Moi!
Kieltämättä kieli näyttää kirjoitettuna hivenen hilpeältä. Sitä se on myöskin kuultuna. Matkalla kun sattui myöskin kameroiden muistikorttejen kanssa pientä sählinkiä, niin Islannin osuudesta puuttuu noin 20 kpl hyviä kuvia. Myöskin Färsaarilta tuli otettua enemmänkin kuvia. Sama juttu Shetlandin saarten sivuutuksesta. Mennessä navigoitiin saari ryhmän välistä ja palatessa itäpuolelta ohitse. Shetlandin saaret sijaitsevat Tanskasta lähtiessä ennen Färsaaria. No, näillä mennään. Seuraavalla reissulla sitten lisää kuvia ja ainakin seuraavat todelliset enduroreitit ajattelin ajaa:
-F26 Sprengisandur kokonaan lävitse. Tällä kertaa jäi ajamatta, koska reitille ei ole turvallista lähteä yksin. Sisältää mm. neljä joen ylitystä ilman siltaa
-F208 Landmannalaugar kokonaan lävitse
-F905, F910, F902 Kverkfjöll route
-Islannin luoteisosassa (Westfjords)
-pari yöpymistä "laavuilla" tai "erämaa kämpillä"
Olisihan sitä toki muitakin mielenkiintoisia paikkoja kyseisellä saarella. On-season aikaan laiva lähtee Seydisfjördurista kerran viikossa ja off-season aikaan yhdeksän vuorokauden välein. Tanska-Islanti laivamatka kestää kaksi tai kolme vuorokautta sesongista riippuen. Kesäsesongin aikaan ei ole mahdollista käydä ajelemassa Färsaarilla laivan viipyessä Torshavenissa vain kaksi tuntia. Jos haluat tutustua Färsaariin, joudut siis odottamaan seuraavaa laivavuoroa noin kolme vuorokautta. Mielestäni viikko on ihan minimi aika tutustua saareen ja kilometrejä tulee vähintäänkin sellaiset 1600, jos ajaa kokoajan asfaltilla. Mikäli käy vähänkään "extra" soralenkeillä tulee viikon kilometreiksi helposti sellaiset 2200-2500. Käyttämällä kaksi viikkoa aikaa näkee ja kokee saarta paljon enemmän. Toki kahdessa viikossa kuluu enemmän rahaakin. Saari ei ole niin pieni kuin äkikseltään luulisi. Tukholma-Göteborg-Hirtshals siirtymätaival ei ole kuin 550 kilometriä per sivu. Lisäksi kolmentunnin laivamatka välillä Göteborg-Frederikshavn. Tähän päälle sitten vielä se perinteinen Suomi-Ruotsi laivaväli.
PS. Kun kysytty on, niin kyllä minun mielestäni Islannissa pystyy suorittamaan SS1000/SS1600K ajosuorituksen ajamalla tietä numero 1 saaren ympäri. Itäosassa on noin 35 kilometrin soraosuus, muutoin asfalttia koko matka. Pienellä suunnittelulla huoltoasemat ja puuttuvat kilometrit saadaan kohdalleen. Ei välttämättä koko ajan helppoa, mutta mahdollista kuitenkin.
http://www.flickr.com/photos/77896226@N04/-Harri.mopomies-