Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Täällä voit kertoilla matkakokemuksiasi. Pidemmät ja etenkin kuvalliset tarinat pyydetään edelleen muokkaamaan webbisivuiksi, jolloin ne voidaan koota webbisivujen tarinalinkkisivulle.
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

La 9.6.2018
Ajovuorokausi: 25
Nizneudinsk-Kansk-Krasnojarsk-Kozulka 648 km.
Krasnojarskin Aluepiiri.
Yhteensä 9887 km.

Alkuun kyliä kylien perään, kunnes siirryttiin jälleen Siperian korpeen. Kanskissa ei ole kiertotietä ja näin ollen jouduimme jyräämäään koko kaupungin lävitse. Välillä vesisadetta, välillä auringon paistetta. Rekkoja runsaansi liikenteessä. Ensin meinattiin jäädä Krasnojarskiin yöksi, mutta kun sillä hetkellä keli oli niin hieno niin päätettiin ajaa viellä tunnin verran kohden länttä. Kellojakin siirrettiin tunnilla taakse päin, joten aikaero Suomeen on +4 tuntia. Päivän aikana siirryttiin Irkutskin Oblastista Krasnojarskin Alupiirin puolelle. Krasnojarskin ohitse kulkee kunnon ohitustie. Tietöitä oli matkan varrella yllättävänkin paljon. Lämpötilat haarukassa + 12 C- + 27 C.

Tunnin vielä ajeltuamme saavuimme Kozulka nimisen kyläpahasen laitamilla sijaitsevaan gostinitsaan, joka oli jo parhaat päivänsä nähnyt. Ei minkäänlaista nettiyhteyttä hyvä kun puhelimessa oli edes yksi tolppa, suihku ja vesssa käytävällä, televisio ei toimi ja kaiken kukkaruksi huoneessa oli aivan liian lämmintä, mutta alakerrasta sai ruokaa ja pyörille oli kunnollinen parkkipaikka. Hintaa huoneella 1600 RUB (22,06 €). Päätökseen jäädä vaikutti vahvasti seuraava tapahtuma:

Tullessamme pihalle Katsoin että mitä hittoa pyörästä roikkuu. Takajarrupalojen sisempi pala roikkui takaosastaan ja tarkempi tutkinta osoitti että jarrusatulan alumiininen runko oli murtunut poikki takaimmaisen torx-pulttin reiän kohdalta. Elikäs mittarilukemalla 361 729 km tämän kyseisen alumiiniosan ns. tunnit tulivat täyteen ja tapahtui ns. metallin väsymismurtuma.

Mitäs nyt ? Ei yhteyttä nettiin, mutta sen verran saatiin puhelimella selviteltyä että 700 kilometrin päässä Novosibirskissä olisi oikea BMW-moottoripyörä sekä autoliike, joka olisi sunnuntaisinkin auki, ja vieläpä peräti klo 21.00 asti. Teimme ns. Pielaveteläisen ja fiksasimme jarrusatulan paikoilleen kolminkertaisella rautalankasidonnalla. Menemättä sen tarkempiin teknisiin yksityiskohtiin yritin hahmottaa mitä oli tapahtunut ja mitä tapahtuisi kun jarruttaa ja päädyin päätelmään että jarrusatula pyrkiin ainakin kovemmissa jarrutuksissa nousemaan aavistuksen ylös ja eteen, jolloin rautalankakiinnityksen tulisi estää tämä liike. Eli rautalanka viritys ja yksi kiinnityspultti yhdessä saattavat toimia toivotulla tavalla. Tai sitten ei...se jää huomenna nähtäväksi. Ainakin "turhaa" jarruttelua voisi yrittää välttää :D

PS. Tuo ajovuorokausi määritelmä olisi kai pitännyt laittaa muotoon matkavuorokausi ;)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Krasnojarskin_aluepiiri

http://www.tut.fi/vmv/2005/vmv_2_1_3.php

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Su 10.6.2018
Ajovuorokausi: 26
Kozulka-Kemerovo-Novosibirsk 727 km.
Novosibirskin Oblast.
Yhteensä 10 614 km.

Aamulla noustiin aikaisin ja kaiken tuhtaamisen jälkeen heti 07.00 tien päälle, sillä olihan odotettavissa pitkä ajopäivä. Melkein samantien alkoi vesisade, oliphan hieno homma. No, samallaista keliä kuin eilenkin, eli vuoronperään sadetta ja auringon paistetta. Achinskissa navigaattori reittiää ihan kummallisesti, eli jälleen kerran kunniakierrokset keskustan lävitse. Sunnuntai tai ei niin puolenpäivän jälkeen raskasta liikennettä oli aivan tolkuton määrä. M-53 tietä kohden Kemorovoa. Tuntia ajoa ja lyhyt paussi, jolloin aina tarkitetaan onko jarrusatulan kiinnitys pitännyt. Paljon tietöitä, pisin 20 kilometrin osuus. Paikoitellen neljää kaistaa ja mutoinkin lähes koko osuuden osalta hyvä kuntoista asfalttia.

Kemerovossa lämmintä +28 C ja reitti kulkee lukuisten liikennevaloristeysten kautta kaupungin keskustan halki, joten jälleen kerren hikeä pukkasi. Lopultakin selvittyämme kaupungin laitamille pidimme lounastauon ja samalla tankkasimme 100-Oktaanista tehobensiiniä hintaa 49,90 RUB (69 Eurosenttiä) per litra. Kemerovossa meidät myöskin liputettiin poliisin tarkastuspisteellekin (vasta kolmas kerta koko reissun aikana) ja passit, rekisteriotteet sekä rekisteröitymispaperi tsekattiin, mutta ajokortista ei tälläkään kertaa oltu kiinnostuneita. Matkan aikana ajettiin Kemerovan Oblastin halki ja siirryttiin Novosibirskin Oblastiin (Linkki jo aiemmin). Ympärä oli siis täyttynyt kun jälleen kerran saapuisimme Novosibirskiin.

Novosibirskiä lähestyttäessä ilma on erittäin lämmintä ja kosteata, mikä ennakoi ukkossateita. Ajoimme ensin hotelliimme (Confort Inn) ja jätimme kamat sinne ja sitten reilun 10:n kilometrin päähän BMW-liikkeeseen. Kyllä, kaupunki on iso ja liikennettä on paljon. BMW liikkeessä oli kaikki mahdolliset BMW-mallit näytillä, niin autoista kuin mopoistakin ja todellakin liike oli avoinna sunnuntainakin aina iltamyöhään asti. Koneelta katsottiin varaosamanuaalia ja laskettiin hintoja. Kuten pelkäsinkin jarrusatula tulee koko "klönttinä" ja vielä lisäksi sitä ei löytyisi heti varastosta. Lopputulemana koko komeuden hinnaksi paikalleen asennettuna tulisi noin 55 000 RUB, joka tekee 758,62 €. Lisäksi jarrusatula kiinnikkeen kera tulisi lentorahtina Moskovasta, siten että keskiviikkona pyörä olisi valmis. Juu, ei tullut kauppoja. E-baysta tai jostain kolaripyörästä tuon osan saa käytettynä alle 100:n euron ja sen pystyy itsekin asentamaan paikoilleen. Toki jarrut joutuu myöskin samalla ilmaamaan. Eihän tässä ole kotiin kuin sellaiset pyöreät 5000 kilometriä, joten jospa väliaikainen korjaus ajaisi tehtävänsä. Mene ja tiedä, mikäli hajoo niin ihmetellään sitten lisää. Tälläistä tämä "Adventure" aina välillä on 8-)

Liikkeestä pois lähdettäessä alkoi aivan helvetilleinen ukkonen ja mieletön vesisade. Pääkadut suorastaan tulvivat ja vettä oli paikoin puolisen metriä ajoradan joka kohdassa. Ajoimme jalkatapeilta seisten ja paikoin ajo alkoi olla todella vaarallista, sillä ei yhtään tiennyt minkäläinen monttu mahdollisesti osuisi kohdalle. Välillä vettä lensi autojen renkaista niin ettei nähnyt yhtään mitään. Ohitimme useita veteen jämähtäneitä autoja. Lähes puolituntia ja reilut 10 kilometriä. Erittäin harvoin, ehkä pari kertaa aikaisemmin olen kokennut motoristiaikanani jotain vastaavaa. Mikäli kypäräkamera vain toimi, niin filmiä löytyy. Aivan hullua hommaa... :o Viimein päästiin hotelliin levittämään kamojamme ja sitten suihkun kautta syömään hotellin ravintolaan. Huoneen hinta 3900 RUB (53,79 €) per yö sisältäen aamupalan ja vartioidun pyöräparkin.

PS. Tänään ylittyi reissussamme 10 000:n kilometrin rajapyykki.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Novosibirsk

http://moto-elitavtosibir.ru/

https://comfhotel.com/en/

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Ma 11.6.2018
Ajovuorokausi: 27
Novosibirsk, välipäivä - km.
Novosibirskin Oblast.
Yhteensä 10 614 km.

Tänään on vietetty välipäivää ja tutustuttu tarkemmin tähän asukasluvultaan Venäjän kolmanneksi suurimpaan kaupunkiin. Ajoimme taksilla keskustaan ja kävimme mm. katsomassa joka kylän pakollisen Lenin patsaan. Täällä se on melkoisen kokoinen. Lisäksi kiertelimme hieman ns. ostoskatuja sekä kävimme kahvilla jossain trendipaikassa. Huomioitavaa on että lähes jokaisessa ravintolassa soi pohjarytmiltään sellainen ärsyttävä disco jumputus musiikki. Aamulla oli aika viileä lämpömittarin näyttäessä + 12 C, mutta jälleen kerran päivän mittaan keli parani ja + 20 C meni rikki hetki sitten. Kierroksen päätteeksi kävin vielä pankissa vaihtamassa loput käteiseurot rupliksi. Täällä päin yhdellä eurolla sai 72,35 ruplaa. Taksi kyydin hinta mennessä 190 RUB (2,63 €) ja palatessa 387 RUB (5,35 €). Palatessa parempi kärry ja hieman pidempi ajomatka. Venäläisen kaluston lisäksi bongattu poliisin käytössä (Tunnuksilla) mm. WV-Passat, Toyota Corolla sekä Hyundai i 30. Virkamiesten mopoista ei iskemiä. Joitakin paikallisia sunnuntai mopoilijoita on havaittu. Eilen oli hieman hiljaisempaa... ;)

Aamulla ennen kylille lähtöä suoritettiin ns. huoltotoimenpiteitä eli kuivateltiin kamppeita rempattiin mopoja sekä allekirjoittanut lähetti kaikki reissussa rähjääntyneet/likaantuneet vaatteet (Pl. ajopuku) pesulaan pestäväksi. Saapa nähdä paljonko veloittavat ? Unohdin aikaisemmin raportoida mutta pari päivää sitten hajosi tuulilasinjatke, eli ns. korotepala. Edellinen kesti jotain kolme ajokautta tämä nykyinen ei sitäkään. Mongolian ryskytys ja Venäjän sivutiet ovat tehneet tehtävänsä ja muovinen varsi vasemmalta puolin murtui. Rautalangalla tämänkin sai tilapäisesti fiksattua. Tuulilasinjatkeen hinta oli muistaakseni 110, 00 €. Täytynee Suomessa jälleen hankkia uusi. Mukanani oli lisäksi pullinen Motox-moponpesuainetta ja arvatenkin sekin oli rikkoontunut yhdestä kulmasta sillä seurauksella että pesunestettä oli mukavasti Ortliebin säkin sisällä. No, onneksi säkissä ei ollut kuin kumisaappaat ja ne likaiset vaatteet, joten ei suuria tappioita. Pesin saappaat ja säkin sekä heitin pesuaineen menemään.

Kaupunki on tosiaankin iso/laaja ja Wikipedian mukaan OB-joen ylitse menee kaksi siltaa ja kolmatta olisi alettu rakentaa vuonna 2010. Voin kertoa että se on jo valmistunut Meitä kun ei niin hirveästi nuo museot yms. kiinnosta niin kiertelimme tosiaankin kaupungilla vähän siellä sun täällä. Sen verran tuosta tankkaamisesta luottokortilla (Visa) että homma toimii käytännössä siten että kirjoitat paperille mittarin numeron sekä minkä oktaanista polttoainetta haluat ja montako litraa. Sitten maksetaan ko. litramäärä ja lopuksi suoritetaan itse tankkaus. Hyvin toimii tuolla systeemillä ja tankkiin aina menee se 32- tai 33 litraa kun ajetaan melko tyhjäksi.

Seuraavaksi hieman kartan tutkiskelua ja suunnitelmien hiontaa ja sitten jonkun ajan kuluttua illalliselle jonnekin. Nettiä tutkittuamme löysimme VIN-numeron ja varaosanumeron perusteella E-baystä oikean, vähän käytetyn jarrusatulan hintaan 55,00 €. Tähän sitten vielä uudet jarrupalat päälle. Vielä mietitään mihin osoitteeseen se suomessa tilataan.

PS. Yllätävän vähän täälläkin puhutaan englantia, vaikka kyseessä on näinkin iso metropoli. Fiksuimmissa paikoissa esim. ruokalistoissa on tekstin lisäksi annoksien kuvat.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Siperia

https://www.tripadvisor.fi/Attractions- ... trict.html

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Ti 12.6.2018
Ajovuorokausi: 28
Novosibirsk-Omsk 636 km.
Omskin Oblast.
Yhteensä 11 250 km.

Illalla vielä sain pesulakassini takaisin hintaan 1500 RUB (20,73 €). Ihan kohtuullinen hinta "säkillisestä" puhtaita vaatteita. Aamulla hotellin aamupalalle, jota luonnehtisin tämän reissun tähän mennessä toiseksi parhaaksi. Paras on ollut hotelli Sibirissä Barnaulissa. Eikä Listvyankan (Baikal) aamiainenkaan mikään vaatimaton ollut. Aamulla jo +20 C lämmintä ja päivän mittaan lämpötila sen kuin vain nousi ja nousi, kunnes päädyttiin +30 C lukemaan. Melkoisen lämmintä siis.

P254-tie on lähes täynnä pitkiä suoria ja sellaiset 400 kilometriä sujui mukavasti lämpimässä ja tuulettomassa säässä. Viimeisten 200:n kilometrin matkalla tuuli ihan hitosti etelän suunnasta (Lämmin puoli), kun mennessä tuuli oli pohjoisen suunnasta (Kylmä puoli). Laajoilla tasanko-/peltoaukeilla ajaminen oli erittäin työlästä ja jokainen vastaan tullut yhditelmäajoneuvo aiheutti mlkoist pyörteet. Alkuun liikennettä ei ollut juuri nimeksikään, mutta mitä lähemmäksi Omskia saavuttiin sitä enemmän oli liikennettä. Raskasta liikennettä on todella paljon. Ja kuten todettua mitä lähemmäksi Moskovaa tullaan (Sinne on vielä hitosti matkaa...) sitä enemmän rekkoja piisaa. En laskenut montako ohitettiin, mutta aivan riittämiin yhdelle ajopäivälle. Matkan aikana siirryttiin Novosibirskin Oblastista Omskin Oblastin puolelle (Linkki 7. Ajovuorokauden jutussa). Lopultakin saavuttiin majoitukseen Omskin kaupungin itäkulmaan (Suburban) ja saimme aivan uudenkarhean huoneen. Hinta hieman normaalia Gostinitsa tasoa kalliimpi 3050 RUB (42,16 €), sis. vartioidun pyöräparkin.

Toistaiseksi jarrusatula on edelleenkin pysynyt pyörässä kiinni ;) Heidenau K60 Scoutin paras ominaisuus lienee sen kulutus kestävyys. Eturenkaalla ajaa ilmeisesti lähes "Maailman tappiin" ja takarenkaalla hieman vähemmän. Minullahan on takana Barnaulissa vaihdettu uusi rengas ja Karilla uusi rengas on taas etupäässä ja näin ollen meillä on molempiin päihin yhdet vararenkaat jos tarve vaatii. Huomenissa saavuttaneen Ishimin kaupunkiin, jossa on ratkaistava reittivaihtoehdoista: Pohjoinen (Täältä tultiin) tai Keskimmäinen via Kazan sekä eteläinen via Samara. Noiden kahden jälkimmäisen vaihtoehdon välinen "ratkaisun paikka" on Ufassa. Varsinaisia pääreittejä on siis kolme (+- 300 km) ja niistäkin voi halutessaan kehitellä erilaisia variaatioita esim. Eteläiseltä takaisin keskiselle tai eteläiseltä lännemmäksi Via Viro. Aika näyttää, mutta katsotaan nyt...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Omsk

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Ke 13.6.2018
Ajovuorokausi: 29
Omsk-Isim-Kurgan 690 km.
Kurganin Oblast.
Yhteensä 11 940 km.

Aamulla heti seiskan jälkeen tienpäälle. Ensin Omskin kierto ja Isimiin asti samaa tietä (E30) kuin tullessakin. Vaikka lämpömittari näyti aamulla +14 C, niin tuuli teki säästä erittäin kylmän tuntuista. Ei muuta kuin sadevehkeet päälle tuulen vaikutusta vastaan. Matkalla pysähdyttiin kahvitauolle ja kun tulimme ulos kaffe paikasta, niin poliisit olivat aloittaneet liikennevalvonnan läheisessä risteyksessä. Siinä kun lähtöä tehtiin niin tuli seurattua toimintaa ja kas ensin pysäytettiin vanha pyöreälamppuinen 1200L Lada ja sitten olikin tapahtumaa, sillä tietä pitkin tuli MB-Actros yhdistelmä joka ei pysähtynytkään poliisin pampun heilautukseen vaan jatkoi melkoisen reipasta kyytiä eteenpäin. Kolme virkavallan edustajaa kömpi Lada Prioraan joka ampaisi kumit vinkuen rekan perään. Hetken kuluttua vastaamme tuli vielä KAZ-Maija merkkivalot ja sireenit päällä.

Isimissä teimme ratkaisun kääntyä keskimmäiselle-/eteläiselle reitille. Isim-Makusino välillä oli pitkät osuudet huonokuntoista asfalttia sekä betonipohjaista tietä, jossa "lonksutusta" riitti. Makusinosta Kurganin tienpinta oli enimmäkseen hyväkuntoista. Karttaa kun katsoo niin ymmärtää miksi tälläinen koukkaus täytyy tehdä. Lyhin reittihän kulkisi Omskista suoraan (P-254) Petropavlin kautta Kurganiin, mutta kun se on Kazakstanin aluetta, niin on nopeampaa ja helpompaa ajaa reilut sata kilometriä pidempää reittiä kuin vietää aikaa rajoilla, ja vieläpä kahteen kertaan. Päivän molemmilla tankkauskerroilla jouduttiin tyytymään 95-oktaaniseen kun 98-oktaanista ei ollut saatavilla. Vielä lounastauko, jossa nautimme seljanka soppaa ja paikallista leipää. Pihalla oli paikallisia "Kylän miehiä" ihmettelemässä mopoja samalla kun vodkapullo kiersi porukan kesken.

Kurganiin päästyämme oli lämpötilakin jo noussut +23 C lukemaan. Siitäkin huolimatta kohtuullisen kylmä ja kolea ajopäivä. Kurganissa majoittuimme keskusta hotelliin hintaan 2800 RUB (38,62 €). Hinta sisältää aamupalan ja vartioidun pyöräparkin. Sitten lyhyt keskustakierros joka päätteeksi päätimme käydä syömässä hieman paremmin, joten menimme Georgialaiseen ravintolaan ja siellä tuli nauttittua kaikenlaista siten että laskukin oli peräti 2980 RUB (41,10 €). Se on paljon se, varsinkin kun vertaa sitä monien tienvarsin Gostinitsojen ruokailuiden hintoihin. No, menkööt nyt tämän kerran ;) Kellojakin jälleen siirrettiin tunnilla taakse päin, joten olemme enää vain kaksi tuntia edellä Suomen aikaa.

PS. Huomenna alkaa jalkapallon MM-kisat, joita totisesti on hehkutettu Venäjän TV-n urheilukanavalla ("MATY", kanava 3). On näytetty jokaisen joukkuueen lentokoneen laskeutumiset Venäjälle jne.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kurganin_alue

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kurgan

Täältä voi katsella mistä niitä Bemu-myymälöitä maailmalla oikein löytyy:

http://m.bmw-motorrad.com/com/en/indivi ... o/dlo.html

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

To 14.6.2018
Ajovuorokausi: 30
Kurgan-Tseljabinsk-Ufa 688 km.
Bashkorstanian Tasavalta.
Yhteensä 12 628 km.

Aamuruuhkassa Kurganista ulos ja suunta kohden Tseljabinskin Oblastia. Ennen Tseljabinskiä runsaasti tietöitä. Lämpötila pysytteli koko päivän noin +16 C asteessa. Ennen Tseljabiskiä tavattiin kahvitauolla kazakstanilainen Vessi-Gessun kuljettaja joka oli matkalla Moskovaan sekä tsekkiläinen kaveri joka ilmeisestikin oli matkalla Mongoliaan. Hänellä oli rompetta mukana jos jonkin näköistä.

Tseljabiskin pystyy kiertämään eteläistä ohitustietä pitkin, jonka päätteeksi alkaa moottoritie, jota ollaan myöskin jatkamassa edelleen lännen suuntaan. Tseljabinskin ja Ufan väli (M5-tie) on yllättävänkin mäkinen ja mutkainen ja raskaanliikenteen ohittaminen on työlästä. Ural-vuoristo toimii Euroopan ja Aasian rajana. Noin 100 kilometriä ennen Ufaa siirrytään Bashkortostanin tasavallan puolelle. Saimme sitten puolisen tuntia kunnon vesisadettakin niskaamme. Päätimme viettää päivän toisen kahvitauon. Tauolta lähtiessämme jarrusatulan rautalanka kiinnitys petti ja toinen jarrupala kolahti yhteen takarenkaan pinnaan seurauksella että se hivenen vääntyi. Päätimme turvallisuussyistä irroittaa jarrusatulan ja tulpata jarrunesteen tulon. Elikäs nyt on käytössä vain pelkkä etujarru. Kokonaiset 2741 kilometriä se korjaus kestikin. Hivenen jarruttaessa tihkuu takajarrun jarrunestettä (Ei aivan 100 % pito "tulppauksessa") ja säiliön vähitellen tyhjentyessä aikanaan tietokoneen näyttöön tullee jokin vikakoodi ja ABS-jarrut lakkaavat toimimasta. Eli pelkkä etujarru "perinteisellä" menetelmällä.

Ufaan saavuttaessa jälleen ruuhkaa. Kiertotie etelän kautta, jota pitkin olisi huomenna tarkoitus jatkaa kohden Samaraa siten että eteläreitiltä (M5) noustaan Oktyabrskiystä kohden Kazania keskireitille (M7). Majoituimme Ufan länsipuolelle ohitustien varteen. Hieman vaatimaton Gostinitsa, jossa huoneen hinta oli 2000 RUB (27,25 €). No, ruokaa saa alakerrasta ja Televisiosta tulee jalkapallon MM-kisoja. Selkä ja niska ovat vihoitelleet jo useamman päivän ajan, varsinkin alaselkä on aika "juntturassa", no vielä on pärjätty ilman särkylääkkeitä.

PS. Jälleen on myöskin siirrytty Aasian puolelta takaisin Euroopan puolelle:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ural_(vuoristo)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ba%C5%A1kortostan

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ufa

https://fi.wikipedia.org/wiki/T%C5%A1eljabinskin_alue

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Pe 15.6.2018
Ajovuorokausi: 31
Ufa-Oktyabrski-Kazan-Isakovo 623 km.
Tatarstanin Tasavalta.
Yhteensä 13 251 km.

Aamulla suht koleaa läpömittarin näyttäessä +13 c. Yö tuli nukuttua hivenen huonosti, johtuen naapurin räksyttävästä koirasta joka haukkui varmaankin kolme tuntia putkeen keskellä yötä. Ufasta länteen johtaa monikaistainen tie ensimmäiset 82 kilometriä. Sen jälkeen hieman tietöitä ja jälleen ihan hyvä kuntoista perusmaantietä. Oktyabrskista käännyimme tielle R-239. Almetjevskin jälkeen tuli melkoinen yllätys, sillä tie oli kokonaan poikki noin 20:n kilometrin matkalla tehtävien tietöiden vuoksi. vastaan tullut Kamaz-kuski sanoi meille että: "kyllä siitä noilla vehkeillä pääsee". No, pääsihän siitä kun otettiin pienet verestelyt Mongolian teihin. Ei asiaa katupyörällä tai normaalilla henkilöautolla. Normaaliin tapaan päivän mittaan muutamat kaffepaussit ja eräällä tauolla söimme jotain lihajuttua ja tälläkään kertaa ei ollut ihan varmaa käsitystä mitä se oli mutta hyvältä maistui :D

Kamajoen ylittävän sillan näymät eivät ole ylämäkeen, pohjoisen suuntaan ajettaessa niin komeat kuin viime vuonna etelään ja alamäkeen. Kazanin kierotiellä oli liikennettä todella paljon ja hetken kuluttua ylitimme Volgajoen sillat. Hieman ennen sitä yritimme majoittua hieman paremman näköiseen motelliin Kazanin kehällä, mutta respan täti passitti meidät sadepukuinemme (Päällä viileän kelin vuoksi) takaisin tien päälle. Kehällä riitti autoista peukuttelijoita/morjestelijoita. Muutamien liittymien kohdilla oli kovasti vähäpukeisia ja hyvännäköisiä naisia seisoskelemassa :o Seuraavaksi ajoimme reilut 20 kilometriä Isakovin kylään, jossa tien molemmin puolin oli motelli. Valitsimme mielestämme paremman oloisen/näköisen ja ei muuta kuin huonetta kyselemään. Hinta 3000 RUB (41,38 €), eli hieman kallis mutta ei auta joskus se on tälläistä. No, onhan meillä huoneen ikkunasta näkymä Volgajoelle ;)

PS. Täällä Tatarstanissa on Moskeijoita vähän jokaisessa kaupungissa. Viime vuonnahan tuli Kazania kierreltyä melkoisen perusteellisesti. Nythän siellä pelataan yksi jalkapallon MM-kisojen alkulohko (C). Huominen (La) Ranska-Australia peli on loppuunmyyty.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tatarstan

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kazan

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

La 16.6.2018
Ajovuorokausi: 32
Isakovo-Nižni Novgorod (Ex Gorki)-Vladimir 587 km.
Vladimirin Oblast.
Yhteensä 13 838 km.

Olemme jälleen Suomen kanssa samassa ajassa. joten eilen kun menimme aikaisin nukkumaan, niin tänään lähdimme tien päälle jo kuudelta aamulla. Hieman viileää lämpömittarin näyttäessä +12 C. Liikennettä tosi paljon vaikka oli lauantai päivä. Alkuun hyvinkin tukkoisaa etenemistä. Hieman tietöitä, sitten mäki- ja ohituskaistoja, mutkia ja välillä taas huonoa asfalttia. Nižni Novgorodia ennen on lyhyehkö pätkä hienoa moottoritietä. Matkalla oli myöskin Lukoilin suuri jalostamo ja lieneekö ihan pääkonttorikin. Nižni Novgorodin jälkeen alkaa moottoritien tapainen (M7/E22) usea ajoratainen tieosuus aina Vladimirin kiertotielle asti. Se ei ole oikeaa moottoritietä, sillä aina välillä ajoradan ylitse kulkee suojateitä ja välillä taas liikenne pysähtyy liikennevaloihin. Nopeudet ovat kaikkea mahdollista nollan ja sadan kolmenkympin väliltä. Tänäänkin saavuimme eräälle onnettomuus paikalle. Kyllä Venäjän liikenteeseen tottuu muutamassa päivässä, kunhan vaan oppii tietyt toimintatavat/pelisäännöt, mutta en todellakaan ihmettele miksi täällä edelleenkin liikenteessä kuolee porukkaa vuosittain pilvin pimein: https://yle.fi/uutiset/3-9769357

Päivän aikana lämpötilakin nousi +23 C lukemaan ja oli taas siinä hilkulla ettei hiki alkanut tulla puseroon. Tänäänkin vietettiin ne "pakolliset" kaksi kahvitaukoa- sekä lounastauko. Tänäänkään en ollut ihan varma mitä lounaalla tuli syötyä. Halpaa ja hyvää se kuitenkin oli 8-)

Vladimirin kehältä jatkoimme suoraan kaupunkiin (Vanhaa tietä) ja siellä majoituimme lähes keskustassa sijaitsevaan Orion hotelliin. Siksi tähän hotelliin, koska täällä on Suomalainen sauna ja pääsee uimaan. Kuudelta lähdemme saunomaan ja lilluttamaan varpaita altaaseen, seitsemältä minulla on tunnin selkä- ja niskahieronta. Koko SPA-paketti kustansi 2600 RUB (35,42 €). Huoneen hinta 3600 RUB (49,00 €), sisältäen aamupalan ja vartioidun pyöräparkin. Hotelli vaikuttaa kohtuullisen tasokkaalta (Kolme tähteä) ja tässä hotellissa puhutaan myöskin englantia. Ravintolakin näytti oikein tasokkaalta ja viihtyisältä. Hieman vaihtelua tienvarsi motelleihin ja Gostinitsoihin ;)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vladimir

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vladimirin_alue

http://www.orionhotel.ru/


-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Su 17.6.2018
Ajovuorokausi: 33
Vladimir-Moskova-(2 X BMW shop)-Tver-Dolgiy Most 717 km.
Vladimirin Oblast.
Yhteensä 14 555 km.

Eilinen saunonta ja hieronta teki ilmeisen kutaa, joten hyvin nukutun yön ja runsaan aamupalan jälkeen oli jälleen hyvä jatkaa matkaa. Ensin vajaat 200 kilometriä Moskovan kehälle (MKAD). Kaksi kaistaa suuntaansa, mutta runsaasti taajamia, pari kaupunkiakin sekä lukuisia liikennevaloristeyksiä. Ei järin nopeaa etenemistä. Moskovaa lähestyttäessä lämpötila oli kivunnut jo +28 C hellelukemiin. Moskovan kehällä oli sunnuntai päivästä huolimatta aivan tolkuton liikenne. Viittä kaistaa autoja perä perää. Kaistat vetivät 50-120 km/h nopeuksilla. Toki pari peräänajo paikkaakin havaittiin. Täytyy muistaa että Moskova on asukasmäärältään Euroopan suurin kaupunki (11,9 milj.) joten liikenne märät ovat valtavia. Kehällä ajaminen on tarkkaa puuhaa näin motoristin kantilta katsottuna.

Kehällä pysähdyttiin BMW-liikkeeseen tarkoituksenani ostaa kypärääni uusi visiiri. Hauska juttu että liikkeet ovat auki sunnuntaisinkin ja jopa kaksi asentajaa oli tekemässä pyörähuoltoja. Täällähän BMW:n autot sekä moottoripyörät myydään ns. saman katon alta. Liikkeessä ei ollut minun vanhemman malliseen BMW:n crossikypärään sopivaa visiiriä, mutta koneelta nähtiin että kehän toisessa liikkeessä sellainen olisi. Ei muuta kuin 33 kilometriä kehää eteenpäin. Tästä visiirin haku reissusta kertyi kaikkineensa noin 60:n kilometrin ekstralenkki. Päästyämme toiseen liikkeeseen annoin mukaani saadun paperin ja ei mennyt kuin hetki ja visiiri oli vaihdettu. Uuden visiirin hinta 4753,73 RUB (65,57 €). Aikaa tietysti kului kahdessa liikkeessä käydessämme.

Kehältä ohi M10/E105 liittymän (Vanha Pietarintie) M11-tien liittymään. Tätä uutta moottoritietä on tässä kohdin muutama kymmenen kilometriä ja sen ajaminen kustansi 450 RUB (6,20 €), joka on täkäläisittän melko kallista. Moottoritien päätyttyä tie vaihtuu jälleen M10-tieksi. Klinissä tankattiin tämän reissun toistaiseksi kalleinta bensaa. 98-oktaanisen litrahinta tänään 52,40 RUB (0,72 €) per litra. Samalla nautittiin myöhästyneeksi lounaaksi jonkin sortin nakkisämpylät. Tie jatkuu Klinistä erittäin "tukkoisasti". Saman tapaista kuin aamullakin, eli liikennevaloja, taajamia jne. Tverin kierotie oli kunnollista baanaa. Sitten tultiinkin jälleen M11-moottoritielle, jota viime vuonna oli tässä kohdin valmiina muistaakseni 62:n kilometrin osuus. Mutta tänään oli mieletön yllätys kuinka paljon sitä olikaan vuoden sisällä rakennettu lisää :o Tosin liittymiä oli erittäin harvassa, sillä ajettuamme yli 200:n kilometrin matkan sisälti se vain neljä liittymää. Lisäksi taukopaikat, tiemerkinnät sekä opasteet olivat vielä osittain keskeneräisiä. Liikennettäkin oli erittäin vähän sillä erittäin monet käyttävät edelleenkin vanhaa tietä jotta säästäisivät tiemaksuissa. No, navigaattori, Google Maps sen paremmin kuin meidän käyttämämme paperikarttakaan ei tunnistanut tätä tien jatko-osaa, joten meidän oli pakko kääntyä pois moottoritieltä jotta emme ajaisi ohi vanhantien varressa sijaitsevasta majoituksestamme. Kts. SPOT-jälki. SPOT toimii vieläkin reissuun lähtiessä vaihdetuilla uusilla paristoilla.

Pieni epäilys on että moottoritie jatkuu Novgorodin ohitse, mutta tuskin sentään Pietariin asti. Varmaankin aamulla jatketaan vanhaatietä, mutta kuinka kauas se jää nähtäväksi. Tänään ajettiin Moskovan Oblastin kautta Moskovan kaupungin alueelle ja takaisin Oblastin puolelle ja sitten Tverin Oblastin lävitse tänne Novgorodin Oblastiin. Majapaikkamme on nimeltään hieman hassu: Papina Dacha, mutta ihan tasokas sillä se on aika uuden karhea majoitusliike jossa alakerrasta saa hyvää ruokaa. Huoneen hinta oli 1800 RUB (24,83 €). Hinta laatusuhde oli todellakin kohdallaan. Illalliseksi perunamuusia pihvin ja olueen kera.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Novgorodin_alue

https://fi.wikipedia.org/wiki/Moskova

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Ma 18.6.2018
Ajovuorokausi: 34
Dolgiy Most-Pietari-Viipuri 408 km.
Leningradin Oblast.
Yhteensä 14 963 km.

Vanhaa tietä M10/E105 Novgorodiin. Tie on hyvässä kunnossa ja sisältää pitkiä osuuksia kaksi kaistaista ajorataa per suunta. Lisäksi ohituskaistojakin on mukavasti matkan varrella. Aamulla rauhallista. mutta Pietaria lähestyttäessä liikenne ruuhkautuu. Eilen arvuuteltu moottoritien jatko ylettyy Novgorodin itäpuolelle asti. Meille kävi siinä kohtaa vanhan aikaisesti sillä liikennemerkin päältä oli merkkiä peittänyt jätesäkki revennyt ja luulimme että motaria pääsisi aina Pietariin asti. Mitä vielä otimme maksulipukkeen automaatista ja huomasimme että voi hitto eihän tästä pääse kuin Moskovan suuntaan. Ei muuta kuin U-käännös ja maksamaan viereiselle kopille huimat 30 rub (0,41 €). Elämäni lyhyin käynti maksullisella moottoritiellä.

Pietaria lähestyttäessä lämpötila oli noussut perinteisesti hellelukemiin +26 C. Pietarin läntinen ohitustie ZSD on häkellyttävä rakennelma jolta mahtavat näkymät, merelle, satamaan sekä kaupungille. Jollet ole koskaan tätä ajannut, niin suosittelen. Tiemaksuja kerättiin kolmessa pisteessä. Kaksi kertaa 200 RUB ja kerran 100 RUB, eli yhteensä 500 RUB ( 6,90 €)

Kehätien jälkeen tietöitä Viipurinväylän alussa (A181-tie) . Ajoimme muutaman kilometrin ja pysähdyimme sen jälkeen pizzalle. Pizza ja vesi with gas yhteensä 565 RUB (7,79 €) Tästä sitten vielä kuutisenkymmentä kilometriä Viipurin eteläiselle Nesteelle jossa tankkaus ja sen jälkeen Kari jatkoi Nuijamaan raja-asemalle, jossa kaveri olisi häntä vastassa ja sieltä sitten edelleen Mikkeliin juhannuksen viettoon. Matkalla näkyi odotetusti muutamia Suomenkilvissä olevia autoja sekä vastaan tuli noin viiden moottoripyörän Suomalainen ryhmä. Tankkauksen jälkeen ajelin viipurin keskustaan tuttuun hotelli Victoriaan. huoneen hinta, sisältäen aamupalan 4960 RUB (68,41 €) Plääni olisi seuraava: Suihku, kylmäolut, Ruotsi-Etelä-Korea jalkapallopelin seuranta ja sen jälkeen illalla vielä kylille.

http://www.visit-plus.com/fi/node/5999

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pietarin_ ... _ohitustie

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pietari_(kaupunki)

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Vastaa Viestiin