takaisin alkuperäiseen aiheeseen...:
T-Sport kirjoitti:Suomalainen ei usko ennen kuin näkee.
Ehdotuksia
1. Jouoksa ja juvander voisitteko auttaa ja opettaa tätä kokematonta, huolimatonta, tyhmää Bennyä. IBA kaverille voitte vaikka lainata omaa moottoripyöräänne.
2. Hankittava isompi tankki tai parempi pyörä.
3. Katsotaan säätiedoituksesta lämpimämpi päivä tai lämmintä vaatetta päälle.
4. Lasolia juoman sekaan ja pullat vaikka taskuun etteivät jäädy.
Kai Widenius
Kiitän IBA:n Ruotsin presidenttiä arvokkaista ja varteenotettavista kommenteista ja ehdotuksista.
Suomalaisena tiedät hyvin, että emme usko ennenkuin näemme. Se nyt vaan on niin, että huolimatta viimeisen päälle tehdyistä valmisteluista, suunnitelmista ja laskelmista ajamaton ajo on 100%:sti ajamaton ajo. Vaikka kuinka spekuloisi, keskustelisi tai jossittelisi se ei muuta tilannetta, tee ajoa hyväksytyksi tai onnistuneeksi eikä sillä ole mitään todistusarvoa ajon mahdollisuudesta. Tilanne on aivan sama kuin ennen ajoa, eli emme oikeasti ko. ajon perusteella tiedä mitään uutta. Toki oppia ja kokemusta on karttunut jota pitää voida ja osata hyödyntää.
1. Opettamisesta en tiedä, mutta niin allekirjoittanut, Ilpo tai muutkin meitäkin paljon kokeneemmat Gold-ajajat Suomessa voivat varmasti mielellään jakaa tarvittaessa kokemuksiaan ja vinkkejä.
Bennyn kapasiteetia en pysty enkä halua kommentoida, kun en tunne henkilöä eikä muutoinkaan se olisi asiallista tehdä julkisesti. Ko. ajon kommenteissani käytin sanoja kokemattomuus ja huolimattomuus ja valitettavasti ne todellakin nousevat toteutuksessa esiin. Niihin lääke ei ole ajon ajaminen minun Wingillä tai Ilpon Bemarilla. Pikemminkin tuntematon pyörä toisi uusia ongelmia. Ajot kannattaa aina ajaa omalla tutulla pyörällä sen kapasiteetin ja ominaisuuksien rajoissa.
2. Olet aivan oikeassa. Gold-ajot vaativat siihen sopivaa kalustoa. Se ei tietenkään vaadi Wingiä. Gessua tai LT:tä kunhan pyörä on tarkoitettu nopeaan matka-ajoon ja on ajajan mittoihin sopiva ja omaa riittävän tehon, toimintasäteen, tuulisuojan ja hyvän ajoasennon. Suomessa eniten Gold-ajoja on ajettu Bemarin K75:llä, joka täyttää erinomaisesti em. vaatimukset.
3. Olet jälleen oikeassa. Hyvään varasuunnitelmaan kuuluu reitin osalta toki myös varapäivät. Ei kannata lähteä puskemaan olosuhteita vastaan. Lämmin vaatetus on jo hieman monimutkaisempi asia. Vaatetusta pitäisi voida lisätä ja vähentää tilanteen mukaan, jotta vireystila ja aineenvaihdunta olisi optimaalinen. Siihen ei vaan ole yksinkertaisesti aikaa. Siispä jonkinlaiset esim. Sähkölämmitteiset asusteet ovat syksyllä tai keväällä lähes välttämättömyys kun reitin aikana läpötila voi vaihdella jopa 25 astetta (-6 Ruotsissa ja +20 Saksassa).
4. Itse en käytä tai suosittele Lasolia edes ”heikkoina hetkinä” puhumattakaan ajon aikana. Termospullot sekä kuumalle että kylmälle ovat käyttökelpoiset, kunhan vain ne on saatavilla ajon aikana. Pullat kannattaa, kuten mainitsit, laittaa taskuun tai vyölaukkuun. Ei kuitenkaan tankkilaukkua, sillä se on yleensä liian hidas irroitettava tankkausten yhteydessä.
Toivottavasti pystyin edes jotenkin vastaamaan esiin nostamiisi tärkeisiin seikkoihin. Kuten aiemmin mainitsinkin, niin itse kuin varmasti muutkin Gold-ajajat Suomessa ovat valmiita antaamaan tarvittaessa lisävinkkejä ja jakamaan kokemuksiaan uusia ajoja suunniteltaessa. Ainakin jos ajoilla on lähtökohtaisesti edes teoreettiset mahdollisuudet onnistua. Omien Gold-ajojen onnistumisessa on ollut suorastaan kriittisen tärkeää saada näitä vinkkejä ja ohjeita kokeneemmilta ajajilta. Jokainen ajo on silti kuitenkin erillainen ja jokaisessa ajossa on riittävästi uusia haasteita tai mokaamisen mahdollisuuksia joten turha toistaa entisten ajojen virheitä tai yrittää keksiä pyörää uudestaan.
Lopuksi joitakin oivalluksia, jotka ovat auttaneet itseäni minimoimaan tauot ja siten edesauttamaan ajon onnistumista. Wingin haasteenahan on ”liian lyhyt” toimintasäde Saksan nopeuksissa. Ne kuvastavat myös hyvin minkälainen ajo Gold-ajo itseasiassa on.
- Reitti ja legit tehtävä toimintasäde maksimaalisesti hyödyntäen eli taukojen lukumäärä minimoiden.
- Nopeus pidettävä aina maksimissa rajoitusten tai saksan liikenteen mukaan.
- Ohittaa täytyy empimättä aina ja heti.
- Risteyksissä ei saa jonotella.
- Saksan ruuhkissa täytyy pystyä ja osata ajaa kuuttakymppiä jonojen välissä
- Omaetu ja tavoite täytyy pitää mielessä joskus jopa ”luontaisen kohteliaisuuden” vastaisesti.
- Syömiseen ja juomiseen on aikaa vain ajaessa, ei tauoilla, eli varusteet sen mukaisesti.
- Vaatteiden vaihtoon sään muuttuessa ei ole aikaa, joten esim sähköalusasu ja vedenpitävä ajoasu on käytännössä lähes välttämättömyys.
- ”poliisin näköinen” turvaliivi ja valkoiset kypärä ja hanskat tuovat hyödyllistä ”sujuvuutta” saksan liikenteessä.
- Kypärää tai hanskoja ei ole aikaa riisua ajon aikana, joten luottokortit on oltava esillä ja kuitit on pystyttävä hoitamaan hanskat kädessä vaatteita avaamatta.
- Moottoria ei kannata sammuttaa jos vain mahdollista ja vara-avain tms. systeemi valmiiksi kokoajan tankkilukossa, jotta ei turhia viiveitä. Tankkilaukku on ”mahdottomuus”.
- Tauoilla ei ole aikaa sosiaalisten suhteiden ylläpitämiseen
- Taukorutiinit on oikeasti harjoiteltava niin, että ne sujuvat miettimättä ja automaattisesti
- Voimisteluharjoitukset on muistettava tehdä, mutta ajaessa.
- Vessassa käymiseen ei olisi aikaa, joten itse olen menestyksellisesti käyttänyt ns. urinaarikondomia, jolloin virtsat menee ajaessa sujuvasti putkea pitkin ”maastoon” .
- jne jne
Kaikesta edellämainitusta huolimatta ja vaikka pyrin aina pitämään yhden tunnin varmuusmarginaalia, niin kaikissa ajoissa aika on mennyt varsin tarkalle. Liikennetilanteet, olosuhteet jne kun ovat käytännössä erillaiset kuin paperilla. Ajon keskinopeus on vain yksinkertaisesti pakko saada yli 120km/h että olisi käytännössä edes jonkinlaiset onnistumisen mahdollisuudet. Se ei onnistu Suomessa tai Ruotsissa rajoituksia noudattamalla vaikka kuinka laskisi tai piirtelisi paperille.
Olen pahoillani, että Hampe ja Benny ovat kokemattomuuttaan ja innostuksissaan yrittäneet haukata liian suuren palan ja vieläpä sitä julkisesti mainostaen, ja siksi joutuneet tahtoen tai tahtomattaan ”myrskyn silmään”. Harmi myös jos meidän keskustelu tai kommentointi on joskus tai joltain osin mennyt ehkä jopa liian kärkeväksi. Jos olen itse tahtomattani loukannut kommenteillani jotain, olen siitä oikeasti pahoillani ja pyydä sitä nöyrimmästi anteeksi.
Jouni Oksanen