Sivu 2/3

Re: Suolasillin hankintamatka Islantiin

ViestiLähetetty: 09 Syys 2011, 08:02
Kirjoittaja Ismo Mannila
WesaH kirjoitti:Mielen kiinnolla odotan upottaako Harrimopomies Sotanorsunta Islantilaiseen suohon.
Aika kova nostettava meinaan.
Wesa


Onneksi taitaa nuo suot olla Islannissa aika kiven alla ;)
Mutakoita ja muuta pehmyttä upotuspaikkaa on löydettävissä vähän helpommin.

Re: Suolasillin hankintamatka Islantiin

ViestiLähetetty: 12 Syys 2011, 16:40
Kirjoittaja harrimopomies
Moi!

Kerrassaan mahtavia maisemia! Mitkaan laatusanat tai valokuvat eivat tahdo millaan pystya kertomaan kokototuutta saaren kauneudesta. Ei roskia missaan ja taalla tosiaankin kaikki turismin edellyttamat palvelut ja hommat toimii. Toisaalta voit viettaa vaikka minkalaista Extreme elamaa "takamailla" kenenkaan hairitsematta. Tanne voi ihan hyvin lahtea ns. katupyorallakin, silla erittain monien nahtavyyksien aarelle paasee asfalttiteitakin pitkin. Lisaksi monet hiekkatetkin ovat hyvakuntoisia. Toki joillakin osuuksilla, erityisesti F (Fjall)¡ teilla tarvitaan enduroa tai 4WD autoa. Joten niille patkille sitten Gessulla tms. Tosin suunnitelussa saa olla tarkkana, silla off¡seasonin aikaan saattaa ajaa isoakin tieta parikin tuntia nakematta ketaan missaan! Samoin saatila vaihtuu Islannissa noin kymmenen minuutin valein! Tahan mennessa vain yksi todella huono paiva saiden osalta. Tuuli taalla on tosiaankin paikoitellen todellinen riesa moottoripyorailua ajatellen.

PS. Varmaankin tasta reissusta taytyy kotiuduttua kirjoittaa matkakertomus (paivakirjaa on tullut pidettya) valokuvien kera. No, liikutellaan ensin viela pari paivaa SPOT:a Islannin maaperalla ennen paluulaivamatkan alkua. Farsaarilla pitaisi tullessa kayda myoskin joku lenkki heittamassa, no katsotaan nyt...

¡Harri.mopomies¡

Re: Suolasillin hankintamatka Islantiin

ViestiLähetetty: 12 Syys 2011, 18:34
Kirjoittaja harrimopomies
Moi!

Tassa saunan (made by Finland) lampeamista odotellessa kirjoitetaan nyt muutamia havaintoja:

Useamman vuorokauden maassa viettaneena taytyy todeta hintatason olevan joissakin asioissa Suomea halvempi ja aika monessa suurinpiirtein samaa tasoa. Esim.
bensalitra 95E, ei saatavissa 98 236 ISK (1 euro noin 160 ISK). Olut ravintolassa 800/900 ISK. Normaaleissa marketeissa yms. ruokakaupoissa ei myyda olutta, eika muitakaan alkoholijuomia. Ne taytyy noutaa erikseen paikallisesta Alkosta (Vinbud), joka on auki esim. maanantaisin klo 14.00 :sta 18.00:ta (ei loydy valiviivaa tasta koneesta!). Vinbudissa olut 300 ISK. Mielestani paras merkki on paikallinen Viking. Ennen vuoden 2008 pankkikriisia yhdella eurolla sai vain 88 Islanin kruunua (ISK). Joten "kupla" on totisesti puhjennut. Mikali Islannista hakemuksensa mukaisesti tulee Euroopan Unionin jasenvaltio, niin moni pelkaa hintojen nousevan uudelleen. Autot ovat kalliita, kuten Suomessakin. Taalla nakee todella suuria "monsterirenkaisia" nelivetojeeppeja (ns. Super Jeep), varsinkin Reykjavikin ulkopuolella. Toki tavallisiakin henkiloautoja on paljon. Reykjavikin seudulla asuu 2/3 osa vaestosta ja siella on myoskin valtaosa ajoneuvoista. Ainoastaan Reykjavin keskustassa pysakointi on maksullista. Tiemaksuja ei ole ja muutamille saarille liikkuminen autolautoilla on edullista mm. Vestmansaarille (30 minuuttia) 1henki ja mp 2600 ISK per sivu. Hotellien majoitushinnat ovat kalliita, mutta halpojakin vaihtoehtoja loytyy mm. Bed and Brekfast ja erilaisia Guesthouse seka maatilamatkakohteita. Camping alueita loytyy joka puolelta saarta ja erityisesti sesonkiaikaan suosituimmat ovat todella taynna.

Moottoripyoria ei juurikaan nay, silla monen paikallisen ajokausi on paattynyt elokuun lopussa. Tosin Reykjavikissa nain samat kaksi moottoripyorapoliisia kolme eri kertaa! Kalustona heilla oli Yamaha FJR 1300. Saarella on nopeusrajoitukset taajamissa 50 km/h ja taajaman ulkopuolella 70 km/h. Isoimmilla valtateilla rajoitus on 90 km/h, joka on samalla suurin sallittu nopeus koko maassa. Jonkin verran kaytetaan 70 km/h nopeusrajoitusta, sen sijaan 60 km/h ja 80 km/h rajoitukset ovat harvinaisempia. Kaikilla sorateilla (Malbik endar) on 80 km/h yleisrajoitus. Maassa ei ole lainkaan moottoriteita. Nopeusvalvontakameroita loytyy, tanaan yksi oli keskella kuuden kilometrin tunnelia. Monien liikennemerkkien lisakilvet ovat myoskin englanniksi. Kaikki sillat (myoskin valtateilla!) ovat paaosin vain yksikaistaisia (Einbreio bru). Silla joka on ensin sillalla on etuajo oikeus. Poislukien Reykjavikin alue, tiellaliikkujat ovat kohteliaita ja avuliaita. Kaytannossa englantia puhutaan joka paikassa. Taalla ei ole ollenkaan ns. "lahestymismerkkeja" risteyksissa, joten joudut aina hiljentamaan sivutien kohdalla, silla kun naet lukea merkin, niin ajat jo ohi! Sinansa taalla on loistavat opasteet joka paikkaan. Monilla makisilla osuuksilla on nakemaesteen (nyppyla) etupuolella liikennemerkki (Blindhaeo), joka kannattaa ottaa tosissaan ja hiljentaa, seka siirtya oikeaan reunaan, silla koskaan ei tieda mita nyppylan takana voi tulla vastaan. Esim. lammaslauma, hevosia, superjeeppi, traktori yms! Etta sillaista tallakertaa...

¡Harri.mopomies¡

Re: Suolasillin hankintamatka Islantiin

ViestiLähetetty: 15 Syys 2011, 19:17
Kirjoittaja juvander
Tainnut gessu päätyä paluumatkalla Färsaarillekin...

Re: Suolasillin hankintamatka Islantiin

ViestiLähetetty: 15 Syys 2011, 19:25
Kirjoittaja Timo Räisänen
Harri viestitti
Viimeinen ajopäivänä oli mahtava keli. Reissun paras. Egilsstadir-seydisfjödur (93) on mahtava tie päättää Islannin kierto. Yhteensä saarella 9 vrk/2528km. Nyt ajan tappamista laivalla. Mennessä laivalla kaksi motoa, nyt kahdeksan. Torshavenissa on tarkoitus " ulkoiluttaa" mopoa, vaikka lyhyt kierros keskustassa.

Ilmeisesti reisulta tulee sitten kaksi uutta maa tai saari tarraa kun spotti näyttää siirtynee kuivalle maalle Färsaarila.

Re: Suolasillin hankintamatka Islantiin

ViestiLähetetty: 19 Syys 2011, 22:25
Kirjoittaja harrimopomies
Moi!

Pienten kommellusten jälkeen on palattu vuorokauden alkuperäistä suunnitelmaa myöhemmin takaisin kotimaankamaralle. Viimeisten kahden vuorokauden säätä voisi kuvailla kosteaksi. Hieno reissu, suosittelen!. 17 vuorokautta ja 3554 kilometriä lisää elämyksiä. Islanti sai sitten kunnian olla "motoristiurani" viimeinen Euroopan valtio, jossa olen käynnyt omalla pyörälläni. Nyt on siis kaikki kierretty, monet useaankin kertaan. Sitä ei vielä tiedä, oliko tämä samalla myöskin viimeinen ulkomaanreissu mopolla, no aika näyttää. Mahdollisesti myöhemmin kunnon matkakertomus valokuvien kera.

-Harri.mopomies-

Re: Suolasillin hankintamatka Islantiin

ViestiLähetetty: 20 Syys 2011, 15:56
Kirjoittaja Jouoksa
harrimopomies kirjoitti:Moi!

... Islanti sai sitten kunnian olla "motoristiurani" viimeinen Euroopan valtio, jossa olen käynnyt omalla pyörälläni. Nyt on siis kaikki kierretty, monet useaankin kertaan. ...

-Harri.mopomies-


Vannomatta paras... kukapa tietää varmasti mitä nykyinen "eurooppalainen" meno tuo tullessaan... toivotaan että historiasta olisi opittu ainakin jotain...

Re: Suolasillin hankintamatka Islantiin

ViestiLähetetty: 20 Syys 2011, 20:18
Kirjoittaja WesaH
harrimopomies kirjoitti:Moi!

... Islanti sai sitten kunnian olla "motoristiurani" viimeinen Euroopan valtio, jossa olen käynnyt omalla pyörälläni. Nyt on siis kaikki kierretty...
-Harri.mopomies-


Parhaimmat onnittelut!

Voihan se olla, että Eurooppaan syntyy ajanoloon lisää valtioita ja siten hyvä tekosyy lähteä vielä ajelemaan.

Wesa

Re: Suolasillin hankintamatka Islantiin

ViestiLähetetty: 14 Maalis 2012, 23:19
Kirjoittaja harrimopomies
Moi!

Kestihän tämä luvattoman kauan, mutta nyt niitä lupaamania valokuvia Islannin reissusta on nähtävissä. Anteeksi jo etukäteen, sillä muutamat kuvat ovat "väärinpäin", kun en älynnyt kääntää niitä ennen latausta. Kuvaohjelma on niin "tyhmä", ettei kääntäminen onnistu jo ladatusta kuvasta ja jos poistan kuvan kääntöä varten, ei sitä enää saa ladattua oikeaan väliin, vaan se menee automaattisesti ensimmäiseksi kuvaksi. Pahoitteluni, jos joistakin kuvista paistaa amatöörimaisuus. Saattaa myöskin joidenkin mielestä Sotanorsu esiintyä luvattoman monessa kuvassa :D . Matkalla oli pieniä haasteita kameroiden kanssa, sillä toiset kuvat (IMG) on otettu Canon Ixus 65:lla , josta loppui akku reissulla ja laturi unohtui tietysti kotiin! Toiset kuvat (Islanti 2011) on otettu Kosovosta hankkimallani Nikonilla, jossa on se hyvä puoli että se toimii normaali paristoilla. Jatkossa taidan siirtyä vallan käyttämään sitä. Varsinkin kun siinä on parempi (tarkempi/terävämpi) kuvanlaatu Ihan kaikkia kuvia en sivuille ladannut, mutta luullakseni kohtuullisen kattavan valikoiman. Islannista lähdön jälkeen suht samoja kuvia paluumatkalla. Mikäli jatkossa lisään kuvia, niin mahdolliset lisäkuvat menevät sitten epämääräiseen järjestykseen kuvaesityksen alkupuollle. Toivottavasti joku saa näistä kuvista Islannin matkakipinän. Mahtava pyörälomakohde. Suosittelen! jos luoja suo, niin lähden toistekin satujen-, jään- ja tulivuorten saarelle.

http://www.flickr.com/photos/77896226@N04/


-Harri.mopomies-

Re: Suolasillin hankintamatka Islantiin

ViestiLähetetty: 15 Maalis 2012, 07:38
Kirjoittaja Zoltan
Hienoja kuvia mahtavista maisemista . Kiitokset kuvaajalle ja ei noita tarvitse hävetä .
Maisemat sellaisia , että alkoi polttelemaan.............
Islannin kielessä kauniita ilmaisuja : Vaarallinen mutka=haihtuli peija


Hieno laji,aina olen tykännyt