Rataperse 2010

Täällä voit kertoilla matkakokemuksiasi. Pidemmät ja etenkin kuvalliset tarinat pyydetään edelleen muokkaamaan webbisivuiksi, jolloin ne voidaan koota webbisivujen tarinalinkkisivulle.
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4105
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Rataperse 2010

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Rataperse ajo on yritys ajaa 1000 mailia vuorokauden aikana radalla. Ajo ei ole Rautaperse-ajo vaan ratamiesten mukaelma aiheesta. Suomessa ajo järjestetään joka neljäs vuosi ja kolmas eli tuorein ajettiin Juhannuksena Kemoran radalla Vetelissä . Ajoa on hehkutettu äärimmäisen raskaana ja ennen tämän vuoden ajoa vain neljä kuljettajaa oli sen onnistunut ajamaan. Tuo oli siis haaste johon IBA ei voinut olla vastaamatta ja paikalla oli myös IBA Finlandin epävirallinen joukkue.
Joukkueen muodosti Huhtalan Janne + K1200RS ja minä + R1200GS rataa kiertämässä ja Marjut Kiiskilä hoiteli varikon toimenpiteet rautaisella ammattitaidolla.
Olosuhteet olivat miltei täydelliset vaikka mittarin kalibrointi tehtiin ukkoskuuron alla ja ajon alku tapahtui märkään keliin mutta loppupelissä se taisi olla vain hyödyksi ja kaikki aloittivat ajon varovasti kun rata lainehti vettä. Loppu kisa ajettiin lämpimässä ja kuivassa säässä muttei helteessä. Itse ajoon olimme laatineet tasaisen ja hiljaisen vauhdin taktiikan. Ajankohta, Juhannus, pakotti minut saapumaan Kemoraan suoraan Juhannuksen vietosta eli +400km ja siitä suoraan radalle ja palaamaan +400km omalla pyörällä. Janne teki samoin mutta pyörä oli pakettiauton kyydissä.
Ajo suunnitelma toimi kohdallani hienosti, pidin kiinni tauolle tulo ajasta ja lähdin käytännössä aina ennen suunnitellun tauon loppumista joten koko ajan kertyi pientä extraa kilometreihin. Marjut piti yllä ajopäiväkirjaa, josta selviää että tauot olivat keskimäärin 13 minuutin pituisia ja pisin 16 minuuttia. Jotenkin ne tuntuivat paljon pidemmiltä koska tauot olivat Taukoja kun Marjut hoiti tankkauksen ja tarjolla oli kahvia ja pikkupurtavaa. Luxusta! Sen verran suunnitelmaa muutettiin että tankkaus tehtiin joka tauolla koska oli helpompaa laittaa 8 litraa puoli tyhjään Gessun tankkiin kuin yrittää kaataa 20l Jerrystä 16l.
Ajaminen sujui suunnitelman mukaan eli pyrin välttämään kaikkea ylimääräistä rasitusta. Ajoin kisan kahdella vaihteella ensin kuutosella 12h ja loput viitosella. Viitosella oli helpompi kontrolloida ajoa kun on voimakkaampi moottorijarrutus ja hitaat mutkat voi ottaa hitaammin tai nopeammin miten tarve vaati. Lisäksi ”uskalsin” alkaa käyttämään viitosta kun huomasin että renkaat kyllä kestävät ja kuntokin näytti riittävän kovempien kiihdytysten ja jarrutuksen rasitukset sekä polttoaineen kulutus pysyi kohtuullisena 5,8l/100km ja varattu polttoaine riittää koko kisan ajaksi. Radan pystyi kiertämään myös ilman jarruihin koskemista mutta silloin ajorytmi oli muista poikkeava joten tuli ajettua siten että parissa paikkaa kävin jarruilla. Matkan rasitukset alkoivat tuntua vasta reilusti puolenvälin jälkeen ranteissa, jotka ottivat vastaan jarruttamisen ja kiihdytyksen rasitukset. Muutin ajotapaa siten että jarrutukset otin vastaan enemmän reisillä ja keskikehon liikkeillä. Muuten istuin Gessun päällä kuin Mannerheim satulassa pystyssä päin. Ensimmäisen 12h aikana muut ohittelivat minua mutta jälkimmäisellä puoliskolla kovempaa menijöitä oli harvassa eikä minun vauhti loppua kohden kiristynyt.

Siinä mielessä Rataperse on mahtava ajo että saa ajaa mutkatietä ja käyttää koko pyörän tehorekisterin ilman nopeusmittarin vahtimista. Gessulla pystyi pitämään helposti suunniteltua 1:50 kierros vauhtia ja kokeilin vuorokauden aikana että 1:30 kierrosajat olivat mahdollisia jos tarvetta olisi kiristää rytmiä.
GS rengastin uudella Continental Road Attact gummilla eteen ja Teuwon 10 000km ajetulla Bridgestone kumilla taakse. Renkaat kestivät hienosti ja tiiliskiveksi kulunut Bridgestone on hiottu uusiksi. Koska rataa kierretään myötäpäivään ja siinä on pari nopeaa oikeaa kaarretta on renkaat kuluneet oikealta enemmän kuin vasemmalta kantilta. Rengastus oli parempi kuin ratatestissä ajettu Metzler Tourance ja kertaakaan ei tullut epävarmuutta renkaiden suhteen. Tourancet lipsuivat joissakin kohdissa rataa ja olivat epävakaat nopeissa mutkissa huippuvauhdilla. Nuo ovat muuten asioita, jotka eivät tule normaalissa katu/matka ajossa koskaan eteen, siis 170km/h oikealle kaartavat mutkat ja 180 asteen vasurit joissa saa avata kaasun täysille ja ajoradassa pientä epätasaisuutta. Pääsuoran jälkeisen mutkaan tultaessa oli gessun huiput 179km/h ja paremmilla pyörillä varmaan reilusti yli 200 eli suorat olivat paikat missä gessu jäi mutta mutka osuudet mentiin samaa vauhtia. GPS kertoi ajon keskinopeuden olleen 79km/h ja liikkeellä keskinopeus oli 90km/h.
Radan oppimista ja väsymyksen vaikutusta ajoon oli tällä tavalla hyvä havainnoida. Aluksi rata tuli tutummaksi ja jokaiseen mutkaan, jarrutukseen ja kiihdytykseen tuli rutiini. Laitoin poppikoneen soimaan ja viheltelin potan sisällä jalkatapin raapiessa asfalttia. Väsymyksen myötä alkoi tulla pieniä virheitä ettei ajolinja pysynyt aivan siinä mitä se oli suunnitellut tai jarrutus/kiihdytys alkoi hiukan epätarkasti. Mitään suurempaa virhettä ei kohdallani tapahtunut mutta asian huomasi selvästi ja samalla alkoi vauhti laskea tai sen ylläpitäminen vaati enemmän keskittymistä. Sammutin soittimen ja aloin ajamaan uudestaan. Lopussa huomasi pariin otteeseen että havahtui miettimään mikä kaarre tämä on, ajo sujui mutta piti katsoa ympärille että missä kohtaa rataa ollaan menossa. Varsinaista väsähtämistä ei tullut missään kohden ajoa mutta klo 2-3 välillä minulla on aina hetki jolloin pitää skarpata että nyt ei mennä nukkumaan vaan toiminta jatkuu. Sen jälkeen ajo on taas helppoa. Muuten ajaminen oli helppoa koska koko ajan oli tekemistä ajamisen kanssa eikä ”pitkästynyt” suorilla miettimään muita asioita.
Matkan laskennassa meille tuli tehtyä Rautaperse kuskeina amatööri virhe. Aluksi ajettiin kolmen kierroksen mitarin kalibrointi ajo ja järjestäjät kirjasivat tuloksen ylös ja kisa alkoi saman tien. Järjestäjät kävit varikolla kertomassa korjaus kertoimen. Gessussa se oli 0.95….jajotain. Minulla oli tavoitteena ajaa 1609km ja lopettaa siihen. Ajoin 1610km ja siihen Rautaperseen varmuusmarginaalin eli 100km päälle ja arvelin sen riittävän. Ajoaikaa oli jäljellä vielä 2.5h. Yllätys oli suuri kun tuloksissa kerrottiin minun ajaneen 1801km. Siis Gessun km luku oli jaettu korjauskertoimella eli ilmoitettu matka on pidempi kuin todellisuudessa ajettu? Logiikka on seuraava, eli lasketaan kierrokset kuinka monta kierrosta kukin kuski on ajanut. Se kerrotaan radan normi pituudella 2.723km mikä on ilmeisesti radan keskiviivaa myöten mitattu kierroksen pituus. Todellisuudessa ajettu pituus on vähemmän mistä ero. Siis virallisissa tuloksissa ilmoitettu km määrä on laskennallinen ei todellinen mutta vertailukelpoinen muiden radalla olleiden kanssa.
Janne ei malttanut lopettaa kun huomasi 2000km rajan olevan saavutettavissa ja jatkoi ajoa ruutulippuun asti ja tuloksena huimat 781 kierrosta ~ 2128km tuloksen mikä toiseksi paras Suomessa koskaan ajettu tulos.
Yhteenvetona sanoisin että Rataperseen voi ajaa jokainen hyväkuntoinen IBAlainen ja Gold-ajon suorittaneelle se on ajona perushuttua mutta erittäin hauskaa sellaista.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Rataperse 2010

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Hyvin ajettu team IBA Finlandin kuskit!

Itse olin se kolmas ilmoittautunut teamin jäsen, valitettavasti henkilökohtaisten syiden vuoksi en tällä kertaa voinut saapua paikalle. Koska en ollut itse ajamassa, en katso voivani kommentoida mitään ajon mahdollisesta rasittavuudesta. Lienee kuitenkin niin että tässäkin lajissa hyvä suunnittelu palkitsee tekijänsä ja Timon raportista selviää hyvin kaikki oleelliset ajoon liittyvät seikat. Ainakin on saatu hyvää "dataa" mahdollisia seuraavia yrittäjiä varten.

Lopuksi vielä muistuttaisin IBA Finlandin tarkistamien ajosuoritusten valikoimasta löytyvän 16 kpl erilaisia ajosuorituksia, joten jos perus SS1000 tuntuu liian "löysältä", niin varmasti löytyy ajosuorituksia joissa on enemmän haastetta niin suunnittelussa kuin itse ajamisessakin.

Hyvää kesää itse kullekin, riippumatta siitä ajat tai et rautaperseitä!

-Harri.mopomies-
Viimeksi muokannut harrimopomies, 08 Heinä 2010, 09:45. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Jouoksa
Jaloteräskankku
Viestit: 1711
Liittynyt: 19 Huhti 2009, 17:52
Paikkakunta: Lohja

Re: Rataperse 2010

Viesti Kirjoittaja Jouoksa »

Erinomaista!! Tulipahan todistetuksi käytännössä, että todelliset rautaperseet ajaa yhtähyvin 1000 mailia tai vaikka koko vuorokauden "vaihtelevaa mutkatietäkin" eikä vain suoria moottoriteitä. Tämä kannustanee meitä muitakin aivan uusiin reitinvalintoihin - ja uusien maisemien katseluun...

Toinen asia joka jälleen kerran tuli esille on, että kaikkien huippusuoritusten (ainakin miesten tekemien) takana on nainen...

Jannelle ilmeisesti rataperse oli hyvänä harjoituksena ja lihasten verryttelynä, koska parin päivän päästä siitä hän lähti 10/10:iin - vaihteeksi mootoriteitä.
Vastaa Viestiin