MP 25 Moottoripyörämessut

IBA Finlandin tapahtumiin sekä muihin mp-tapahtumiin liittyvä keskustelu
pepperooni
Täyden kympin perse
Viestit: 267
Liittynyt: 22 Maalis 2010, 21:08

Re: MP 25 Moottoripyörämessut

Viesti Kirjoittaja pepperooni »

Mistä ne valmiit reitit löytyy ???
Eihän se matka mitään, tauot ratkaisee...
Maukka68
Täyden kympin perse
Viestit: 1028
Liittynyt: 15 Elo 2010, 17:45
Paikkakunta: Turku

Re: MP 25 Moottoripyörämessut

Viesti Kirjoittaja Maukka68 »

Etusivulta valitsee Menu ja sieltä Ajo-ohjeet löytyy valikko Malli reittejä.

-maukka-
pepperooni
Täyden kympin perse
Viestit: 267
Liittynyt: 22 Maalis 2010, 21:08

Re: MP 25 Moottoripyörämessut

Viesti Kirjoittaja pepperooni »

Kiitos
Eihän se matka mitään, tauot ratkaisee...
Krämppa
Tinatakamus
Viestit: 90
Liittynyt: 12 Marras 2012, 20:48
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vörå - Vöyri

Re: MP 25 Moottoripyörämessut

Viesti Kirjoittaja Krämppa »

Nyt kun ajokausi on omalta osata ohi täällä kotimaassa, tuli selailtua tätä iba kaskustelufoorumia.
Se on vain noin neljä kuukautta ja taas aika MP messuille, Helsinkiin.
IBA Finlandilla oli hieno osasto ja kävijämäärä kertoi totuuden mielenkiinnosta ajojamma kohtaan.
Nyt olisi varmaankin hyvä aika koota mielipiteitä messuista, päivän tilanteesta, ja toivomuksia tulevalle kaudelle.
Ollaanko messuilla omalla osatolla, kokoonnutaanko jonnekin messukaffeille (mahd. kaljalle jos ei mopo mukana), mikä on yleisön mileipide?
Vuosikokouskin lähestyy niin saisi isot pojat vähän evästä matkaan miten messuja ja ensi vuotta suunniteltaisiin.
Niin ja kaikkea muutakin mikä olisi asiaa.
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4163
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Re: MP 25 Moottoripyörämessut

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Hyvä kysymys tai kysymykset.
Helppot; sovitaan ajat ja paikat niin pöristään yhdessä messuilla.
Vaikeampi; oman osaston pitäminen. Jos ei olisi rahasta ja tekijöistä niukkuutta niin ilman muuta. En millään tahtoisi dropata tunnelmaa, mutta jos ja kun niistä on niukkuutta niin sitten pitää varmaan katsoa miten viime vuoden satsaus messuihin "tuotti tulosta". En tarkoita rahaa, enkä aivan suoraan ajomäärää, joskin se taitaa nousta kuluvalle vuodelle aivan hyvälle tasolle, mistä varmaan osalta kiittäminen Messuamista. Messuosaston järjestäminen on tekijöiltä suuri ponnistus, mutta jos tekijöitä on tarjolla niin sitten kysymys lompakon vartioille, onko rahnaa? Jos molempiin tulee myöntävä vastaus niin eikun menoksi. Jos toista uupuu niin sitten ei toisesta ole paljoa hyötyä.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
imppa
IBAF hallitus
Viestit: 111
Liittynyt: 08 Syys 2009, 21:19
Kerho: GWC Finland
Paikkakunta: Janakkala

Re: MP 25 Moottoripyörämessut

Viesti Kirjoittaja imppa »

MP25-messut oli hieno tapahtuma kokonaisuudessaan, mutta erityisen mukavaa oli osastollamme keskustella IBA-aiheista ja -ajoista. Paljon oli myös harrastajia, joita kiinnosti enimmäkseen keskustella muista mp-aiheista kuin IBA-ajoista. Sisällöiltään toki mielenkiintoisia tarinoita, mutta vähemmän IBA-aiheista kerrontaa!

Messuvieraissa oli monia, jotka sanoivat aina suunnitelleensa rautaperseajoa, mutta oli vaan jäänyt ajamatta. Näitä henkilöitä varten olimme laatineet valmiita reittejä, joita jaoimme monisteina ja lisäksi nuo reitit ovat edelleenkin verkkosivuillamme löydettävissä: https://www.ibafinland.fi/jasenille/ajo-ohjeet/.

Varmaan osaltaan näiden messuponnistelujen ansiosta joku on innostunut ajamaan rp-ajon. Ainakin sen suuntaisia keskusteluja osastolla käytiin. Muistetaan myös Jyväskylän MP-näyttely ja siellä tehty "valistustyö". Varmasti nämä ovat vaikuttaneet, mutta vaikea sanoa kuinka paljon.

Kaikki nämä tapahtumat tarvitsevat "Primus motorin", joka lähtee vyöryttämään järjestelyjä ja potkii innokkaita mukaan matkaan. Yllättävän paljon on asioita huomioitava osaston pystyttämisessä. Mielestäni IBAF:n MP25-messuosasto oli hienosti järjestetty kiitos Sepon ja KIrsin. Innokkaita osastopäivystäjiä näihin tapahtumiin kyllä saadaan mukavasti.

Vuoden 2025 talousarviossa varattiin MP25-tapahtumaan 5000 egeä. Tämä summa ei riittänyt täysin edes osastovuokraan. Loppusumma kaikkine oheiskuluineen oli n. 7500 €. Summa on korkea ja voidaan sanoa, että tuo sijoitus ei tuota kerholle satsausta vastaavaa hyötyä. Missään tapauksessa joka vuotiseen osallistumiseen MP-messuille ei kerhollamme ole varaa näillä hinnoilla. Yksi vaihtoehto olisi lyöttäytyä kimppaan jonkun kaupallisen toimijan kanssa, mutta meillä ei kerhona ole merkkikerhostatusta, joka helpottaisi mm. maahantuojien osastojen "kylkeen" asettumista.

Tänä vuonna ajomäärään on vaikuttanut messujen lisäksi erityisesti Hyväntekeväisyysajo ja 25-vuotisjuhla-ajo. Hyväntekeväisyysajoja ajettiin 68 kpl ja se tuotti n. 3000 €. Summan luovutuksesta Syöpäsäätiölle sovitaan erikseen. Hyväntekeväisyysajon tuottohan luovutetaan lyhentämättömänä syöpätutkimukseen.

Koetetaan kokoontua MP26-messujen yhteydessä märehtimään harrastustamme!

T: Ismo
levoksep
RST-ahteri
Viestit: 505
Liittynyt: 29 Heinä 2014, 21:36

Re: MP 25 Moottoripyörämessut

Viesti Kirjoittaja levoksep »

Iltaa

Messut tulivat maksamaan paljon. Itse en ymmärrä messujärjestäjien hinnoittelua. Eräät messuilta osaston varanneet saivat moninkertaiset neliömäärät käyttöönsä vain murto-osalla siitä mitä oma yhdistys maksoi.
Edellisen kerran taisimme olla juurikin viisi vuotta aiemmin pääkaupungin messuilla mukana ja jos kulupotin jakaa viidellä, niin realistinen seuraava osallistuminen on aikaisintaan viiden vuoden päästä.

Tänä vuonna ensimmäisen ajon ajaneiden lukumäärää voi verrata viime vuosien keskimääräiseen lukumäärään. Jos siinä on kasvua, niin vaikutus saattaa johtua messuista.
Tulevana vuonna kannattanee keskittyä miettimään miten muuten saisimme näkyvyyttä ja ”hyväksyntää” sekä mahdollisesti lisää jäseniä yhdistykseen. Jos se uusien kuskien saaminen on tavoitteena kovaa kyytiä ukkoontuvalle yhdistykselle. Harri taisi jo kymmenen vuotta sitten heittää ilmoille ajatuksen, että ajellaan niin kauan kuin nykyporukka jaksaa ja sitten edessä on koko yhdistyksen alasajo.

Iso osa motoristeista ei edelleenkään tiedä juurikaan mitään rautaperseajoista tai niiden suoritustavoista. Ehdottaisin tiedotustoimintaa eri paikkakuntien moottoripyöräkerhoille ja sitä kautta jos saisi kiinnostusta lisättyä niin ajoihin kuin yhdistyksen muuhun toimintaan. On ollut puhetta ensimmäisen ajon ajaneiden houkuttelemisesta mukaan toimintaan ja saada heidän tuttavapiirinsä mukaan.

Nyt vain keskustelua ja ideointia mitä se ”näkyminen” muille motoristeille voisi olla. RtE-tapahtumia järjestetään ympäri valtakuntaa. Voisiko ajatella että kutsutaan pullakahville jonkun paikallisen kerhon porukkaa. Kerrotaan omasta toiminnasta ja kuunnellaan vastavuoroisesti miten he omassa yhdistyksessä toimivat. Olisi vähän niinkus benchmarkkausta eli otettas opiksi muiden hyvistä toimintatavoista ja vältettäs huonot kokemukset. Tälleen yritysmaailma toimii…

t. Seppo jr
JMJH66
Jaloteräskankku
Viestit: 1062
Liittynyt: 18 Huhti 2009, 10:25
Paikkakunta: Rauma

Re: MP 25 Moottoripyörämessut

Viesti Kirjoittaja JMJH66 »

levoksep kirjoitti: 07 Loka 2025, 22:55 ...
Tänä vuonna ensimmäisen ajon ajaneiden lukumäärää voi verrata viime vuosien keskimääräiseen lukumäärään. Jos siinä on kasvua, niin vaikutus saattaa johtua messuista.
...
Uusien kuljettajien määrät vuodesta 2020 alkaen; 124-120-53-66-76-59! Eli tänä vuonna (toistaiseksi) 59 uutta kuljettajaa (ja 4 matkustajaa lisäksi), eli noiden lukujen valossa ei messut ole tuottaneet ainakaan enempää kuin 59+4 uutta jäsentä ja jos jo pelkästään Helsingin messut maksaneet noin 7500€, niin satsattu on ainakin 120€ jokaista uutta jäsentä kohden! Ja päälle hitonmoisesti työtunteja ja matkakustannuksia talkoolaisille! Jos messujen pääasiallisin tarkoitus on uusien jäsenten hankinta, niin siinä valossa ei messuille ainakaan kannattane lähteä, vaikka ständin saisi ilmaiseksi! Eihän toki uusien jäsenten metsästys ole se ainoa syy, mutta ...
JH
Honda GL 1500 Gold Wing, +77000 Ironbutt mailia
11/12kk-64/366pvm-31/31pv-39/53vko-SS1000-SS1600K-SS1000F-AR12-AR13-AR14-AR15-AR16-SS2000K-SS2000-SS2000F-SS3000-BB1500-BB2500K-BB1500F-BB1500G-BB2500KG-BB3000K-Winterbutt-Saukkion malja
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4163
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Re: MP 25 Moottoripyörämessut

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Messuilla on myös tärkeä tehtävä tehdä Rautaperseilyä tunnetuksi. Tunnettavuuden arvon mittaaminen on vaikeaa, mutta selvää on jollei meistä tiedetä ei tule uusia jäseniä eikä vanhat jäsenet pysy toiminnassa mukana. Messut on vain yksi tapa ja ehkä siinä mielessä potentiaalinen, että niillä on moottoripyöräilyyn valmiiksi postiviisesti suhtautuvia. Yllättävän moni ei motoristi pitää jo pelkästään moottoripyöräilyä vaarallisena hörhöilynä jolloin IBA toiminnasta puhuminen ja toiminnan tekeminen tunnetuksi on monin verroin haastavampaa. Omissa tapahtumissa on jo tartunnan saaneita joten niillä vahvistetaan me-henkeä ja palautetaan voittajan tunnetta onistuneiden ajojen jälkeen.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
Pekka Autio
Jaloteräskankku
Viestit: 928
Liittynyt: 09 Touko 2009, 07:09
Kerho: mp69
Viesti:

Re: MP 25 Moottoripyörämessut

Viesti Kirjoittaja Pekka Autio »

Vuosina 2014 – 2018 messuille ei osallistuttu. Niistä kyllä keskusteltiin, mutta lopultakin minun vastahakaisuus oli ratkaiseva tekijä, että ne jätettiin väliin. Minun ajatus taas perustui ihan laskentaan siitä, paljonko ajotarkastushinnoista jää katetta ja paljonko niistä suuruusluokkaisesti kertyy rahaa kassaan. Markkinointi on tunnetuksi tekemistä ja enemmän tai vähemmän ”haulikolla” ampumista, koska osumaa ja niiden vaikutusta on vaikea arvioida. Varsinkin jos ajomäärissä ja uusissa ajajissa ei näy määrän nousua, se tuntuu sinällään turhalta panostukselta. Iban suurin potentiaalinen ryhmä on edelleen ne yhden ajon ajaneet, joita rekisteristä löytyy paljon. Heidät kun saisi ajamaan sen toisen ajon, olisi ajomäärässä jo selkeää nousua. Viime vuosina kustannukset ovat myös nousseet ajajalle: polttoaineen hinnat ovat nousseet, samoin ajotarkastukseen kuluva rahasumma. Ajajalle tuo parin sadan euron panostus on jo sellainen, ettei niitä välttämättä monta kesässä voi suorittaa ja muiden kuin vuorokauden ajojen osalta tarvitaan myöskin jo jonkinlaista lomaa. Ajaminen painottuu edelleen selkeästi perusajoihin, vuosiajolla on oma tärkeä roolinsa ajosuorituksissa. Sinällään tarjonta on jo runsas, sitä laajentamalla ei juuri ajojen määrä enää kasva. Kaveri mukaan ajamaan toimii edelleen.
BMW R 1200 Gs Adventure
Vastaa Viestiin