Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Täällä voit kertoilla matkakokemuksiasi. Pidemmät ja etenkin kuvalliset tarinat pyydetään edelleen muokkaamaan webbisivuiksi, jolloin ne voidaan koota webbisivujen tarinalinkkisivulle.
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Noin vuosi sitten oltiin menossa kohden itää, ja tänään taas ;)

Kai tässä jotain revanssihenkeäkin on ilmassa. Mopo on entistä enemmän tietä nähnyt ja kuljettajakin on siirtynyt astetta kovempiin myrkkyihin ja suurempiin määriin, joten niiltä osin riskit ovat jälleen aavistuksen verran korkeammat. Pläänejä on väännetty jos jonkin näköisiä ja aikaakin on ihan kohtuullisesti käytössä, joten fiilingillä mennään ja katsotaan mihin se tällä kertaa riittää ;) Suunnitelma joustaa tarvittaessa suuntaan jos toiseenkin ja sitä voidaan muuttaa lähes puolelta ja tasalta. Mikäli kaikki sujuisi kuin, siinä paljon mainostetussa "elokuvassa", niin loppureissulle on ohjelmassa todellinen Jokeri ;)


Ke 16.5.2018
Ajovuorokausi nro: 1
Turku-Vantaa-Vaalimaa-Viipuri-Ala-Kuusaa 470 km.
Leningradin Oblast (Alue)
Yhteensä: 470 km.

Aamulla aikaisin liikkeelle ja yhden pysähdyksen taktiikalla Vantaalle, jossa vararenkaiden (Heidenau K 60 Scout) kiinnitys pyörien etuosaan. Seuraavaksi hienossa ajosäässä kohden Vaalimaan raja-asemaa. Rajalla eivät jostain syystä kelvanneet meidän etukäteen täyttämät tulliselvityslomakkeet, joten ei muuta kuin uusia laatimaan. Mukavasti siinä saatiinkin sellaiset 45 minuuttia kaikkineen kulutettua. Onneksi lämpötila oli luvattua alhaisempi, elikäs +20 C. Rajalta selvittyämme mäki ylös ja Rajamarkettiin rahan vaihtoon. Kurssi oli matkalaisille mukavan suopea, sillä yhdellä eurolla sai 72,50 Ruplaa.

Seuraavaksi Viipurin keskustaan MTS-puhelinoperaattorin myymälään. Venäläiset SIM-kortit puhelimiin (1 kk/750 Rub) ja keulat kohden Viipurin eteläistä Neste huoltoasemaa. 98-oktaanisen pumppuhinta 50 kopekkaa per litra, eli noin 68 senttiä. Ei paha. Luottokortti (Visa) kävi maksuvälineenä. 98-oktaanista ei saa läheskään kaikilta asemilta. 95-oktaaninen maksaa noin 10 senttiä vähemmän litralta.

Seuraavaksi pikatietä noin 20 kilometriä kohden Pietaria ja sitten vasempaan kohden Ala-Kuusaassa sijaitsevaa Kuusaan motellia.

http://www.kuusaanmotelli.ru/

Puulämmitteinen sauna lämpiämään ja sitä odotellessa "pikku puuhastelua". Saunan jälkeen illallinen ja sitten olikin hyvä siirtyä yöpuulle. Yöllä satoi ja vesipisarat ropisivat katolla...

Majoitus, illallinen, sauna sekä aamupala 44,50 € per henki. Ei todellakaan paha hinta. Maksu käteisellä, valuutan ollessa euro. Tätä majoitusvaihtoehtoa voi todellakin suositella pyöräporukoille.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ven%C3%A4 ... n_aluejako

https://fi.wikipedia.org/wiki/Leningradin_alue

https://share.findmespot.com/shared/fac ... OuYu3qiqXT

PS. Spotwallan "rinnakkaistäppäkin" on allekirjoittaneen osalta siirtynyt oikein reilusti itään.

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Pe 18.5.2018
Ajovuorokausi nro: 3
Nelazskoye-Vologda-Prechistoye-Galits 420 km.
Kostroman Oblast
Yhteensä: 1521 km.

Majapaikassa oli turhan kuuma, joten yöunet jäivät normaalia lyhyemmiksi. Suomikin sitten otti ja meni häviämään :?
Aamupalan jälkeen kohden Vologdaa. Sumua ja lämpötila +15 C. Vologdassa ei ole kiertotietä, joten kaupungin laitamilta muutamien liikennevalojen kautta M8-tielle ja suunta etelään kohden Jaroslavlia. Oblasti vaihtui Jaroslavlin Oblastiksi ja sitten Prechistoyen kylän kohdalta vasempaan. Jossain vaiheessa siirryttin jo Kostroman Oblastin puolelle. Venäjällä osa Oblasteista/tasavalloista/aluepiireistä ovat monen Eurooppalaisen valtion kokoisia. Toki joukkoon mahtuu joitakin pienempiäkin.

Seuraavat 100 kilometriä olivat huonoa, tai erittäin huonoa. Oli pyykkilauta asfalttia, syviä reikiä, pitkiä soraosuuksia sekä jokunen lyhyt "mutapätkäkin". Tänne ei kannata kääntyä katupyörällä. Ljubim, Bui, Orokhovo, pari pientä kylää ja yksi pienehkö kaupunki. Olematon liikenne. Tosin yhdelle pehmeälle soraosuudelle oli puutavara yhdistelmä uponnut akseleistaan ja jäännyt jumiin. Ilmeisestikin odotti toista autoa lastia purkamaan. No, viime vuonnahan me ajettiin samaa pätkää ja täytyy todeta että nyt oli entistäkin huonompaa

No, meidänhän piti muuttaa suunnitelmaa, mutta parin pienen "ahaa" elämyksen jälkeen olimme jälleen täällä. Päätimme majoittua Lake Galichskoen rantaan Galitsin pikku kaupunkiin. Helpommin sanottu kuin tehty. Orekhovosta piti kääntyä jollekin pikkutielle ja ajella järven etelä puolta, mutta risteykseen oli kipattu hiekkakuorma ja siinä pystyssä kiertotien opaste, joten sinne siis. Turovskoyesta päätimme "oikaista" ja navi näytti että kyllä siitä tie menee. 7,4 kilometriä jotain kärrypolkua pitkin (Hiekkaa ja pari mutalätäkköä) ja sitten 200 metriä ennen päätietä pieni puro ja hiton huono puusilta josta puuttui noin kahden metrin pala kannesta! Vieressä oli leveähkö lauta, mutta arvioimme että se ei kestäisi pyöriemme painoa, joten ei muuta kuin takaisin. Lämpötilakin oli jo noussut lähelle + 30 C, joten hiki oli helletakillakin. Gessujen vanteet olivat saanneet kunnon hiekkakuorrutuksen, joten katu-uskottavuus oli jälleen asteen verran parempaa. Alaselkä ei välttämättä tykännyt ihan joka hetki tarjotusta röykytyksestä.

Lopun perin hotel Rus löytyi kylän keskustasta ja suihku jälkeen keskusta kierokselle ja pakolliset valokuvat "Isä aurinkoisen patsaasta" ja WWII muistokivestä. Sitten käytiin syömässä ja täällä päin sekin on eräänlaista selviytymistä. venäjän kieliset ruokalistat ja englannin taitoisia ei paljon asiakaskunnasta löytynyt, mutta siitäkin selvittiin. Unohtui mainita että kahden hengen huoneen hinta aamupalalla 2400 Rub, eli noin 32 €. Hotelli on ihan ok, joten hintakaan ei ole paha.

Perjantai ilta ja liikennevaloissa "kanttiLadat " ja Samarat. Kuiskeilla ns. luu ulkona ja aivan hirveä mökäpoppi pauhaa stereoista. Täällä keskellä ei mitään näkee vielä vanhaakin ajoneuvokalustoa.

PS. Kirjoitusvirheitä saattaa löytyä normaaliakin enemmän, mutta sellaista se on reissussa...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Galit%C5%A1

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kostroman_alue

https://www.pogostite.ru/katalog-gostin ... rus-galich


-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

La 19.5.2018
Ajovuorokausi nro: 4
Galits-Kotelnich-Kirov 510 km.
Kirovin Oblast
Yhteensä: 2031 km.

Aamulla märkää tietä kohden Kirovia. Sarjaan asti tie on vähintäänkin "mielenkiintoinen", arviolta noin 100 kilometriä tuli ajettua seisten jalkatapeilta (Käy jonkin sortin kuntoilusta...). No, tämähän tiedettiin, että huonoa ja erittäin huonoa pätkää oli tulossa. Siinä rynkytyksen lomassa Oblastikin vaihtui Kirovin alueeksi. Soraosuuksilla ei tie pölissyt. Pahinta on ajaa reikäistä asfalttia, sillä välillä tiessä on lähes "hengen vaarallisia" reikiä. Sarjasta alkoikin sitten suora ja lähes priima tieosuus Koltesnichiin asti. Ei paljon nähtävää, mutta korpea sitäkin enemmän. Tie tosiaankin kulkee keskellä ei mitään. Kotelnichistä R-24-tietä kohden Kirovia. Matkalla jälleen sadeasu jumpaa pariinkin otteeseen. Huoltoasemilta ei enää pariin päivään ole saannut 98-oktaanista. Visakortti käy yllättävänkin monella huoltoasemalla.

Kirovissa ajettiin kylille ja etsimämme hotelli ei vaan meinaa löytyä :? Pyörimme oikeassa korttelissa, mutta osoite ja karttapohja ei oikein täsmää. Paikalle saapuu kaveri fillarilla ja alkaa puhua Venäjää, ei oikein tahdo löytyä yhteistä kieltä. Näytämme osoitteen ja kaveri lähtee fillarilla saattamaan meitä hotellille. Perille päästyämme selviää että hän onkin pyörämiehiä (Kuvia kännykässä) ja tahtoo tulla saattamaan meitä aamulla ulos kaupungista. Mikäs siinä, joten sovimme klo 09.00 starttiajaksi, täytyypä tarkistaa vielä aikavyöhyke, sillä kelloja ei ole tullut siirrettyä). Hotellin respa ei löydäkään meidän mielestämme tekemää varausta. Mitäs nyt ? Kaveri soittaa pari puhelua ja 300 metrin päästä löytyy todella hyvä hotelli. jossa muuten ruokalistatkin sai englannin kielellä. Respan nuorehko nainen (Nättikin kuin mikä...) puhui hyvää englantia ja tuli vielä erikseen ottamaan meiltä ruokatilauksetkin.

Täytyy sanoa että ajokelit ovat hieman lämpimämmät kuin viime keväänä, sillä silloin mittari näytti +2 C ja tänään +26 C. Täällä kun tuulee, niin noilla ensinmainituilla asteilla niin se on kylmää kyytiä...

Huoneen hinta 2400 Rub (Noin 32,67 €) sisältäen aamupalan. Kohtuullista, eikö vain ?

Mitäpä vielä ? Meinasi unohtua mainita että tänään tuli vastaan Gessu ja Transalp 700. Ajotyylistä päätellen paikallisia..., morjestettiin kuitenkin puolin ja toisin.

https://www.booking.com/hotel/ru/stary-dvorik.fi.html

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirov_(Kirovin_alue)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirovin_alue

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Su 20.5.2018
Ajovuorokausi nro: 5
Kirov-Omutninsk-Krasnokamsk-Perm 500 km.
Perm Krai (Aluepiiri)
Yhteensä: 2531 km.

Aamulla yhdeksältä oli Andrei jo pihalla odottamassa. Yhdessä sitten ajeltiin kevyessä tihkusateessa (+9 C) kaupungin laitamille ja napattiin pari valokuvat. Ystävällinen kaveri. Sateinen ja kylmähkö ajopäivä tiedossa. Yllättävän paljon liikennettä näin sunnuntai aamuksi. Kirovista selvittyämme jälleen korpitielle (R-166). Jokunen kylä siellä täällä, enimmäkseen pelkkää metsää ja huonoa tai erittäin huonoa tienpintaa. Shitovossa suht kauniita järvimaisemia. Vettä satoi enemmän ja vähemmän ja Afanasjevossa käytiin kahvilla jonkun puunjalostus tehtaan/sahan "takapihalla". Vihdoin ja viimein saavuttiin M7-tielle (E22). Viisi kilometriä ennen Krasnokamskin kiertotietä alkoi hitommoiset ruuhkat. Keskiviivaa pitkin edettiin aina kun se vain oli mahdollista. Kaupunki kierettiin kiertotietä pitkin, jonossa sellaista huimaa 50 km/h nopeutta. Kamajoen ylityksen jälkeen alkoi kunnon baana. jota lasketeltiin Permin ulkopuolellea sijaitsevalle hotellille asti. Kohtuu raskas ajopäivä surkeassa säässä. Pyörät ovat todella likaisia. Huoltoasemalla parikin heppua halusi tulla ottaman valokuvat meistä pitkänmatkalaisista mopjen kera.

Keskiverto venäläinen on liikenteessä umpisurkea/täysin ajattelematon kuljettaja. Tänään todistettiin neljää eri kolaria. Yhdessä rekka ajoi ulos maalilastissa ja purkit lensivät pisin maastoa. Sitten oli yksi kaiteeseen ajo ja kolmen auton peräänajo kolari. Ehkäpä päivän paras oli noin 100:n tonnin (€) citymaasturin ulosajo, joka tapahtui about minuuttia ennen kuin saavuimme paikalle. Suoratie keskellä ei mitään ja yhtä äkkiä 70 km/h ja edelleen 50 km/h rajoitus, jonka jälkeen kuopasta varoittava liikennemerkki ja tiessä on aivan saatanallinen monttu johon kaksi kaverusta ovat ajaneet ns. nilkkasuorana ja Mersu oli karannut lapasesta ja lentänyt kyljelleen viereiselle suolle ja hemmot kömpivät hanttimiehen puoleisesta ikkunasta ulos. Auto oli puoliksi uponnut veteen. Himmailtiin ja katseltiin tarvittaisiinko apuja, mutta paikalla oli jo pari paikallista joten jatkoimme matkaa. Monttu oli kyllä sitä luokkaa että pyörälläkin se ylitettiin melkein matelemalla. Normi hommaa Venäjällä. Poliisit kyttäävät ajonopeuksia ja papereita, vaikka painopisteen tulisi mielestäni olla ajotapavalvonnassa.

Tänään nähtiin sekin ihme että erästäkin tieosuuta asfaltoitiin. Pääosin sivutiet ja kaupunkien katuverkot ovat surkeassa kunnossa. M-tiet ja jotkin satunnaiset tieosuudet ovat pääsääntöisesti länsimaalaista tasoa. Infra on tässä maassa surkeassa jamassa. Oikeastaan läähes tulkoon koko federaation alue on yhtä suurta kaatopaikkaa, romuläjää, jätteitä yms. on vähän joka puolella missä ihmisasutustakin. Kommunismin jälki todellakin näkyy. Eikä se todellakaan ole kaunista...

Majoituttiin hotelli Albatrossiin huimaan 1000 Rub (14 €) hintaan. Hotelli on ihan hyvä halvasta hinnastaan huolimatta. Tosin se sijaitsee teollisuusalueen liepeillä, eikä maisemat silmiä hivele. No, mittarilla kylille, 100 Rub per sivu (1,4 €), joten halpaa on. Tosin autokin oli joku ikäloppu Renault ja kuski ajoi kuin heikkopäinen 40 km/h rajoitus ja kaupungissa painetaan menemään 80 km/h, jos suinkin vain liikennetilanne sen sallii. Kuski oli puheliasta tyyppiä ja höpötti kokoajan jotain, tosin hieman oli ymmärtämisvaikeuksia. Illallisen ja pienen shoppailukierroksen jälkeen takaisin majoitukseen.

Päivän aikana jälleen vaihdettiin aluetta. Tällä kertaa siirryttin Permin aluepiiriin (Permski Krai). Tänään myöskin siirrettiin kelloja kahdella (!) tunnilla eteenpäin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Permin_aluepiiri

https://fi.wikipedia.org/wiki/Perm

PS. Toisestakin ajovuorokaudesta oli tarina kirjoitettu, mutta se hävisi jonnekin bittiavaruuteen :?

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Ma 20.5.2018
Ajovuorokausi nro: 6
Perm-Jekaterinburg-Tugulym 636 km.
Sverdlovskaya Oblast
Yhteensä: 3167 km.

Aamulla kuivaa mutta kylmää lämpömittarin näyttäessä +6 C. Kolmikaistaista moottoritietä (Kyllä oikeata moottoritietä) Permistä kohden Tjumenia. Matkan varrella rakennettiin lisää moottoritietä sekä asfaltoitiin nykyistä päätietä (E22). Tänään tiet olivat 90 % sti hyvä kuntoisia. Päivän mittaan lämpötila nousi huimaan +12 C lukemaan.

Jekaterinburg on melkoisen iso kaupunki. Tienvarteen näkyi ihan uusia ja melkoisen moderninkin näköisiä kerrotaloja ja jokunen "pilvenpiirtäjäkin", tai ainakin jonkin sortin tornitalo. Jälleen Oblasti vaihtui ja tämän kertaisen nimi on Sverdlovskajan Oblast. Ajamme tankillisilla aina sellaiset 550 km ennen tankkausta, joten kerran päivässä tankataan. Tänään kilometrejä oli takana 558 ja minun tankkiini meni 32,2 litraa ja Karilla 31,7 litraa. Ekaterinburgin seudulla oli jälleen 98-oktaanistakin saatavilla.

Talitsa nimisessä pikkukylässä bongasin autokorjaamon jossa oli pesuvehkeet ja huimalla 200 Ruplan (Noin 2,8 €) palkkiolla pesetimme likaiset pyörämme. Sen jälkeen ajoimme vielä hieman vajaat 100 km ennen majoittumista Tugulym nimiseen kylään suurin piirtein keskellä ei mitään. Gosnitsan huone hinta jälleen kohtuulliset 1000 Rub (14 €). Illallinen juomineen kahdelle toiset 1000 Rub. Lieveilmiönä mainittakoon erään etnisen alkupäiskansan näköisten kerjäläisten/huijareiden ilmaantuminen juttusillemme. Poliisien tullessa pihaan heille tulikin menoa toisaalle...

Poliisit (3 kpl) ovat pitänneet liikenneratsiaa tientoisella puolen siitä asti kun saavuimme tähän majoitukseen. Pysäytettyjä näkyy riiittävän. Taajama 60 km/h ja taajaman ulkopuolella 90 km/h, jollei merkillä muuta osoiteta.

Hieman ottaa "kupolin" toisen ajovuorokauden tarinan häviäminen, mutta sellaista se joskus on. Meillä on muuten niin paljon kaikenmaailman latausta tarvitsevia vempaimia matkassa että pistorasiat eivät millään riitä joka paikassa, vaan "jatkorasialle" on totisesti tarvetta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sverdlovskin_alue

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jekaterinburg

-Harri.mopomies-
Viimeksi muokannut harrimopomies, 22 Touko 2018, 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

To 17.5.2018
Ajovuorokausi nro: 2
Ala-Kuusaa-Pietari-Tihvinä-Nelazskoye 631 km.

Yhteensä: 1101 km.

Vielä lyhyesti tuo välistä jäännyt toinen ajovuorokausi. Elikäs A121-tietä (Mukavan nelikaistainen) Pietarin kehälle (KAD), jossa hitonmoinen ruuhka rampissa katollaan olevan Toyotan johdosta. Siitä kun selvittiin niin Murmanskin liittymästä kohden pohjoista. Lämpötila oli +26 C ja Pieterin ruuhkassa moottori kävi hyvinkin lämpöisenä (Lähes maksimi palkit näytössä).

Lähes samat taukopaikat kuin edellisenäkin vuonna. A114-tie Tihvinän kautta kohden Kirovia oli alkupätkältään kohtuu hyvässä kunnossa. Matkalla vaihdettiin Vologdan Oblastiin. Majoittuminen Nelaskoyessa. Huoneen hinta samat 1600 Rub kuin viime vuonnakin, mutta koska kurssi oli meille suotuisampi (72,50 vs 63), niin hintahan oli suorastaan halventunut. Televisiosta käytiin lävitse Venäjän 4-5 häviötä Kanadalle jääkiekon MM-kisoissa. Illalla oli siis Suomen peli, jonka katsoimme suorana paikalliselta sporttikanavalta. Harmi vain että tuli häviö Sveitsille lukemin 2-3 :(

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vologdan_alue

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Ti 22.5.2018
Ajovuorokausi nro: 7
Tugulym-Tumen-Ishim-Krutinka 495 km
Omskin Oblast
Yhteensä:3662 km.

"Mielenkiintoisen" aamupalan jälkeen (En ihan varmasti tiennyt mitä söin..) startti aurinkoisessa ajosäässä lämpömittarin näyttäessä + 14 C. Samalla kun teimme starttia poliisit tekivät tuloaan liikennevalvontaan. Sama paikka, mutta tällä kertaa vain kaksi ukkoa. Mahtaakohan olla samaa hommaa koko viikon lukujärjestyksessä. Hyvää baanaa Tjumeniin, jossa onneksi tie kääntyy kohden Ishimiä kaupungin laitamilta. Tännekin nousee komeita uusia kerrostaloja. Kaupungin jälkeen pitkä pätkä todella priimaa tieosuutta. Kohta puolin alkoi tasankoalueet ja kilometrien pituiset suorat. Onneksi tuuli oli selän takaa. Harvakseltaan kyliä ja muutoin aavaa silmän kantamattomiin. Tie oli todella hyvää ja noin viidessä kohtaa oli liikennevalo-ohjaus työmaan kera. Näissä kohdin suoritettiin uusinta asfaltointia sekä pariin otteeseen ilmeisestikin lisäkaistojen rakennusta.


Liikenne rauhallista, kunnes saavuttiin Ishimiin missä E22 liittyy Länsi-Euroopasta saapuvaan E30-pääväylään (IRL-UK-NL-D-PL-BY-RUS), jolloin rekkoja ilmestyi tienpäälle ns. "pilvin pimein". Jokunen tuli ohitettua ennen kuin saavuimme majapaikkaamme Krutinkan pikku kaupunkiin jälleen kerran siellä kuuluisassa keskellä ei mitään. No, nythän ajellaan jo Länsi-siperiassa Omskin Oblastissa. Ollaan myöskin jo jokunen tovi sitten siirrytty Euroopasta Aasian puolelle. Ennen majoittumista tankit täyteen (32,5 l vs 33,75 l) a 44,23 rublaa per litra. Aikas naftille meni, mutta tämähän oli hyvin suunniteltu juttu :D

Tienvarsi motelli on yllättävänkin tasokas (Motel Uyut), ihan keskiverto Länsi hotelli tasoa ja hintakin on jo "huimat" 2040 huone per yö (26 €). Löytyy oikein bookingistakin. Tosin emme nyt varanneet etukäteen, me vain ajoimme kohdille ja totesimme että tässä kohdin päivä on ns. pulkassa. Hintaan ei sisälle aamupalaa. No, ehkäpä me jaksamme kävellä läheiseen rekkabaaariin ;)

Jahka ylihuomenna päästään Barnauliin, niin tarkoitus olisi vaihdattaa renkaita sekä moottoriin uudet öljyt ja samalla viettää oikein ruhtinaalliset kaksi välipäivää. Ans kattoo ny, huomenna olisi vielä tiedossa jokin tienvarsi motelliin 8-)

PS. Tänään jälleen siirrettiin kelloja tunnilla eteenpäin, joten olemme nyt kolme tuntia edellä Suomen aikaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tjumenin_alue

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tjumen

https://fi.wikipedia.org/wiki/Omskin_alue

https://fi.wikipedia.org/wiki/Eurooppatie_E30

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Ke 23.5.2018
Ajovuorokausi nro: 8
Krutinka-Omsk-Barabinsk 535 km
Novosibirskin Oblast
Yhteensä: 4197 km.

Yöllä satoi, mutta aamulla oli jo tiet kuivia. Tämän päivän tiestön kunnossa ei valittamista. E22 Omskiin ja siitä eteenpäin M51. Sää sen sijaan ei hemmotellut. Vain + 6 C ja arviolta 15 m/s pohjoistuulta suoraan jostan Jäämereltä/Pohjois-Siperiasta sai kelin tuntumaan todella kolealta. No, onneksi olemme varautuneet ja lämmintä löytyi riittävästi. Suurempi ongelma on lähes jatkuvasti vasemmalle kallistuneena ajaminen. Samoin vastaantulevien rekkojen ilmavirta sekoittuneena sivutuuleen saa kohdatessa aikaiseksi "mielenkiintoisia" pyörteitä.

Omskin sivutus sujui jouheasti kaupungin ohitustietä pitkin. Vain kerran jouduttiin liikennevaloissa pysähtymään. Omskin jälkeen voisin sanoa että raskastaliikennettä on varmasti enemmän kuin henkilöautoja tien päällä. Todella paljon rekkoja menossa ja tulossa. Kilometrien pituisilla suorilla voi bongailla kaikennäköisiä juttuja mm. rekkojen perävaunuista, joista vähintäänkin puolet on tuotu Länsi-Euroopasta ja edellisen omistajan mainokset on jätetty paikoilleen. Suomi aiheisia bongauksia olivat mm. DHL-perävaunu jossa perässä FIN-tarra, entiset Transpointin ja Varova Oy:n peräkärryt sekä pisteenä iin päälle Volvon vetoauto jossa punaisen hytin kylkeen oli maalattu Suomen liput ja ovessa luki: Nastolan kuljetus Oy. Pienenä yksityiskohtana mainittakoon että jokunen päivä (Ajovuorokausi nro: 2) sitten jossain Tihvinän itäpuolella tuli vastaan Chrysler Voyager Suomen rekisterikilvissä.

Tänään tuli vastaan peräti viisi moottoripyörää, joista kaksi paikallista, joku custon ja ilmeisestikin uudenmallinen BMW RT sekä kaksi Gessua ja pari sataa kilometriä myöhemmin KTM 1290 Super Adventure. Endurot olivat varustuksesta sekä pikaisesti peilistä katsottuna ja rekisterikilven koosta päätellen Eurooppalaisia pitkänmatkan reissaajia. Ehkä ?

Etäisyydet täällä ovat aikamoisia. Omskin kaupungin laitamilla tienviitassa luki: Novosibirsk 619, joten ajamista riittää. Huomiseksi on luvattu samoja lämpöasteita mutta tuulen pitäisi tyyntyä. Toivottavasti. Sunnuntaista alkaen on luvattu helteitä Altain suunnalle. Täällä alkaa jo näkymään enenemissä määrin autoja joissa ratti on oikealla puolen. Samoin osa ihmisistä näyttää Aasialaisilta. Olemme myöskin siirtyneet Novosibirskin Oblastiin. Novosibirsk on Venäjän kolmanneksi suurin kaupunki asukasluvulla mitaten.

Oikeastaan tämä tienvarsi Motelli/Hotelli/Gosnitsa jutut ovat erittäinkin toimivia. Löytyy majapaikkaa ja sapuskaa huokeaan hintaan (Tilaaminenkin alkaa sujua jo lähes rutiinilla...), eikä tarvitse ajaa mihinkään isojen kaupunkien keskustoihin pyörimään. Toki jos vietetään välipäivää tai varta vasten halutaan johonkin kaupunkiin tutustua niin silloin otetaan parempaa majoitusta paremmilta sijainneilta. Toki täytyy todeta että tällä reissulla ei ole vielä yhtään huonoa majoitusta, tyyliin "reikälattiassa" osunnut kohdallemme. No, niiden vuoro on hieman myöhemmin...Tämän päiväisen majoituksen hinta 2000 Rub (27,50 €), sisältäen aamupalan.

Täältä on matkaa Novosibirskiin (M51) sellaiset 290 kilometriä ja sieltä Barnauliin (M52) sellaiset 240 kilometriä, jossa aloitetaankin sitten viikonlopunvietto ;)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Novosibirskin_alue

https://fi.wikipedia.org/wiki/Novosibirsk

-Harri.mopomies-
Viimeksi muokannut harrimopomies, 24 Touko 2018, 18:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

To 24.5.2018
Ajovuorokausi nro: 9
Barabinsk-Novosibirsk-Barnaul 539 km
Altain Aluepiiri
Yhteensä: 4736 km.

Aamulla vaivaiset +4 C astetta. Onneksi tuuli oli tyyntynyt, mutta siltikin hyvin raikas ajosää. Ei muuta kuin toppahousut ja ssadepuku päälle. Neljä eri pituista tietyömaata ennen Novosibirskiä. Tien kunnossa ei taaskaan valittamista pl. tietyöosuudet. Kaupunkiin johtavaa tietä nelikaistaistetaan ja valmistuttuaan on varmastikin hieno baana. Keran pysähdyttiin nauttimaan kaffet ja pari kertaa jaloittelemaan. Novosibirsk on iso ja likainen kaupunki. Kaupungin ohitse Altain suuntaan ei mene varsinaista ohitustietä vaan tie kiertää kaupungin laitamilla kilometritolkulla. Liikennevaloja riittää. Tiellä on myöskin padon ylittävä osuus jossa pysähdyimme pällistelemään maisemia. Muutaman minuutin ajan satoi räntää, mutta onneksi ei kovinkaan paljoa ja hetken päästä lämpötila olikin jo huimat +8 C. Selviydyttyämme Venäjän kolmanneksi suurimmasta kaupungista ulos pysähdyimme heykisen kuluttua Berdskiin ja kävimme paikallisella McDonaldsilla nauttimassa maittavan lounaan a 289 Rub (4,00 €). Ravintolassa riitti asiakkaita. Liikenne jatkui takkuisena aina Novosibirskin Obastin ja Altai Aluepiirin rajalle asti.

Täytyy mainita että Novosibirskin Oblastissa oli todella paljon kameravalvontaa. Kameroita on oikeastaan kahdenlaisia. Toiset ovat kaistojen yläpuolelle rakennetuilla "tällingeillä ja toiset ovat noin metrin korkuisia "pönttöjä" tienreunassa. Kameroista ilmoitetaan aina etukäteen liikennemerkillä mutta varsinkin valtateillä ja niiden risteyksissä kamerat ovat jossain seuraavien 50-1000 metrin matkalla, ei siis aina välittömästi liikennemerkin jälkeen. Tunnustamme että ainakin kaksi kertaa pääsi välähtämään. Molemmilla kerroilla ohitustilanteissa, noin 70/95 (Merkit jäivät kahden savuttavan Kamazin taakse piiloon) ja 90/115 (Nelikaistainen osuus ja vähän liikaa jenkaa...). Ainakin osa ylhäällä olevista kameroista kuvaa ajoneuvot myöskin perän takaa. Yritimme kyllä välttää kuvatuksi joutumista parhaamme mukaan, mutta näköjään ei kyvyt riittäneet parempaan suoritukseen :shock:

Barnaulia lähestyttäessä tie on komeata nelikaistaistaista osuuutta. Ajoimme kaupunkiin sisään ns. eteläistä siltaa pitkin. Sillalta on hienot näkymät kaupunkiin. Itse kaupunki vaikuttaa näin äkikseltään siistimmältä ja viehättävämmältä kuin moni muu matkallemme osunnut isohko kaupunki. No, huomisen turistikierroksella selviää tarkemmin. Emme kelpuuttaneet hotellia jossa ensiksi kävimme "tutustumassa". Hinta laatu suhde ei oikein ollut kohdillaan. Sitten oli täyttä siellä sun täällä, joten lopuksi päätimme majoittua hotelli Sibir:iin (Siberia) kolmeksi yöksi hintaan 18 000 Rub (250, 00 €), elikäs sellaiset 83,33 € per yö. No, sen kun jakaa puoliksi ja ottaa huomioon hotellin tason niin ihan kohtuullista. 4 tähteä ja 600 metriä keskustaan. Toki jos ajatellaan paikallista hintatasoa niin onhan se siinä mielesä hinnakasta ja jostain syrjemmästä ja vaatimattomamman huoneen olisi saannut arviolta 20-50 € per yö.

Illalla syödään ja mietitään tarkemmin noita renkaanvaihto ja öljynvaihtokuvioita. sillä renkailla on 10 000 km ja pintaa on vielä mukavasti jäljellä. Samoin öljytkin vaihdettiin lähtiessä. joten niitäkään ei välttämättä vielä tarvitsisi vaihtaa. Mutta pyöritteli asiaa miten tahansa niin kerran täytyy joka tapauksessa tällä reissulla renkaat ja öljyt vaihtaa, se tapahtuuko se täällä, vaiko esim. Ulan Batorissa, Irkutskissa tai viimeistään paluumatkalla Novosibirskissä jää vielä "mietintä myssyyn".

Iltalukemiseksi kaivoin Lonely Planetin Mongolia oppaan, ties vaikka olisi jotain unohtunut talven lukukerroilta ;)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Altain_aluepiiri

https://fi.wikipedia.org/wiki/Barnaul

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Pe 25.5.2018
Ajovuorokausi nro: 10
Barnaul, välipäivä - km
Altain Aluepiiri
Yhteensä: 4736 km.

Yöllä sekä aamupäivällä satoi kaatamalla, vasta puolen päivänjälkeen oli asiaa ulos. Hotellin respassa on hyvä palvelu, meille mm. tarjottiin sateenvarjoja käyttöömme. Välipäivän antina shoppailua ja kävelyä kaupungilla sekä rahanvaihtoreissu pankkiin (Kurssi 1€/71,75 Rub). Kaikennäköisiä pieniä hankintoja mm. uusia kalsareita ja sukkia, jääkaappimangneetti (Hieno puinen) sekä joitakin postikortteja. Kyllä, vaikka nykyisin postikorttien lähettäminen on korvautunut lähes kokonaan puhelimella lähetettävillä viesteillä, valokuvalla tai ilman niin halusin kuitenkin vielä ylläpitää tätä perinteistäkin lähestymistapaa ja lähettää joitakin postikorttejakin. Korttien ja postimerkkien hankkiminen sekä niiden lähettäminen on aina jonkinlainen "operaatio" näissä vähemmän länsimaalaistuneissa paikoissa. Visakortti käy maksuvälineenä yllättävänkin monessa liikkeessä.

Lähes jokaisessa kaupungissa on Leninin patsas. Stalin ei ole ihan niin suuressa suosiossa ;) Samoin monessa kaupungissa on se perinteinen panssarivaunu joka entisessä Neuvostoliitossa kulki aina ylämäkeen. Täällä se on mallia T-34. Kävelimme parlamenttitalon ja yliopiston ohitse ja samalla bongasimme jonkin näköisiä metallista/romuraudasta tehtyjä taideteoksia. Kävelimme varmaankin päivän aikana sellaiset seitsemän kilometriä. Oikeastaan kävely teki todella hyvää jaloille. Sääkin oli tähän tarkoitukseen sopiva miellyttävän puolipilvinen lämpömittarin näyttäessä +14 C lukemia. Illalla oli ruokapaikat melkoisen täynnä sillä olihan kyseessä perjantai ilta. Huomenissa (Tänään) olisi tarkoitus käydä mopoliikkeesä sekä myöhemmin syömässä biker baarissa (Bayk bar). Kyseinen pyöräbaarihan on vähän sellainen must paikka jossa jokainen täällä päin mopoileva käy tutustumassa, päivällä tai yöllä. Joidenkin arvioiden mukaan: "Siellä on vain niitä kännisiä venäläisiä äijiä". No, tarkoitus olisikin käydä katsomassa syömässä ja siinä sivussa ihmetellä sisustusta yms. asiaan kuuluvaa tarinointiakaan unohtamatta. Tästä paikasta riittää netissä eri mopoilijoiden tarinaa. En löytänyt kunnollista linkitettävää kotisivua, joten se nyt tällä kertaa puuttuu. Paikka löytyy osoitteesta: Krasnoarmeyskiy prospekt 61.

PS. Kello on täällä neljätuntia edellä Suomen aikaa.

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Vastaa Viestiin