttelöitä. Suurimmassa osassa henkilöautoista on ratti oikealla puolin, koska niitä tuodaa Japanista tänne lähes jatkuvalla syötöllä. Oli baareja ja yökerhoja sekä jos jonkin näköisiä ihan länsimaalaisen tason mukaisia liikkeitä. Lisäksi näimme muutamia S-sarjan Mercedeksiäkin, joilla lienee ajelevat paikalliset "isokenkäiset". Aikamme kierreltyämme päätimme matkata bussilla takaisin majoitukseemme. Lipun hinta 500 MNT (0,18 €) per henkilö. Paikallisbussissa matkustaminen oli sinänsä ihan mielenkiintoinen kokemus. Hieman turisti-ilmeemme/-vaatetuksemme eroitti meidät muusta matkustajakunnasta. Bussin ikkunasta huomasin että lähistöllä sijaitsee huoltoasema jolta saa 98-oktaanista hintaan 2050 MNT (0,74 €) per litra, joten aamulla sinne suorittamaan todennäköisesti viimeistä tankkausta Mongolian maaperällä. Perille saavuttuamme kämpillä kaikennäköistä pikku puuhaa, kunnes jonkun ajan kuluttua valmistaudumme illalliselle.

-Harri.mopomies-
-1 156 996 km (01/06/83 - 13/04/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5007
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Ti 5.6.2018
Ajovuorokausi: 21
Ulan Bator-Darhan-Kjahta (RUS) 361 km.
Burjatian Tasavalta.
Yhteensä 7914 km.

Aamulla jo seitsemän jälkeen tienpäälle ja hyvä niin. Ei sieltä huoltoasemalta mitään 98-oktaanista saannut, taisi olla vain myyntikikka, sillä ko. tuote oli "loppu", jos sitä koskaan on ollut saatavillakaan. No tyydyimme sitten 95-oktaaniseen. Hiton pahassa aamuruuhkassa ulos kaupungista. Onneksi lämpötila oli vain + 15 C astetta. Reikäistä asfalttitietä yhden tiemaksukopin ja yhden kahvitauon kautta kohden venäjän rajaa. Darhanissa tie jyrää kaupungin lävitse. Tien kuntokin hieman parani. Ennen Suhktabaria vastaan tuli lyhyt metsäinen osuus. Suhktabarin kaupungissa käytiin tankkaamaalla tuhlaamassa loput Tugrikit pois. Sitten rajalle...

Joopa joo. ensin Mongolian puolella puolituntia, eikä mitään ongelmia. Sitten voisin halutessani kirjoittaa pienen kirjan siitä miten vietän seuraavat viisi ja puolituntia Venäjän raja-asemalla. Jonotusta, jonotusta ja vielä kerran jonotusta sekä perinteisiä paperihommia.Tällä "kansainvälisellä" raja-asemalla liikkuu pääosin vain Mongolialaisia ja jonkin verran Venäläisiä, joten henkilökunnan englanninkielen taito oli mitä sattuu. Mopojen ns. ohituskaistaa ei tunneta ts. ei mahtunut eikä pystynyt...

Tällä raja-asemalla kaikkien autojen suht koht kaikki tavarat purettiin pihalle ja tarkastettiin. Voitte uskoa että aikaa palaa sillä suurin osa Mongolialaisista eivät ymmärtäneet tuon taivaallista lomakkeiden täyttämisestä ja vain aniharva Mongolialainen osasi Venäjää ja englantia ei puhunnut kukaan. Sanomattakin oli selvää että me olimme ainoat "länkkärit" paikalla. No, meidänkin kassit ja pakaasit katsotiin melkoisen tarkasti lävitse. Ihan asiallista toimintaa ja työtänhän hekin vain tekevät, mutta voi jeesus että täällä asemalla olisi todellakin ruutiineissa ja infrassa kehitettävää. Ajoneuvo kaistoja on auttamattoman liian vähän. Esim. Vaalimaa tai Nuijamaa ovat valovuosien päässä tähän raja-asemaan verrattuna. No, kaiken sähellyksen jälkeen vielä morjesteltiin puolin ja toisin ;)

Mutta hei! Tämähän on sitä Adventurea :D Ja lopunperin päästiin raja-asemalta huima neljän kilometrin matka hotelliin majoittumaan, kun gostinitsa oli jo valmiiksi täynnä. Huoneen hinta 2600 RUB (41,93 €), sisältäen autotallipaikat mopoille. Sitten vielä käytiin pirssillä ravintolassa joka oli rakennettu ison jurtan sisälle. Mukava paikka ja hyvä ruoka. Sitten pirssillä takaisin. Kyydin hinta hulppeat 120 RUB (1,94 € )per sivu. Matkalla ostin vielä pari pullollista Krusoviceä a 85 kopeekkaa (1,37 €) per pullo ja nyt nautin niitä samalla kun rustaan tätä stooria. Ja rockn roll, nyt on oikeat proopuskat ja leimoja niin maan perkeleesti

Erittäin lyhyenä yhteenvetona totean Mongoliasta:

Plussat +

- kokonaisuutena positiivinen yllätys

- maaseudulla rauhallisen sopivia reittejä ns. enduromatkailuun

- erittäin halpa matkakohde Suomalaiselle

- kaikennäköistä meille erilaista nähtävää löytyy

- bensaa, ruokaa sekä majoituksia löytyy. Toki karttaa on syytä lukea ja panostaa suunnitteluun, ettei pääse yllätyksiä syntymään

- kauemminkin olisi vielä voinnut aikataulun niin salliessa kierrellä

Miinukset -

- Ulan Bator on saastunut ja ilmanlaadultaan erittäin huonssa jamassa oleva kaupunki. Kaupungissa on aivan liian paljon ihmisiä ja ajoneuvoja suhteessa infran kestävyyteen. Jatkuvaa liikenneruuhkaa. Liikenne on ns. "kaaosmaista". Ei mitään erityisen kiinnostavaa

https://fi.wikipedia.org/wiki/Burjatia

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kjahta

-Harri.mopomies-
-1 156 996 km (01/06/83 - 13/04/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5007
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Ke 6.6.2018
Ajovuorokausi: 22
Kjahta-Ulan-Ude-Irkutsk-Listvyanka 730 km.
Irkutskin Oblast.
Yhteensä 8644 km.

Tänään oli hienoa ajopätkää tiedossa. Ensin Kjahtassa kylätietä pitkin isohkon varuskunnan ohitse ja sitten siirryimme Kjahta-Ulan-Ude päätielle nro: A-340. Yllätyksemme tienkunto oli lähes tulkoon loistavaa melkein koko ajan. Hienoja maisemia (Vuoria jne.) ja mutka mutkan perään. Osuudelle mahtui myöskin pari tienrakennustyömaata sekä hieno Selenge-joen ylitys isoa siltaa pitkin ja vielä Gusinoye järven sivuutus. pitkin. Näillä nurkilla ei paljon liikennettä ole. Lähestyttäessä Ulan-Udea maasto muuttuu tasaisemmaksi ja tie suoraksi.

Pysähdyimme Ulan-Udessa tankkaamaan tällä kertaa saatavilla olevaa 98-oktaanista hintaan 45,30 RUB (0,62 €) per litra. Ulan-Udessa asutus on pääasiassa omakotitalomaisen matalaa. Muutamien taajamien läpiajettuamme päätie M-55/P-258 levenee ja rekkaliikenne palaa jälleen kuvioihin. Tästä etenpäin mitä lännemmäksi ajamme sitä enemmän tiellä on raskastaliikennettä. Tästä on merkittävää haittaa mutka ja mäkiosuuksilla, joita Baikal järven sivuutuksen yhteydessä riittää. Tosiaankin noin tänään noin 350:n ajetun kilometrin jälkeen tuli järvi näkyviin. Ulan-Ude-Irkutsk välille mahtuu monia hienoja mutkia ja näkymiä järvelle. Myöskin Siperian rata näkyy monissa kohdin. Välillä aina sivuutetaan jokunen kylä ja ompahan tällä osuudella yksi iso tietyömaa, jossa tietä nelikaistaistetaan usean kilometrin matkalta. Loppumatkasta tie erkanee järvestä.

Ennen Irkutskin kaupunkia tulee risteys josta voi kääntyä länteen kohden Novosibirskiä, mutta me jatkoimme suoraan "kylille". Aamulla oli +15 C ja nyt +25 C ja pitkin päivää lämpötila on vaihdellut tuossa välissä riippuen siitä kuinka kovaa on tullut ja kuinka lähellä järveä kulloinkin ajamme. Irkutsk on suurin piirtein Helsinigin kokoinen kaupunki, joten autoja riittää. Kevyt hiki puski helleajoasuun meidään ajettuamme lukuisten liikennevaloristeysten kautta Angera joen ylittävälle sillalle. Sillalta on hienot näkymät mm. kaupungin ydinkeskustan suuntaan. Lopulta selvisimme kaupungista ulos ja siten seuraavat 20 kilometriä oli loistavaa monikaistaista tietä kohden Listvyankan lomaseutua, aivan Baika järven rannalla.

Viimeiset kahdeksan kilometriä ajetaan aivan rantaviivaa seurailevaa tietä. Vielä ei ole sesonkiaika joten porukkaa on liikkeellä juuri sopivasti, varsinkin kun ei ole viikonloppu. Majoittuidumme Mayak (Suom. Majakka) hotelliin ja voin sanoa että sen sijainti on todellakin keskeinen. Hienot näkymät järvelle ja hotelli on varmastikin hienoimpia mitä täältä löytyy. No, ehkäpä kestämme sen ;) Huoneen hinta aamupalalla 5800 RUB (80, 00 €) per yö. Hintaan sisältyy myöskin oma vartioitu pysäköintipaikka. Suihkun ja varusteiden purun jälkeen päätimme myöhäisestä ajankohdasta (klo jo 20.30) johtuen käydä tänään illallisella hotellimme ravintolassa. Hulppeita näkymiä ihaillessamme söimme sitten ns. pitkän kaavan mukaan ja pääruokanamme oli erittäin hyvää kalaa. Maksoihan tämä hieman enemmän kuin monissa rekkaparkeissa nauttimamme sinänsä hyvät ateriat, mutta en pitännyt 3340 RUB (46, 06 €) laskua kahdelta hengeltä kovinkaan kalliina ottaen huomioon mitä siihen sisätyi ja lisäksi ravintolan ns. puitteet. Koska tänään oli hieman pitkähkö ajopäivä, niin seuraavaksi on syytä siirtyä yöpuulle.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Irkutskin_alue

https://fi.wikipedia.org/wiki/Irkutsk

https://fi.wikipedia.org/wiki/Baikalj%C3%A4rvi

https://mayakhotel.ru/

-Harri.mopomies-
-1 156 996 km (01/06/83 - 13/04/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5007
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

To 7.6.2018
Ajovuorokausi: 23
Listvyanka, välipäivä - km.
Irkutskin Oblast.
Yhteensä 8644 km.

Turistipäivä sanan varsinaisessa merkityksessä. Lämpöä yli +20 astetta ja aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta. Käytiin lilluttelemassa varpaita Baikal järvessä. Uimaan ei tohtinut mennä sillä vesi tuntui sen verran viileältä. Ranta ei varsinaisesti ole mikään uimaranta, mutta kyllä porukka siinä aurinkoa ottaa. Turistikrääsä myymälöitä ja erilaisia ravintoloja löytyy. Paikallinen savukala maistuu todella hyvältä. Lisäksi saslikia on tarjolla joka paikassa. Kanaakin grillataan ja sitten paikallisissa ”grilleissä ” on tarjolla mm. erilaisia riisipohjaisia juttuja.

Käveltiin vähän sinne sun tänne ja samalla otettiin valokuvia ja ihmeteltiin elämän menoa. Hotellimme Sky-baarista on hieno näköala järvelle. Tässä kohdin järvi on sen verran kapea että vasta rannan lumipeitteiset vuoret näkyvät. Täältä pääsee erilaisilla veneillä/laivoilla useampaankin eri paikkaan ympäri järveä. Lisäksi on mahdolista tehdä vain kiertomatka järvellä. Järvi on todellakin iso kokoinen ja syvä.

Turistit ovat enimmäkseen venäläisiä, mutta olemme tänään bonganneet porukkaa ainakin Etelä-Koreasta, Australiasta, Saksasta sekä Hollannista. Sesonkiaikana täällä on varmastikin kova kuhina. Monissa paikoissa mm. esitteet ovat myöskin englannin kielisinä ja lisäksi eri yritysten infopisteissä tms. puhutaan yleisesti englantia. Tässä meidän hotellissa käytännössä kaikki asiakaspalvelutehtävissä olevat puhuvat englantia.
Auringon kanssa saa olla tarkkana ettei pääse palamaan, sillä se on salakavalaa kun tuulee ja ei tunnu niin lämpimältä kuin todellisuudessa on. Illaksi koitetaan keksiä jokin sovelias ruokapaikka.

-Harri.mopomies-
-1 156 996 km (01/06/83 - 13/04/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Lassi
RST-ahteri
Viestit: 530
Liittynyt: 07 Touko 2009, 11:17

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja Lassi »

Olis kyllä kannattanut käydä uimassa, olisit päässyt Baikalin Työväen Uimaseuran jäseneksi, olis ollu komee lisä sun ansioluetteloon ;)
SS1000 x 2, BB1500, IBA RALLY Finland -13, SS1000AR14, IBA Skandinavian Rally 2015, IBA Skandinavian Rally 2019
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5007
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

moi

täällä alkaa jo pikku hiljaa yö painaa päälle, mutta minähän kun olen ilmeisesti vähän yllytys hullukin ;) niin lassin toivomus on täytetty ja kävin ilta uinnilla baikal järvessä :o vesi oli aivan h...tin kylmää, eli + kahdeksan asteista. eikä se nouse edes keskikesällä koskaan yli viidentoista asteen. kuvakin löytyy todistusaineistoksi. toden totta sellainen baikalin työväen uimaseura ry on jopa olemassa. tästä onkin sitten hyvä jatkaa iltaa pienen lämmikkeen merkeissä ;)

ps. tässä kyseisessä laitteessa ei saa millään ilveellä isoja kirjaimia eikä erikoismerkkejä toimimaan, joten kirjoitus virheitä piisaa..., korjaan huomeenna tai sitten en...

-harri.mopomies-
-1 156 996 km (01/06/83 - 13/04/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Lassi
RST-ahteri
Viestit: 530
Liittynyt: 07 Touko 2009, 11:17

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja Lassi »

Jep, Kalevi Sorsan aikanaan perustama yhdistys. Onnittelut suorituksesta. Alenin Mikaa en aikanaan saanut houkuteltua tuohon temppuun...Mukavaa loppureissua, ajelkaa varovasti, Royalien hakijoilla meni taas yksi pyörä valotolpan ympari, onneksi kuski selvis säikähdyksellä. Ovat Turkissa jo....
SS1000 x 2, BB1500, IBA RALLY Finland -13, SS1000AR14, IBA Skandinavian Rally 2015, IBA Skandinavian Rally 2019
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5007
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Pe 8.6.2018
Ajovuorokausi: 24
Listvyanka-Irkutsk-Tulan-Nizneudinsk 595 km.
Irkutskin Oblast.
Yhteensä 9239 km.

Erittäin hyvän aamupalan jälkeen (Tässä hotellissa oli toistaiseksi reissun paras aamupala tarjoilu) raikkaassa +8 C asteessa ja kirkkaassa säässä kohden Irkutskia. Täällä päin lämpötilat nousevat nopeasti sen 10 astetta kun aurinko nousee. Meillähän on nyt se etu että aina aamuisin aurinko paistaa selän takaa. Irkutskiin saavuttiin aamuruuhkan "häntään" ja kylillä suoritimme jälleen tankkauksen ja 33 litaraa 98-oktaanista sujahti tankkeihimme kuin tyhjää vain. Litrahinta täällä oli 45,10 RUB (62 Eurosenttiä). Oma aikansa otti selvitä kaupungista ulos, sillä liikennevalo risteyksiä oli jälleen kerran jonkin verran. Ei kuitenkaan erityisen pahaa ruuhkaa. Tällä kertaa ajeltiin pohjoisimman sillan kautta. Kaupungin laitamilla oli kyltti jossa luki Novosibirsk 1865 ja Krasnojarsk 1073, joten Siperia on laaja.

Alkuun hyvää neljä kaistaista tieosuutta, kunnes alkoi useamman kylän ja pikku kaupungin ketju, jossa aikaa kului. Välillä odotimme tasoristeyksessä samaa junaa kahdessakin eri paikassa. Tulanissa ruokapaussi. Seljanka soppaa liepuskan kera. Tulanin jälkeen erittäin mielyttävä yllätys, sillä valtatie M53/P-255 on merkitty välillä Tulan-Krasnojarsk paperikarttaamme pinemmällä keltaisella viivalla, mutta mitä vielä tiehän oli monin paikoin uudelleen rakennettu ja osin uudelleen linjattukin. Paikoin aivan loistavaa tienpintaa ja kokonaisuutenakin hyvää. Toki matkalle mahtui pari pidempää tietyö osuuttakin. Paikoitellen myöskin mukavia ja jylhiä Siperian maisemia. Lämpötilakin kävi enimmillään +23 C asteen lukemassa. Erikoisuutena koettiin noin viiden minuutin sadekuuro keskellä auringonpaistetta. Liikennettä oli koko päivän ajan yllätävänkin vähän.

Päivän päätteeksi päätettiin majoittua Nizneudinskin pikku kaupunkiin (Hitto mikä nimihirviö...). Huoneen hinta 1700 RUB (23,45 €) sisältäen kunnollisen pyöräparkin. Suihkun jälkeen syömään ja tänään nautimme jotain "Siperian lihaa" liepuskan kera. Päälle vielä kahvit. Lisäksi sapuskan kanssa yksi 0,5 litran olut ja vesipullo ruhtinalliseen yhteishintaan 565 RUB (7,79 €).

-Harri.mopomies-
-1 156 996 km (01/06/83 - 13/04/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Vastaa Viestiin