Kahden mopoilijan tarina

Täällä voit kertoilla matkakokemuksiasi. Pidemmät ja etenkin kuvalliset tarinat pyydetään edelleen muokkaamaan webbisivuiksi, jolloin ne voidaan koota webbisivujen tarinalinkkisivulle.
Joe Dalton
Teräsperse
Viestit: 325
Liittynyt: 25 Heinä 2011, 23:11

Kahden mopoilijan tarina

Viesti Kirjoittaja Joe Dalton »

Iron Butt SS1000 8-9.7.2011



Tämä retki sai alkunsa oikeastaan jo viime syksynä(2010) kun minä(Harri Hanhikoski) hetken mielijohteesta lähdin ajamaan henkilökohtaisesti ensimmäistä 24 tunnin ajoa.Tulihan sitä silloinkin kyseltyä että josko joku lähtisi mukaan,ei kavereille riittänyt ihan kuuden tunnin valmistelu aika silloin.

No,tästä viisastuneena aloin jo hyvissä ajoin talvella puhella kavereille että kuinka haastavaa ja voimia koettelevaa tuollainen vuorokauden mittainen moottoripyörän sarvissa roikkuminen on.
Kiinnostusta alkoi löytyä,näytti jopa siltä että saataisiin kunnon letka kiertämään suomen maata hyvässä hengessä.
Matkanjohtajan ominaisuudessa aloin miettiä ja pähkäillä suunnitelmaa ja useiden reitti sommitelmien jälkeen päädyin tulokseen joka miellytti mukaan lähtijöitä.

Lähtö päivä lykkääntyi kertaalleen kun alkuperäisen suunnitelman ajankohtana ennen juhannusta kesäloman alussa foreca lupasi vettä heti molemmat kainalot täyteen.Täytyi siis siirtää...
Vaihtui heinäkuu ja loma alkoi lähestyä loppua joten piti ottaa Busaa sarvista ja koota joukko kasaan....tosin eipä enää lähtijöitä löytyny kuin yksi urhoollinen(Stefan Peltonen) joka lähti kanssani matkaan.

Olin itse jo treenaillut alku viikolla avovaimon kanssa kiertäen n.1000km reissun neljään päivään maanantaista torstaihin joten turnaus kestävyys pitäisi olla kova.Perjantain lepäilin ja kulutin pääasiassa aikaa sohvalla...

KAUSTISELTA lähtö ajankohdaksi valittiin ilta ja olimme Stefanin kanssa hyvissä ajoin Nesteellä tankkaamassa Busan tankit täyteen 98 E5 bensiiniä.Mieli oli molemmilla hyvä ja levännyt ruppi vaati jo tielle pääsyä.Sisältä kuitin haku ja aloitus paperien täyttö klo20.02. Puheltiin niitä näitä ja heti kättelyssä kävi selväksi että tätä reissua ei sitte jätetä kesken...tosin veto oikeus säilyi molemmilla.

Mulla oli navi joten vetovastuun raskaan taakan kantaminen tuli minulle.Näpyttelin sitten ensimmäisen osoitteen ja keula kohti KÄRSÄMÄKEÄ.
Keli oli loistava +25 ja liikenne vähäistä.Matka lähti heti alusta loistavasti rullaamaan.Kohteessa KÄRSÄMÄELLÄ TB.lle röökin ostoon ja siitä kuitti klo.21.32 ja uutta osoitetta kehiin.
Okei,sitte eturengas kohti TUPOSta ja menoksi.Liikenne perjantai illaksi jotenkin vaisua ja sai päästellä oman maun mukaan.Oltiin kuitenkin Steffun kansaa sovittu etukäteen että vauhti tulisi olemaan maltilliset nopeusrajoitus+10 km/h...ettei sitte ylinopeuksien takia jäisi leikki kesken.

TUPOKSELLA lisää meno vettä ja kulutus näyttää maltillista 5.4 litraa satasta kohden.22.45 aikakorttiin leima ja röökin jälkeen meno jatkuu...KUUSAMOon,jos mahdollista niin liikenne vähenee entisestään.Paitsi noita pieniä siivekkäitä ystäviä liimautuu niin v......ti pleksiin.Ensimmäiset poro havainnot ennen Pudasjärveä!!”hei nyt äijä tarkkana”kaikuu pääkopassa kun tiedostan uuden riskin saada damagea aikaseks.

Pitkää suoraa ja tzijloona mäkärää ja öttiäistä lasissa pysähytään Taivalkosken lieppeillä jaloitteleen.Ei vielä nuutumisen merkkejä miehissä,sää edelleen ok n.20 lämmintä.Vähän energia patukkaa ja röökinsavua keuhkoon.Vettä kepillinen etelälapin kuivalle metsänäreelle...Ja vaihdetta silmään.
Liikkeellä rekkamiehet ja pari bussikuskia+ötökät+porot.Puolen yön maissa kotoa soitellaan kysellään kuulumisia...hyvin menee,eikä tarvinnu yhtään valehdella.Mulla on potassa Scalan Q2 joten kommunikointi onnistuu ajon aikana ihan kivasti.

KUUSAMO vihdoin,ABC.llä automaatti rikki...onneks ST1.llä pelas edes toinen mittari.Kaveri soittaa kateellisena kun ei päässy mukaan.Toivotteli mukavaa ja turvallista matkaa....olikohan se oikeesti huolissaan meidän matkan teosta,mene ja tiedä ;).
Lisäiltiin vähän kerrosta goren alle,viileni jo ennen Kuusamoa lähemmäs +10 astetta.
No joo kuittaus päiväkirjaan 9.7.2011 klo.02.04 ja naviin SUOMUSSALMI.Riepas 130 km ja keli viilenee,mukaan tulee kosteutta ja se hiipii luihin.Tällä tiellä jo oli vähän enempi mutkaa,ei tosin jääny oikeen mieleen.Vaikka vuorotyöläiselle ei yö valvominen ole outoa niin aivot ei rekisteröi sitäkään vähää mitä päiväs aikaan.

SUOMUSSALMELLE saavutaan n.klo3.10 ja paikallisilla poika miehillä paras p...uralli meneillään.Lisää vaatetta ja pientä syömistä,jännä vaikka koko ilta ja yö ajettu niin nälkä ei ole missään vaiheessa ollut.Vissyä on tullut lipitettyä joka stopilla ja taas piti tottakai ottaa huikat kun kerta nuorisokin otti omiaan.Tankki täyteen ja kuitissa aika 03.28!Niin ja pakollinen kepillinen...

KUHMOon on matka miesten mieli...reipas sata ja onkin taas hyvä pysähtyä,väsy alkaa iskeä.Olis pitäny virittää se vakionopeus säädin ennen reissua,oikeaa eturaajaa pistelee.Steffu on seurannu perässä ja mieli edelleen eteenpäin.ST.llä lisää bensaa...ei mikään muu paikka auki,saatiin kuittaus 05.05 ja eteenpäin.Seuraavalla stopilla sais jo kahvia...
NURMES TB on kiinni,pihalla pari muutakin motoristiä samoissa hommissa eli tankkaamassa,tosin näytti myös siltä että oli pienempi huolto-operaatio myös käynnissä.No,lissää gasoliiniä ja lapussa aika 06.07.
LIEKSAssa on pakko saada kahvia,ilma alkaa lämmetä kun aurinko on noussut jo korkealle.ABC on auki.Busat parkkiin,saa vähentää ihan minimiin,kalsongit ja t-paita saa jäädä goren alle.Nisusikakahvit sisällä,oli jo senverran lämmin että mukavampi kulauttaa sumpit sisätiloissa.
Kello näytti 06.55...matka jatkuu röökin jälkeen.Mä en muuten normi oloissa pössyttele näin paljoo mutta nyt vaan tekee mieli tupakoida...

JOENSUU suuntana,jos ei olis ollu niin kiire olis varmaan tullu käytyä pällistelemässä lentokentällä
vähän hätäsempien kuskien ajamista.Oma suorite kuitenkin senverran kesken että paree pistää 98.a tankkiin ja suoriutua tielle.Aikakirjoihin jäi merkintä Joensuusta klo08.30 ja eteenpäin...938km ja keskikulutus 6l/km!!!Mitämitä....no,ei se menoa haittaa.Aina se on kaiken vieny...Liikennettä jo huomattavasti lisää.Mamma soittaa,oli nukkunu kuulemma hyvin,onnittelin häntä siitä ;)

HIRVASKANGAS seuraavana etapin päätepisteenä,tää onkin taas pitempi siirtymä.Alku pätkä aika pitkäveteistä ajoa,onneks reitti vei sitte Leppävirran suuntaan tie muuttui mukavaksi ajaa,vauhtia se 110 ja kivoja mutkia sinne,tänne ja tonne.Tauon paikka,jaloittelua,rööki,ollaan vaan jo aika pitkällä.
Puuduttavaa kahvan vääntöö,keli käy helteiseks +25 ja lämpenee.Jossain takahikiällä karnevaalit,miehet ja naiset,nuoret ja vanhat kulkee kesä asuissa ja vähän vähemmissä...kaks puupäätä kääntää kahvaa tulikuumat gore asut päällä.
”Onks vielä pitkästi”käy mielessä...ei oo,reilusti alle puolet matkasta enää tekemättä.

Oujee,ABC.n majakka näkyy kauas.Tervetullut stoppi tähän rakoon,+30 lämpöö.Sisäälle viileeseen myymälään,nälkä ei vieläkään...Vissyä ja jädepuikko,vähentäis vaatetta jos vois mut ei uskalla ajaa ilman varusteita.Äijät on terästä,pakkohan sen on kaikkien myöntää.Ei auta,matka ei taitu jos ukot röhnöttää ABC.n pehmeillä penkeillä.Bensaa ajassa 12.11 ja eteenpäin...tulee tunne että kotia päin menossa kun nelos tieltä käännytään tielle n.13!!

Jurvaan pitäis mennä,pitkästi ei kotia kohti kuitenkaan ajeta kun kyltti kehottaa kääntyyn vasemmalle”Onko pakko”kysyn iteltä kun suoraan olis enää 150km himaan.Mieleen tuli sanat”tätä ei sitte jätetä kesken”...no,vilkku vasempaan ja kohti Jurvaa.Jostain syystä alkaa väsyttää ihan simona ja tuntuu ettei matka edisty ollenkaan.Vajaan tunnin jälkeen pakko vetää sivuun,ajatus ja ajo ei luista,pientä jumppaa ja rööki,vissyä sisään ja sitä toista ulos...Matkaan jälleen,vähän ajan päästä taas katoaa ajatus!!!ÄHTÄRI...mitä v....a,en mä muista että meidän piti tätä kautta ajaa...iskee paniikki,navi saatana ajattanu harhaan...onneks mamma soittaa ja saan hältä apua hätääni.Koti joukot tutkii kuukle mapsia ja toivottaa hyvää matkaa,ollaan oikealla tiellä.Kerkesin kyllä jo kirota itseni ja navikännyun alimpaan manalaan...paikalliselta Nesteeltä lisää röökiä ja vissyä ettei lakkaa kusettamasta.
Kuittiin aika 13.38 ja hieman piristyneenä matka jatkuu...yhtä äkkiä Steffu kiilaa viereen ja huitoo ku heinämies...”ei saatana,mitä nyt???”mielessä pyörii jo matkan loppuminen jonnekin tiettömän tien taakse vain alta 300 km tavoitteesta.Mopot tien sivuun ja kattoon vaurioita...”huh....se on vaan rekkari lähdössä lentoon”mutta kyllä helvetti vie säikähdin todella...tempasin kilven laukkuun ja etiäpäin.Se hyvä tuossa episodissa oli että loppukin väsymys kaikkosi taivaan tuuliin.Jalasjärvellä pikku breikki ja taas röökiä huuleen,meinaa sadetta pukata.Ei kuitenkaan jaksa kastella onneks.Tuppia nurin ja kohteeseen.
JURVAssa 15.20,paikalliselta kylmäasemalta gasoa janoiselle bussille...ei jaksa kulutukset enää kiinnostaa.

VAASAan pikku siirtymä...kohteessa tummaa pilveä,nyt on mamman tuliaisten aika ja piipahdan pitkäripaisesta hakemassa Kissan Minttu pullon.Röökit.Tosiaan...saihan siitäkin kuitin ja ajan 16.05!

Sitten alkaakin laskenta että riittääkö kokonaismatka jos suunnataan kotiin...ei riitä tuumii raati ja raapii päätä.Ei kiinnosta kiertää nurkilla loppu matkaa,sitäpaitsi näyttää siltä että Kokkolan puolessa sataa,niinpä äänin 2-0 valitaan uudeksi kohteeksi
SEINÄJOKI!!Siis naviin osoitetta ja tielle taas.Laihian jälkeen alkaa ukkostaa,saapa nähdä miten rautaperseiden käy...No tiesihän sen...vettä alkaa tulla saavi kaupalla...kaveri soittaa,Kokkolassa sataa myös joten ei se reitin muutos menny perselleen kuitenkaan.
Vettä tullee ihan sairaasti kun käännetään S.joella citymarketin pihaan ajassa 17.22!!Joku paikallinen viisastelee parkkiksella vesisateesta ja motoristeistä,en viitsi kommentoida...loppu peleissä pitäis olla helpottunu olo,enää rapiat 100 kotiin ja saunan lämpöön.MUTTA kun tuota vesipaskaa kaataa niskaan...
KAUSTISEN näppäilen seuraavaks kännyyn ja sateen piiskamat ukot kiipeää mopojen selkään.Ai niin ne röökit vedettiin kuitenkin...
Vettä tulee,onneks lämpötila ei laske ku himpun alle +20 muuten olis jääny taival pienestä kiinni.Saappaat täynnä ja kuin uitetut koirat väännetään raakalla kiukulla Kauhavalle...perkelettäkö nuo autot ajaa 60km/h kun niillä 4 rengastaki...ohi ei kuitenkaa uskalla,pakko mennä liikenteen mukana.Kortesjärvi,sade laantuu,voidaan nostaa vauhtia hieman.Evijärvi...pian kotona...
Neste Kaustinen ja loppu tankkaus...matka oli ollut pitkä,kiitos loppusateen joka kyllä sitten huuhteli ne pohjoisen ja itäisen suomen itikat pois goren pinnasta.
Loppu kuittiin aika 19.02!!!Retki oli tehty...

Saldo 1647 km ja n.23 tuntia.Keskinopeuden ollessa 71,6 km/h
Mulla paloi bensaa 92,22litraa....niin se keski kulutus oli sitte 5,6 satasella!!Ja kaks askia röökiä...osa kyllä kastui sateessa...

Paperit on lähetys valmiina ja sitte odotellaan riittikö ruostehanureiden raaka matkaaminen tavoitteeksi asetettuun SS1000 suoritteeseen.

Kiitoksia Steffulle matka seurasta ja mulla on jo uusia reittejä plakkarissa tulevia ajeluita varten...

Ja reittihän meni suuripiirtein Kaustinen,Kärsämäki,Tupos,Kuusamo,Suomussalmi,Kuhmo,Nurmes,Lieksa,Joensuu,Hirvaskangas,Ähtäri,Jurva,Vaasa,Seinäjoki ja Kaustinen


Matkassa mukana Stefan Peltonen Suzuki GSX1300R Hayabusa
Harri Hanhikoski Suzuki GSX1300R Hayabusa



(Tää stoori on ollu jo hetken tuolla .org.ssa pällisteltävänä mut pistin nyt tännekin....lisää on vielä luvassa...)
43259/20
WesaH
Täyden kympin perse
Viestit: 769
Liittynyt: 25 Kesä 2009, 00:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kahden mopoilijan tarina

Viesti Kirjoittaja WesaH »

Hyvä, että laitoit jutun tänne. Ei tule seurattua tuota org-puolta.

Wesa
Joe Dalton
Teräsperse
Viestit: 325
Liittynyt: 25 Heinä 2011, 23:11

Re: Kahden mopoilijan tarina

Viesti Kirjoittaja Joe Dalton »

Tarinalla hyvä loppu,tänään sähköpostiin tuli ilmoitus ajon hyväksynnästä.Kohti seuraavaa etappia. ;)
43259/20
WesaH
Täyden kympin perse
Viestit: 769
Liittynyt: 25 Kesä 2009, 00:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kahden mopoilijan tarina

Viesti Kirjoittaja WesaH »

Onneksi olkoon ja turvallisia maileja.

Wesa
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Kahden mopoilijan tarina

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Ehdottomasti on parasta kirjoittaa rautaperseajoista kertovat tarinat tänne alan harrastajien foorumille. Toki voi muuallekin laittaa, jolloin lukijamäärätkin kasvavat. Mainittu moottoripyörä.org on mielestäni monien juttuketjujen sisältöjen osalta täyttä roskaa. Ainakaan sillä foorumilla ei näiden ajosuoritusten yleistietämys lisäänny.

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Joe Dalton
Teräsperse
Viestit: 325
Liittynyt: 25 Heinä 2011, 23:11

Re: Kahden mopoilijan tarina

Viesti Kirjoittaja Joe Dalton »

No niin...Muutaman lähtöpäivän lykkäyksen jälkeen BB1500 takana,oli märkää,kuivaa,aurinkoa,pimeetä,kylmää,kuumaa...Tätä hienoa Suomen syyskesän ihanuutta!!!Paprut lähtö valmiina. :mrgreen:
Vastaa Viestiin