Huoltotoimia

2012 Rautaperse® Kestotestin keskustelu käydään täällä.
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4105
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Huoltotoimia

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Kestotesti pyörälle tehdään säännöllistä huoltoa sekä kerhon jäsenten, että merkkiliikkeiden ammattilaisten toimesta. Tänään tehtiin huolto- ja varustelutoimia Vantaan varikolla Ippumanin johdolla Zoltanin ja PJ:n avustaessa. Huollossa pyörä tarkastetaan ja renkaat mitataan, sekä mahdolliset vauriot tarkastetaan ja mahdollisuuksien mukaan korjataan.
Ensin pyörä pestiin ja tarkastettiin ja todettiin että penkin sauma oli hiukan antanut periksi etureunasta, sitä ei pystytty, osattu korjata. Lisäksi takalaukun kiinnikkeestä oli murtunut palanen pois. Kova käyttö vaatii veronsa. Jatkuvaa pientä puuhaa aiheuttavat katteista irtoavat kiinnikkeet, mutterit on helppo uusia mutta murtuvat muovikorvakkeet tuottavat ongelmia.
Eturengas meni vaihtoon n. 11 000km ajon jälkeen, keskellä oli vielä 2mm uraa mutta sivulta rengas oli kulunut sakkokuntoon. Renkaan paine oli laskenut aika alas 2.4 baariin.
Kuva
Rengas oli kuitenkin kulunut tasaisemmin kuin edellinen rengas ja ilmeisesti etuiskareiden korjaus on parantanut tilannetta.
Takarenkaassa oli pintaa jäljellä, joten se jätettiin alle ja menee vaihtoon Petrin ajon jälkeen ensi viikolla.
Samalla todettiin että ennen Ismon ajoa huollettu venttiilikopan tiiviste oli pitänyt öljyt sisällä koneessa eikä sille tarvinnut vaihtaa hankittua tiivistettä.
Jarruissa esiintynyttä "nypytystä" koetettiin poistaa siirtämällä ehjät jarrulevyn aluslevyt kokonaan toiselle jarrulevylle ja toinen on nyt kiinnitetty ilman aluslevyjä. Ajatus oli saada levyt suoraan ja ainakin pikaisen koeajon jälkeen tilanne parani tuntuvasti. Samalla tutkittiin jarrusylinterit ja ne tuntuivat liikkuvan mutta vasemman puolen toinen mäntä oli aika jäykkä.
Pyörän varustelua jatkettiin asentamalla sopivasti matkahuollon tuoma MRA Vario pleksi.
Kuva
Toinen asennus oli uuden Spotin asentaminen takalaukkuun.
Kuva
Seuraava huolto on edessä ensiviikolla, ohjelmassa on ainakin takarenkaan ja öljyn vaihto, myös uusi etuvalon umpio on tilattu, mutta sen saapumisesta ajoissa ei ole varmuutta. Lisäksi lämpökahvat on hankittu ja niiden asentaminen on työlistalla.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
WesaH
Täyden kympin perse
Viestit: 769
Liittynyt: 25 Kesä 2009, 00:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Huoltotoimia

Viesti Kirjoittaja WesaH »

Vapaaehtoisilla riittää työtä, kun matkamittari raksuttaa vähän keskivertomopoa tiuhempaan tahtiin.

Wesa
Pekka Autio
Jaloteräskankku
Viestit: 914
Liittynyt: 09 Touko 2009, 07:09
Kerho: mp69
Viesti:

Re: Huoltotoimia

Viesti Kirjoittaja Pekka Autio »

Kovvoo hommooo!

Noita muovinpalasia saa Pannarissa liitettyä ihan peruskolvilla sulattelemalla toisiinsa. Ainakin minulla aikanaan ko liitoksista tuli jopa ihan kestäviä. Kilsoja tulee tosiaan hieman keskivertomopoa enemmän...
Honda GL 1800 Goldwing
haato
Teräsperse
Viestit: 270
Liittynyt: 18 Huhti 2009, 20:00
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Huoltotoimia

Viesti Kirjoittaja haato »

Tuo eturenkaan paine, mikä sen siis pitäisi olla, jos 2,4 on alhainen? :?:
Haato
Zoltan
Timanttiperse
Viestit: 2724
Liittynyt: 23 Touko 2009, 22:46
Kerho: Diamond

Re: Huoltotoimia

Viesti Kirjoittaja Zoltan »

Pannarin tankin päälle kirjattu ohje : ETU+TAKA 3,0 bar
Hieno laji , aina olen tykännyt !




Timanttiperse no 1/2017 20/20 ths ,2013 100t km/12kk , 2013 10/10 ths, 2011 GN72 2012,2016,2017
keskimäärin 2878,790km/ajo
haato
Teräsperse
Viestit: 270
Liittynyt: 18 Huhti 2009, 20:00
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Huoltotoimia

Viesti Kirjoittaja haato »

Kovat on paineet, mutta eihän se mitään, jos niin on säädetty.
Kiinnitti vaan huomiota, kun ittellä soolona niinkin alhaiset kuin etu 2,2 ja taka 2,5

Löysin muuten tänään motonetistä venttiilihatut, jotka ilmoittaa värillä jos paine on pudonnut. Niitä näkyi saavan eri paineille.
Oli myöskin hattuja, joissa vilkkuu led-valo mikäli paine laskee. :shock:

Ideahan on hyvä, vaan onkos kellään kokemuksia noista, että josko kanssa toimivat. :roll:
Haato
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4105
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Re: Huoltotoimia

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Kovat on paineet, mutta eihän se mitään, jos niin on säädetty.
Kokeillaan kovemmilla paineilla, kun Bridgestone renkaissa on keskellä tuo kovempi kumi joka kestää mutta sivujen pehmeämpi kumi kuluu ensin.
Muuten tuon kumin kulutuksen mittaaminen on todella hankala rasti, urasyvyydet vaihtelevat renkaan erikohdissa +-1mm. Vaikka yrittää tehdä mittauksen renkaaseen merkitystä mittauskohdasta niin pieni heitto mittauskohdassa (muutama milli sivuun) antaa aivan eri tulokset.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
Timppa
Tinatakamus
Viestit: 63
Liittynyt: 06 Marras 2010, 11:46
Kerho: PanFun
Paikkakunta: Pori

Re: Huoltotoimia

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Joskus muinoin kun mulla oli ST1100 niin,
Michelin Pilot Road 2 edessä ja takana, paineet etusessa 2,8-2,9 ja takasessa 3,3-3,4

Tiedostoja kun kaivelin löytyi seuraavia kilometrimääriä kyseisellä renkaalla.
Kilometrejä etusella n.24890km tasan ja takanakilla n.19210km tasan. :o
Ja kyllä vain kulutusmerkeissä molemmissa päissä etunen tosin hieman kulmikas mutta kuitenkin siedettävä.
Takarengas tosin mourusi jo kurveissa, kulunut jo kulmikkaaksi.
Ehkä olis voinut vaihtaa kuitenkin hieman aikaisemmin. |spank

Enemmän kun painetta etupäässä niin ohjailu kevyempää paikoillaan ja muutenkin tuntuu köykäsemmältä.
Ismo Mannila
Jaloteräskankku
Viestit: 2078
Liittynyt: 25 Syys 2009, 09:12
Kerho: TFMK

Re: Huoltotoimia

Viesti Kirjoittaja Ismo Mannila »

Pannari tuntuu alle 60 vauhdissa raskaalta ajettavalta. Uuden eturenkaan ja paineen lisäyksen myötä tilanne parani, mutta edelleen raskas. Tosin mihin verrataan?
Eturengas kuluu teräväharjaiseksi, mutta takarengas tasaisen lättänäksi keskeltä.
Kuva
Kuva

Tämä aiheuttaa sen että kaarrettaessa täytyy käyttää enemmän voimaa jotta pyörä kallistuu.
Kun kallistus menee harjanteen yli, alkaa pyörä kallistua 'liikaa'. Kaasulla pyörää saa nostettua,
mutta sitten se taas menee 'suoraan' ja pitää kallistaa uudestaan.
Kuluneillä renkailla painavaa pyörää on liki mahdotonta ajaa tietyillä kaarresäteillä tasaisesti.
Mutkat tahtoo mennä kulmikkaiksi.

Takarengas oli vaihdettaessa osin loppu 1.5mm, mutta kahdesta mittauspaikasta vielä käyttökunnossa yli 2.0mm.
Kuva

Osittain takarenkaan vasen reuna oli kulunut hammastukselle, jota on tavattu aikaisemmin eturenkaissa.
Kuva

Mitatusarvot olivat 1.5, 1.7, 1.8, 2.1 ja 2.2mm. Osittain takarenkaan epätasaiseen kulumiseen voi olla syynä normaalila runsaampi moottorijarrutuksen ja takajarrun käyttö, joka johtui etujarrun nypyttämisestä ja siten sen vähäisemmästä käytöstä.

Aki ja minä yritimme ajaa ennakoiden ja käyttää enemmän takajarrua. Risteyksen lähestymiset hoidin moottorijarrutuksella, jolloin muutamaan otteeseen takarengas liukui. Samoin kuin jarrutuksissa.
Honda ST 1100, Kawa KLE 500, BMW F650 GS, MG 750 Nevada Club, Tunturi Poni
Mile Eater Member
Juha Helin
RST-ahteri
Viestit: 565
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 23:45
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Huoltotoimia

Viesti Kirjoittaja Juha Helin »

Timppa kirjoitti:Joskus muinoin kun mulla oli ST1100 niin,
Michelin Pilot Road 2 edessä ja takana, paineet etusessa 2,8-2,9 ja takasessa 3,3-3,4

Tiedostoja kun kaivelin löytyi seuraavia kilometrimääriä kyseisellä renkaalla.
Kilometrejä etusella n.24890km tasan ja takanakilla n.19210km tasan. :o
Ja kyllä vain kulutusmerkeissä molemmissa päissä etunen tosin hieman kulmikas mutta kuitenkin siedettävä.
Takarengas tosin mourusi jo kurveissa, kulunut jo kulmikkaaksi.
Ehkä olis voinut vaihtaa kuitenkin hieman aikaisemmin. |spank

Enemmän kun painetta etupäässä niin ohjailu kevyempää paikoillaan ja muutenkin tuntuu köykäsemmältä.
Ajan 1300:lla juurikin noilla paineilla ja kestot on ollut noilla samoilla hehtaareilla. Painetta pitää olla jos meinaa että kestää ja ei kulu heti luokille.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily - eikä sekään ole kovin tärkeää
Vastaa Viestiin