Kukkolafors 2011

Täällä voit kertoilla matkakokemuksiasi. Pidemmät ja etenkin kuvalliset tarinat pyydetään edelleen muokkaamaan webbisivuiksi, jolloin ne voidaan koota webbisivujen tarinalinkkisivulle.
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4105
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Kukkolafors 2011

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Valmistatuminen
Johtuen kalenteriin kirjatuista menoista oli epävarmaan miten pääsen paikalle, pelkona oli että joudun tulemaan autolla kun olin viikolla pohjoisessa autolla liikenteessä. Onneksi ehdin torstaiksi kotiin ja pääsin moottoripyörän selkään. Pelkkä nelostien sahaaminen ylös-alas toisen kerran viikon sisällä ei oikein iskenyt tulta ja tein pikasuunnitelman ajaa pikkuteitä ja mahdollisuuksien mukaan sorateitä. Liitän omiin ajoihin usein testejä tulevia ajoja varten niin tähänkin. Kulutusmittauksia täysleveillä laukuilla ja polttoaineen säästökartalla. Talven aikana pyörääni laitettu seoksen säätö ja muut tykötarpeet saivat tehot ylös mutta niin myös kulutuksen ja olen nyt yrittänyt saada kulutuksen laskemaan seossäädöllä. Ensikesän ajoja silmälläpitäen haluan tietää kuin pitkälle päässen moottoritie nopeuksilla kun pyörä on täysleveenä. Toinen testattava asia oli Dusty Butt reitin tarkastus. Sakke Häyrinen lähetti minulle ensikesän Dusty Butt SS1000 reitit ja päätin yrittää ehtiä ajaa stage 5:n, Suomussalmelta Valtimoon 261 km. Pienen ongelman meinasi muodostaa rengastus, minulla oli kesän ratapäivien jäljiltä edessä rata-ajoon sopiva rengas mutta sillä en halunnut koettaa sorateiden pitoa. Soitin useampaan liikkeeseen mutta perjantaina ei löytynyt oikeaa ja tai aikaa sitä asentaa. Onneksi apu löytyi Juvanderin Ilpon varikolta. Ilpo kertoi että sisään ajettuja Gessun renkaita on hallissa useita saa tulla katsomaan. Sieltä löytyikin soratie-ajoon miehekkään karkea TKC80 gummi, suuret kiitokset.

menomatka:
Koska halusin varata mahdollisimman paljon aikaa paluumatkan seikkailuihin päätin lähteä liikkeelle mahdollisimman myöhään. Ala-Tikkurilan Hemohess shellin kuitissa oli aika 5:51 ja nokka kohden pohjoista. Taktiikkana oli vetää mahdollisimman pitkiä siivuja että toimintasäde tulisi testattua oikeasti tankkauspaikat mietin tällä periaatteella. Olisi pitänyt muistaa IBM lehden päätoimittajan Bill Shawn motto, Plan your ride, ride your plan.
Alkumatkassa oli sakeaa sumua mutta tuumin että jos sumua pitää olla niin ehkä moottoritie on paras paikka koska ainakin suurimmat eläimet, kävelijät, traktorit yms pysyvät aitojen ulkopuolella. Minulla ei ollut tarkoitusta pysähtyä Vaajakosken ABCllä mutta ohi mennessä tähyilin olisiko siellä tutun näköistä kalustoa ja näin tankkaamassa oli adventuren, jonka laukuissa oli paljon tarroja. Ei muuta kuin kurvasin takaisin asemalle ja oikein olin arvannut Hjulgrenin Harri oli lähtenyt matkaan. Olin jutellut viikolla Harrin kanssa ja hänen puheista paistoi läpi halu päästä matkaan ajamaan 100 000 rautaperse kilometriä täyteen muttei ollut kertonut lähtevänsä. Hienoa että Harri koki olevansa ajokunnossa. Tankkasin siinä samalla kun kerran pysähdyin ja lähdimme muiden etelästä tulijoiden perään. Nopean ajon kulutus oli 6,9 l/100km toimintasäde 300km, ei hyvä. Saimme pääjoukon kiinni juuri kun he olivat lähdössä Kärsämäen ST1 asemalta ja jatkoimme pysähtymättä. Ajokeli oli mitä parhain, aurinko lämmitti ja poppikoneesta musiikki soi edessä meni hieno jono pyöriä. Laskin mielessäni ettei minulla bensa riitä Kemiin asti. Pyörän tietokone sanoikin juuri ennen Ouluntullia että menovettä on jäljellä 80km ajoon mikä ei riitä Neste Lapintuuleen, joten kurvasin Ouluntulliin pika tankkaukseen. Kulutus 5,5 ja toimintasäde 380 km, parempi. Navigaattori kertoi saapumisajan lykkääntyneen seitsemän minuuttia mikä on nopein tankkaus mihin pystyn kun liruttelen Gessun tankin aivan täyteen. Minuutin pari voi nipistää jos jättää parilitraa vajaaksi.
Sain toiset kiinni Kemintuulessa ja päätin tankata myös vaikka suunnitelmassani oli tankkaus Torniossa. Tämä meinasi kostautua.
Tauolla kemissä: Timo Sartjärvi oli koeajamassa uutta pyöräänsä kun kuulemma ei enää jaksa urheilupyörän sarvissa roikkua niin vaihtoi pappamalliin 1600cc/118kW/175nm/6syl, et semmonen rollaattori. Kaima ei tullut Kukkolaforssenille vaan jatkoi omaa ajoa kohden pohjoista taisi ola SS2000 tähtäimessä. Olkkolan Seppo nousi Goldwingin selästä ja ihmettelin että mistä nyt tuulee? Seppo kertoi antaneensa oman pyörän koeajoon kaverille, joka oli siihen niin tykästynyt ettei suostunut palauttamaan.
Kuva

Kukkolafors:
Kukkolankoskelle oli helppo löytää ja paikalle oli jo saapunut runsaasti pyöriä ennen meitä. Mukana oli paljon tuttuja mutta myös uusia tuttavuuksia. Myös kalusto oli osalla vaihtunut. Hallitukseenkin oli tullut toinen nojatuolipyörä, pitäisköhän tästä huolestua? Monet olivat ottaneet tämän pysähdyksen yhdeksi etapiksi johonkin ajoon, joten paikanpäällä tekemisen meininki, juodaan kahvit pois alta niin päästää jatkamaan matkaa. Ruotsin IBAn puheenjohtaja Kai Widenius johdatti Ruotsin lippu hulmuten Ruotsalaiset paikalle. Oli mukava saada kasvot henkilöille, joiden kanssa olen keskustellut netin välityksellä.

Mitä eritystä on Iron Butt kerholaisissa?
Kuva
Ovat keskimääräistä persompia ilmaisen pullakahvin perään. Nytkin tuli varmaan yli 30 000 ajokilometriä ja kymmenittäin uusia suorituksia.

Kahvin lomassa paikan isäntä piti pikaesitelmän Torniojokivarresta ja kalastuksesta. Itselle jäi mieleen 130kg saalis tunnissa. Itse soutelin viisi tuntia edellisenä viikonloppuna ja saalis oli 1,5kg ahventa + rakkoja kämmenissä. Paikan siikaa on kehuttu, joten söin kevyen savusiika lounaan ja hyvää oli.
Kuva

Paikalle oli noin 30 rautaperää, joista tässä osa.
Kuva

paluu:
Paluureitille halusin vaihtelevampaa tiestöä kuin E75/4 tie, joten laitoin navigaattorin asetuksiin lyhin matka ja ensimmäiseksi kohteeksi Teboil Suomussalmi, pientä seikkailua matkaan.
Pudasjärven kohdalla huomasin kyltin Kiihdytys / Testipäivä. Sinne oli päästävä, voisin haastaa JiiHoon Busan kenellä on nopein rautaperä-ajon aikana virallisesti kellotettu pyörä. Harmin paikka lentokentän yli oli juuri mennyt reipas sadekuuro ja mittaukset oli jouduttu keskeyttämään.
Kuva

Navigaattori ohjasi Suomussalmelle melko isoja teitä, ehkä vain 40km kulki sorapintaa pitkin. Joukokylässä teiden 800 ja 8950 risteyksessä oli viitta Suomussalmi 67km ja pyörän kompuutteri sanoi että polttoaine riittää 67km. Tankkaus 20 km ennen suunniteltua paikkaa ja retki kiihdytysajoihin teki matkasta jännemmän. Puolangalle olisi lyhempi matka mutta en epäillyt hetkeäkään vaan päätin ajaa Suomusalmelle. Insinöörin luottamus tekniikkaan on horjumaton. Säästöajolla Teboilin pihassa kompuutteri sanoi menovettä olevan vielä 3km ajoon, ei siis tehnyt tiukkaakaan. Tankkasin 20.83 litraa. Käsikirjan mukaan gessun tankki on 20 litraa. Ajettu 365km kulutus 5,7.

Dusty butt reitti
Dusty Wobbls yhdistys suunnittelee ensikesäksi sorateitä pitkin ajettavaa SS1000 ajoa. Sakke Häyrinen on lähettänyt kerholle ajon säännöt tarkastettavaksi, että ajo voitaisiin hyväksyä IBAn suoritukseksi. Minä olen suunnitellut vastaavan tyyppistä ajoa vuosia mutta en ole onnistunut löytämään reittiä mikä olisi riittävän nopea ja asfalttia on ollut matkalla enemmän kuin Saken reitissä. Halusin päästä kokeilemaan käytännössä toimiiko reitti ja toimihan se. Ajamani stage 5 lähtee Suomussalmelta päätyen Valtimoon. Speksien mukaan matkaa on 261km minulla pyörän mittariin tuli 260km eli ilmeisen oikeaa reittiä tulin. Reitille mahtuu monen tasoista soratietä, hyvä pintaisesta seututiestä aina ruohottuneisiin mökkiteihin, joita on luontevaa ajaa tapeilta seisten. Gessulla pääsi reitin läpi ilman ongelmia mutta renkaat on hyvä olla aika karheat. Ilman nappulakumia edessä olisin varmasti ollut pari kertaa nurin. Vaikeinta oli liukulaakerisoralla pinnoitetut kohdat. Niillä Gessun massa tekee ajosta rauhatonta. Saken nuoteissa aikaa pätkälle on varattu 3:35 ja minulla aikaa kului noin 3:50 eli soraspesialistit kyllä pysyvät hyvin aikataulussa. Valtimossa tankkaus, kulutus 5.4 Sen verran vaativuutta matkassa on että jos potee soratiekammoa niin kannattaa pysyä pois reitiltä mutta jos nauttii eläväisemmästä ajosta saattaa tulla sama tunne kuin minulla 200km ajettua tunne ettei kai tämä vielä lopu.

Hyväpintaisia nopeita vauhtisuoria mahtui reitille aika monta tämä ei vaadi muuta kuin tarkaivaisuutta.
Kuva

Karkeampi rengastus on paikallaan kun alla on irtosoraa ja hiekkaa ja veden syövyttämiä uria
Kuva

Välillä reitti on varsin kapea ja pusikkoa on aivan tie umpeen asti. Onneksi liikkujia oli harvassa koko soramatkan aikana tuli vastaan neljä ajoneuvoa, kaksi autoa, traktori ja polkupyörä.
Kuva

Kauniita paikkoja on matkan varrella useampia, valitettavasti niitä ei tahdo ehtiä katselemaan.
Kuva

Tässä oli varoitus huonokuntoisesta sillasta aivan paikallaan, kaiteet olivat lahonneet jo puoliksi pois
Kuva

Tuntia ennen pikataipaleen loppua nousi täysikuu ja illan pimetessä tulee soratie ajamiseen lisää jännitystä onneksi eläimet pysyivät pois tieltä.
Kuva

Koska oli Valtimossa edellä aikatauluani annoin navin olla lyhin reitti asennossa ja laitoin määränpääksi Aja kotiin, 502km. Matka jatkui pimeitä pikkuteitä ja sorateitä pitkin kunnes keskellä korpea tie oli täynnä autoja. Pujottelin niiden ohi ja tulin jonkin kylän seurantalolle, jolla oli kinkerit menossa. Muistin kauhukseni kuinka selvin päin näistä pippaloista porukka pruukaa ajella kotiinsa pitkin pikkuteitä ja päätin siirtyä selvemmille reiteille ja suuremmille teille. Pysähdyin kerran Hankasalmella juomaan lämmintä kaakaota ja lisäämään vaatetta. Kulutus 5.5. Kotimatka sujuikin tuttua reittiä kylmenevässä yössä lähtöpisteeseen, minne saavuin 5:18. Moottoritietä ajaessa kulutus nousi taas 6.4 litraan sataselle. Kokoreissun kulutus 5.8 Arvokasta tietoa ensikesän Euroopan moottoriteille suunnitelluille reissuille. Neljännes mailin aika jäi kellottamatta mutta järjestäjät kertoivat että kolmenviikon päästä on seuraava mahdollisuus kokeilla.

Yhtenveto
Oikein hieno ja onnistunut reissu, tavata ystäviä ja saada uusia tuttuja. Päästä ajamaan suomen kesässä 1821 km ilman ongelmia. Vakuutuin taas miksi tällainen jokapaikan moottoripyörä on paras malli minulle ja näihin retkiin. On toki olemassa matkapyöriä. joissa on suojaavampi kate. Löytyy racereita, joilla maili taittuu nopeammin ja on keveämpiä soratielle sopivia pyöriä mutta haluaa tehdä niitä yhdenmatkan aikana on tällainen joka paikan höylä ylivertainen kompromissi.

Zoltania lainaten, Hieno laji aina tykännyt.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
zetor1400
Kermaperse
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 21:19
Kerho: IBAF

Re: Kukkolafors 2011

Viesti Kirjoittaja zetor1400 »

Puheenjohtajakaimalla taisi olla hieno paluumatka. Itse jouduin tuleemaan takaisina 4/9 tietä pitkin.
Timo Räisänen kirjoitti: Tauolla kemissä: Timo Sartjärvi oli koeajamassa uutta pyöräänsä kun kuulemma ei enää jaksa urheilupyörän sarvissa roikkua niin vaihtoi pappamalliin 1600cc/118kW/175nm/6syl, et semmonen rollaattori. Kaima ei tullut Kukkolaforssenille vaan jatkoi omaa ajoa kohden pohjoista taisi ola SS2000 tähtäimessä.
Olin tosiaan menossa kohti Kittilä-Muonion tietä. Menin etsimään erästä pientä Lapin sodan muistomerkkiä ja löysinkin sen.

Kuva

Tässä etsimisessä meni kuitenkin niin kauan, että aikataulu meni pitkäksi 45 min.
Epäonnistuneesra SS2000K ajosta huolimatta onnistunut reissu: päämärää tuli saavutettua. :P
Ja sain ajaa 2097 km suomalaisessa kesässä hyvällä syyllä.
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4105
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kukkolafors 2011

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Tuo olisi hyvä jatkuvan ajon kisan kuva mutta taisit paljastaa liikaa ja kaikkihan sen arvaavat että kyseessä on Jerijärvellä alasammutun brewsterin muistomerkki :?: :?:
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
Vastaa Viestiin