Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Täällä voit kertoilla matkakokemuksiasi. Pidemmät ja etenkin kuvalliset tarinat pyydetään edelleen muokkaamaan webbisivuiksi, jolloin ne voidaan koota webbisivujen tarinalinkkisivulle.

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 26 Touko 2018, 10:43

Moi!

La 26.5.2018
Ajovuorokausi nro: 11
Barnaul, välipäivä (Lähes) 22 km
Altain Aluepiiri
Yhteensä: 4758 km.

Juurikin palattiin Motohaus 22:sta ja Biker Baarista takaisin hotellille. Yhteensä 22:n kilometrin lenkki. Viktorin mopohuoltoa (Motohaus 22) ei kovin helpolla löydä, mutta meillä oli tarkkapaikka tiedossa. Vaikkakin esim. Google Maps näyttää kadun, niin itse liike sijaitsee eräänlaisessa autotalliputkessa, sisätiloissa. Toiseen Adveen vaihdettiin etu- ja toiseen takarengas ja näin meille jäi vielä yhteisesti yhdet renkaat varoiksi molempiin päihin. Emme vaihda niitä jollei olosuhteista johtuen ole pakottavaa tarvetta. Lisäksi ostimme molempiin mopoihin 4 litran Motulin öljykannut matkaan (Suodattimet ovat omasta takaa) ja vaihdamme öljyt itse, sitten kun sen aika tulee. Liike ei todellakaan ole mikään marmorilattiapaikka, mutta hommat pelittää ja sehän se on pääasia. Hintaa renkaanvaihdolle kertyi 1000 Rub (13,87 €) per rengas ja öljyjenhinta oli 2500 Rub (34,50 €) per kannu. Lisäksi hankittiin renkaanpaikkauspullo hintaan 890 Rub (12,30 €).

Seuraavaksi ajeltiinkin kaupungin toiselle puolelle, eli keskustan liepeille Biker Baariin. Täytyy todellakin sanoa että paikka on omalla tavallaan erittäin hieno. Ei mikään liian pramea vaan todellinen motoristiklubi. Paikka toimii sekä liikeyrityksenä että kerhotilana. Pyörien korjauspuolta emme nähneet ja jäi vielä kysymättä että löytyykö nukkumapaikat ja saunaosasto :D

Ne tilat mitä me nähtiin olivat monine hienoine yksityiskohtineen vaikuttavat. Oikeastaan netistä löytyvät valokuvat eivät anna oikeutta/oikeaa kuvaa siitä miltä Klubilla todellisuudessa näyttää mm. osa lattioista on metallia ja osa puuta, löytyy seinä tarroille, katosta roikkuu autonpohja, moottoripyörä, Ovella on hieno isokokoinen pyörä, seiniin on tehty taideteoksina moottoreita muistuttavia juttuja, seinillä roikkuu erilaisia hienoja tauluja, pöydät ja istuimet ovat todella erikoisia, on rodeosatulaa, koneen osista rakennettuja yms. tämän paikan suunnittelijalla on todellakin mielikuvitus toiminut. Hienoa on sekin että paikka on "piiloitettu" läheisen ostoskeskuksen alle/sivulle lähes huomaamattomasti. Toki "ulkoterassikin" löytyy hellekeleille. Henkilökunnasta osa puhui auttavaa englantia. Täällä on lähes aina viikonloppuisin hyvää menoa. Yhdessä nurkassa oli mm. esiintymislava jossa täysi rumpusetti yms. tarpeelliset soittokamat. Tarroista päätellen täällä käyvät lähestulkoon kaikki tähän kylään "eksyneet " ulkomaiset motoristit. Kannattaa käydä katsomassa mistä oikein on kysymys. Toki IBA Finland ry:n tarrakin liimattiin seinään ja olihan siellä Dusty Wobbles FIN2Pamir-tarrakin vuodelta 2010 edelleen paikoillaan :)

Lopuksi ajeltiin takaisin hotellille ja yhteen tiettyyn ravintolaan tekemään illaksi pöytävarausta. Hotellissa on takapihalla lukitun portin takana oikein hyvä mopoparkki. Illallisen jälkeen sitten jonnekin päin...

PS. Kesä on palannut, eli tuuli kääntynyt etelään ja lämpötila noussut +25 C lukemaan.

-Harri.mopomies-
-1 045 480 km (01/06/83 - 14/09/19)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-
-IBAF Driver 212 976 km (03/06/00 - 29/08/19)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7114
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4546
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 27 Touko 2018, 14:15

Moi!

Su 27.5.2018
Ajovuorokausi nro: 12
Barnaul-Gordo-Altaisk-Topuchaya 400 km
Altain Tasavalta
Yhteensä: 5158 km.

Runsaan aamiaisen jälkeen liikkeelle heti yhdeksän jälkeen (LT). Kaupungista ulosmennessä ajoimme jälleen Ob-joen ylittävän sillan ylitse. Kaupunki todellakin näkyy hyvin sillalta. Aamulla jo lämmintä +20 C. Päivästä olisi tulossa tosi helteinen.

Kääntyessämme kohden Biyskiä (M52/P256) tuuli todella kovin etuoikealta ja se haittasi jonkin verran ajamista. Tienkunnossa ei todellakaan ollut valittamista. Biyskin ohitse menisi kiertotiekin, mutta päätimme ajaa suoraan kaupungin halki. No, katuverkko oli aika rupusessa kunnossa. Lämpötilakin sen kuin vain nousi ja kohta pyöränmittari näyttikin +33 C hellelukemaa. Tie Altain aluepiiristä siirryimme Altain Tasavallan puolelle ja tienkunto oli priimaa. Tasavallan pääkaupunki Gorno-Altaisk sijaitsee noin 10:n kilometriä päätieltä itään. Päätimme käydä keskustassa "pyörimässä" ja sopivasti bongasimme pizzerian, joten ei muuta kuin sinne lounaalle. Isohko pizza, vesipullo (0,5 l) sekä kuppi kahvia yhteensä mukavat 510 Rub (7.03 €).

Mukavan tauon jälkeen jatkoimme paahtavassa helteessä kohden Altain vuoristoa. Maiset muuttuivat totaalisesti. Ei välttämättä uskoisi että ollaan Venäjällä. No, eihän nämä mitkään Alpit ole, mutta hienot maisemat joka tapauksessa ja huomiselle olisi luvassa vieläkin hienompaa. Tiekin muuttui osittain mukavan mutkaiseksi. Varsinkin alkumatka pääkaupungin jälkeen on varsinaista lomaseutua tien kulkiessa joenvieressä. Jonkinverran näkyi venäläisiä moottoripyöriäkin liikkeellä. Etelään päin ajettaessa maisemat muuttuivat jylhemmiksi ja kylät kävivät entistäkin harvemmiksi. Tienkunto edelleenkin hyvä ja liikennettä erittäin harvakseltaan.

Lopunperin majoituimme Topuchya nimisen "tuppulakylän" ulkopuolella sijaitsevaan Gosnitsaan hintaan 1500 Rub (20,50 €). Lämmin oli ajosää, mutta riittävällä nestetankkauksella edettiin perille asti.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Altain_tasavalta

https://fi.wikipedia.org/wiki/Gorno-Altaisk

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ob

-Harri.mopomies-
-1 045 480 km (01/06/83 - 14/09/19)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-
-IBAF Driver 212 976 km (03/06/00 - 29/08/19)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7114
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4546
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 28 Touko 2018, 12:59

Moi!

Ma 28.5.2018
Ajovuorokausi: 13
Tupachyana-Kosh-Agach-Tashanta 370 km.
Altain Tasavalta.
Yhteensä 5528 km.

Ilman aamupalaa liikkeelle, koska majatalosta ei poikkeuksellisesti saannutkaan mitään aamupalaa ennen aamu kahdeksaa. No, päätettiin nauttia aamupala jossain matkalla (Helpommin sanottu kuin tehty…). Ensimmäisten sadan kilometrin matkalla kaikki paikat olivat vielä kiinni. Sitten tärppäsi ja nautimme kahvit sekä jotakin paikallista kahvileipää yhteishintaan 90 Rub (Hieman yli euron). Päivä oli todella mukavan lämpöinen lämpötilan vaihdellessa välillä. + 19 - + 27 C.

Maisemat olivat todella hienot. Vihreitä vuoria joiden takaa pilkotti lumipeitteisiä huippuja. Tie mutkittelee mukavasti Chuya-joenvartta pitkin. Ennen ja jälkeen Kosh-Agachia on pitkiä suoria tasankojen keskellä. Matkan varrella sijaitsi muutamia mahtavia näköalapaikkoja. Tienkunto oli pääosin hyvää ja ehdottomasti paljon parempaa kuin esim. Pamir Higway:lla. Ajettavaa reittiä hienoissa maisemissa satoja kilometrejä. Mopo on täällä juurikin oikea ajoneuvo. Muutamia tietyömaitakin ohitettiin, mutta ei mitään ruuhkia sillä kulkijoita on näin sesongin ulkopuolella todella vähän. Jokivarressa oli lukuisia lomamökkejä, jotka varmaankin täyttyvät sesonkiaikaan heinä- elokuussa. Samoin suljettuja kahviloita, joitakin ”turistimyymälöitä” yms. ohittelimme vähän siellä sun täällä. Asiakkaat vain toistaiseksi puuttuvat.

Lopulta päädyimme Kosh-Agachin kaupunkiin joka täälläpäin tuntui jopa suurelta. Kävimme supermarketissa täydentämässä varastojamme, sillä yöpaikaksemme olimme ajatelleet Tashantan rajakylässä sijaitsevaa viime vuonna rakennettua uuden karheaa hotellia. Kosh-Agachin laitamilla sijaitsee pienehkö varuskunta ja valvontatutkiakin näkyi muutamia erilaisia. Kaupungin alueen päätyttyä alkaa rajavyöhyke. Kaupungin jälkeen oli pelkkää tyhjää ja lähes suoraa tietä sellaiset 50 kilometriä ennen kuin saavuttiin Tashantiin. Tankit tankattiin täyteen odottamaan huomista rajanylitystä. 95-oktaanisen litra hinta oli 0,462 Rub (63 Eurosenttiä).

Kävimme ennen hotelliin menoa pyörähtämässä kylällä (matkaa 500 metriä) ja totesimme ettei ravintoloita tai kahviloita ole tarjolla. Hotelli oli tosiaankin uusi ja ihan hieno, mutta sähköä saataisiin vasta klo 17.00 (LT) ja nettiyhteyttä tai suihku mahdollisuutta ei toistaiseksi ole ja puhelimissakin saattaa olla hyvin ”hintsusti” kenttää. No, kokkailimme huoneessamme retkikeittimellämme maukaan Välimeren pasta/kana-annokset. Lisukkeeksi kunnon paikallista metvurstia näkkileivän päälle suoran tangosta. Myöhemmin nautitaan sitten kahvit. Majoituksen hinta kuitenkin 2300 Rub (31,70 €) ilman aamupalaa. Ei halvin, mutta ei kohtuutonkaan.

Tätäkin tarinaa täytyy toistaiseksi kirjoitella Word-pohjalle ja koittaa sitten joskus saada se kopioitua foorumillemme. Jahka sähköä saadaan, niin sitten käydään suihkussa ja avataan televisiokin, vaikka tuskin me siitä niin kauheasti muuta ymmärretään kuin säätiedoitukset :)

Kylä sijaitsee 2066 metrin korkeudessa ja Venäjän puolen raja-asema sijaitsee kilometrin päässä ja sitten on välissä noin 10 kilometriä kunnes saavutaan Mongolian raja-asemalle Tsagannuuriin (Ulaanbaishint check-point).

PS. Sähkötkin palasivat vartin ilmoitettua etuajassa, joten kaikki laitteetkin jälleen toimivat ;)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Altai_(vuoristo)

https://en.wikipedia.org/wiki/Chuya_River

https://en.wikipedia.org/wiki/Mongolia% ... sia_border

-Harri.mopomies-
Viimeksi muokannut harrimopomies päivämäärä 06 Kesä 2018, 00:11, muokattu yhteensä 1 kerran
-1 045 480 km (01/06/83 - 14/09/19)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-
-IBAF Driver 212 976 km (03/06/00 - 29/08/19)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7114
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4546
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 29 Touko 2018, 18:07

Moi!

Ti 29.5.2018
Ajovuorokausi: 14
Tashanta-Ölgii-Khovd 351 km.
Khovd.
Mongolia (MGL).
Yhteensä 5879 km.

Raja-asemat ovat täällä päin avoinna vain arkisin klo 09.00-12.00 sekä 14.00-18.00. Viikonloppuisin ja juhlapyhinä suljettu. Rajalle kannattaa siis saapua oikeaan aikaaan. Olimme heti aamu yhdeksältä lähes paalupaikalla. Venäjän puolella kului tunnin ja 15 minuuttia. Passia näytettiin yhteensä viisikertaa ja maahantulokorttia, tulliselvityslomaketta sekä pyörän rekisteriotetta kolme kertaa. mutta kaikesta huolimatta portista päästiin ulos.

Seuraavaksi ajettiin 20 kilometriä hyvä kuntoista asfalttitietä kunnes vastaan tuli vartiokoppi ja rautaportti sekä tienvarressa Mongolia-kyltti. Jälleen näytettiin passia, jonka jälkeen portti aukaistiin ja olimme saapuneet Mongolian maaperälle. Maailman harvimmin asuttuun itsenäiseen valtioon. Mongolia on myöskin maailman toiseksi suurin sisämaavaltio heti Kazakstanin jälkeen. Mainittakoon että myöskin asfaltoitu tie päättyi ja ajoimme seuraavat viisi kilometriä kohtuu kuntoista soratietä kunnes saavuttiin Mongolian raja-asemalle Tsagaannuuriin (Ulanbaishint check-point). Sekavien mutta yställisten rajaproseruudien jälkeen aikaa oli kulunnut reilu tunti ja pääsimme viimeisestäkin rautaportista Mongolian maaperälle. Tämän portin jälkeen oli vielä "nakkikioski" josta oli ostettava pakollinen Mongolian liiennevakuutus hintaan 1000 RUB (14,00 €). Mainittakoon että rajalla piti tehdä renkaiden desinfiointi hintaan 50 RUB (0,70 €), mutta ilmeisesti laite ei toiminutkaan niin kirjoitettiin sitten vain pelkkä kuitti ja kaikki olivat tyytyväisiä :D

Tämän jälkeen seuraavat 20 kilometriä olivat ihan helvetillistä "pyykkilauta soratietä" ja ajoimmekin osan matkasta tien vieressä menevällä sorauralla. Sitten alkoikin hyvä kuntoinen asfalttitie jota pitkin ajoimme Ölgiin kaupunkiin. Menimme pankkiin tarkoituksenanmme vaihtaa paikallista valuuttaa (Tugrik). Meille selvitettiin että keskustassa olisi yksi pankki jossa valuutanvaihto onnistuisi, joten sinne siis. Erinäisten jonotusten yms. vaiheiden jälkeen totesimme että ei taida tässä kaupungissa onnistua, joten nostimme automaatista 300 000 Tugrikin (108,10 €) pikakassan. Yksi € on noin 2775 MNT.

Muutamia valokuvia ja sitten taas tien päälle. Sitä hyvää asfalttitietä jatkui aina läheiselle järvelle (Tolbo-Järvi) ja sieltä vielä Tolbon kylään asti sellaiset 72 kilometriä kunnes alkoi varsin "mielenkiintoinen" osuus. Tolbosta Khovdiin on rakennettu lokakuusta 2015 alkaen 150 kilometrin matkalle uutta asfalttitietä. Tien pitäisi valmistua elokuunlopussa 2018. Se tosiaankin näytti jo lähes valmiilta. No, aikaisemmin ei ole ollut varsinaista tietä lainkaan, vaan tasangolla kulkeva ura joka muuttuu välillä sora- ja hiekkatieksi. Siitä sitten seuraavat 150 kilometriä varsinaista "pikataivalta". Voin vakuuttaa että tälle pätkälle ei kannata lähteä ns. katupyörällä. Matkalla oli mm. yksi lyhyehkö puron ylitys, kun viereiselle sillalle ei päässyt. Sanoisin niin että kolmasosa reitistä oli sellaista Gessumiehen unelmaa, kolmasosa suht siedettävää ja haasteellista ja kolmasosa "syvältä hanurista". Mutta hei! Mehän ollaan Mongoliassa, vielä joku aika takaperin täällä ei ollut lainkaan asfaltoituja teitä ja nyt tietöitä tehdään kiivalla tahdilla, joten ennustan että kymmenen vuoden sisällä kaikki päätiet ovat päällystettyjä. Kiinalainen raha jyllää näilläkin kulmilla. Joten mikäli haluat vielä kokea jotain uuniikkia niin Mongolia on tässä ja nyt ;)

Lähes tulkoon koko valtio on todellista erämaata. Liikennettä on todella vähän. Tyhjyyttä silminkantamattomiin, oikeastaan vain Islannin sisämaassa on tullut samanlainen fiilis kuin tänään ajaessa. Tosin maisemat ovat kyllä paikoin hyvinkin erilaiset ja täällä kaikki on vielä isommassa mittakaavassakin, mutta samanlainen fiilis. Kahvipaikkoja, huoltoasemia yms. oli turha etsiä reitin varrelta, sillä välillä Ölgii-Khovd niitä ei käytännössä ole. Täällä on oltava omavarainen/varaustautunut sekä tiedettävä miten toimia, muuten saattaa olla huonossa tapauksessa todella ns. kusessa.

Lopultakin illansuussa saavuimme Khovdin kaupunkiin ja majoittuimme hotelli Tsambagaraviin, hintaan 40 000 MNT (14,41 €). Sitten syömään jotain paikallista lihaherkkua joka oli todellakin maukasta. Siihen sitten vielä 0,5 litran olut ja vesi ja hintaa koko komeudelle kertyi 21 500 MNT (7,74 €).

Tänään on matkanvarrella nähty niin hevos-,lehmä- , lammas- kuin kameli laumojakin. Ties mitä huomenissa kohdataan.

PS. Sen verran kropassa tuntuu päivän ajosuoritus että taitaa kohta puolin sänky kutsua.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mongolia

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mongolian_tugrik

-Harri.mopomies-
Viimeksi muokannut harrimopomies päivämäärä 06 Kesä 2018, 00:12, muokattu yhteensä 2 kertaa
-1 045 480 km (01/06/83 - 14/09/19)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-
-IBAF Driver 212 976 km (03/06/00 - 29/08/19)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7114
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4546
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

ViestiKirjoittaja Timo Räisänen » 29 Touko 2018, 22:02

Pitäkää silmät auki ja älkää hämmästykö jos törmäätte muihin IBA kuskeihin, menossa on Destination Mongolia nimellä retkue samoilla kulmakunnilla.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
 
Viestit: 3841
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 30 Touko 2018, 15:23

Moi!

Ke 30.5.2018
Ajovuorokausi: 15
Khovd-Altai 340 km.
Govi-Altai.
Yhteensä 6219 km.

Aamupalalla oli samassa hotellissa useampiakin Yhdysvaltojen maavoimien (U.S Army) upseereita maastopuvut päällä. Pihalla eräs heistä huomasi pyörässäni olevan 101 st Airbone ”Screaming Eagle”-tarran ja tuli sitten lyhyesti juttelemaan. Jonkin näköinen koulutus yms. operaatio yhteistoiminnassa Mongolian asevoimien kanssa oli meneillään läheisessä koulurakennuksessa.

Mopot käyntiin ja lyhyt siirtyminen läheiseen Khan pankkiin suorittamaan valuutanvaihtoa. Kari meni rahat mukana konttoriin ja minä jäin vuorostani pyörävahtiin. No, hetken kuluttuahan siihen ilmestyi jos jonkin näköisiä ns. kylänmiehiä ja nuorisoakin. Kiinnostus oli käsin kosketeltavaa. Ystävällistä porukkaa. Mikäli täällä pysähdyt vähänkään sellaiseen paikkaan jossa on ihmisiä, niin hetken kuluttua tulee porukkaa juttusille. Tosin englanninkielen taitoisia saa etsiä…, niitä on vähemmän kuin Venäjällä konsanaan. Lämpötilat pyörivät päivän aikana +16 ja +27 asteen välillä. Kylmä ei päässyt missään vaiheessa yllättämään.

Kari tulee suumessingillä ulos pankista, sillä hän on hetken ajan miljonääri, kunnes suoritamme rahojenjaon ja molempien osuudet jäävät karvan alle miljoonan Tugrikin (359, 27 €). Kaupungin laitamilla suoritettiin vielä tankkaukset. 95-oktaanista ei ole saatavilla, joten tyydymme 92-oktaaniseen, jonka hinta on 1900 Tugrikia (68 Eurosenttiä) per litra. 98-oktaanista ei saa mistään ja 95-oktaanista vain joistakin harvoilta huoltoasemilta. Käytännössä jokaisella huoltoasemalla on tarjolla 92- ja 80-oktaaniset vaihtoehdot.

Khovdista Mankhan kautta Altaihin on koko matka hyväkuntoista asfaltoitua tietä. Paiti yhdessä kohdin jossa silta oli pois käytöstä ja kiertotie kulki kuivuneen joenuoman kautta. Tie on pääosin ns. ”köyhän miehen” valtatietä ts. reunaviivojen ulkopuolella ei ole yhtään asfaltoitua piennarta vaan noin metrin levyinen sorapiennar, joka ei paikoin kyllä kestä kovinkaan raskaiden ajoneuvojen painoa. Tien numerointi on ”vähän” ihmeellistä. Enemmänkin seurataan GPS:n lisäksi niitä harvoja liikennnemerkkejä (Opastetauluja) joissa lukee paikkojen nimiä, paikallisella ja/tai Länsimaalaisilla aakkosilla.

Tällä 440 kilometrin siirtymällä oli neljä huoltoasemaa ja kaksi ns. kahvilaa. Ennimmäkseen tyhjyyttä ja jurttia siellä sun täällä pisin tienvartta. Ennen oli jurtan vieressä aasi tai hevonen, nykyään siinä seisoo jonkin sortin auto. Liikenne oli erittäin vähäistä, joitakin maastoautoja mallia Land Cruiser/Suzuki SJ/Uaz sekä vieläkin vähemmän henkilöautoja, joissa monissa oli ratti oikealla puolin. Japanilaiset ja Etelä-Korealaiset merkit muodostavat enemmistön. Raskasta kalustoa edustivat ns. ”Kiinan” rekat ja kuorma-autot merkkiä Shino, sekä jokin Mercedes-Benzin ns. Kiina-versio, jotka näyttävät väritystä myöden noin 10-vuotta sitten markkinoilla olleilta Mersuilta, mutta tähden paikalla on toisenlainen logo. Pari kolme linja-autoakin tuli vastaan, ne olivat Kia ja Hyundai-merkkisiä.

Yleisrajoitus on 90 km/h ja taajamassa nopeusrajoitus on 50 km/h. Yleisesti ottaen tiellä ei juurikaan näy nopeusrajoitusmerkkejä ja ne vähätkin tyyliin: Tiukka mutka tai painauma 50 km/h, hieman huonompi asfaltin pinta 80 km/h ja jokin merkittävä risteys 50 tai 40 km/h ja mikäli jokin este esim. sorakasa tms. lähestyy niin 20 km/h. Tiestöllä ei käytännössä ole nopeusvalvontaa lainkaan. Mielestäni paikalliset ajavat rauhallisesti ja kaupugeissakin yllättävän siististi. Ehkäpä miljoona kaupunki Ulan Bator muodostaa tässäkin poikkeuksen. Poliisiautoja olemme tähän mennessä nähneet vain isoimmissa (Mongolialaisittain) kaupungeissa, kuten Ölgii, Khovd sekä Altai. Niitä ei voi olla huomaamatta, sillä ne ovat tummansinisiä (merkki ja malli on vielä toistaiseksi epäselvää…) ja kyljessä lukee erittäin isoillakirjaimilla: POLICE. Kyllä juurikin näin, ei siis Mongolin kielisenä, josta ei sivullinen tajua yhtään mitään.

Kolmen kuvaus- ja juomatauon jälkeen saavuimme hyvissä ajoin Altain lentokentän liepeille, josta lyhyt siirtyminen itse kaupunkiin. Ajoimme keskustan lävitse mennen tullen ja samalla suoritimme tankkaukset. 92-oktaanisen litarahinta täällä oli 1950 MNT. Seuraavaksi ajoimme majoittumaan hotelli Amar Altaihin. Huoneen hinta 50 000 Tugrikiä (17,96 €) per yö, ilman aamupalaa. Majoitushinnat aina kahdelta hengeltä yhteensä, ellei toisin mainita. Pyörille löytyi aidatusta ja vartioidusta pihasta hyvä parkkipaikka. Seuraavaksi sitten siirrymme perinteisesti johonkin illalliselle.

https://thediplomat.com/2017/12/mongoli ... -military/

PS. Eileen bongasin SpotWalla-sivulta Tommyn SPOT:n Oasis Guesthousen nurkilta UB:sta.

Edit: Juurikin bongasin Tommyn SPOT:n Bayanhongorista. Olivat ilmeisestikin tänään ajaneet pikitietä Ulan Batorista sinne. Välillämme on sellaiset 390 kilometriä. Ilmeisestikään emme kohtaa, sillä meidän olisi tarkoitus huomenna jatkaa soratietä pitkin Uliastaihin ja edelleen seuraavanakin päivänä ajella vain soraa aina Tosontsengeliin asti. Sitten on jälleen asfaltin vuoro. Tälläinen plääni tällä hetkellä.


-Harri.mopomies-
Viimeksi muokannut harrimopomies päivämäärä 06 Kesä 2018, 00:12, muokattu yhteensä 2 kertaa
-1 045 480 km (01/06/83 - 14/09/19)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-
-IBAF Driver 212 976 km (03/06/00 - 29/08/19)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7114
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4546
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 31 Touko 2018, 14:00

Moi!

To 31.5.2018
Ajovuorokausi: 16
Altai-Uliastai 203 km.
Zakhavan.
Yhteensä 6422 km.

Aamukahvit keiteltiin hotellihuoneessa ja samalla nautittiin kaupasta ostamiamme kahvileipiä. Hiukan ennen aamu kahdeksaa tienpäälle. Tiedossa oli että tänään on haastellisempaa siirtymää. No, ensimmäiset 20 kilometriä oli vielä helppoja sitten alkoi tie pikkuhiljaa muttua haastellisemmaksi. Kuusi tuntia ja 203 kilometriä, siitä voi jotain päätellä ;)

Alkuun normi soratietä sitten hiton pitkiä pätkiä upottavaa pehmeää hiekkaa joka tunnetusti on myrkkyä isoille Gessuille. Välillä taas kivikkoa kilometri tolkulla. Matkalle mahtui myöskin yksi helppo vesistön ylitys ilman siltaa. Lämpötilakin nousi aamun +20 C lukemista +25 C lukemaan, joten arvatenkin hiki oli pinnassa lähes jatkuvasti. Parissa "risteyksessä" ajettiin harhaan noin kilometrin verran. Lisäksi kerran ajettiin harhaan siten että vastassa oli leveä joki, josta ei yli olisi päässyt kuin veneellä tai uimalla. Voin vilpittömästi todeta että tänne ei kannata lähteä katupyörällä. Helvetin raskasta ajaa kymmeniä ja kymmeniä kilometrejä upottavassa hiekassa, joten koko aikaa ei jaksa millän ajaa jalkatapeilla seisten vaan välillä on väkisinkin istuttava ja levättävä. Juomataukojakin vietettiin muutamia.

Eräässä kohdin vauhdin ollessa noin 20 km/h kippasin mopon vasemmalle kyljelle, mutta tankin sivulla ollut varatakarengas otti hyvin tömähdyksen vastaan, joten ei materiaalivahinkoja. Henkisesti tilanne oli nollattu noin viidessä sekunnissa. Toisella kertaa loppui vauhti kesken ja mopo jäi 45 asteen kulmaan nojaamaan ns. hiekkapankkiin ja omin avuin ei liikkunut mihinkään suuntaan. Päivän viimeiset lipat tapahtuivat hieman kävelyvauhtia kovemmassa vauhdissa oikealle sivustalle. Lähti pehmeässä kohdin lapasesta ja sitten se olikin menoa. Ei tälläkään kertaa materiaalivahinkoja. Hikistä hommaa nostaa mopoa pystyyn. Karilla vain kaksi "kippausta" ´, toinen paikallaan pyörää käännettäessä pehmeällä sannalla ja toinen olikin sitten päivän pahin rysäys. Nousimme lyhyttä, mutta arviolta noin 15 % nousua jonka yläosassa oli helvetin moisia kuoppia koko ajoradan leveydeltä siten että kuoppia ei nähnyt kuin aivan viime tipassa. Itse onnistuin kuin ihmeen kaupalla sompailemaan parin montun ja pientareen kautta mäen ylös, mutta Kari kellahti oikealle sivustalle siten että sumuvalon kiinnike (Rinkula) hajosi ja samalla jotenkin jalka painoi Touratech vaihdevipua niin että se vääntyi aavistuksen verran sisäänpäin.Vararinkula on matkassa ja tätä tarvike vaihdevipua voi vääntää siten että se palautuu alkuperäiseen asentoonsa. Tälläistä se joskun on kun matkassa on kaksi lähes noviisia mopon kuljettajaa :D

Parikymmentä kilometriä ennen Uliastaita noustaan ylös vuorelle, jossa tien korkein kohta oli 2456 metrin korkeudessa. Sitten lähdettiin mäkeä alas ja alkoi aivan hitommoinen "pyykkilauta ts. Nimismiehen kihara" soratieosuus ja kun päästiin kaupungin rajalle, niin jälleen pitkästä aikaa pyöriemme alla oli kovaa asfalttia. Mainittakoon että koko matkalla vastaamme tuli yhteensä vain kuusi autoa. Pari Kiinan mopoa ja pari Uaz:ia havaittiin maastossa olleiden jurttien lähettyvillä. Ei siis mitään suurta trafiikkia. Totisesti soratie ja hiekkatie ovat kaksi eri asiaa.

Uliastaissa kurvasimme Hotelli Uliastaihin, josta neljä vuotta vanha Lonely Planetin opas mainitsee mm. seuraavaa: "A polished marble foyer, glass chandeliers and a swanky restaurant create a fine first impression at the Uliastai hotel. The digs are the cleanest in town". Joopa joo, paikka näytti kohuu kälyseltä ja respan tyttö ilmoitti heti kättelyssä että suihkut ei toimi missään huoneessa. Ei edes "lux-huoneissa". Että sillai. Päätimme kierrellä kylillä ja kuin ihmeenkaupalla silmiini osui hotelli Zavkhavanin kyltti ja ei muuta kuin sinne kysymään sijaa majatalosta.

Vaihtoehtoja oli useampiakin ja tällä kertaa päätimme todellakin valita lux-huoneen. Nyt meillä on hieno vessa, jossa suihku josta tulee myöskin lämmintä vettä. lisäksi meillä on olohuone nahkasohvilla, taulutelevisio ja erilleinen makuuhuone. Tämä kaikki hintaan 120 000 MNT (43,24 €). Lisäksi saimme pyöröt parkkiin hotellin alla sijaitsevaan talliin hintaan 5000 MNT (1,80 €) per mopo.

Henkilökunta oli aivan mahtavaa. Pieniä kielivaikeuksia aluksi, mutta paikalle saapui jonkun sukulaislikka joka oli alunperin Havajilta kotoisin ja puhui leveää Amerikan englantia. Illalliseksi alkuun Ceaser-salaatit ja sitten jonkin sortin peruna/lihavartaat ja kaksi puolen litran tuoppia paikallista olutta sekä kaksi puolen litran vesipulloa. Koko helahoito yhteensä 32 000 MNT (11,53 €).

Tämän jälkeen huoneessamme kartan ja netin tutkailua sillä huominen osuus Uliastai-Tosotsengel näyttää tietiltä osin haasteelliselta. Samanlaista tietä kuin tänäänkin mutta välissä on noin 50:n kilometrin osuus karttaan merkittynä valkoisena viivana, jossa yhteensä kolme vesistön ylitystä. Siltoja, kuivunutta joenpohjaa tai sitten todellista vesistön ylitystä, vielä on hieman epävarmaa mitä on odotettavissa. Ennakkoarviona ei varmaankaan yhtään sen nopeampaa tai helpommin ajettavampaa kuin tänäänkään. Ennakolta haastavin osuus seuraa pitkät matkat jokivartta. Aamulla katsotaan mikä on säätilanne ja sitten tehdään päätöksiä. Mikäli oikein menee "käteen" esim. joenylitykset eivät onnistu tms. niin viime kädessä vaihtoehtona on palata takaisin Altaihin, mikä sekään ei oikein tämän päivän kokemuksien perusteella tunnu kovin houkuttelevalta vaihtoehdolta. Joka tapauksessa yritämme pitää kumi puolen alas päin.

PS. Kelloja siirrettiin tänään vielä tunnilla eteenpäin, joten ero Suomen aikaan on +5 tuntia.

https://www.google.fi/maps/dir/47.74470 ... 599951!3e0

-Harri.mopomies-
Viimeksi muokannut harrimopomies päivämäärä 06 Kesä 2018, 00:13, muokattu yhteensä 2 kertaa
-1 045 480 km (01/06/83 - 14/09/19)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-
-IBAF Driver 212 976 km (03/06/00 - 29/08/19)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7114
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4546
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 01 Kesä 2018, 01:51

Moi!

Timolle pari kysymystä. Tiedätkö löytyykö tuohon Ruotsalaisten reissuun (Destination Mongolia) jotain matkakertomus linkkiä ?

Ovatko ajaneet omalla kalustolla Ruotsista asti ? Vai ovatko startanneet vuokrakalustolla Ulan Batorista ?

PS. Kohta puolin laitetaan aamukahvit tulemaan.

-Harri.mopomies-
-1 045 480 km (01/06/83 - 14/09/19)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-
-IBAF Driver 212 976 km (03/06/00 - 29/08/19)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7114
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4546
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

ViestiKirjoittaja Timo Räisänen » 01 Kesä 2018, 08:58

Eräässä kohdin vauhdin ollessa noin 20 km/h kippasin mopon vasemmalle kyljelle...

Toisella kertaa loppui vauhti kesken ja mopo...

Päivän viimeiset lipat tapahtuivat hieman kävelyvauhtia kovemmassa vauhdissa...

Tälläistä se joskun on kun matkassa on kaksi lähes noviisia mopon kuljettajaa :D

Just niin, heti täältä kotisohvalla tiedetään mikä on ongelma, LISÄÄ VAUHTIA, moottoripyörä pysyy pystyssä vain vauhdin avustuksella mitä hitaampaa se kulkee sen epästabiilimimpi kunnes pysähtyessään kaatuu. ;)
Gessu on hyvä maastossa paitsi pehmeässä... lisää painoa eturenkaalle paitsi että Advessa taitaa sitä olla jo ennestään ...

Destination Mognolian porukka kertoo itsestään Face Bookissa. Heillä näyttää olevan samaa ongelmaa kuin teilläkin, joka toisessa kuvassa Bemut on kyljellään levähtämässä hiekalla. Itse ryhmän sivu taitaa olla ns. suljettu eli kutsutuille jäsenille. Porukka vei pyöränsä ilmeisesti junalla (kokeile avautuuko tästä kuva kuljetuksesta) Ulan Batoriin ja lensivät vastaanottamaan pyöränsä. Ryhmässä kirjoittavat Danny C. Dossman, Giel Kerkhof, Gerhard M. Krueger, joten heidän nimillään löytyy juttua ja Spotwalla sivun ovat täällä. Näyttävät pysyttelevän suuremmalla? tiellä kuin te. Tien suuruuden määrittelen Googlen kartan viivan paksuuden mukaan.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
 
Viestit: 3841
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 01 Kesä 2018, 09:53

Moi!

Pe 1.6.2018
Ajovuorokausi: 17
Uliastai, välipäivä - km.
Zakhavan.
Yhteensä 6422 km.

Yöllä ja aamulla satoi sen verran rankasti että päätimme ottaa tämän lux-huoneen vielä vuorokaudeksi (Aamupalakin sis. hintaan) ja viettää välipäivää ja tutustua sateen päätyttyä Uliastain kaupunkiin. Sade päättyi klo 12.00, tietkin kuivunevat iltaan mennessä. Aamulla oli vain +5 C lämmintä. Seuraaviksi viideksi vuorokaudeksi on luvattu lämmintä ja muutoinkin suotuisia ajokelejä. Alla olevan linkin kautta voi tarkastella Mongolian säätä eri puolella maata. Sitä kun oppii käyttämään, niin se näyttä mm. eri alueiden ja yksittäisten kuntienkin vallitsevan sään sekä ennustuksen tulevasta.

http://www.tsag-agaar.gov.mn/

Kävimme kylillä shoppailemassa ja ottamassa muutamia valokuvia. Heti kun sade päättyi alkoi porukkaa kerääntyä kaupungille. Tänäänhän on perjantai ja ilmeisestikin kaupungissa on jonkin sortin juhlat, sillä katuja oli osittain suljettu ja ihmisiä näkyi jo nyt paremmin pukeutuneina. Ehkä täälläkin juhlitaan koulujen päättymistä ?

Kiitokset Timolle vastauksista. Sain Remingtonilta yksityisviestinä linkin heidän matkatarinaan. Lisään sen tuonne blogeja pitkän matkan reissulta... juttuketjuun (Yleinen keskustelu osio). Pyörät ovat tulleet rekalla Ulan Batoriin ja osallistujat lentäneet myöhemmin perässä. He kiertävät reilun viikon ajan Mongoliassa testaen kalustoa ja varusteita ja siinä sivussa hioen ajotaitojaan ennen starttia Venäjälle Baikaljärven suuntaan ja edelleen Pamir higwaylle. Sen verran tutustuin heidän suunnitelmaansa, että näkyy olevan paljon samoja paikkoja suunnitelmasssa kuin meidän Pamirin kierroksella vuonna 2010. Seuraamme heidän liikkeitään...

Meillä jatkuu ajaminen huomenna suunnitelman mukaan kohtuu haastavissa merkeissä. Toivottavasti tämän päiväinen vesisade vähentää pölynmäärää ja muuttaa muutoinkin hankalampia paikkoja hieman kiinteämpään olomuotoon. Jää nähtäväksi ;)

Yritämme huomenna testata tuota vauhtiteoriaa käytännössä. Ehkäpä keksimme jotain, tai sitten olemmekin päivässä oppineet loistavaksi pehmeän hiekan crossaajiksi :D Varovasti kuitenkin edetään minimoidaksemme niin henkilöstö- kuin kalustovaurioitakin.

PS. Itse päätin juhlistaa perjantaita 0,75 litran pullollisella Chileläistä punaviiniä. El Chivo, cabernet sauvignon paikallisesta supermarketista (Ihan ok. tavaratalo) ostettuna hintaan 12 000 MNT (4,25 €). Ehkäpä tässä vielä illaksi keksitään jotan pientä ohjelmaakin...

PS. Oluen juojille tiedoksi että täältä löytyy ainakin yhden merkkistä, mielestäni hyvää lager-olutta. Hinta 0,5 litran tölkille kaupassa 2000 MNT (0,72 €) ja ravintolassa 3000 MNT (1,08 €). Merkkiä en voi tähän kirjoittaa, kun en tiedä miten se kirjoitetaan länsimaalaisilla aakkosilla :?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Uliastai

-Harri.mopomies-
Viimeksi muokannut harrimopomies päivämäärä 06 Kesä 2018, 00:13, muokattu yhteensä 1 kerran
-1 045 480 km (01/06/83 - 14/09/19)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-
-IBAF Driver 212 976 km (03/06/00 - 29/08/19)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7114
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4546
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

EdellinenSeuraava

Paluu Matkakertomukset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa