Ajokertymä 2018

Vuoden 2018 ajankohtaiset keskustelut
JMJH66
Jaloteräskankku
Viestit: 1053
Liittynyt: 18 Huhti 2009, 10:25
Paikkakunta: Rauma

Re: Ajokertymä 2018

Viesti Kirjoittaja JMJH66 »

Tämän vuotisia ajoja tähän mennessä (9.8.2018) hyväksyttynä 241, kun viime vuonna vastaavana aikana oli 347! Enteilee "tasaisen taulukon" mukaan ennustettuna, että jäätäisiin vain reiluun neljään sataan ajoon tällä kaudella (429)! Enää ajotarkastajat eivät näe muiden kuin omia tarkastettavana olevia ajoja ( :evil: ), joten minulla ei ole tiedossa, paljonko on ruuhkaa tarkastuksessa (toivottavasti paljon, ettei ennuste toteudu noin synkkänä)!
Muiden maiden nettisivuja katsellen, niin Ruotsi on kuollut kokonaan, ei ajon ajoa ilmestynyt ja nettisivuilla ei ole muutenkaan tapahtunut mitään? Venäjälläkään ei ole vielä kirjattuna ajoakaan, mutten ole aiemmilta vuosilta noteerannut, millaisella viiveellä heillä ne sinne ilmestyvät! Saksalaisilla tuli keväällä ajoja rivakasti, mutta nyt ei ole pariin kuukauteen ainakaan heidän laskurinsa mukaan tullut ajoakaan! Britit ovat ajaneet oman RBRL rallinsa ja siitä tavannomaiset lukemat, muutenhan siellä on aina ollut suht hiljaista, muutamia yksittäisiä ajoja vain tuon rallin lisäksi!
JH
Honda GL 1500 Gold Wing, +77000 Ironbutt mailia
11/12kk-64/366pvm-31/31pv-39/53vko-SS1000-SS1600K-SS1000F-AR12-AR13-AR14-AR15-AR16-SS2000K-SS2000-SS2000F-SS3000-BB1500-BB2500K-BB1500F-BB1500G-BB2500KG-BB3000K-Winterbutt-Saukkion malja
Lasse
RST-ahteri
Viestit: 729
Liittynyt: 22 Elo 2010, 16:23
Kerho: IBA
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: Ajokertymä 2018

Viesti Kirjoittaja Lasse »

Täältä tulossa superviikonloppu tarkastukseen jossain vaiheessa, ei ole jaksanut tehdä paperitöitä näillä helteillä. ;)
Pohjois-Thaimaata moottoripyörillä,
FACEBOOK ryhmä:
--> Pohjois-Thaimaan ajajat
jussli
Tinatakamus
Viestit: 78
Liittynyt: 26 Tammi 2011, 21:21
Kerho: IBA Finland

Re: Ajokertymä 2018

Viesti Kirjoittaja jussli »

Tämän vuotisia ajoja tähän mennessä (9.8.2018) hyväksyttynä 241, kun viime vuonna vastaavana aikana oli 347! Enteilee "tasaisen taulukon" mukaan ennustettuna, että jäätäisiin vain reiluun neljään sataan ajoon tällä kaudella (429)! Enää ajotarkastajat eivät näe muiden kuin omia tarkastettavana olevia ajoja ( :evil: ), joten minulla ei ole tiedossa, paljonko on ruuhkaa tarkastuksessa (toivottavasti paljon, ettei ennuste toteudu noin synkkänä)!
Trendi on varmaan jatkuva eikä tilanne ihmetytä kun ajoja hylätään mitä erikoisimmista syistä!
Jussli
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5001
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Ajokertymä 2018

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Vahvasti "provoa" väittämässä: "mitä erilaisimmista syistä". Ilman kunnon perusteluja em. Väite on kuin vastatuuleen kusisi, eli osuu omille nilkoille. Minä taas luotan vahvasti IBA Finland ry:n ajotarkastustiimin ammattitaitoon, ja osana sitä kaikki hylätyksi tulleet/tulevat ajosuoritukset pystytään tarvittaessa perustelemaan syineen. Tässäkin hommassa on säännöt ja niitä noudattamalla pääsee pitkälle. Jollei halua, pysty, ymmärrä, kykene tms. noudattamaan kyseisiä sääntöjä niin silloin on lähinnä peiliin katsomisen paikka. Tarvittaessa saa neuvoja ja ohjeistusta moneltakin eri henkilöltä. Kysyvä ei tieltä eksy. En usko kenenkään saaneen ns. hylsyä ilman syytä. Turha siitä on herneitä nenään vetää, uutta matoa vain koukkuun. Hylsyjä/muutettuja ajosuorituksia yms. on tullut monelle konkarillekin, syystä jos toisestakin ja tietääkseni kaikki aiheesta. Vanhan sanoman mukaan : "Koirat haukkuu ja karavaani jatkaa kulkuaan".

Näillä hylättyjen määrillä ei ole oleellista merkitystä kuluvan ajokauden ajokertymään, vaan siihen vaikuttanevat useat eri syyt, joita tilastoihin tms. Tutustuneet voivat tarvittaessa ruotia paremmin. En lähde arvuuttelemaan syitä ja vielä on ajokauttakin jäljellä...

-Harri.mopomies-
-1 156 545 km (01/06/83 - 10/03/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 229 894 km (03/06/00 - 17/07/22)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
jussli
Tinatakamus
Viestit: 78
Liittynyt: 26 Tammi 2011, 21:21
Kerho: IBA Finland

Re: Ajokertymä 2018

Viesti Kirjoittaja jussli »

Vahvasti "provoa" väittämässä: "mitä erilaisimmista syistä"
Hyvinpä "provo" toimi!
Vastaus on juuri sellainen kuin odotinkin, sormenheristystä ja ajajan syyttelyä!
Kun puheeksi tuli niin kysytään, että miksi esim. ajotarkastajien ajot käsitellään huomattavasti nopeammin kuin maksavilla rivijäsenillä :?:
Joku joskus kertoi näkemyksenään, että ajotarkastuksessa pyritään erilaisia tilanteita tulkitsemaan ajajalle mahdollsimman edullisesti.
Ilmeisesti kuitenkin liikaa kyselemällä joutuu mustalle listalle, jolloin ajotarkastuskin on supertarkkaa.
Eli siis "konkareiden" sormenheristyksiä uskoen ja tulkintoja pilkulleen noudattamalla voisi IBAssa jäsenenä kenties pärjätäkin :o
jussli
Lassi
RST-ahteri
Viestit: 530
Liittynyt: 07 Touko 2009, 11:17

Re: Ajokertymä 2018

Viesti Kirjoittaja Lassi »

miksi esim. ajotarkastajien ajot käsitellään huomattavasti nopeammin kuin maksavilla rivijäsenillä
Miten tämä liittyy ajosi hylkäämiseen?
jolloin ajotarkastuskin on supertarkkaa.
Eli ilmeisesti ajostasi on löytynyt joku kohta joka ei vastaa sääntöjä? Avaa nyt vähän enemmän tapausta, tuollaisilla yleistyksillä ei pitkälle potki.
SS1000 x 2, BB1500, IBA RALLY Finland -13, SS1000AR14, IBA Skandinavian Rally 2015, IBA Skandinavian Rally 2019
jussli
Tinatakamus
Viestit: 78
Liittynyt: 26 Tammi 2011, 21:21
Kerho: IBA Finland

Re: Ajokertymä 2018

Viesti Kirjoittaja jussli »

miksi esim. ajotarkastajien ajot käsitellään huomattavasti nopeammin kuin maksavilla rivijäsenillä


Miten tämä liittyy ajosi hylkäämiseen?

jolloin ajotarkastuskin on supertarkkaa.


Eli ilmeisesti ajostasi on löytynyt joku kohta joka ei vastaa sääntöjä? Avaa nyt vähän enemmän tapausta, tuollaisilla yleistyksillä ei pitkälle potki.
Ajokaverini on kysellyt ajotarkastusten kestosta koska jotkut tarkastukset ovat kestäneet pidempään kuin 4vk.
Näinhän ei yleensä ole ajotarkastajilla, joiden ajot ilmestyvät hyväksyttyinä usein jo viikossa ja ovat näin eri asemassa kuin rivijäsenet.
Näkemykseni on, että asiasta puhuminen on saanut ajotarkastuksen varpailleen ja kun todettiin keskinopeuden ylitys niin ajo tietenkin hylättiin.
Ei puhettakaan tulkinnasta ajajan hyväksi.
GOLD ajojen briiffauksessa on kerrottu, että Tanskan siltojen väliä ei saa ajaa alle tunnin. Jos ajetaan alle tunnin niin tiedetään, että ajetaan ylinopeutta.
Matkaa on 131 km ja koko matka ei suinkaan ole 130 rajoitusta, välissä on myös 90 rajoitusta.
Minulla on hyväksytty ajo, jossa tuon legin keskinopeus oli n. 120 kun Maps kertoo 105.
Tuossakin ajossa Mapsin laskema keskituntinopeuden ylitys on suurempi kuin meidän hylätyssä ajossa.
Tiedän, että GOLD-ajoja ei hyväksytä Suomessa enkä vertaa ajoani GOLD ajoon mutta säännöt lienevät siinäkin samat.
Kysynkin miksi laskennallinen keskinopeuden ylitys esim. Tanskassa hyväksytään mutta ei Suomessa?
Onko siis keskituntinopeuden ylitys Suomessa tuomittavampaa kuin ulkomailla?
AR 18 ajoni oli mielenkiintoinen ja saimme ajaa myös keskellä yötä auringon paisteessa.
Ajo on kuitenkin hylätty ja mietinkin nyt kannattaako IBA ajoja enää jatkossa ajaa tulkintojen epämääräisyyden vuoksi.
Jussli
JMJH66
Jaloteräskankku
Viestit: 1053
Liittynyt: 18 Huhti 2009, 10:25
Paikkakunta: Rauma

Re: Ajokertymä 2018

Viesti Kirjoittaja JMJH66 »

jussli kirjoitti: Ajokaverini on kysellyt ajotarkastusten kestosta koska jotkut tarkastukset ovat kestäneet pidempään kuin 4vk.
Näinhän ei yleensä ole ajotarkastajilla, joiden ajot ilmestyvät hyväksyttyinä usein jo viikossa ja ovat näin eri asemassa kuin rivijäsenet.
Katsoin tilastot, ja väitteellesi ei ole katetta; keskimääräinen tarkastusaika on ollut tämän ja viimevuoden ajojen osalta 11,5 vrk ja ajotarkastajilla (+hallituksen jäsenillä) tarkastuksen kesto on ollut keskimäärin 12,3 vrk! Toki tuo ei ole ajallisesti se aika kun ajaja tarkastusta odottaa, koska siinä ei ole mukana postin kestoa ja aivan joka päivä ei ajokoordinaattorikaan kirjaa ajoja saapuneeksi! Nopeimmillaan tarkastus on tapahtunut samana tai seuraavana päivänä, koska yksi tarkastaja noutaa tarkastettavat(eritoten ensikertalaisten ajoja, jotta varsinkin heidän ajojen tarkastus saataisiin mahdollisimman nopeaksi)! Ajotarkastajilla on ohje, että he suoriutuisivat tarkastuksesta alle kolmessa viikossa, jotta kokonaisaika olisi alle 4 vk. Tarkastettavia ajoja on nipussa yleensä 6-9 ja kaikki palautetaan kerralla, joten jos siellä on vaikkapa toisen ajotarkastajan ajo, niin aivan samaan aikaan sekin tulee prosessin loppuun, kuin ne muutkin nipussa olleet! Jos kaikki nipussa olevat ajot ovat hyvin dokumentoituja ja ajosisa ei ole mitään epäselvää, niin tarkastus menee jouhevasti, mutta jos jossain ajossa on epäselvää, niin sitä aletaan selvittämään ja silloin ne muut samassa nipussa olleet myös odottavat viimeisen ajon selvittelyä!
jussli kirjoitti: Näkemykseni on, että asiasta puhuminen on saanut ajotarkastuksen varpailleen ja kun todettiin keskinopeuden ylitys niin ajo tietenkin hylättiin.
En ole nähnyt, enkä kuullut puhuttavan mistään harmaista tai mustista listoista, joiden ajoja tarkastettaisiin sillä silmällä, että josko joku virhe löydettäisiin! kannattaisi hieman löysätä sitä kuuluisaa vannetta pään ympärillä, sekä myös rannetta, jottei jatkossa hylättäisi ylinopeuden tähden!
jussli kirjoitti: Ei puhettakaan tulkinnasta ajajan hyväksi.
Ei selviä tapauksia tarvitse, eikä kuulu tulkita mihinkään suuntaan. Itsekin olet todenut, että ylinopeutta on ajettu.
jussli kirjoitti:GOLD ajojen briiffauksessa on kerrottu, että Tanskan siltojen väliä ei saa ajaa alle tunnin. Jos ajetaan alle tunnin niin tiedetään, että ajetaan ylinopeutta.
Matkaa on 131 km ja koko matka ei suinkaan ole 130 rajoitusta, välissä on myös 90 rajoitusta.
Minulla on hyväksytty ajo, jossa tuon legin keskinopeus oli n. 120 kun Maps kertoo 105.
Meinaatko, että tuossa briiffauksessa annettu ohjeistus , ettei siltaväliä hyväksytä alle tunnissa ajettuna, niin siitä voisi sitten suoraan laskea joka tilanteeseen "sallittu" ylinopeus. Lauseen tarkoitus oli/on kertoa, että ylinopeuksia valvotaan, se ei ollut asian pointti, että juuri tunti olisi se raja!
jussli kirjoitti:Tuossakin ajossa Mapsin laskema keskituntinopeuden ylitys on suurempi kuin meidän hylätyssä ajossa.
Tiedän, että GOLD-ajoja ei hyväksytä Suomessa enkä vertaa ajoani GOLD ajoon mutta säännöt lienevät siinäkin samat.
Kysynkin miksi laskennallinen keskinopeuden ylitys esim. Tanskassa hyväksytään mutta ei Suomessa?
Onko siis keskituntinopeuden ylitys Suomessa tuomittavampaa kuin ulkomailla?
Tässä olen vähän kanssasi samaa mieltä, noin yleisellä tasolla niillä teillä mitä ei niin tarkaan tunneta, niin tarkastuksessa menee läpi kovemmat nopeudet, kuin niissä, mitkä tunnetaan. Tämä on ihan luonnollista ja juurikin sitä ajajan eduksi katsottua, kun ei millään voida tuntea koko Euroopan tiestöä ja sallittuja nopeuksia sillä tarkkuudella, kuin mitä tunnemme Suomen osalta! Eli Suomessa tiedetään, jos etappi on ajettu selvästi liian lujaa, mutta ulkomailla voidaan pitkälti vaan arvailla, ja silloin hylkäämiskynnys tietysti ylempänä! Eli kyllä, Suomessa ollaan tiukempia tuon ylinopeuden suhteen (em. selityksestä johtuen), mutta ei se sen tuomittavampaa siltikään ole! Nuo tavanomaiset kultaryntäysreitit ovat myös tarkastajille hyvin tuttuja, mutta itse en ole tarkastanut, enkä juuri ajanutkaan noita, eli en tiedä, onko esimerkiksi edelleen tuo tunnin siltavälisääntö voimassa, vai onko hylkäysrajaa korjattu oikeammaksi!
jussli kirjoitti:AR 18 ajoni oli mielenkiintoinen ja saimme ajaa myös keskellä yötä auringon paisteessa.
Ajo on kuitenkin hylätty ja mietinkin nyt kannattaako IBA ajoja enää jatkossa ajaa tulkintojen epämääräisyyden vuoksi.
Jussli
RP-ajoissa ei tarvita tulkintoja, kun pitää mielessä muutaman seikan; Ajaa riitävän pitkän matkan alle annetun aikarajan, ottaa kaikki polttoainekuitit talteen, kuitit kulmapisteistä, pitää nopeuden maksimissaan liikennemerkein osoitetu(i)ssa nopeuksissa. Ja vielä kun lähtö ja lopetusrutiinit tekee ohjeiden mukaan, niin siitä se ajo syntyy! Jos ranne on liian kireä, niin sitten joutuu säätelemään niitä taukoa ja taukojen sijoittamisia sopiviin kohtiin keskinopeuden pitämiseksi laillisena. Ja sitten kun siinä epäonnistuu, niin sitten ajaudutaan noihin tulkintoihin! Tulkinnat tekee loppupeleissä aina sama henkilö (jo useamman vuoden ajan), jotta nimenomaan tulkinnat pysyisivät samoissa raameissa, mutta joka tapaus on aina omansa, eikä absoluuttista totuutta tiedä yleensä kukaan!

Se, että jos joskus on jossain ajossa onnistunut saamaan ylinopeudellisen ajon läpi, ei tarkoita sitä, että niin tulisi vastaisuudessakin käymään (automaattisesti, tai edelliseen ajoon "ennakkotapauksena" vedoten)! Jos tuota lausetta pitää tulkintojen epämääräisyytenä, niin sitten pitää sen sellaisena, mutta minä en pidä!
JH
Honda GL 1500 Gold Wing, +77000 Ironbutt mailia
11/12kk-64/366pvm-31/31pv-39/53vko-SS1000-SS1600K-SS1000F-AR12-AR13-AR14-AR15-AR16-SS2000K-SS2000-SS2000F-SS3000-BB1500-BB2500K-BB1500F-BB1500G-BB2500KG-BB3000K-Winterbutt-Saukkion malja
jussli
Tinatakamus
Viestit: 78
Liittynyt: 26 Tammi 2011, 21:21
Kerho: IBA Finland

Re: Ajokertymä 2018

Viesti Kirjoittaja jussli »

Hyvä kun ajotarkastajatkin osallistuvat mielenkiintoiseen keskusteluun!
Katsoin tilastot, ja väitteellesi ei ole katetta; keskimääräinen tarkastusaika on ollut tämän ja viimevuoden ajojen osalta 11,5 vrk ja ajotarkastajilla (+hallituksen jäsenillä) tarkastuksen kesto on ollut keskimäärin 12,3 vrk!
Väitteelle ON katetta koska jokainen tietää oman ajotarkastuksensa keston ja voi verrata sitä muihin hyväksyttyihin ajoihin ja niiden hyväksymisen kestoon.
Ajotarkastuksen kesto on minulle henkilökohtaisesti totta ja faktaa kun taas sinä vertaat tilastojen keskiarvoon! Tilastoissa keskiarvon molemmin puolin eri suuntiin on yleensä hajontaa, eihän se muuten ole keskiarvo!
Tänä keväänä seurasin kun viikkoa ajoani myöhemmin suoritettu ajotarkastajien ajo näkyi hyväksyttynä noin viikossa ajon suorituksesta ja minun ajoni viipyi siitä vielä reippaasti pidempään! :(
Asiat ovat melko usein sellaisia miltä ne ulospäin näyttävät!
kannattaisi hieman löysätä sitä kuuluisaa vannetta pään ympärillä, sekä myös rannetta, jottei jatkossa hylättäisi ylinopeuden tähden!
Vanne kiristää kun minusta asiat eivät aina suju samalla tavalla kaikkien rivijäsenten osalta ja ranne on ollut samassa asennossa kuin aiemmin jo hyväksytyssä ajossa kuten jo aiemmin totesin.
Ei selviä tapauksia tarvitse, eikä kuulu tulkita mihinkään suuntaan. Itsekin olet todenut, että ylinopeutta on ajettu.
RP-ajoissa ei tarvita tulkintoja,
Minusta esittämäsi kommentit ja se, että myönnät Suomen ja Tanskan ajojen keskinopeuden erilaisen käsittelyn ovat nimenomaan sääntöjen tulkintaa ja osoittaa samalla, että tarkastusprosessissa kiinnitetään huomiota kuka ajon suorittaa!
Meinaatko, että tuossa briiffauksessa annettu ohjeistus , ettei siltaväliä hyväksytä alle tunnissa ajettuna, niin siitä voisi sitten suoraan laskea joka tilanteeseen "sallittu" ylinopeus. Lauseen tarkoitus oli/on kertoa, että ylinopeuksia valvotaan, se ei ollut asian pointti, että juuri tunti olisi se raja!
Se, että jos joskus on jossain ajossa onnistunut saamaan ylinopeudellisen ajon läpi, ei tarkoita sitä, että niin tulisi vastaisuudessakin käymään (automaattisesti, tai edelliseen ajoon "ennakkotapauksena" vedoten)! Jos tuota lausetta pitää tulkintojen epämääräisyytenä, niin sitten pitää sen sellaisena, mutta minä en pidä!
Tämäkin vahvistaa sen, että briifauksissa on ainakin aiemmin kerrottu tunnin ajasta tuolla Tanskan siltojen välillä ja samalla edelleen vahvistaa ajotarkastuksen ja sääntöjen erilaisen tulkinnan Suomessa ja muualla.

Tietenkin kuten kommenteistakin näkyy aina jyrätään ja jatkossakin tullaan jyräämään yli kaikki IBAn sääntöjen ja menettelytapojen kyseenalaistamiseen kohdistuvat kysymykset. :shock:

Mahtaako muillakin olla vanne kireällä?
jussli
Joe Dalton
Teräsperse
Viestit: 325
Liittynyt: 25 Heinä 2011, 23:11

Re: Ajokertymä 2018

Viesti Kirjoittaja Joe Dalton »

Tuohon ajojen tarkastuksen kestoon haluaisin ottaa kantaa sen verran että ajoja tarkastavat henkilöt tekevät sitä omalla vapaa-ajallaan.
Luulisin heitä olevan n.10-12 kpl tällä hetkellä.Lisäksi ajotarkastajat on kategorisoitu hyvinkin tarkasti siten että kuka on kykenevä luotettavasti tarkastamaan mitäkin ajoja.Käytännössä sellaisia ajoja tarkastaa mitä on itse ajanut.
Ymmärtääkseni kuitenkin joku Gold ajo on hivenen erilainen tarkastaa kuin perus ss1000.
Se miten kukin ajotarkastaja priorisoi ajotarkastukset omassa arjessaan tuo tarkastus aikoihin suuriakin vaihteluita.Johan se sähköpostissa ilmoitetaan kuinka kauan tarkastus prosessi ottaa.
43259/20
Vastaa Viestiin