Algerian visiitti

Täällä voit kertoilla matkakokemuksiasi. Pidemmät ja etenkin kuvalliset tarinat pyydetään edelleen muokkaamaan webbisivuiksi, jolloin ne voidaan koota webbisivujen tarinalinkkisivulle.
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Algerian visiitti

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Aamutuimaan starttaa lyhyehkö reissu Afrikan mantereelle. Muuttuvia tekijöitä on ollut matkan varrella lukuisia, mutta huomenissa olisi vihdoinkin toteutuksen paikka, sillä viisumini on voimassa enää joulukuun ajan. Hain viisumia Algerian Helsingin lähestystöstä, sillä se on ollut mahdollista huhtikuun alusta lähtien, aikaisemmin se piti anoa Tukholman lähetystöstä. Kävin henkilökohtaisesti lähetystössä selvittämässä mistä on kyse, sillä sattuneesta syystä minulla ei ollut kopioita lentolipuista tai minkään matkatoimiston ryhmämatkan osallistumistodistuksesta. No, ei tietenkään kun kyseessä on mopomatka. Vaadittu kutsukirje (LOI) hoitui erään pääkaupungissa sijaitsevan viiden tähden hotellin kautta. Tosin pienoinen yllätys oli että viisumin voimassaoloaika (90 vrk) alkoi heti myöntämispäivästä, eikä anotusta- tai esim. rajanylityspäivämäärästä. Algeriahan on pinta-alaltaan suurin nykyisistä Afrikan valtioista. Etelässä riittää hiekkaa Saharan autiomaan muodossa. Kuluvana vuonna on avattu maaraja Mauritanian puolelle, mutta siellä nurkilla on raportoitu olevan kaikenlaista "hörhö porukkaa" liikkeellä. Oikeastaan koko eteläinen- sekä Libyan vastainen rajaseutu on etukäteistietoihin viitaten epävakaata seutua.

Varmuuden maksimoimiseksi minulla on täällä Espanjassa sekä Arabian- että Ranskankielen taitoiset "Takapirut", mikäli sellaisille ilmenisi tarvetta. Lisäksi mukanani on erään paikallisen osoite ja siellä pitäisi käydä vierailulla. Saapa nähdä miten tuo liikkuminen oikein onnistuu ts. onko tarjolla "opastettua" etenemistä, rajoitettuja provinsseja tms. No, tarkoitushan ei ole kovin montaa vuorokautta viettääkään toisella mantereella sillä viikon päästä maanantaina jatkuu Espanjassa ihan toiset kuviot. Suunnitelman mukaisesti pysytään pohjoisen rantaviivan "tuntumassa".

Näin talviaikaan (Off-season) ei laivavuorojakaan ihan hirveästi kulje. Espanjasta pääsee kolmen eri varustamon laivalla kolmesta eri kaupungista. Lähin vaihtoehto on Almeriasta, jonne on matkaa sellaiset 200 km. Sitten on vielä ne perinteiset hieman eksoottisempiin maihin suuntautuvien mopomatkojen vakiokysymykset: Tarvitaanko Carnet ? Entä pyörän liikennevakuutus ? Algeriahan ei ole ns. Greencard valtio, kuten esimerkiksi naapurimaat Marokko ja Tunisia. Näihin vastaukset seuraavissa viesteissä. Olisihan se hienoa ajaa Algeriasta Marokon puolelle mutta maaraja on ollut suljettuna jo noin 25:n vuoden ajan. Tunisiaan pääsee mutta se on tällä kertaa liian pitkä lenkki tehtäväksi (Visa Single Entry). Lisäksi rajaseudulla saattaa olla "hässäköitä" ja Tunisian puolella siviilien liikkumista rajaseudulla on vahvasti rajoitettu. Lisäksi Tunisiaa tuli kierrettyä joskus menneisyydessä sellaiset 2000 kilometriä, joten ei tällä kertaa.

Huomenissa jorinaa ensimmäisen matkapäivän osalta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Algeria

https://um.fi/matkustustiedote/-/c/DZ

https://www.trasmediterranea.es/es/rutas

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Algerian visiitti

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Ajovuorokausi nro: 1, osa I
Malaga-Almeria 194 km.
Almerian Maakunta.
Laivamatka: Almeria(E)-Oran (DZ), kahdeksan tuntia :shock:
Yhteensä - km.

Kirjoittelen tätä stooria laivassa, sillä tuli ostettua yhdeksän tunnin nettipaketti hintaan 2,95 € ;) Osa II myöhemmin illalla. Nettiyhteys toimii ylllättävänkin hyvin ja nopeasti. Todennäköisesti vähäisellä matkustajamäärällä on oma osuutensa asiaan.

Aamulla lämmintä sellaiset +10 C ja autopistalla ei liikennettä juuri nimeksikäään. E15/AP-7 tietä Motrilin ohitse Almerian Satamaan. Osuudella on pitkät pätkät 100 km/h nopeusrajoitusta ja välillä 120 km/h sekä muutamissa tunneleissa 80 km/h. Ajoittain Välimeri näkyy hienosti tien oikealla puolella. Paikoitellen oikein mukavia maisemia, tosin Motrilin lähistöllä om eräänlaisia "kelmutettuja taloja" ns. pilvin pimein, eli jonkin sortin kasvihuoneita. Yhden lyhyen pysähdyksen taktiikalla.

Satamassa ei hirveän paljon matkustajia, mutta poliiseja oli kyllä väkimäärään suhteutettuna paljon. Lisäksi laivalla on mukana noin kymmenen poliisia, sillä ilmeisestikin tuo laiton siirtolaisuus on täällä päin merkittävä ongelma. Sisällä toimistossa kävin näyttämässä puhelimessani olevaa varausta ja sain maihinnousukortin sekä ruokakupongin. Hintaa menomatkalle 132,00 € sis. äijän kansipaikalla, pyörän sekä lounaan. Sähköinen lähtöselvitysmahdollisuus on viimeistään seitsemän vuorokautta ennen lähtöä. Lähtöselvityksen jälkeisellä kopilla ollut poliisi kertoili että hänellä oli joku tuttu virkaveli Suomessa. Muutamia suomenkielen sanojakin kaveri osasi. No, muutoin vaihdettiin muutama lause espanjaksi ja ilokseni englannin kieleen ei tarvinnut turvautua 8-)

Laivaan sisään ajaessa tuli mieleeni että jotan tuttua tässä on. Tosiaankin laiva on entinen Helsingin ja Tallinan väliä seilannut (1998-2013) Eckerö Linen Nordlandia, nykyiseltä nimeltään Almariya. Kylteissä on varsinainen kielten sekamelska, sillä löytyy mm. vanhoja kylttejä joissa tekstit, suomeksi, ruotsiksi, viroksi sekä englanniksi sekä uusia kylttejä joissa tekstit espanjaksi, ranskaksi, arabiaksi sekä luonnollisestikin merenkulun kansainvälisten sääntöjen mukaisesti englanniksi.

Kirjoitan tätä tarinaa peräkannen "Show Baarissa", joka todellakin on oikein prototyyppi vanhasta pohjoismaisen laivan ns. viihdebaarista, Täytynee vielä tehdä hieman laajempi kierros, tutustuen laivan tarjontaan, sillä lounas tarjoillaan Lobby Barissa, missä se sitten lienee sijaitseekaan...

Edit: Lounasravintola löytyi kannelta kuusi ja valitsin vaihtohdoista kala painotteisen lounaan. Seuraavaksi kahvikupin ääressä pientä mietintää. Algerian valuutta on dinaari (DZD) ja yhdellä eurolla saa noin 120-130 dinaaria, päivän kurssista riippuen. Harmi vain että valuuttaa ei voi vaihtaa ulkomailla, joten käteiskassaa ei toistaiseksi ole. Laivalla voi maksaa euroilla tai luottokortilla. No, todennäköisesti huomenna on käytävä pankissa, jollei sitten illalla kävisi niin hyvä tuuri että löytyisi jokin rahanvaihtopiste. En onnistunut lataamaan navigaattoriini Algerian karttamateriaalia, joten piirtelin ajankulukseni jonkin sortin nuotit satamasta hotellille. Matkahan ei ole pitkä (Noin 4 km) mutta pimeys ja tiheä katuverkko tehnee homman haasteelliseksi. Oletettavasti liikennekulttuurikin poikkeaa merkittävästi Eurooppalaisesta (Espanjalaisesta). Kunnon kartta on ostettava, heti kuin se vain on mahdollista. Myöskin tankilla pitäisi käydä piakkoin. Ennakkotiedon mukaan polttoaine on todella edullsta, eli noin 35-40 senttiä litralta :o Mielenkiinnolla myöskin odotan miten tuon liikennevakuutushomman kanssa oikein käy, sillä laivalta ei ole mahdollista ostaa vakuutusta. Ilmeisestikin se kuitenkin on pakollinen, joten se lienee myytäneen Satamassa ? Tai sitten ei... Carnet on joskus tarvittu, mutta viimeisempien tietojeni mukaan se on suositeltavaa, mutta ei pakollista. Varsinkaan kun järkeviä maastapoistumis vaihtoehtoja ei ole muita kuin Espanja tai Tunisia, jotka kummatkaan eivät vaadi Carnet-asiakirjaa ja ovat lisäksi Creen Card valtioita.

On muuten todella täyteen lastattuja Algeriaan menijöiden autot. Ihan täynnä "romua" ja usein vielä hirvittävä kattokuorma tai yli lastattu peräkärry perässä. Ehkäpä eräänlaisen "ennätyksen" teki moottoritiellä ohittamani Audi Q7 (Poikkeuksellisen kallis auto näiden muutoin ikäloppujen seassa) joka veti pientä telikärryä perässään ja valehtelematta kuorma oli varmaankin yli kolme metriä korkea ja kauttaaltaan kelmutettu, jotta romut pysyvät kyydissä. Niin vaan sekin pääsi rajatarkastuksesta laivaan, ilmeisestikin poliisit ovat vain tyytyväisiä että poistuvat maasta. Tosiaankin autot ovat pääosin vanhoja espanjan- tai ranskankilvillä varustettuja. Joukossa jokunen Algerian kilpinenkin"löytö".

https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Almariya

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Algerian visiitti

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Su 2.12.2018
Ajovuorokausi nro: 1, osa II.
Malaga(E)-Almeria-(Laivamatka)-Oran(DZ) 203 km.
Oranin Provinssi.
Algeria(DZ).
Yhteensä: 203 km.

No, niin ensimmäinen ajovuorokausi on takana päin ja sen vielä tuosta laivamatkasta, että hieman oli hämmentävää kun tuli rukoushetken aika niin viis-kuusi miestä kumartelivat vilttejensä päällä. Lisäksi laivalla oli yksi nuori nainen täysin mustassa kaavussa, siten että vain silmät näkyivät. Kieltämättä hieman hämmentävää, mutta sinänsä ei mitään uutta meikäläiselle.
Laivassa oli noin viisikymmentä autoa ja onneksi purkaminen tapahtui käänteisessä järjestyksessä ja pääsin viidentenä ulos laivasta. 300 metriä ajettiin ja sitten oli ensin poliisien kaksi "nakkikioskia" joissa täytettiin kaksi pientä lappua, toinen poliisia ja toinen tullia varten. Toiminta oli hidasta, mutta ystävällistä ja he täyttivät lomakkeet esittäen tarkentavia kysymyksiä. Jonossa oli porukkaa, jotka auttoivat tarvittaessa kääntämään kysymykset. Ei mikään mahdottoman paha rasti, mutta puolituntia siinä kuitenkin kului. Hetken jo luulin että homma olisi siinä, mutta mitä vielä, sillä joka ikinen laivasta tullut ajoneuvo (Voitte vain kuvitella kauanko tähän kuluu aikaa kesällä, täysillä autokansilla) ohjatiin ison rakennuksen sisälle jossa kaikki nyssäkät purettiin autojen takaluukuista ja kattotelineiltä! Ajattelin että nyt ei ihan nopeasti tästä selvitä, mutta sitten tulikin illan paras yllätys, sillä joku hyvää englantia puhuva tullimies otti paperini ja häipyi jonnekin toimiston puolelle. Kymmenen minuutin kuluttua kaveri tulee ja antaa minulle jonkun tulostetun tullauspaperin ja sanoo että sitä on sitten kannettava aina pyörän mukana koko Algerian reissun ajan ja se luovutetaan takaisin maasta poistuttaessa. Claro!

Carnettia ei kukaan kaivannut, eikä sitä minulla olisi ollutkaan, joten tasapeli. Vakuutusta ei myyty, eikä kyselty, joten todennäköisesti tässä ajellaan ilman mitään liikennevakuutusta. Kaskosta nyt puhumattakaan. No, meikäläisen pyörällähän ei ole enää muuta kuin käyttöarvoa. Kai tässä edetään niin kuin muutkin, eli korkeimman johdatuksessa. Jos oikein innostun niin saatan käydä paikallisessa vakuutusyhtiössä kysymässä miten tulisi menetellä. Odottaessa oli käynnyt ties kuinka monta tullimiestä ja -naista juttusillani, tosin kun tuo ranska ja arabia ei taivu, niin kaikkien kanssa ei oikein juttuun päästy, mutta jokunen osasi hieman englantia ja yksi virkailija puhui jonkun verran Espanjaakin. Ystävällistä ja hymyilevää porukkaa.

Kaiken tämän jälkeen tuli todellinen pommi, sillä minun tavaroitani ei katsottu/tarkistettu lainkaan. Ei tarvinnut edes laukun kansia avata. Hallista ulos ajaessa kerättiin ne pienet laput pois ja ei muuta kuin Satama-alueen portille, jossa kerran vielä näytettiin passia ja sitten vihdoin noin tunnin "pikku puuhastelujen" jälkeen kohti hotellia. Helpommin sanottu kuin tehty. Hiton pimeää ja heti kättelyssä isohko tietyö jonka johdosta en päässyt sinne suuntaan minne halusin ja muutamien epämääräisten kiemuroiden jälkeen vihdoin löysin hotellille. Liikennevaloissa riitti peukun näyttäjiä ja mikäli pysähtyi parkkiin niin porukkaa tuli mielenkiinnosta katselemaan outoa kulkijaa.

Kaupungilla pyöriessäni tein pari havaintoa mm. luottokortit eivät kelpaa käytännössä juuri missään ts. jossain paremman luokan hotelleissa jne. saattaa kelvata. Algeria on vähän niin kuin Venäjä takavuosina eli käteistalous. Viinaa on turha etsiä lähikaupoista, eikä pubeja tms. ole. Hotellin aulabaarissakaan ei ollut alkoholituotteita lainkaan. Rahan vaihto onnistui sopivasti "kulman takana" ja kurssikin oli oikein sopiva, eli yhdellä eurolla sai 135 dinaaria. Liikeenne kaupungissa on, miten sen nyt sanoisi "luovaa" ja autokanta aika rupuista. Yleisilme kaduilla, ainakin näin pimeän aikaan saattaa joillekin pelkästään Länsimaissa liikkuneille olla hämmentävä/pelottava. Mielestäni ei kuitenkaan sen kummoisempaa kuin esim. joissakin Venäjän isoissa kaupungeissa ilta-/yöaikaan, itse asiassa jos ei turhaan pelästy ns. ulkoisia seikkoja, niin porukka on yllättävän ystävällistä.

Hotellissa huone on lämpimämpi kuin Espanjassa kertaakaan kuluvan syksyn ja talven aikana. Lisäksi hotellissa yksi työntekijä puhui englantia ja päästiin hyvin juttuun. Löytyy sellaiset satelliittikanavat että valikoima kattaa varmaankin kaikki maailman ns. muslimikanavat, mutta suureksi yllätyksekseni löytyi myöskin CNN englannin kielisenä ts. originaali versio.

PS. Turisteja ei näy, mutta ilmeisestikin niitä jossain päin kylää sattaa löytyä...

JK. Toki uutta tarraa (DZ) liimattiin paikoilleen jo siellä tarkastushallissa :D

https://fi.wikipedia.org/wiki/Oran

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Algerian visiitti

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Ma 3.12.2018
Ajovuorokausi nro: 2.
Oran-Mostaganem (Sablettes) 157 km.
Mostaganemin Provinssi.
Yhteensä: 360 km.

Aamupalan jälkeen ensin tankille ja täytyy sanoa että puhuin läpiä päähäni sillä bensalitran hinta (95 E) oli tänään vain huimat 41, 97 dinaaria (31 eurosenttiä) per litra. 35:n litran tankkaus hintaan 10,85 €, ei paha ei. Eilinen majoitus maksoi aamupalalla 4500 dinaaria (33,33 €). Aamulla oli tarkoitus lähteä ajamaan autoroutea (A1 east-ouvest) pitkin pääkaupunki Algeriin, jonne olisi tullut matkaa noin 420 kilometriä. Mutta ennen aamupalaa tuli viesti että tänään sopisi illalla tulla visiteeraamaan Mostanagemin kaupunkiin, joten ei muuta kuin siihen suuntaan. Tankkauksen jälkeen kaupungista ulos ja mitä mitä peilissä näkyi kaksi lähestyvää moottoripyörää ja kas sieltähän ajeli kaksi virkavallan edustajaa vanhoilla BMW R 1150 RT-malleilla. Komeasti morjestivat ja päätin ottaa vetoapua noin kymmenen kilometrin matkan autoroutelle asti. Muutoin en ole isoja pyöriä nähnyt. Autoroutella nopeusrajoitukset ovat 120 km/h ja paikoitellen 100 km/h ja täytyy todeta että liikenne sujuu hienosti, itseasiassa ylinopeutta ajavia ei ole juuri lainkaan. Muutoinkin liikenne on minusta ihan ok, suurimmat "hässäkät" ovat kaupungeissa joissa yksinkertaisesti on vain liikaa ajoneuvoja. Pienemmillä maanteillä taas turvavälit ovat kohtuu lyhyitä nopeuteen suhteutettuna, mutta kyllä täällä ihan hyvin pärjää kunhan vain tiedostaa pari, kolme paikallista menettelytapaa eri tilanteihin. Eli siis normisettiä monien ulkomaiden liikenteen suhteen.

Ensin ajattelin ajaa N11 rantatietä, mutta kun Google maps ilmoitti että siellä on jokin tiesulku (Tosin kartan mukaan vieressä menee ilmeisestikin korvaava tie) niin ajoin sitten ison tien kautta. Minun piti kääntyä jo aikaisemmin kohden rannikkoa mutta ajatuksissani ajoin liittymän ohitse ja seuraava liittymä oli melkoisen kaukana. Muutoinkin autoroutella on harvakseltaam liittymiä. Tie on loistokuntoinen. Kolme kaistaa suuntaansa, mutta missään ei kyllä näy moottoritiestä kertovia liikennemerkkejä. Opasteet ovat Arabiaksi ja ranskaksi. En sitten saannut sitä tiekarttaa mistään ostettua, kun täällä nuo huoltoasemat ovat hieman erisorttisia mihin lännessä on totuttu. Matkalla oli kaksi sotilaspoliisien (?) tarkastuspistettä, mutta papereita ei kysytty meikäläiseltä. Muutamia autoja ohjattiin sivuun. Sotilailla konepistooli varustus. Ainakin näillä seuduilla on ihan rauhallisen tuntuista. En käynnyt aamulla ilmoittautumassa paikallisella poliisiasemalla, kun sen sai hoidettua hyvin eilen illalla Satamassa. Suosittelevat ulkomaalaisia ilmoittautumaan (Suunniteltu reitti) mikäli liikkuvat pääkaupungin ulkopuolella ja varsinkin jos ollaan liikkeellä omalla ajoneuvolla ilman mitään paikallisia oppaita. Pari lyhyttä taukoa ja taas oli porukkaa heittämässä juttua ja ihmettelemässä pyörää. Tien päällä ei niin erityistä nähtävää ollut, aika tasaista ja laakeaa. Rantaviivan tuntumassa ovat paremmat maisemat.

Tänään päätin majoittua hieman parempaan paikkaan ja Mostaganemin eteläpuolella on oikein mukava/tasokas hotelli, josta löytyy mm. uima-allas sekä sauna. Saunan käyn kyllä testaamassa. Huone on tasokas ja parveke sijaitsee ilta-auringon puolella ja kuudennesta kerroksesta on hulppeat näkymät Välimerelle. Huoneen hinta aamupalan kera 8162,50 dinaari eli kohtuulliset 60,46 € kaupunkiveroineen. Tällä lisätään aina yöpymisen hintaan kaupunkivero per vrk. ja sen suuruus on luokkaa 1-5 euroa kaupungista riippuen. Lämpötila on tällä hetkellä mukavat +20 C, joten ensin hieman parvekkeella oleskelua ja sitten uima-altaan kautta saunaan ja illalla taksilla paperilapulla saatuun osoitteeseen ja sitten en tiedä, ilmeisestikin tarjolla on paikallisia herkkuja, mutta tuskin alkoholituotteita. Sellainen huomio vielä että Algeria kuuluu niihin valtioihin jossa on syytä nukkua korvatulpat korvissa, sillä keskellä yötä ja mukavasti aamu viiden paikkeilla alkaa "ilosanomaa" kuulumaan ämyreistä. Normaalijuttu islamivaltioissa, varsinkin turistikohteiden ulkopuolella.

https://en.wikipedia.org/wiki/Algeria_E ... st_Highway

http://azhotels.dz/lezephyr/

https://en.wikipedia.org/wiki/Mostaganem

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Algerian visiitti

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Ti 4.12.2018
Ajovuorokausi nro: 3
Mostaganem (Sablettes)-Oran-Plage De Bou Zadjar-Ain El Turck 252 km.
Oranin Maakunta.
Yhteensä: 612 km.

Taas olisi jorinoita oikein urakalla, mutta, mutta koitetaan tiivistää (Lienee mahdotonta...) :D

Lähdetään liikkeelle eilisestä, elikäs hotellilla oli pieni mutta tyylikäs saunaosasto jossa Suomalainen sauna Harvian kiukaalla. Osaston pitäjä kysyi minulta paljonko laitetaan lämpötilaksi, johon vastasin että 80 astetta on oiken hyvä. Kahdenkymmenen minuutin kuluttua puhelin soi huoneessani ja ilmoitettiin saunan olevan lämmin. Aivan huippu palvelua koko hotellissa. Vartioitu parkkipaikka, ovimiehet, hienot näkymät merelle, loistava aamiainen jne. mainittakoon vielä että hotelliin tultiin sisään samanlaisen metalllinpaljastimen lävitse kuin lentokentillä on tapana. Kokonaisuutena todella tyylikäs paikka. Ainut negatiivinen seikka olivat lukuisat ympäristössä olevat rakennustyömaat. Mainitaan nyt vielä että saunaoluita ja ruokaviinejä ei ole tarjolla, sillä hotellissa ei tarjoilla lainkaan alkoholia. Vielä ennen lähtöä kirjoitin Google translaten avustuksella paperille Ranskaksi mielestäni tärkeitä lauseita ja fraaseja sekä myöskin joitakin yksittäisiä sanoja että numeroita. Sillä totuus on että täällä ei juuri kukaan puhua Englantia. Maaseudulla varsinkaan. Ravintolassa kyllä pärjään, sillä minulla on mukanani pieni kirjanen nimeltä: Ruokaa viidellä eri kielellä (Saksa, Englanti, ranska, Espanja sekä Italia).

Illan saapuessa mittarilla keskustassa sijaitsevaan osoitteeseen ja seitsemän kilometrin matkalle tuli hintaa huimat 270 dinaaria, joka on aika tarkkaan kaksi euroa. Kaveri kenen luokse menin on asunnut vuosia Ranskan Marseillessa ja puhuu ihan hyvää englantia, joskin vahvalla Ranskalaisella aksentilla...Tunnin verran siinä istuskeltiin ja sitten lähdettiin lähellä Turkkilaista linnoitusta sijaitsevaan ravintolaan, jossa seuraamme liittyi vielä pari muutakin kaveria. Sapuska oli hyvää ja sitä oli riittävästi. Ihan tarkkaan en tiedä mitä kaikkea tuli syötyä. Uskonnollisista syistä johtuen täälläkään ei luonnollisestikaan ollut tarjolla alkoholijuomia. No, eipähän näkynyt kaduilla ensimmäistäkään ns. känniääliötä. Ilta sujui mukavasti ja meikäläisen näkövinkkelistä katsoen "eksoottisissa" merkeissä. Lopulta puolen yön tietämissä takaisin hotellille.

Aamupalan jälkeen ei ollut oikein fiilinkiä lähteä ajamaan moottoritietä pääkaupunkiin, vaan mieluummin rantaviivaa pitkin ja lopuksi mutkateitä vuoristossa. Tuumasta toimeen. Ensimmäiseksi N11 tietä kohden Orania. Tieosuudella on kaksi kaistaa molempiin suuntiin ja nopeusrajoitus on lähes koko ajan 100 km/h. Maakuntien rajalla oli poliisien (Gendarmerie) tarkastuspiste. Morjestivat, mutteivat pysäyttäneet. 55 kilometriä trippiin ja sitten käännös tielle W27, joka johtaa pienelle rantatielle W75. Yleisenä havaintona voisi mainita että pääteillä liikenne sujuu ihan hyvin, mutta pienissä kaupungeissa ja kylissä saa olla tarkkana, sillä jalankulkijat ylittävät ajoratoja ihan miten huvittaa. Aika lähellä oli etten ajannut päin yhtä teiniä joka juoksi pysäköidyn kuorma-auton takaa yli ajoradan.

Oranissa taas on niin paljon autoja, että erityisen tarkasti on ajettava isot risteykset ja monikaistaiset liikenneympyrät. Abou Bakarin moskeijan jälkeen lähes koko W75-tieosuus oli juuri päällytettyä asfalttia. Hienoja mutkia ja mukavia maisemia. Oranin lähestyessä liikennemäärä lisääntyi merkittävästi ja alkoi ruuhkautua lähellä satamaa. Meinasin käydä Satamassa katsomassa lähtöön liittyvät järjestelyt, mutta muutinkin mieleni kun huomasin ettei kummastakaan portista pääse Satama-alueelle ilman jonottamista poliisien tarkastuspisteelle. Täytynee huomenna mennä paikalle hyvissä ajoin. Laivahan lähtee vasta myöhään illalla klo 23.00. Tullessa tein myöskin sellaisen havainnon että laiva saapui kaijaan nro: 11 eikä 21, kuten Google maps:n karttapohjassa esitetään. Tämä taas aiheutti sen että liikennejärjestelyt olivat toisenlaiset kuin mitä kartan perusteella etukäteen ajattelin. No, eipä hätiä mitään, kun en yrityksistäni huolimatta saannut sitä paperikartaa mistään, niin olen kirjoittanut käsin paperille mielestäni riittävät nuotit. Ja koska tiennumeroita on harvassa on parempi kirjoittaa kaupunkien. ja kylien nimiä ja ennen kaikkea huomioitava sopivia maamerkkejä joita matkan varrella tullaan ohittamaan. Lisäksi liikenneympyröiden lukumäärät ja poistumis sortien numerot ovat olleellisia tietoja perille löytämiseksi. Oranissa ajoin ylös Fort Santa Cruzin parkkipaikalle. Linnoituksen edustalta on mahtavat näköalat merelle ja kaupungin ylle. Sieltä näkyy hyvin myöskin paikalliseen Sotasatamaan ja laitureissa näkyi olevan jokusen huoltoaluksen lisäksi mm. yksi fregatti ja pari pienempää taistelualusta. Sattuneesta syystä johtuen muistuttavat kovasti Venäjän laivaston alusten ulkoasua.

Lämpötilakin oli jo noussut mukavaan +23 C lukemaan. Aika hyvin talvella. Kesällähän tänne ei ainakaan meikäläisellä ole hinkua sillä lämpötila nousee neljänkymmenen nurkille ja varjopaikat ovat kortilla. Ain De Turck:n pikkukaupungissa etsin hotellia ja löytyihän se sitten lopultakin. Huoneen hinta veroineen ja aamiaisineen 3350 dinaaria (25,00 €). Kirjautumisen jälkeen jatkoin matkaa W84-tietä kohden Plage Medegh 2 uimarantaa ja kas uimahousuja ei löytynyt mistään, niin ei muuta kuin mustilla kalsareilla uimaan. Vartin tauon jälkeen matka jatkui ylös vuorille ja tiessä alkoi jälleen löytyä mukavia mutkia. Kävin sitten lopun perin Plage De Bou Zadjarissa asti kääntymässä ja paluumatkan alkuosuus hieman eri reittiä kunnespäädyin jälleen W84-tielle ja sitä pitkin takaisin hotellille. Hotellissa on pari nuorta kaveria töissä, jotka puhuvat hieman englantia ja toinen opasti minut kulmanttakana sijaitsevaan ravintolaan jossa oikein kunnollista "Grillimättöä" hintaan 675 DZD (5,00 €). Sitten jälleen hotellille ja ei muuta kuin kirjoittamaan...Myöhemmin illalla lienee käytävä jossain lähistön kuppilassa katsomassa mikä on homman nimi.

PS. Tänään kun ajoin muutamien todella ränsistyneiden/rakennuskannaltaan keskeneräisten kylien lävitse, niin ajoittain kävi mielessä että Afrikka on suuri seikkailu, tai ainakin täytyy omata riittävästi seikkailumieltä kun näillä(kin) kulmin liikkuu. Ja eihän tässä edes olla ns. mustassa Afrikassa, vaan Arabialaisessa osiossa. Monellakin tapaa tämä tuntuu eräänlaiselta Ranskalaisten takapihalta (Joita Afrikassa riittää), vaikka onkin ollut jo 60-vuotta itsenäinen valtio :shock:

JK. Tänään näin yhden Ducatin kakspäällä. Kypäriä ei ollut päässä, eikä niitä täällä käytä edes mopoilijatkaan. Ei lienee pakko...

https://en.wikipedia.org/wiki/Fort_of_Santa_Cruz_(Oran)

https://en.wikipedia.org/wiki/A%C3%AFn_El_Turk

https://www.mdn.dz/site_cgn/index.php?L=fr

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Zoltan
Timanttiperse
Viestit: 2724
Liittynyt: 23 Touko 2009, 22:46
Kerho: Diamond

Re: Algerian visiitti

Viesti Kirjoittaja Zoltan »

Nenänvalkaisu paikallaan Harri kun on jo monta kuukautta ollut kaamos pakolaisena Espanjan aurinkorannikolla . Milenkiintoisia jorinoita Afrikan puolelta ja aika menee varmaankin kuin iltamissa siellä ajellessa.
Täällä Europan puolella myös eilen 23 plussaa kirkaassa auringon valossa ja Nerjan luolissa mielyttävän viileää .

https://fi.wikipedia.org/wiki/Nerjan_luolat

Tänään otetaan tyttären pojan kanssa sähköpyörät alle ja lähdetään saasteettomalle maisemalenkille rantamaisemissa .

https://www.flickr.com/photos/zoltaniba ... ed-friend/

Kyllä siellä eteläisessä Suomessa kannattaa vähäisestäkin lumesta nauttia silloin kun sitä on :D

https://www.flickr.com/photos/zoltaniba ... ed-friend/
Hieno laji , aina olen tykännyt !




Timanttiperse no 1/2017 20/20 ths ,2013 100t km/12kk , 2013 10/10 ths, 2011 GN72 2012,2016,2017
keskimäärin 2878,790km/ajo
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Algerian visiitti

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Ke 5.12.2018
Ajovuorokausi nro: 4
Ain El Turck-Sidi Bel Abbes-Oran 280 km.
Oranin Maakunta.
Yhteensä: 892 km.

Tänään lyhyesti, on mennyt meinaan sen verran myöhään...

Aamulla päätin ajaa sisämaahan Sidi Bel Abbesiin. Menomatkalla pikkuteitä ja kanttailua, paluumatkalla moottori- ja valtateitä. Sisämaassa lämpötila nousi aina +26 C lukemaan ja meinasi hiki tulla puseroon. Tänään osui kohdalle vaatimattomat neljätoista tarkastuspistettä :shock: (Police y Gendarmerie). Lisäksi kahteen eri otteeseen tuli pari mopopoliisiakin juttusille. Jälkimmäisessä tapauksessa olin tankilla ja paikalle tuli kaksi poliisia uusilla 1200 RT:llä. Toinen puhui hyvin englantia ja mainitsi isänsä olleen joskus 80-luvulla Suomessa. Paluumatkalla osui silmiini joitakin uusiakin kerrostaloja ja Oraniin saavuttaessa oli laskeutunut aivan mieletön sumu ja ilmankosteus oli todella hiostavaa. Ajoin satamaan ja siellä vasta kestikin, sillä laiva oli vaatimattomat kolme tuntia myöhässä. Oikean puoleinen sisälaukku joutui läpivalaisuun. Jälleen kerran palvelu oli hyvää, mutta miksi ihmeessä sitä passiakin piti näyttää yhteensä kahdeksan kertaa ? Samat lippulappuset täytettiin kuin maahaan saavuttaessakin. Poliiseja oli laiturilla ns. pilvin pimein ja syykin selvisi kun laiva vihdoinkin saapui. Sieltä saapui noin viisikymmentä iältään 15-30 vuotiasta laitonta siirtolaista. Kaksi ukkoa oli aina laitettu käsiraudoilla yhteen. Yhteensä viisituntia odotusta laiturialueella. Sumukin siinä samalla hälveni, mutta lämpötilakin oli laskenut noin kymmenellä asteella. Viisi tuntia odotusta platalla ja vieläkään emme ole irroittaneet laiturista. Tai no, nyt taitaa kepo (Keulapotkuri) jo potkia... Vaihdoin sitten siinä odotellessa ohimennen yhden paikallisen kanssa dinaarit euroiksi, sillä paikallisen valuutan maastavienti on laitonta, eikä sitä vaihdeta ulkomailla.

Lyhyesti voisin todeta että Afrikka on erilainen ja täällä ei totisesti törmää turisteihin ja eksotiikkaa löytyy normi "Länsi" moporeissua enemmän. Meikäläisittäin erittäin halpaa, erityisesti polttoaineen hinta on todella alhainen. Ihmiset ystävällisiä. Olosuhteet välillä karunpuoleiset ja infra ei yleisesti ottaen ole "ihan kohdillan". Maahan saavuttaessa ja poistuttaessa perinteistä byrokratiaa. Samallaista mörskää kuin Venäjälläkin ja paikoin vielä pahempaakin. Liikenteessä kyllä pärjää, kunhan vain on tarkkana. Etelässä enemmän eksotiikkaa. Kaikkialle maahan ei paikallistenkaan mukaan voi/kannata mennä, eikä varmaan pääsisikään kun tiesuluilta käännytetään. Taisi mennä tämä Afrikan osuus ilman liikennevakuutusta, mutta hei ei kerrota kenellekään...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sidi_Bel_Abb%C3%A8s

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Algerian visiitti

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Aamu on saapunut ja laiva on edelleen matkalla kohden Espanjaa. No, eipä tässä niin kiire mihinkään olekaan. Lisätään vielä Algerian yhteenvetoon, että päätiet olivat hyvässä kunnossa ja sivutietkin pääosin. Englannilla täällä ei oikein tahdo pärjätä, joten jonkin sortin hallinta ranskankielen alkeista olisi paikallaan. Paperikartta kannattaa hankkia jo etukäteen ja navigaattoriinkin on syytä ladata ajantasainen kartasto. Kunhan tässä kiinnittäydytään Espanjan puolelle, niin siten on vielä edessä noin 200 kilometrin "loppurutistus".

https://www.foreca.fi/Spain/Almeria

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Algerian visiitti

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

To 6.12.2018
Ajovuorokausi nro: 5
Oran (DZ)-Laivamatka-Almeria(E).
Almeria-Malaga 194 km.
Malagan Maakunta.
Yhteensä: 1086 km.

Jälleen äijä ja mopo ovat palanneet Aurinkorannikolle. Paluumatkan laivamatkan hinta oli 246,00 € sisältäen matkalipun, mopopaikan, hytin sekä illallisen. Retken kokonaiskustannukset jakautuivat seuraavasti: Laivamatkat yhteensä (ml. nettipaketit) 385,90 €. Algeriassa rahaa kului yhteensä neljän vuorokauden aikana 193,83 €. Espanjan puolella ei palannut kuin bensaa...

Vielä sellainen pieni yksityiskohta, että aloin syömään Idoform maitohappobakteeri tabletteja yhden päivässa viikkoa ennen Algeriaan lähtöä ja siellä ollessa söin myöskin yhden päivässä. Ei ongelmia vatsan kanssa.

Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille IBA Finlandin jäsenille ja miksei myöskin satunnaisille lukijoille.

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
ktlesk
Fillaristi
Viestit: 1
Liittynyt: 15 Touko 2015, 18:56
Kerho: Touring Finlandia

Re: Algerian visiitti

Viesti Kirjoittaja ktlesk »

Hyvää itsenäisyys päivää matka kamu.

T. Kari
Vastaa Viestiin