Erityinen kiitos letkan kärkipään kuljettajille ja varsinkin nro. 10:lle (itse olin nro.11 lopullisessa jonossa) hyvin tasaisesta ja kurinalaisesta etenemisestä. Oli helppo ja nautinnollinen ajaa jossa ehti ihailla maisemiakin kun jokainen piti paikkansa, nopeutensa ja linjansa "vakiona ja tasaisena" ilman mitään "hässäköintiä".
Menomatkalla selvisi mitkä unohtui - Gerbiilit. Ne olisivat olleet kuin "mansikka jäätelön päällä", mutta ilmankin selvisi kohtuullisesti... Jälleen kerran luulin että "helle" täytyy huomioida ja siihen tulee varautua... No - toinenkin unohdus selvisi sitten paluumatkalla...Jouoksa kirjoitti:...Jotain varmasti unohtuu tälläkin kertaa...
Utsoella, erinomaisista olosuhteista huolimatta en saanut levättyä optimaalisesti - päivällä ei vain osaa nukkua - joten aikaistin paluuta 10:llä tunnilla jättäen tilaa mahdolliselle "pitkälle" lepotauolle kesken matkan. Toinen syy oli sääennustus joka lupasi sadetta aamuyölle lähdön hetkelle.
Paluu eteni melkein suunnitellusti, mutta siis 10 tuntia etuajassa. Nopea siirtyminen Rovaniemelle Inarin mutkista nautiskellen ja poroja väistellen, jotka olivat korvanneet lukumääräisesti hyttysten puutteen. Rovaniemellä Juha ja Olavi todistivat lähdön ja sitten keräämään kirjaimet:
Rovaniemi - Alavieska - UusiKaarlepyy - kahvit Vaasassa - Teuva menivät aikataulun kukaan huolimatta pienestä sateesta joka ei haitannut menoa. Alavudella tuntui että olin oudosti vartin edellä aikataulua. Kaivoin silmälasit ja rupesin ihmettelemään että miksi. Syyksi selvisi, että nuottien mukaan piti olla Alajärvellä mutta kuitissa lukee Alavus. Olin täpännyt navikaattoriin Alavuden Alajärven sijasta ja koska ovat "samalla suunnalla" niin pieni karttakuva paperilla verrattuna navigaattorin kuvaan näytti "samalta" ilman silmälaseja. Tienpäällä suoritetut laskutoimitukset, "kiihkeä ajorytmi" ja aamuyön "fiilis" saivat aikaan väärän päätöksen jatkaa matkaa suoraan kohti P-kirjainta eli Petäjävettä.
Vaikka olin "ylisuunnitellut" reittiä pitkät ajat (ilmeisesti juuri siksi), niin olin ollut sokea virheelle. Kahden koneen rinnakkaisessa käyttössä en ollut huolellinen: Reittilaskelmat ja nuotit (Alajärvi) tein PC:llä ja GT-reittikartalla mutta navigaattorin reittipiosteet ja reititykset tein Macillä ja Basecampillä (Alavus). Kilometrit ja "reittikuva" olivat niin lähellä toisiaan ettei se herättänyt huomioita, koska eri ohjelmat laskevat aina hieman eri tavalla...
Zumo sinänsä toimi koko matkan kuin sveitsilänen kello eli tarkasti, luotettavasti ja oikein ilman mitään ongelmia.
Petäjävesi - Enonkoski - Ruokolahti reitti oli sopivan "piristävä" erityisesti pikkutie losseineen Varkaudesta kohti Saimaata oli jälleen kerran aivan loistava poistaen yön väsymykset. Ruokolahdelta Sysmään olisin halunnut ajaa "lyhintä" pikkutietä, mutta sadekuurojen vuoksi päätin sittenkin ajaa navigaattorin ehdottamaa nopeampaa "kiertotietä" Saimaan eteläpuolelta Kouvola/Heinola -reittiä.
Lopetus sitten Espoon "äärilaidalle" Kivenlahteen jossa aseman henkilökunta todisti ajon loppuneen. Siirsin lopetuksen Nihtisillalta Kivenlahteen "varmuuden vuoksi" tuon Alavus/Alajärvi sekoilun vuoksi kilometrien maksimoimiseksi. Aikaahan oli vielä 3,5 tuntia jäljellä joten lopetuksen olisi ehtinyt siirtää vaikka Eurajoelle, mutta en uskonut sitä tarvittavan koska ajettu oli kuitenkin 1700km.
Kaikenkaikkiaan lauantai 3:30 Lohjan ja Maanantai 16:30 Lohjan välille tuli n. 4000 km. mikä oli ihan mukava "koeajo" siitä onko CrossTourer kelvollinen tähän harrastukseen... Kommentoin sitä asiaa toisaalla sitten myöhemmin.
Loppujen lopuksi vain n. 40 km:n ero Alavus ja Alajärvi reitillä näyttäisi koituvan turmioksi sillä "lyhin" reitti hotkaiseen 1700 km matkasta yli 100 km - eli vajaaksi jäänee... Onneksi kahvikuitti Vaasan kiitokaaresta on vielä tallella ja vaikka siitä ei ole apua vuosiajoon niin itse matkaa saa edes hieman "venytettyä"...
Erittäin onnistunut viikonloppu josta sai uusia elämyksiä ja vieläpä (edelleenkin) opittavaakin kaupanpäälliseksi.