DUSTY WOBBLS ARCTIC BUTT SS 1000

Täällä voit kertoilla matkakokemuksiasi. Pidemmät ja etenkin kuvalliset tarinat pyydetään edelleen muokkaamaan webbisivuiksi, jolloin ne voidaan koota webbisivujen tarinalinkkisivulle.

DUSTY WOBBLS ARCTIC BUTT SS 1000

ViestiKirjoittaja CapoSakke » 01 Helmi 2012, 21:32

Taas on se aika vuodesta, siis talven kylmimmät kelit.....

Kuva

Tänä vuonna lisätiin taas haastetta, ja reitti on rakennettu koknaisuudessaan Napapiirin pohjoispuolelle, eteläisin kääntöpiste on perinteinen Shell Napapiiri. ;)

Tällä hetkellä ICE BUTT ajo suorituksia on vain 10 kpl, tehtynä yhdeksän (9) kuljettajan toimesta. :roll: Keskeytys prosentti 27% kertonee jotain olosuhteista ja niistä voimista, joiden kanssa ajosurituksessa tulee elää ja ajaa... Tämän tosiasian perusteella itselläni on siis enää 46% mahdollisuus selvitä ilman keskeytystä. Mukana on myös uusia yrittäjiä, katsotaan saadaanko tässä ajossa lisää Jääperseitä :?:

Jääperse = Ice Butt = Ajo suoritettu termisen talven aikana, jolloin koko manner Suomen lämpötila < 0C ja ajon yksi reittipiste on Napapiirillä.
Polar Butt = Ajo suoritettu termisen talven aikana, jolloin koko manner Suomen lämpötila < 0C, Ajon aloitus tai lopetus piste on Nordkapp ja ajon yksi reittipiste on Napapiirillä.
Arctic Butt = Ajo suoritettu termisen talven aikana, jolloin koko manner Suomen lämpötila < 0C Ajon kaikki reittipisteet ovat Napapiirin pohjois puolella, ja ajon eteläisin reittipiste on Napapiirillä.

Juttua tulee tänne normaalina live seurantana ARCTIC BUTT :idea:
Viimeksi muokannut CapoSakke päivämäärä 06 Helmi 2012, 19:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Life isn't about how to survive the storm...But how to dance in the rain!
Twenty grand and twenty miles is not an adventure!


APRILA ETV 1000, ISO ELUKKA 660 RR, ELUKKA 640, KTM 450 RR, SUZUKI SI, APRILA SR 50, POLARIs 450
Avatar
CapoSakke
Kuuraperse
 
Viestit: 456
Liittynyt: 04 Joulu 2009, 14:46
Paikkakunta: Joroinen

Re: DUSTY WOBBLS ARCTIC BUTT SS 1000

ViestiKirjoittaja haato » 02 Helmi 2012, 08:11

Tsiisus :shock:

On se hyvä että joku järjestää kansalle leipää ja sirkushuveja, noiden vaalien aiheuttamat kicksit alkaakin olla jo lopussa, jos niitä sitten oikeastaan on ollutkaan.

Ei tartte meidän vellipöksyjen muuta kun seurata ajoa " lämmitetyystä kasematiista, nojatuolis istuen"

Onnea ja tsemppiä matkalle :!:
Haato
haato
Teräsperse
 
Viestit: 270
Liittynyt: 18 Huhti 2009, 20:00
Paikkakunta: Salo

Re: DUSTY WOBBLS ARCTIC BUTT SS 1000

ViestiKirjoittaja X-Jones » 02 Helmi 2012, 22:05

Olkaa vaan lämpimissä tiloissa - viisas valinta näillä pakkasilla

Pääsen taas päivittämään blogia 24 h Lippahivon "tulenjohtopaikalta" ja pöyhäisemään siinä sivussa takan hiillosta joka mukavasti lämmittää.
ARCTIC BUTT etenemisestä seuraa spot ja turva-auto, saamme varmasti hyvää tietoa ja tunnelmia koko ajon ajan.

Lähtö vaan lähenee ja pakkanen kiristyy - Haittaakse ? :roll:

Tervetuloa seuraamaan blogia,
Capon Lea
Avatar
X-Jones
Kermaperse
 
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 21:24

Re: DUSTY WOBBLS ARCTIC BUTT SS 1000

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 11 Helmi 2012, 20:00

Moi!

Hetki vielä ja sitten jälleen kohti uusia seikkailuja. Mielikuvaharjoituksia reissusta on käyty jo viikkoja ja kieltämättä välillä on käynnyt mielessä, että onko tässä(kään) mitään järkeä? No, elämä on täynnä haasteita ja joskus miehen on vain tehtävä se mitä pienessä mielessä pyörii. Maanantai aamuna 13.2.2012 alkaa siirtymätaival kohti Rovaniemeä. Tiistai ja keskiviikko kuluvat testejen parissa tehtaalla http://www.brpscandinavia.com/FI/etusivu/ ja Rovaniemen "lähistöllä". Torstaina tehtaan kalustolla siirtyminen Rovaniemeltä Leville, josta perjantai aamuna starttaa helmikuun ajosuoritus nimeltään Dusty Wobbls Artic Butt SS 1000. Ei hypi kengurut tiellä, eikä hyttyset kiusaa, joku poro voi näkyä. Onnistuessaan mahdollisuudet yhteen certifikaattiin :) . Keleistä ei vielä pysty varmaksi sanomaan mitään, kun ei ole tuota ennustajan kristallipalloa. Hiton kylmää, kylmää tai ehkäpä ihan mukavaa keliä. Aika näyttää, miten varusteillamme pärjätään.

Lauantaina "huilataan" ja kerrataan, kuinka äijien kävi. Lauantai illasta eteenpäin mahdollisesti "rinne-elämää". Tämä osio lienee se vaarallisin :? . Viikon 8 kuluessa jonkun mutkan kautta takaisin vanhaan pääkaupunkiin. Takana näillä lumilla tähän mennessä 2500 testikilometriä. Onko se paljon, vai vähän? Riippuu kai arvioijasta, mutta toivottavasti riittävästi tämän reissun pohjaksi. Tarkoitus olisi kirjoittaa lyhyesti tarinaa aina kuluneen päivän tapahtumista/valmisteluista. Kuviakin olisi tarkoitus ottaa ja niitä julkaistaan sitten aikanaan. Tarkempaa tietoa reitistä, osallistujista, kalustosta yms. kiinnostavista seikoista mahdollisesti julkaistaan tapahtuman johtajan toimesta lähempänä starttia. Tapahtumaa voi seurata "livenä" usean eri pyörissä olevien SPOT-laitteiden välityksellä.

-Harri.mopomies-
-1 045 480 km (01/06/83 - 14/09/19)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-
-IBAF Driver 212 976 km (03/06/00 - 29/08/19)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7114
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4546
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: DUSTY WOBBLS ARCTIC BUTT SS 1000

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 14 Helmi 2012, 19:45

Moi!

Eilinen siirtymätaival Turusta Rovaniemelle ei sisältänyt mitään ihmeellistä. Lämpötila oli haarukassa miinus viidestä kymmeneen. Vähän satoi lunta ja tienpinta oli paikoitellen liukas.

Tänään päästiin asiaan. Klo 08.30 Karin kanssa tehtaalle, jossa Risto meitä jo odottelikin. Aamupäivä kului tutustuessa Can Amin tekniikkaan ja hallintalaitteisiin. Lisäksi asennettiin SPOT paikoilleen ja testattiin erilaisia asukokonaisuuksia. Lounaan jälkeen suoritettiin käsittelyharjoituksia tehtaan alueella, josta olikin sitten sujuva lähteä pienelle testiajolle kahden Can Amin voimin. Kari ajoi minulle uskottua harmaata Spyderiä ja itse istuin kyydissä. Risto ajoi mustalla versiolla, joka luvalla sanoen oli komeamman näköinen. Kävimme kahvilla rautapersekuskeille perinteikkäällä Napapiirin Shellillä, josta siirtyminen tien toiselle puolelle Napapiiri kyltin alle kuvauksiin. Tästä jatkettiin keskustaan, jossa Kari lähti ostoksille ja edelleen kohti anoppilaa. Me Riston kanssa jatkoimme nelostietä etelän suuntaan. Tauko huoltoasemalla Peuran kylässä. Tämä legi antoi tuntumaa nopeavauhtiseen maantieajoon. Seuraavaksi siirryttiin Kemijoen etelä puolelle Ossauskosken kautte tielle 926. Tienpinta oli luminen ja jäinen. Mahtava testikeli, kovaa tuulta ja lumisadetta. Pakkasta yhdeksän astetta. Raution saaren kohdilta voimalaitoksen vierestä takaisin nelostielle ja edelleen tehtaalle. Testiajolenkin pituus 140 kilometriä. Muutamia havaintoja asusteista ja pyörästä.

Asusteet:

Lämmitettävä ajoasu Rukan aluskerraston päällä toimii hienosti. Tosin nyt oli niin lauhaa, että ajoin suurimman osan reissusta ilman lämmitystä. Luomu pukeutumisella pärjään varmasti kahteen kymmeneen pakkasasteeseen asti. Tein radikaalin muutoksen ja jätin Goretex ajoasun kokonaan alta pois ja laitoin sopivasti kerroksia toppapuvun alle. Toki varsinaiseen ajosuoritukseen otetaan riittävästi lisättävää/vaihdettavaa mukaan. kahvanlämmittimet toimivat hienosti. Tankorukkasia ei tarvita näin lauhoilla keleillä Rukan Apollo hanskojen kanssa. Tarvittaessa tankorukkaset saa asennettua tauolla nopeasti paikoilleen. Tarkoitus oli ajaa tänään ilman tankorukkasia siitäkin syystä, että osa katkaisimista jää piiloon tankorukkasien sisään, jolloin on syytä opetella kytkimet ns. sokkona. Grossikypärä laseilla toimi hyvin sähköisesti säätyvän tuulilasin ollessa yläasennossa. En käyttänyt lämmitettäviä sukkia ja näin ollen kengät olivat huonoimmat varusteet tällä testilenkillä. Huomenna lämmitettävät sukat ja yhdet villasukat vielä lisäksi.

Pyörä:

Alkuun vaatii totuttelua. Moottori on Rotaxin valmistama 998 kuutioinen V-twin, jossa elektroninen kaasun hallintajärjestelmä. Tehoa tästä mallista löytyy 71 kW kierroksilla 7500. Vääntöä 104 Nm 5500 kierroksella. Pyörässä ei ole ollenkaan vaihdepoljinta, kytkintä, eikä etujarrukahvaa! Vaihteita vaihdetaan napista vasemmalla peukalolla ylöspäin ja tekniikka huolehtii alaspäin vaihtamisesta automaattisesti nopeuden pienentyessä. Can Amissa on viisiportainen ns. puoliautomaattinen vaihdejärjestelmä. Laitteessa on myöskin mekaaninen peruutusvaihde. Jarruja hallitaan oikealla puolella sijaitsevalla jalalla painettavalla polkimella. Kaasu on herkkä! Pyörästä löytyy ABS:t, luistonesto, vakauden hallintajärjestelmä, sähköisesti säädettävä jousitus, ajotietokone, radio, ulkoinen virranulostuloliitin, vakionopeudensäädin yms. herkut. Käynnistäminen on oma juttunsa. Painetaan jarrua ja samanaikaisesti vasemmalla peukalolla starttinappulaa. Ennen sitä on virran kytkeydyttyä odotettava tietokoneen tsekkauskierrosta, kuten isossa BMW Adventuressakin. Ennen virran sammuttamista on kytkettävä erillisestä napista sähkö-mekaaninen seisontajarru, joka tulee muistaa myöskin poistaa käytöstä ennen liikkeelle lähtöä. Säilytystilaa tavaroille löytyy ruhtinaalliset 155 litraa. Perinteisten ylä- ja sivulaukkujen lisäksi löytyy myöskin etutavaratila, joka aukeaa sähkötoimisesti. Tässä yksilössä ko. tilaan on asennettu puvun lämpöyksikkö sekä lohkolämmitin johtoineen. Kyseisessä yksilössä on myöskin varauduttu kovempiinkin pakkasiin teippaamalla etuosan ilmanottoaukot ja asentamalla pahvi öljynlauhduttimen eteen. Vilkut ovat yksinkertaiset käyttää ja sisältävät automaattipalautuksen. Peilit säädetään manuaalisesti ja niistä näkee hyvin. Istumakorkeus ja polvikulma minulle sopiva.Tankkiin mahtuu 25 litraa ja huomenna olisi tarkoitus määritellä polttoaineen kulutusta. Talvirenkaat ovat edessä 165/65 R14 ja takana 195/50 R15. Nastoina normaalit auton nastat. Can Amin kuivapaino on miehekäs 421 kiloa.

Laite on hyvä ajettava, mutta pehmeällä lumella saa olla tarkkana, ettei pyörä ns. karkaa lapasesta. Mutkaan ajettaessa "työnnetään" ulkokurvin puoleista kahvaa ja ns. vastaohjauksella menettää helposti laitteen hallinnan. Vehje ei kaadu herkästi, mutta lähtee tietyissä olosuhteissa ja tilanteissa suht helposti heittelehtimään ajettaessa talvikeleillä. Yllättävän hauska ajaa! Kiihtyy ja kulkee riittävästi. Huomenna, tai viimeistään torstaina saadaan testilenkin kuvia lisättyä. Tänään illalla suunnittelen huomiselle testilenkin, jonka tulisi sisältää isoja, sekä pieniä teitä.

-Harri.mopomies-
-1 045 480 km (01/06/83 - 14/09/19)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-
-IBAF Driver 212 976 km (03/06/00 - 29/08/19)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7114
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4546
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: DUSTY WOBBLS ARCTIC BUTT SS 1000

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 15 Helmi 2012, 17:46

Moi!

Tämän päivän testilenkin pituus oli 300 kilometriä. Reittinä Rovaniemi-Meltaus-Sodankylä-Rovaniemi. Tie 952 oli todella luminen korpitie (86 km) keskellä "ei mitään". Can am kulki näillä keleillä vielä 80 kilometriä bensavalon sytyttyä. Ajoin tankin tyhjäksi ja kaadoin kannusta lisää bensaa. Sodankylässä tankki piripintaan, jotta huomenna Leville mentäessä voidaan määrittää maantiekulutus. Tänäänkin lunta satoi enempi vähempi. Pakkasta tänään 7-14 astetta. Mittaristoon ja satulan alle kertyi melkoisesti lunta päivän lenkillä. Laite käy tänään vielä pienessä tarkastuksessa, sillä loppumatkasta meno oli hieman tukkoista. Mahdollisesti polttoaine- ja/tai ilmansuodatin täytyy vaihtaa. Tänään tuli testattua kaikki "namiskuukkelit" ajon aikana mm. Sodankylä-Rovaniemi välin ajoin kaikki 100 km/h rajoitusalueet vakionopeudensäädin kytkettynä. Ajolinjoja joutuu hieman miettimään ts. missä kohdin vetävä pyörä kulkee. Mutkaisella ja riitävän liukaalla alustalla ajetaan perinteisesti manuaalisesti. Turisteja "Rollossa" riittää. Meno on kuin isommassakin cityssä :D . Odottelen tässä muiden osallistujien saapuvan kaupunkiin lähituntejen kuluessa.

-Harri.mopomies-
-1 045 480 km (01/06/83 - 14/09/19)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-
-IBAF Driver 212 976 km (03/06/00 - 29/08/19)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7114
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4546
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: DUSTY WOBBLS ARCTIC BUTT SS 1000

ViestiKirjoittaja CapoSakke » 15 Helmi 2012, 22:43

Moi!

Kuvia päivitetty blogin kautta http://arcticbutt.wordpress.com/ :lol:

-Harri.mopomies-
Life isn't about how to survive the storm...But how to dance in the rain!
Twenty grand and twenty miles is not an adventure!


APRILA ETV 1000, ISO ELUKKA 660 RR, ELUKKA 640, KTM 450 RR, SUZUKI SI, APRILA SR 50, POLARIs 450
Avatar
CapoSakke
Kuuraperse
 
Viestit: 456
Liittynyt: 04 Joulu 2009, 14:46
Paikkakunta: Joroinen

Re: DUSTY WOBBLS ARCTIC BUTT SS 1000

ViestiKirjoittaja jonkko » 15 Helmi 2012, 23:02

Canassa tuskin on ajateltu lumiajoa eli ilmafiltteri ei ole "kyllästetty vesitiiviksi",öljyä tai helpompi mutta pikkasen huonompi vaihtoehto sprey pullosta filtteriin niin ei lumipöly pääse sinne minne se ei ole tarkoituskaan päästä.
Toi lumipöly mitä kosteuttaa on paljon pahempi kun satunnaisia vesitippoja kun se lumipöly on niin hienoa et tunkee ihan joka paikkaan.

Kyll mä vähän ihmettelin miten meinasit sen dialyysipuvun lämmittää puimurist kun on ilmajäähy mutta toi cana selvittikin asian aika hyvin :mrgreen:


Ja suolle taas!
KTM 640 Adventure mitä käytän suonupotuksista ulkomaan lomareissuihiin vaimon kanssa.
ss1000 5.9-09
ss1000 5.2-10
ss1000 Dusty Butt 8.6-12

http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/

http://picasaweb.google.fi/lekasora/
jonkko
Kuuraperse
 
Viestit: 775
Liittynyt: 19 Loka 2009, 22:46
Paikkakunta: Parainen

Re: DUSTY WOBBLS ARCTIC BUTT SS 1000

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 16 Helmi 2012, 18:44

Moi!

Tänään Rovaniemeltä Leville noin 180 kilometriä raikkaassa 19 asteen pakkasessa. Perässä seurasi kaksi Mersua perävaunujen ja pyörien kera. Can-Amin kulutus näillä keleillä maantienopeuksilla on noin 8 litraa per 100 km. Testiajot ovat nyt takana, yhteensä 620 kilometriä Lapin talvisia teitä. Näillä mennään ;) . Hetken kuluttua kylille syömään ja sitten saunaan ja nukkumaan, jotta huomenna jaksetaan "painaa". Täällä on todella talviset maisemat. Pokantie on suuri kysymysmerkki. Toivottavasti suurimmat lumet on aurattu ennen meidän saapumista. "Canan" tukkoisuus johtui suurelta osin lumen vaikutuksesta. Laitehan ei varsinaisesti ole tarkoitettu talvikäyttöön. Tätä yksilöä on hieman modifioitu talviajoa silmälläpitäen.

-Harri.mopomies-
-1 045 480 km (01/06/83 - 14/09/19)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-
-IBAF Driver 212 976 km (03/06/00 - 29/08/19)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7114
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4546
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: DUSTY WOBBLS ARCTIC BUTT SS 1000

ViestiKirjoittaja harrimopomies » 16 Helmi 2012, 22:43

Moi!

Illallinen on syöty ja saunassa käyty. Kohta yöpuulle.
Huomenna starttiviivalla kolme mopoa, 2 kpl KTM ja yksi kpl BMW sekä yksi Can-Am Spyder RT. Täältä reittiä:http://arcticbutt.wordpress.com/
Tuskin tästäkään reissusta ihan helppoa tulee, mutta aika näyttää!

-Harri.mopomies-
-1 045 480 km (01/06/83 - 14/09/19)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-
-IBAF Driver 212 976 km (03/06/00 - 29/08/19)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7114
Avatar
harrimopomies
Täyden kympin perse
 
Viestit: 4546
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Paikkakunta: Turku

Seuraava

Paluu Matkakertomukset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa