Tsingis-Kaanin jalanjäljillä
-
- Timanttiperse
- Viestit: 5010
- Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
- Kerho: RaMP ry, IBA Finland
- Paikkakunta: Turku
Tsingis-Kaanin jalanjäljillä
Moi!
24.5.2017
Ajovuorokausi nro: -
Turku (FIN)
- km
Yhteensä: - km
Elämä on täynnä valintoja. RP-tavoitteet, tai pikemminkin pitkän tähtäimen tavoite (Timantin metsästys) laitetaan toistaiseksi jäihin ja siirrytään jälleen matkailun ihmeelliseen maailmaan.
Ajokauden pääreissu on alkamassa huomenissa. Heti alkuun on luvassa kevyttä sadetta. Tiedossa on varmastikin eksotiikkaa, haasteita ja elämyksiä. Matkaa taitetaan noin 9-10 perustonnisen verran. Odotettavissa on tiestöä laidasta laitaan, voipa olla että jossain ei ole edes sitä "tietä". Kestääkö mopo? Entäpä äijä? Ei tiedä ellei kokeile...
Joitain kevyitä valmisteluja on tehty erilaisia haasteita silmälläpitäen. Riskit tällä reissulla ovat todennäköisesti suuremmat kuin perus Eurooppa-turneella, mutta toisaalta kaikki on suhteellista kun ajattelen pariakin mennyttä talviajelua, toisaalta usko omaan tekemiseen on kova mutta loppupeleissä kaikki on korkeimman kädessä. Osa tulevasta reissusta oli alunperin tarkoitus taittaa osana RTW-turneeta (Höpinää tästä joskus myöhemmin..., ehkä), mutta koska sen toteutuminen ei näytä tällä hetkellä todennäköiseltä niin näillä mennään. Illalla vielä mopon lastausta periaatteella: "En ota mukaan mitään ylimääräistä ja silti ihmettelen tavarakasan suuruutta"
Ensimmäisen viikon ajan mukana kulkevat uudet Heidenau K60 Scout-renkaat. Barnaulissa olisi tarkoitus vaihtaa alla olevat ns. välikelinrenkaat niihin. Tarvittavia huoltoja on tehty ennakkoon. Öljy- sekä ilmansuodatin (Vaihdetaan Mongolian pölyjen päätteeksi) otetaan mukaan ja näillä näkymin jossain paluumatkalla Novosibirskin "kinkeripiirillä" tulee 10 000 km (GPS) täyteen ja sitä myötä öljynvaihtohommat eteen. Sopivaa öljyä kyllä löytyy paikallisesta mopoliikkeestä. Venttiiliensäätö jää harkittavaksi. "Kiveenhakattuja" päivämääriä ei ole reissulle asetettu, mutta eräänlaisena välitavoitteena voidaan pitää rajanylitystä (RUS-MGL) Ulaanbaishintissa maanantaina 12.6.2017 ...ja töihin pitäisi palata 3.7.2017
Tunnelmaan voi virittäytyä katselemalla Villen uusimpia seikkailuja. Reittimme kulkee Altain halki:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/03/21 ... emalla-264
http://areena.yle.fi/1-3961718
Reittimme ei ole kaikilta osin sama kuin tässä erittäin mielenkiintoisessa ja laadukkaassa tunnelmannostatus filmissä, mutta pitkät pätkät ajetaan samojakin "latuja".
Broken Roads-from Finland to Mongolia on a motorcycle:
https://www.youtube.com/watch?v=hhuc3lDi0hQ
Paluumatkakin olisi tarkoitus taittaa kokonaisuudessaan ajamalla. Ei siis junalla (Onko enää edes mahdollista?), ellei ole pakko...
Jonkin sortin "bonuksina" olisi käynti maailman suurimman ratsastajapatsaan juurella sekä "lilluttamassa" varpaita lyhyellä uimaretkellä maailman syvimmässä järvessä. Lisäksi mahdollisesti käynti eräässä "Jokeri kohteessa".
https://fi.wikipedia.org/wiki/T%C5%A1ingis-kaani
https://fi.wikipedia.org/wiki/T%C5%A1in ... tajapatsas
https://fi.wikipedia.org/wiki/Baikalj%C3%A4rvi
Saattaa olla että ihan joka päivä ei ole kunnollisia nettiyhteyksiä käytössä, mutta yritän päivittää matkakertomusta parhaani mukaan. Muu kommentointi foorumille saattaa jäädä vähemmälle
PS. Mikäli mieli muuttuu tai alkaa pahasti "tökkimään" , niin edellä mainittua "plääniä" muutetaan tarvittaessa ilman ennakkovaroitusta. Halutessaan tähän ketjuun voi kommentoida.
Täältä voi seurata matkan etenemistä:
http://share.findmespot.com/shared/face ... OuYu3qiqXT
-Harri.mopomies-
24.5.2017
Ajovuorokausi nro: -
Turku (FIN)
- km
Yhteensä: - km
Elämä on täynnä valintoja. RP-tavoitteet, tai pikemminkin pitkän tähtäimen tavoite (Timantin metsästys) laitetaan toistaiseksi jäihin ja siirrytään jälleen matkailun ihmeelliseen maailmaan.
Ajokauden pääreissu on alkamassa huomenissa. Heti alkuun on luvassa kevyttä sadetta. Tiedossa on varmastikin eksotiikkaa, haasteita ja elämyksiä. Matkaa taitetaan noin 9-10 perustonnisen verran. Odotettavissa on tiestöä laidasta laitaan, voipa olla että jossain ei ole edes sitä "tietä". Kestääkö mopo? Entäpä äijä? Ei tiedä ellei kokeile...
Joitain kevyitä valmisteluja on tehty erilaisia haasteita silmälläpitäen. Riskit tällä reissulla ovat todennäköisesti suuremmat kuin perus Eurooppa-turneella, mutta toisaalta kaikki on suhteellista kun ajattelen pariakin mennyttä talviajelua, toisaalta usko omaan tekemiseen on kova mutta loppupeleissä kaikki on korkeimman kädessä. Osa tulevasta reissusta oli alunperin tarkoitus taittaa osana RTW-turneeta (Höpinää tästä joskus myöhemmin..., ehkä), mutta koska sen toteutuminen ei näytä tällä hetkellä todennäköiseltä niin näillä mennään. Illalla vielä mopon lastausta periaatteella: "En ota mukaan mitään ylimääräistä ja silti ihmettelen tavarakasan suuruutta"
Ensimmäisen viikon ajan mukana kulkevat uudet Heidenau K60 Scout-renkaat. Barnaulissa olisi tarkoitus vaihtaa alla olevat ns. välikelinrenkaat niihin. Tarvittavia huoltoja on tehty ennakkoon. Öljy- sekä ilmansuodatin (Vaihdetaan Mongolian pölyjen päätteeksi) otetaan mukaan ja näillä näkymin jossain paluumatkalla Novosibirskin "kinkeripiirillä" tulee 10 000 km (GPS) täyteen ja sitä myötä öljynvaihtohommat eteen. Sopivaa öljyä kyllä löytyy paikallisesta mopoliikkeestä. Venttiiliensäätö jää harkittavaksi. "Kiveenhakattuja" päivämääriä ei ole reissulle asetettu, mutta eräänlaisena välitavoitteena voidaan pitää rajanylitystä (RUS-MGL) Ulaanbaishintissa maanantaina 12.6.2017 ...ja töihin pitäisi palata 3.7.2017
Tunnelmaan voi virittäytyä katselemalla Villen uusimpia seikkailuja. Reittimme kulkee Altain halki:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/03/21 ... emalla-264
http://areena.yle.fi/1-3961718
Reittimme ei ole kaikilta osin sama kuin tässä erittäin mielenkiintoisessa ja laadukkaassa tunnelmannostatus filmissä, mutta pitkät pätkät ajetaan samojakin "latuja".
Broken Roads-from Finland to Mongolia on a motorcycle:
https://www.youtube.com/watch?v=hhuc3lDi0hQ
Paluumatkakin olisi tarkoitus taittaa kokonaisuudessaan ajamalla. Ei siis junalla (Onko enää edes mahdollista?), ellei ole pakko...
Jonkin sortin "bonuksina" olisi käynti maailman suurimman ratsastajapatsaan juurella sekä "lilluttamassa" varpaita lyhyellä uimaretkellä maailman syvimmässä järvessä. Lisäksi mahdollisesti käynti eräässä "Jokeri kohteessa".
https://fi.wikipedia.org/wiki/T%C5%A1ingis-kaani
https://fi.wikipedia.org/wiki/T%C5%A1in ... tajapatsas
https://fi.wikipedia.org/wiki/Baikalj%C3%A4rvi
Saattaa olla että ihan joka päivä ei ole kunnollisia nettiyhteyksiä käytössä, mutta yritän päivittää matkakertomusta parhaani mukaan. Muu kommentointi foorumille saattaa jäädä vähemmälle
PS. Mikäli mieli muuttuu tai alkaa pahasti "tökkimään" , niin edellä mainittua "plääniä" muutetaan tarvittaessa ilman ennakkovaroitusta. Halutessaan tähän ketjuun voi kommentoida.
Täältä voi seurata matkan etenemistä:
http://share.findmespot.com/shared/face ... OuYu3qiqXT
-Harri.mopomies-
-1 157 852 km (01/06/83 - 14/05/24)-
*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-
S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?
IBAF member 14
IBA member 7119
*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-
S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?
IBAF member 14
IBA member 7119
Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä
Laita pyörään uusi akku . Turvallista seikkailua
Hieno laji , aina olen tykännyt !
Timanttiperse no 1/2017 20/20 ths ,2013 100t km/12kk , 2013 10/10 ths, 2011 GN72 2012,2016,2017
keskimäärin 2878,790km/ajo
Timanttiperse no 1/2017 20/20 ths ,2013 100t km/12kk , 2013 10/10 ths, 2011 GN72 2012,2016,2017
keskimäärin 2878,790km/ajo
-
- Jaloteräskankku
- Viestit: 916
- Liittynyt: 09 Touko 2009, 07:09
- Kerho: mp69
- Viesti:
Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä
Turvallista reissua.
Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä
Turvallista matkaa.
-maukka-
-maukka-
-
- Timanttiperse
- Viestit: 5010
- Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
- Kerho: RaMP ry, IBA Finland
- Paikkakunta: Turku
Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä
Moi!
25.5.2017
Ajovuorokausi nro: 1
Turku-Vantaa-Virolahti (Vaalimaa Camping) 370 km.
Yhteensä: 370 km.
Hieman viileässä säässä (+ 13 C) startti Turusta. Vantaalla paistoi aurinko ja lämpötilakin oli noussut jo + 20 C lukemaan. Vaihtorenkaat siirrettiin takaa eteen benstankin molemmin puolin siten että kiinnitykset tulivat kaatumarautoihin. Nyt pääsee paremmin laukkuihin käsiksi, eivätkä renkaat haitta edessäkään ajamista ollenkaan. Siinä kiinnitellessä napsahti oikeanpuoleisen lisävalon (lyhyet) "rinkula" poikki. Se oli jo valmiiksi hieman murtunut. Nämä kiinnitykset ovat eräs "akilleen kantapää", sillä pyörän sopivasti kaatuessa nämä kiinnitykset katkeavat lähes aina. No, muoviosat liimalla kasaan ja varmistukseksi vielä tuplanippuside kiristys. Sitten soitto Espoon BMW "varikon" isännälle Espanjan aurinkoon (Oli ehtinyt jo mopoilla sinne Ukrainan koukun kautta...) ja hetken kuluttua kävimme hallilta noutamassa uuden "rinkulan" varoiksi matkaan. Tiukan paikan tullenhan ko. lamput voi vaikka ottaa kokonaan irti. Sitten vielä ns. kurasuoja takapyörästä irti, ettei jää jonnekin arolle kuten Pamirin reissulla kävi.
Vihdoin ja viimein klo 14.00 suunta kohden Virolahtea. Porvoon ja Loviisan välillä kevyttä tihkusadetta. Kotkassa jälleen auringonpaistetta. Vaalimaa Campingillä majoituimme neljänhengen mökkiin (leikki?) kohtuullista 40 € yöpymiskorvausta vastaan. Hetken kuluttua syömään ja sitten myöhemmin illalla saunomaan, sillä mahdollisesta seuraavasta saunakerrasta ei ole tietoa
PS. Viikotkin menee sekaisin, sillä RUS-MGL rajanylitys maanantaina 5.6.2017 (Ehkä?), eikä 12 pvä...
-Harri.mopomies-
25.5.2017
Ajovuorokausi nro: 1
Turku-Vantaa-Virolahti (Vaalimaa Camping) 370 km.
Yhteensä: 370 km.
Hieman viileässä säässä (+ 13 C) startti Turusta. Vantaalla paistoi aurinko ja lämpötilakin oli noussut jo + 20 C lukemaan. Vaihtorenkaat siirrettiin takaa eteen benstankin molemmin puolin siten että kiinnitykset tulivat kaatumarautoihin. Nyt pääsee paremmin laukkuihin käsiksi, eivätkä renkaat haitta edessäkään ajamista ollenkaan. Siinä kiinnitellessä napsahti oikeanpuoleisen lisävalon (lyhyet) "rinkula" poikki. Se oli jo valmiiksi hieman murtunut. Nämä kiinnitykset ovat eräs "akilleen kantapää", sillä pyörän sopivasti kaatuessa nämä kiinnitykset katkeavat lähes aina. No, muoviosat liimalla kasaan ja varmistukseksi vielä tuplanippuside kiristys. Sitten soitto Espoon BMW "varikon" isännälle Espanjan aurinkoon (Oli ehtinyt jo mopoilla sinne Ukrainan koukun kautta...) ja hetken kuluttua kävimme hallilta noutamassa uuden "rinkulan" varoiksi matkaan. Tiukan paikan tullenhan ko. lamput voi vaikka ottaa kokonaan irti. Sitten vielä ns. kurasuoja takapyörästä irti, ettei jää jonnekin arolle kuten Pamirin reissulla kävi.
Vihdoin ja viimein klo 14.00 suunta kohden Virolahtea. Porvoon ja Loviisan välillä kevyttä tihkusadetta. Kotkassa jälleen auringonpaistetta. Vaalimaa Campingillä majoituimme neljänhengen mökkiin (leikki?) kohtuullista 40 € yöpymiskorvausta vastaan. Hetken kuluttua syömään ja sitten myöhemmin illalla saunomaan, sillä mahdollisesta seuraavasta saunakerrasta ei ole tietoa
PS. Viikotkin menee sekaisin, sillä RUS-MGL rajanylitys maanantaina 5.6.2017 (Ehkä?), eikä 12 pvä...
-Harri.mopomies-
-1 157 852 km (01/06/83 - 14/05/24)-
*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-
S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?
IBAF member 14
IBA member 7119
*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-
S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?
IBAF member 14
IBA member 7119
Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä
Vaikuttaa hienolta reissulta. Turvallisia kilometrejä!
-jp-
-jp-
-
- Timanttiperse
- Viestit: 5010
- Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
- Kerho: RaMP ry, IBA Finland
- Paikkakunta: Turku
Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä
Moi!
26.5.2017
Ajovuorokausi nro: 2
Virolahti-Viipuri-Pietari-Tikhvin-Nelazskoye niminen"käpykylä" lähellä Cherepovetsia 740 km.
Yhteensä: 1110 km.
Herätys heti aamu viiden jälkeen ja siitä sitten siirtyminen Teboil Rajahoviin (Auki nykyään 05.30-22.00, ei siis enää 24h) aamupalalle. Lämpötila aamulla vaivaiset + 6 C. Rajalla vierähti tunnin verran. Viipurissa kahvit ja puoli tuntia odotusta että paikallinen kännykkämyymälä aukeaa. Venäläinen liittymä toiseen puhelimeen ja sitten Nesteelle tankille. 98 oktaanisen päivän hinta 45,00 (Noin 70 senttiä) ruplaa per litra. Lukoilin hinta 41,00 ja 95 oktaanisen hinta 38,6 ruplaa per litra. Ei paha sillä päivän kurssi on noin 1 € = 63 RUB.
Hyvä kuntoista "oikopolkua" Pietarin kehälle (KAD). Viipurin ja Pietarin välillä (M10) paljon liikennettä, mutta erittäin jouhevaa sellaista. Perus marssinopeus 90 km/h rajoituksella on 110 km/h, niin liikenne soljuu mukavasti. Pietarin kehällä tietöitä ja sitä myöden puolentunnin matelupätkä perjantai liikenteessä. Vastaan tuli suomalainen enduro. Pietarin jälkeen käännyttiin kohden Murmanskia (M18) ja lämpötilakin oli jo lähes kesäiset + 15 C. Pienenä yksityiskohtana mainittakoon tiekyltissä merkintä: Murmansk 1390 km. Iso maa ja pitkät etäisyydet
Juuri ennen A114- tielle siirtymistä nauttiin jotain "lammashässäkkää" lounaaksi. Lisukkeena tuoretta liepuskaa. Hyvää ja halpaa. A114-tiellä oli yksi noin 15 kilometrin huonompi pätkä, muutoin tienpinta lähes priimaa. Liikennettä vähän ja rekkoja vielä vähemmän. Tähän mennessä hyvä reittivalinta. Tie on paikoin rakennettu suolle, joten urakkaa siinä on piisannut. Erämaa pätkillä huoltoasemat harvassa ja sitä myöden venytettiin 580 km samoilla tankeilla. Huomenna ei päästetä ihan näin "täpöille"
Viimeisten parinsadan kilometrin matkalla tienpinta märkä ja juuri kun majoituttiin niin kohdalle osui luja sadekuuro. Siisti majatalo, jossa huoneen hinta 1600 RUB (25 €). Iltapalaksi tilailtiin Saslikia ties millä höysteillä...
PS. Itään ajaessa ajoaikaa on vähemmän kun ylitetään aikavyöhykkeitä
-Harri.mopomies-
26.5.2017
Ajovuorokausi nro: 2
Virolahti-Viipuri-Pietari-Tikhvin-Nelazskoye niminen"käpykylä" lähellä Cherepovetsia 740 km.
Yhteensä: 1110 km.
Herätys heti aamu viiden jälkeen ja siitä sitten siirtyminen Teboil Rajahoviin (Auki nykyään 05.30-22.00, ei siis enää 24h) aamupalalle. Lämpötila aamulla vaivaiset + 6 C. Rajalla vierähti tunnin verran. Viipurissa kahvit ja puoli tuntia odotusta että paikallinen kännykkämyymälä aukeaa. Venäläinen liittymä toiseen puhelimeen ja sitten Nesteelle tankille. 98 oktaanisen päivän hinta 45,00 (Noin 70 senttiä) ruplaa per litra. Lukoilin hinta 41,00 ja 95 oktaanisen hinta 38,6 ruplaa per litra. Ei paha sillä päivän kurssi on noin 1 € = 63 RUB.
Hyvä kuntoista "oikopolkua" Pietarin kehälle (KAD). Viipurin ja Pietarin välillä (M10) paljon liikennettä, mutta erittäin jouhevaa sellaista. Perus marssinopeus 90 km/h rajoituksella on 110 km/h, niin liikenne soljuu mukavasti. Pietarin kehällä tietöitä ja sitä myöden puolentunnin matelupätkä perjantai liikenteessä. Vastaan tuli suomalainen enduro. Pietarin jälkeen käännyttiin kohden Murmanskia (M18) ja lämpötilakin oli jo lähes kesäiset + 15 C. Pienenä yksityiskohtana mainittakoon tiekyltissä merkintä: Murmansk 1390 km. Iso maa ja pitkät etäisyydet
Juuri ennen A114- tielle siirtymistä nauttiin jotain "lammashässäkkää" lounaaksi. Lisukkeena tuoretta liepuskaa. Hyvää ja halpaa. A114-tiellä oli yksi noin 15 kilometrin huonompi pätkä, muutoin tienpinta lähes priimaa. Liikennettä vähän ja rekkoja vielä vähemmän. Tähän mennessä hyvä reittivalinta. Tie on paikoin rakennettu suolle, joten urakkaa siinä on piisannut. Erämaa pätkillä huoltoasemat harvassa ja sitä myöden venytettiin 580 km samoilla tankeilla. Huomenna ei päästetä ihan näin "täpöille"
Viimeisten parinsadan kilometrin matkalla tienpinta märkä ja juuri kun majoituttiin niin kohdalle osui luja sadekuuro. Siisti majatalo, jossa huoneen hinta 1600 RUB (25 €). Iltapalaksi tilailtiin Saslikia ties millä höysteillä...
PS. Itään ajaessa ajoaikaa on vähemmän kun ylitetään aikavyöhykkeitä
-Harri.mopomies-
-1 157 852 km (01/06/83 - 14/05/24)-
*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-
S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?
IBAF member 14
IBA member 7119
*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-
S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?
IBAF member 14
IBA member 7119
-
- Timanttiperse
- Viestit: 5010
- Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
- Kerho: RaMP ry, IBA Finland
- Paikkakunta: Turku
Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä
Moi!
27.5.2017
Ajovuorokausi nro: 3
Nelazskoye-Cherepovets-Vologda-Neya-Darovskoy-Kotelnich 885 km.
Yhteensä: 1995 km.
Olipahan ajopäivä!
Kaverin sanoin Venäjä on: "Mettää, peltoo, mettää ja peltoo, välissä joku kylä" , pitää aika hyvin paikkansa.
Aamulla vain +7 C ja sadevehkeet päälle, sillä ensimmäiset 300 km satoi kevyttä tihkusadetta. Ennen Vologdaan saapumista megalomaaniset tietyöt ja jonossa madeltiin sellaiset puolisen tuntia. Sitten kunnon kiihdytys M8-tietä kohden Yaroslavlin kaupunkia. Prechistoesta käännös vasempaan ja sitten alkoi tämän ns. pohjoisen reitin varsinainen koetinkivi. Jos eilen oli priimaa, niin tänään hieman vähemmän priimaa...
Paskaa ja erittäin paskaa asfalttia sellaiset 200 kilometriä, tähän vielä kymmeniä kilometrejä sorapätkää (Yes!) ja pahimmillaan muutaman sadanmetrin mutaosuuksien ylityksiä. Tänne ei ole asiaa kuin Gessulla tms. Välillä taas vaihteeksi hyvää asfalttia ja sitten taas kuin pommin jäljiltä. Tie kulkee kirjaimellisesti keskellä ei mitään. Ei kaupunkeja, kylät jossain tien sivustoissa, huoltoasemat kortilla jne. Todellista erämaata. Huipentuma oli Neyan kylätankkauksen jälkeen (Vanhanaikaiset mittarit) kun hyvän asfalttipätkän jälkeen tiestä puuttui kokonan pala Ts. umpitien merkki ja läpiajokielto, tosin kaikki siitä ajoivat, jopa ne harvat rekatkin. Noin 10 km pätkä haasteellista sora-/kraateripätkää, joka oli pakko ajaa kauttaaltaan seisten. Kiertotie olisi mennyt ties mistä. Hyvänä puolena mainittakoon olematon liikenne ja ne harvatkin autot ohitimme miehekkäästi Pyörätkin ovat nyt sen verran paskaisia että uskottavuus säilyy Pikkukylissä riittää tarinan iskijöitä ja selkään taputtelijoita. Tämä hieman haasteellinen osuus oli yhteensä "vaatimattomat" 473 km.
Lopussa vielä perinteinen suunnistus-/navigaattori bugi ja sitä myöten kävimme katsastamassa Dravoskoyn kylän ja samalla kuittasimme vielä sellaiset 60 km per sivu ekstraa Kylässä oli ystävällistä nuorisoa jotka neuvoivat meille oikean tien ts. samaa baanaa takaisin päin
Loppuhuipentumana Kotelnichin kaupungissa pimeässä +4 C iltalämmössä majapaikan metsästystä puolisen tuntia ja vihdoin ja viimein Otel löytyi jostain takapihojen takaa ja sitten suihkun jälkeen gourmee mikroaterian kimppuun Joo, ehkäpä kannattaisi aloittaa majoituksen etsiminen hiven aikaisemmin, tosin tänään se olisi ollut melko mahdotonta, kun mitään ei olisi ollut tarjolla. Ilman tuota suunnistus bugia olisimme nyt Kirovissa, no elämä on ja nyt naviinkin on suuniteltu varmastikin riittävä päivätaival, jottei lopu kesken kun Gessuille tuntuu ajo vain maistuvan
PS. Valokuviakin tuli otettua, ettei menisi pelkäksi ajamiseksi, tosin kaikista kuvista ei kyllä ihan heti aukea mitä hittoa siinä on yritetty kuvata
JK. Kostromskaya oblast taakse jäi ja Kirovskaya oblast jalkojemme alla parasta aikaa...Jos on kiire itään, niin aja vähän enemmän kilometrejä (200-300) ja pysy isoilla teillä ( ( Kartalla se punainen viiva ts .M-, tai vähintään A-tie), älä lähde pohjoisen reitille, toki jos haluat Adventurea niin tänne vain
Edit: 2h huoneen hinta 1150 RUB, kohtuullista sano...
-Harri.mopomies-
27.5.2017
Ajovuorokausi nro: 3
Nelazskoye-Cherepovets-Vologda-Neya-Darovskoy-Kotelnich 885 km.
Yhteensä: 1995 km.
Olipahan ajopäivä!
Kaverin sanoin Venäjä on: "Mettää, peltoo, mettää ja peltoo, välissä joku kylä" , pitää aika hyvin paikkansa.
Aamulla vain +7 C ja sadevehkeet päälle, sillä ensimmäiset 300 km satoi kevyttä tihkusadetta. Ennen Vologdaan saapumista megalomaaniset tietyöt ja jonossa madeltiin sellaiset puolisen tuntia. Sitten kunnon kiihdytys M8-tietä kohden Yaroslavlin kaupunkia. Prechistoesta käännös vasempaan ja sitten alkoi tämän ns. pohjoisen reitin varsinainen koetinkivi. Jos eilen oli priimaa, niin tänään hieman vähemmän priimaa...
Paskaa ja erittäin paskaa asfalttia sellaiset 200 kilometriä, tähän vielä kymmeniä kilometrejä sorapätkää (Yes!) ja pahimmillaan muutaman sadanmetrin mutaosuuksien ylityksiä. Tänne ei ole asiaa kuin Gessulla tms. Välillä taas vaihteeksi hyvää asfalttia ja sitten taas kuin pommin jäljiltä. Tie kulkee kirjaimellisesti keskellä ei mitään. Ei kaupunkeja, kylät jossain tien sivustoissa, huoltoasemat kortilla jne. Todellista erämaata. Huipentuma oli Neyan kylätankkauksen jälkeen (Vanhanaikaiset mittarit) kun hyvän asfalttipätkän jälkeen tiestä puuttui kokonan pala Ts. umpitien merkki ja läpiajokielto, tosin kaikki siitä ajoivat, jopa ne harvat rekatkin. Noin 10 km pätkä haasteellista sora-/kraateripätkää, joka oli pakko ajaa kauttaaltaan seisten. Kiertotie olisi mennyt ties mistä. Hyvänä puolena mainittakoon olematon liikenne ja ne harvatkin autot ohitimme miehekkäästi Pyörätkin ovat nyt sen verran paskaisia että uskottavuus säilyy Pikkukylissä riittää tarinan iskijöitä ja selkään taputtelijoita. Tämä hieman haasteellinen osuus oli yhteensä "vaatimattomat" 473 km.
Lopussa vielä perinteinen suunnistus-/navigaattori bugi ja sitä myöten kävimme katsastamassa Dravoskoyn kylän ja samalla kuittasimme vielä sellaiset 60 km per sivu ekstraa Kylässä oli ystävällistä nuorisoa jotka neuvoivat meille oikean tien ts. samaa baanaa takaisin päin
Loppuhuipentumana Kotelnichin kaupungissa pimeässä +4 C iltalämmössä majapaikan metsästystä puolisen tuntia ja vihdoin ja viimein Otel löytyi jostain takapihojen takaa ja sitten suihkun jälkeen gourmee mikroaterian kimppuun Joo, ehkäpä kannattaisi aloittaa majoituksen etsiminen hiven aikaisemmin, tosin tänään se olisi ollut melko mahdotonta, kun mitään ei olisi ollut tarjolla. Ilman tuota suunnistus bugia olisimme nyt Kirovissa, no elämä on ja nyt naviinkin on suuniteltu varmastikin riittävä päivätaival, jottei lopu kesken kun Gessuille tuntuu ajo vain maistuvan
PS. Valokuviakin tuli otettua, ettei menisi pelkäksi ajamiseksi, tosin kaikista kuvista ei kyllä ihan heti aukea mitä hittoa siinä on yritetty kuvata
JK. Kostromskaya oblast taakse jäi ja Kirovskaya oblast jalkojemme alla parasta aikaa...Jos on kiire itään, niin aja vähän enemmän kilometrejä (200-300) ja pysy isoilla teillä ( ( Kartalla se punainen viiva ts .M-, tai vähintään A-tie), älä lähde pohjoisen reitille, toki jos haluat Adventurea niin tänne vain
Edit: 2h huoneen hinta 1150 RUB, kohtuullista sano...
-Harri.mopomies-
-1 157 852 km (01/06/83 - 14/05/24)-
*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-
S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?
IBAF member 14
IBA member 7119
*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-
S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?
IBAF member 14
IBA member 7119