Kirjoittaja harrimopomies » 12 Syys 2011, 18:34
Moi!
Tassa saunan (made by Finland) lampeamista odotellessa kirjoitetaan nyt muutamia havaintoja:
Useamman vuorokauden maassa viettaneena taytyy todeta hintatason olevan joissakin asioissa Suomea halvempi ja aika monessa suurinpiirtein samaa tasoa. Esim.
bensalitra 95E, ei saatavissa 98 236 ISK (1 euro noin 160 ISK). Olut ravintolassa 800/900 ISK. Normaaleissa marketeissa yms. ruokakaupoissa ei myyda olutta, eika muitakaan alkoholijuomia. Ne taytyy noutaa erikseen paikallisesta Alkosta (Vinbud), joka on auki esim. maanantaisin klo 14.00 :sta 18.00:ta (ei loydy valiviivaa tasta koneesta!). Vinbudissa olut 300 ISK. Mielestani paras merkki on paikallinen Viking. Ennen vuoden 2008 pankkikriisia yhdella eurolla sai vain 88 Islanin kruunua (ISK). Joten "kupla" on totisesti puhjennut. Mikali Islannista hakemuksensa mukaisesti tulee Euroopan Unionin jasenvaltio, niin moni pelkaa hintojen nousevan uudelleen. Autot ovat kalliita, kuten Suomessakin. Taalla nakee todella suuria "monsterirenkaisia" nelivetojeeppeja (ns. Super Jeep), varsinkin Reykjavikin ulkopuolella. Toki tavallisiakin henkiloautoja on paljon. Reykjavikin seudulla asuu 2/3 osa vaestosta ja siella on myoskin valtaosa ajoneuvoista. Ainoastaan Reykjavin keskustassa pysakointi on maksullista. Tiemaksuja ei ole ja muutamille saarille liikkuminen autolautoilla on edullista mm. Vestmansaarille (30 minuuttia) 1henki ja mp 2600 ISK per sivu. Hotellien majoitushinnat ovat kalliita, mutta halpojakin vaihtoehtoja loytyy mm. Bed and Brekfast ja erilaisia Guesthouse seka maatilamatkakohteita. Camping alueita loytyy joka puolelta saarta ja erityisesti sesonkiaikaan suosituimmat ovat todella taynna.
Moottoripyoria ei juurikaan nay, silla monen paikallisen ajokausi on paattynyt elokuun lopussa. Tosin Reykjavikissa nain samat kaksi moottoripyorapoliisia kolme eri kertaa! Kalustona heilla oli Yamaha FJR 1300. Saarella on nopeusrajoitukset taajamissa 50 km/h ja taajaman ulkopuolella 70 km/h. Isoimmilla valtateilla rajoitus on 90 km/h, joka on samalla suurin sallittu nopeus koko maassa. Jonkin verran kaytetaan 70 km/h nopeusrajoitusta, sen sijaan 60 km/h ja 80 km/h rajoitukset ovat harvinaisempia. Kaikilla sorateilla (Malbik endar) on 80 km/h yleisrajoitus. Maassa ei ole lainkaan moottoriteita. Nopeusvalvontakameroita loytyy, tanaan yksi oli keskella kuuden kilometrin tunnelia. Monien liikennemerkkien lisakilvet ovat myoskin englanniksi. Kaikki sillat (myoskin valtateilla!) ovat paaosin vain yksikaistaisia (Einbreio bru). Silla joka on ensin sillalla on etuajo oikeus. Poislukien Reykjavikin alue, tiellaliikkujat ovat kohteliaita ja avuliaita. Kaytannossa englantia puhutaan joka paikassa. Taalla ei ole ollenkaan ns. "lahestymismerkkeja" risteyksissa, joten joudut aina hiljentamaan sivutien kohdalla, silla kun naet lukea merkin, niin ajat jo ohi! Sinansa taalla on loistavat opasteet joka paikkaan. Monilla makisilla osuuksilla on nakemaesteen (nyppyla) etupuolella liikennemerkki (Blindhaeo), joka kannattaa ottaa tosissaan ja hiljentaa, seka siirtya oikeaan reunaan, silla koskaan ei tieda mita nyppylan takana voi tulla vastaan. Esim. lammaslauma, hevosia, superjeeppi, traktori yms! Etta sillaista tallakertaa...
¡Harri.mopomies¡
-1 004 490 km (01/06/83 - 11/02/19)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-
-IBAF Driver 195 798 km (03/06/00 - 19/01/19)-
S-DK-D-PL-DDR-CS-A-H-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?
IBAF member 14
IBA member 7119