BB3000G Goldrush

Täällä voit kertoilla matkakokemuksiasi. Pidemmät ja etenkin kuvalliset tarinat pyydetään edelleen muokkaamaan webbisivuiksi, jolloin ne voidaan koota webbisivujen tarinalinkkisivulle.
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4105
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

BB3000G Goldrush

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Toinen kerta toden sanoo, toivottavasti.
Tässä hiukan tarinaa Vapun Kultaryntäysajosta. Kuten Harri jo mainitsi nyt sekä sää että liikenne olivat todella suosiolliset ajon onnistumiselle. Vettä tuli vain ensimmäisen yön parilla viimeisellä etapilla muutaman sadan kilometrin matkan eli kokonaisuudessa ei juuri mitään. Yöllä autobaanalla tuleva vesisade ja vielä mutkaisella osuudella reittiä tiputti keskinopeutta mutta tällä kertaa sentään näin jotain kun valot toimivat ja pyörässä oli nyt lisävalot. Toinen yö Ruotsissa tuntui ajoittain kylmältä mutta se johtui osittain myös väsymyksestä ja kevyestä ravinnosta. Lämpötila kuulemma laski +2 asteen tiennoille mutta suurten järvien kohdalla oli yli 10 astetta. Eninten palelin Malmön kohdalla jolloin oi vielä +11. Sitten laitoin sähköliiviin lämmöt päälle ja olo oli taas miellyttävän lämmin. Muuten aurinko paistoi matka eteni ilman esteitä. Etappien keskinopeudet vaihtelivat 70 ja 135 km/h välillä. Autobahn oli nyt todella hiljainen ja siellä olisi voinut sopivalla kalustolla pitää yllä Kovaa nopeutta. Tulo Berliin ja sieltä Hannoverin suuntaa vasen kaista oli käytännössä vapaa ja kaasuun ei tarvinnut koskea. Gessun kierrokset lähelle 6000 ja pleksin suojaan tankin päälle päiväunille. Koko matkan keskinopeus pois lukien reilu kolmen tunnin lepo Hausenissa oli 111km/h. Polttoainetta kului 6 - 8,6 l/100km keskiarvon ollessa 6,7 litraa. En pidä sitä pahana GS:lle, joka on muotoilultaan airodynaaminen kuin ladonovi. Gold ajossa kuitenkaan nopeus ei ole se tärkein asia, sitäkin pitää olla riittävästi ja sitä on jopa hauska pitää mutta tauoilla on ratkaiseva merkitys. Meillä oli reissussa 25 taukoa ja yksi yöpyminen. Yksi tauko päivässä oli hiukan pidempi huoltotauko muut niin lyhyitä kuin mahdollista. Taukojen keskiarvo kesto oli 12 minuuttia. Hiukan parempaankin olisi pystytty jos olisi ollut pakko. Toisena iltana ja yönä kun aikataulu antoi myöden tauot olivat hiukan pidemmät ja tehtiin suunnitelman mukaiset "ylimääräiset" pysähdykset. Ylimääräiset siksi että niitä kaikkia ei olisi tarvittu kulmapisteiden tai tankkauksen takia vaan ne oli suunniteltu virkistyksen takia. Kävimme jopa juomassa kupin kahvia kun aikaa oli. Se piristikin sitten niin paljon että seuraava tankkaus venyi suunniteltua pidemmälle ja Gessun 20l tankkiin mahtui 19,97 litraa täydennystä. Tukholmaan tulimme tunnin etuajassa.
Suunnistaminen tehtiin nuottien avulla missä on tien numero, välimatka, ajoaika ja liittymän numero. Kartta on takalaukussa varmistuksena ja kännykän GPS näyttää reittiä missä mennään. Luotin pelkkiin nuotteihin koska reitti on valtaosin tuttu ja vain pari taukopaikkaa oli entuudestaan outoja. Sateella ja pimeässä suunnistan muistin varaisesti eli reitti täytyy osata ulkoa. Nyt suunnistus onnistui nappiin ja edelliskertojen virheistä oli jotain opittu kun niitä ei enää toistettu. Pyörän mittariin tuli 4867km varsinaista Gold ajoa ja koko reissulle mittaa 5243km.

Ruokailu oli niukkaa mutta säännöllistä, laivalla kävin aamulla seisovasta pöydästä tankkaamassa kahden päivän muonan. Joka tauolla join noin hiukan tuoremehua tai urheilujuomaa. Matkan aikana söin pari hedelmää, jotka ostin huoltoasemalta. Eväänä oli myös rusina-pähkinä sekoitusta mutta niistä valtaosa taisi valua laukun pohjalle ja mukana olleet minisuklaapatukat säilyivät myös miltei koskemattomina. Toisena aamuna Hausenissa aamiaispöydässä sämpylä, kahvi, muna ja pari lasillista tuoremehua. Toinen päivä samalla dieetillä muuten mutta Ruotsissa join yhden pikkutölkin Batteryä ja kupin kahvia. Kahvi piristi enemmän kuin piristejuoma. Nälkä ei ollut missään vaiheessa.

Väsymyksen kannalta vaikein hetki oli ensimmäisenä yönä viimeisellä etapilla pimeässä ja sateessa. Molemmat ryhmät ajoivat yhdessä ja Juhat vetivät letkaa. Tietoisena siitä että parin tunnin päästä
pääsee nukkumaan lämpimään ja kun ei tarvinnut olla aivan terävimmillään lukemassa joka liittymänviittaa se meinasi tehdä olon liian rennoksi. Toisena päivänä olo oli väsyneempi kuin edellisellä yrityksellä mutta varsinaista uupumusta ei tullut missään vaiheessa. Kun matka eteni koko ajan aikataulusta edellä ei tullut kiireen tunnetta vaan koko ajan oli tunne että homma on hanskassa.
Mikään paikka ei väsynyt erityisesti ja kroppa kesti reissun hyvin. Kaikki mukana olleet varusteet olivat jo ennalta testattua kamaa ja toimivat hyvin pois lukien yhdet hanskat jotka olivat mukana koska olivat erityisen lämpimät mitä olivatkin mutta eivät pitäneet sadetta.
Kaiken kaikkiaan ajo onnistui yli odotusten.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
Sami Kalmi
Valurautahanuri
Viestit: 120
Liittynyt: 08 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBA Finland
Paikkakunta: Heinola

Re: BB3000G Goldrush

Viesti Kirjoittaja Sami Kalmi »

Hieno juttu... uskoisin reitin olevan suunniteltu niin jemptisti ja itse ajo ajettu suunnitelman mukaisesti, että tarkastuksessa ei pitäisi yllätyksiä tulla... Onnittelut jokatapauksessa kovasta suorituksesta.

Ja kiva että sai täältä lukea reissun kuulumiset.
-Sami-
Mukava ajokoordinaattori SS1000/SS1600K
sami.kalmi@ibafinland.fi
Mikko
Pumpulipeppu
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Maalis 2009, 13:28
Kerho: IBAFinland

Re: BB3000G Goldrush

Viesti Kirjoittaja Mikko »

Ajosuoritukset on tarkastettu ja ne ovat erinomaisesti dokumentoidut ja yhdistyksen sääntöjen mukaisesti suoritetut. Mutkikasta reittiä voisi toki kyseenalaistaa, mutta kun en itse ollut matkassa niin enpä sitä tee. Onnea kaikille kovan suorituksen tekijöille.

Mikko
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4105
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Re: BB3000G Goldrush

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Reitti on kyllä osittain mutkikas ja siinä on muutama tunnetusti vaikea kohta, mutta se on samalla huolellisesti harkittu. Painavimmat perusteet ko. reitille ovat matkan optimointi, 3000Goldilla ei halua ottaa kovin suurta varmuusmarginaalia ja siihen tuskin on varaa. Myös pahimmat ruuhkapaikat, joita tiedämme on pyritty jättämään reitiltä pois. Rohkaisen kyllä etsimään uusia ja parempia reittejä jos vain uskallusta riittää yrittää.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5007
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: BB3000G Goldrush

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Onnitteluni kovan suorituksen johdosta, ei mennyt revanssihenki hukkaan......

-Harri.mopomies-
-1 156 996 km (01/06/83 - 13/04/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Sami Kalmi
Valurautahanuri
Viestit: 120
Liittynyt: 08 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBA Finland
Paikkakunta: Heinola

Re: BB3000G Goldrush

Viesti Kirjoittaja Sami Kalmi »

Onnittelut kovasta suorituksesta...
-Sami-
Mukava ajokoordinaattori SS1000/SS1600K
sami.kalmi@ibafinland.fi
Vastaa Viestiin