Kesäreissu SS1000: Räntää, lunta, rakeita ja pakkasta

Täällä voit kertoilla matkakokemuksiasi. Pidemmät ja etenkin kuvalliset tarinat pyydetään edelleen muokkaamaan webbisivuiksi, jolloin ne voidaan koota webbisivujen tarinalinkkisivulle.
Timo Räsänen
Tinatakamus
Viestit: 69
Liittynyt: 26 Touko 2010, 15:49
Kerho: IBA
Paikkakunta: Espoo

Kesäreissu SS1000: Räntää, lunta, rakeita ja pakkasta

Viesti Kirjoittaja Timo Räsänen »

Valmisteluja

Entisenä kevytmotoristina ja muutenkin autollakin ajamisesta nauttivana olin jo vuosia haaveillut pitkien matkojen ajamisesta pyörällä ja nyt vihdoin kun sain oikean moottoripyörän hankittua tuli aika lähteä ensimmäiselle kunnon reissulle, SS1000:lle. Testailin pyörää 400 ja 600 km lenkeillä ja siinä tuli testattua myös ajokamppeiden vedenpitävyys kaatosateessa. Lisäksi tankkasin IBA Finlandin sivuilta melkeimpä kaiken saatavilla olevan tiedon ja muiden kokemukset, joten teoria oli hanskassa. Tein vielä juuri hankkimalleni pyörälle öljyn ja suodattimien vaihdot ja muutenkin rasvasin liikkuvat osat ja tarkistin että kaikki toimii. Korjasin vielä kahvalämppärit ja asensin samalla pistorasian kännykän laturille ja navigaattorille. Reitiksi valitsin ympyrämatkan espoosta länsirannikkoa pitkin Ouluun ja sieltä itärajan läheisyydessä Kotkan kautta takaisin Espooseen. Ojelmoin kännykän navigaattoriin reittipisteet ja varmuudenvuoksi tein tankkilaukun karttataskuun paperisen ajosuunnitelman tien numeroineen. Se olikin kätevä apu, koska kännykän navigaattori osoittautui aika hyödyttömäksi kun sen näytöstä sammui valot automaattisesti, eikä siitä tankkilaukun muovikalvon läpi tahtonut saada muutenkaan mitään selvää. Mukaan pakkasin vain lisävaatteita, vähän työkaluja, ruisleipää, juustosiivuja ja vettä. Sadekamppeetkin oli mukana varuilta.

Matkaan

Sääennusteen mukaan tuulisi 7 ms luoteesta ja lämpötila olisi päivällä yli 10 astetta, yöllä 7 ja illan sateenkin piti pysyä poissa reitiltä. Heräsin neljältä, 5. kesäkuuta, noin neljän tunnin yöunien jälkeen ja vähän arvelutti lähteä matkaan liian vähillä unilla. Olo oli kuitenkin pirteä, joten aamupalan jälkeen ajelin Nihtisillan ABC:lle tekemään alkudokumentoinnit ja viideltä pääsin matkaan. Ilman lämpötila oli Turun motarilla 4 astetta ja tien 6 astetta ja Turkuun päästyä pitikin ensimmäisen kerran juosta ja voimistella että sain itseni taas lämpimäksi mutta aamuauringon lämpöä odotellessa en lisännyt vaatetusta.

Sivutuulta lännessä

Matka jatkui leppoisasti Porin ja Vaasan kautta Ouluun. Pidin lyhyiä tankkaus taukoja n 100 - 200 km välein ja matka sujui muuten hyvin, mutta lämpötila nousi koko päivänä vain hetkeksi yli 10 asteen ja länsirannikolla mereltä päin puhaltava puuskittainen sivutuuli sai niskan kipeäksi. Se tuska onneksi loppui heti kun pääsin oulusta kääntymään melkein myötatuuleen, itää kohti.

Idässä sadetta jokaisessa olomuodossa.

Vähän Oulun jälkeen alkoi pilvet tummua ja ensimmäisten sadepisaroiden aikoihin vaihdoin vedenpitävät kengät jalkaan ja matka jatkui sateessa Paltamon kautta Lieksaa kohti. Sotkamossa sade loppuikin kunnes Lieksan ja Joensuun välillä se alkoi uudestaan. Jossakin vaiheessa huomasin tien reunoilla jotakin valkoista mikä kyllä näytti lumelta, mutta kesäkuisen vesisateen läpi katsoen arvelin se olevan jäkälää tms, kunnes tihkusade muuttui räntäsateeksi. Räntä ei vaikuttanut kovinkaan paljon ajamiseen - se kun suli nopeasti tieltä ja räiskyi pois visiiristä. Mutta eipä aikaakaan kun räntä vaihtui lumisateeksi ja piti himmailla vauhtia kun se tukki näkyvyyden visiirin läpi ja tielläkin alkoi olla sen verran sohjoa että piti ajaa edellä ajaneen auton jälkiä pitkin. Onneksi sitä ei kestänyt kauan kun sade muuttui raekuuroksi mikä hakkasi lumet irti ja pian sade loppuikin kokonaan.

Etelässä pakkasta ja pimeää

Auringon laskiessa piti pysähtyä lämmittelemään ja lisäämään loput vaatteet päälle ennen viilenevää yöajoa. Lappeenrannassa olin puolen yön paikkeilla ja oli tarkoitus ajaa Kotkaan, mutta opasteita en nähnyt missään ja olin jo pitkällä menossa kohti Kouvolaa joten ajelin vähän lyhempää reittiä. Oli sen verran pimeätä että pitkät ajovalot olisi ollut tarpeen, mutta pyörän edellinen omistaja olikin säätänyt ne n. 5m päähän, joten niistä ei ollut mitään apua. Oli sen verran kylmää että piti pysähtyä Porvoon paikkeilla lämmittelemään ja vaikkei lämpömittari ollut mukana, niin kuurassa oleva ruoho kertoi lämpötilan painuneen pakkasen puolelle. Onneksi tiet oli kuvia joten jatkoin eteenpäin normivauhdilla. Vantaalle päästyäni aikaa oli vielä reilusti jäljellä, joten päätin tehdä varmuuden vuoksi vielä pienen ylimääräisen lenkin järvenpäähän koska mittarissa oli vajaa 1700 km ja olin ajanut ainakin Oulussa ja Sotkamossa pidempää reittiä kuin mitä kuittien mukaan laskettuna tulisi.

Perillä

Virallisesti matkaa kertyi lopulta 1718 km ja siihen kului 22,5 tuntia. Muutaman kerran väsymys häiritsi, mutta varsinaisesti ei tarvinnut taistella sitä vastaan. Valvomisen ja vuorokauden skarppina olemisen rasituksen huomasin vasta saunassa kun nukahdin lauteille istualtaan pari kertaa ja heräsin paniikin omaisesti säpsähtäen kun luulin nukahtaneeni kesken ajon.. Ahteri kipeytyi matkan puolivälissä mutta siitä ei loppupuolella ollut haittaa koska kolottavan selän taki piti vähän väliä muutenkin oikoa asentoa. Kylmyydestä, tuulesta ja sateesta huolimatta kerkesin nautiskelemaan pitkät pätkät ihan vaan ajamisesta pitkin vaihtelevia maalaismaisemia.
SS1000, BB1500, SS2000K, BB1500G, SS1000F, BB1500F, SS2000F, BB2500, SS1600k, SS2000, BB2500G,SS3000B,AR2012 ,SS3000, BB3000G, Nordcap-Gibraltar, SS5000, 10ths, DUSTY_BUTT_SS1000, Jääperse, Rataperse
4b:61:74:6f:2c:2c:20:74:6f:69:6e:65:6e:20:4e:1f:52:54:54:49:21