Marraskuun maisemat matkakertymä

Täällä voit kertoilla matkakokemuksiasi. Pidemmät ja etenkin kuvalliset tarinat pyydetään edelleen muokkaamaan webbisivuiksi, jolloin ne voidaan koota webbisivujen tarinalinkkisivulle.
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4105
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Re: Marraskuun maisemat jatko-osa I

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Tai on kuunellut säätiedotuksia missä Alpeilla menee nollaan tai varmaankin korkealla solissa pakkasen puolelle. Tuolla reitillä pitää ajaa Karlsruhen korkeudelle missä 1700km tekisi ensimmäinen tonnin.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
Jouoksa
Jaloteräskankku
Viestit: 1711
Liittynyt: 19 Huhti 2009, 17:52
Paikkakunta: Lohja

Re: Marraskuun maisemat jatko-osa I

Viesti Kirjoittaja Jouoksa »

Spotin mukaan Munchenin kehätiellä Kircheimin Shellillä 5:20. Se on sittenkin ehkä liian myöhään... semmoinen 4 tuntia takana optimaalista eli vähintäin tunti kiinniotettavaa Brennerossa ja sen jälkeen. Aika paha...

Ilmeisesti sumu ja tietyöt hidastaneet. Spotin mukaan myös pari missiä. Eka paha oli A7:n ja A5:n risteys. Se on tarkka paikka jossa navigaattori ohjannut aiemminkin väärin. Myös A8:n kulmapiste on tainnut mennä hieman pitkäksi...

Tarkemmin kattoen vielä A7/A5 risteyksessä oltu hienosti aikataulussa, mutta sen jälkeen aikaa on alkanut hukkaantua.

Spotti on ollut pari tuntia pimeänä, joten mielenkintoista kuulla onko käytössä plan B joka sisältää pienen levon, ja vastaavasti saapumisajan siirtymisen seuraavan vrk:n puolelle.

Sinänsähän vielä parin tunnin viivästyminen ei aiheuta ongelmaa koska näyttely aukeaa vasta klo 10. Toki BB1500G muuttu myös tavalliseksi BB1500:ksi.

Sietämätöntä tämä jännitys jos joutuisi odottamaan pitempään "kokemusperäisiä" kuvia, videon pätkiä ja tekninisiä tietoja uudesta Crosstourerista... Ride Zoltan Ride!!
Jouoksa
Jaloteräskankku
Viestit: 1711
Liittynyt: 19 Huhti 2009, 17:52
Paikkakunta: Lohja

Re: Marraskuun maisemat jatko-osa I

Viesti Kirjoittaja Jouoksa »

Jouoksa kirjoitti:Spotin mukaan Munchenin kehätiellä Kircheimin Shellillä 5:20...Spotti on ollut pari tuntia pimeänä, joten mielenkintoista kuulla onko käytössä plan B joka sisältää pienen levon, ja vastaavasti saapumisajan siirtymisen seuraavan vrk:n puolelle.... Ride Zoltan Ride!!
Tiheä sumu ja nollan vaiheilla oleva lämpötila ja sen vuoksi mateleva liikenne olivat pakoittaneet ensiksi hidastamaan vauhtia ja lopulta turvallisuuden nimissä (jäätämisen takia) ottamaan tauon odottaen aamun valkemenista.

Aikaa vievät risteys missaukset olivat kuulemma sumun syytä, kun ei nähnyt mihin mennä...

Nyt aamiaisen jälkeen matka jatkuu...

Ja ennen "kokemusperäistä tietoa" joutuu hetken vielä tyytymään MP-maailman tilannetiedoituksiin:
http://www.mpmaailma.fi/uutinen/hondan- ... ilauksella
Ismo Mannila
Jaloteräskankku
Viestit: 2078
Liittynyt: 25 Syys 2009, 09:12
Kerho: TFMK

Re: Marraskuun maisemat jatko-osa I

Viesti Kirjoittaja Ismo Mannila »

Joko patterit loppu (miehestä, pyörästä tai spotista) tai suunnitelmat muuttuivat ja lepotaukopaikalla(an).
Nyt ajetun reitin mukaan SS2000K on täynnä, joten jokin suoritus on joka tapauksessa ainakin hakusessa.
Honda ST 1100, Kawa KLE 500, BMW F650 GS, MG 750 Nevada Club, Tunturi Poni
Mile Eater Member
Jouoksa
Jaloteräskankku
Viestit: 1711
Liittynyt: 19 Huhti 2009, 17:52
Paikkakunta: Lohja

Re: Marraskuun maisemat jatko-osa I

Viesti Kirjoittaja Jouoksa »

IppuMan kirjoitti:Joko patterit loppu (miehestä, pyörästä tai spotista) tai suunnitelmat muuttuivat ...
Zoltan on menossa alas "normaalissa järjestyksessä" Innsbruckin paikkeilla. Spotti ei jostain syystä lähetä - tai serveri vastaanota, vaikka on uudet patterit ja molemmat vihreät vilkkuu.

Suunitelma B käytössä, eli BB1500 josta 400km ja 11 tuntia jäljellä.

Näyttelyn avaututumisestä hieman myöhästyy mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan...

On se vaan hienoa, että jotkut uhrautuvat yhteiseksi hyväksi ja lähtevät henkilökohtaisesti scouttaamaan uutuuksia ja haistelemaan kehityksen uusia tuulia ettei meidän tarvitse olla spekulaatioiden ja pelkkien lehtitietojen varassa...
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4105
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Re: Marraskuun maisemat jatko-osa I

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Spotti pitää muistaa käynnistää 24h välein.
Keli on kirkastu Zoltanin päästyä vuoristoon ja ajo on taas kuin linnun maitoa.
On se vaan hienoa, että jotkut uhrautuvat yhteiseksi hyväksi ja lähtevät henkilökohtaisesti scouttaamaan uutuuksia ja haistelemaan kehityksen uusia tuulia ettei meidän tarvitse olla spekulaatioiden ja pelkkien lehtitietojen varassa...
On se niin prkl hienoa ettei tarvinnut lähteä mukaan ja vaimon pyynnöstä tampaan mattoja viikonlopun juhlien valmistelussa :evil:
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5007
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Marraskuun maisemat jatko-osa I

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Kun ei oikein tiennyt mihinka kohtaan taman stoorin laittaisi, niin laitetaan se nyt tanne marraskuun maisemiin. Varsinkin kun on hieman erilaista maisemaa...

Gessun vientireissu Fuengirolaan. Juhan Gessu piti vieda talvehtimaan/odottelemaan tanne etelan lampoon, joten tuumasta toimeen.

Valmisteluja:
Suunnitelmia ja variaatioita oli tehty eri IBA-matkoja silmalla pitaen. Travemunde-Fuengirola on noin 2900 km. Koska en ollut ajannut pitkia ajomatkoja aikoihin, palveli tama reissu eraanlaisena testiajona. Marras- joulukuussa joudun joka tapauksessa tulevan operaation johdosta olemaan jalleen muutaman viikon ajamatta. Lopullinen "plaani" ratkaistaan tien paalla.

Juha toi pyoransa perjantai-iltana Turkuun. Sunnuntaina lahdin aamulla Ilpon halleille Espooseen, jossa irroitettiin SPOT-teline pyorastani, tahan Gessuun asennettavaksi. Ilpo saattoi minut Vuosaaren satamaan, josta matka jatkui klo 15.00 ms Europalinkilla kohti Saksan Travemundea. Talla lahdolla oli 50% ale (marraskuun akkilahdot), joten mies, hytti ja mp yhteensa 155,00€. Ei paha.

1. Ajovuorokausi:
Laiva saapui Travemundeen klo 20.30 ja viiden kilometrin paasta B75-tiella olevalta Shellilta aloitustankkaus klo 20.59. Pimeaa tulisi olemaan koko Saksan osuus. En ollut saannut nukuttua paivalla ollenkaan "varastoon", joten todennakoisesti tasta tulisi jotain ongelmia. Tama lahtoaika ei ole minulle kovin hyva, mutta otetaanpa kunnolla testia. Tarkoitukseni oli ajosuorituksesta riippumatta edeta "Gold tahtia", joka tarkoittaa keskinopeutta 100 km/h, sis. tauot. Suht hyva ilma Hannoveriin asti, lampotilan ollessa noin +8 astetta.

Hildeshaim-Borden (62X63) tankkauksen jalkeen alkoivat haasteet. Ensin A7-tien etelään vievä ajorata oli suljettu ja jouduin noin 25 kilometrin kiertotielle lapi kylien! siina sita mentiin rekkojen perassa. Sitten alkoi tihkusade ja noin 250 kilometria kestanyt sumu. Zoltanillakin oli kuulema sumu aiheuttanut ongelmia. Lampotila kavi alimmillaan +2 asteessa. Juhan sahkoliivi toimi oikein mukavasti. Lyhyilla valoilla menemaan ja melkein jokainen tuli pera edella vastaani. Pyorassa hyvat pitkat lisavalot, mutta lyhyet pitaisi saada tehokkaammiksi. Ei montakaan ajoneuvoa mennyt minusta ohi. Saksa lapi kolmella pakollisella pysahdyksella. Ranskassa puoli kahdeksalta aamulla tuli valoisaa. Tienpinnat marat. Beaunessa kevytta aamupalaa ja ennen Lyonia hyva fiilis. Moottoritiet vetavat hyvin Ranskassa. Lyonissa taivas repesi ja seuraavat 100 kilometria vetta kuin Esterin sielta...Ei muuta kuin menemaan ja kolmas, viimeinen pysahdys Ranskassa oli Perpignanin kaupungissa. Takanani oli noin 1700 kilometria ja haukotutti siihen malliin, etta paatin menna noin klo 15.30 "hetkeksi" lepaamaan Formula1 hotelliin, hintaan 31,00€.

2. Ajovuorokausi:
Nukuin kuin "babepossu" ja herasin klo 02.33, jolloin totesin etta ylipitkaan BB1500/BB2500K suoritukseen ei enaa ole mahdollisuuksia, koska 36h tayttyy aamulla klo 08.59. Matkaa oli kuitenkin Fuengirolaan viela jaljella noin 1200 kilometria. Olin edellisena paivana ottanut kuitenkin todistukset (joista toinen meni kielivaikeuksien vuoksi vaaraan sarakkeeseen) ja tehnyt lopetustankkauksen lahistolla olevalla huoltoasemalla (varmuuden vuoksi!). Sitten alkoikin taas vaihteeksi saataminen. Henkilokunta tayttoi todistajalomakkeen ja kun piti ajaa pihalta ulos, niin portti ei auennut, vaikka koodi oli oikea! Ei sitten millaan, vaikka mita temppuja yritettiin. Hiukan meni "ohi" paikallisten "molotus", mutta sen verran ymmarsin, jotta kahdeksalta aamulla saataisiin paikalle huoltomies. Ei helv... sivulaukut irti ja pyora mahtui juuri ja juuri jalankulkijoiden ovesta pihalle. Kylla, on se GSA levea kuin mika! Mukava aamuhiki pinnassa ajoin lahihuoltoasemalle, joka ei ole 24h asema. Kone ilmoittaa koko reissun ainoan kerran, ettei kortti kay. Ei sitten, ei muuta kuin paanalle ja aloitus viimeiselta Ranskan puolen huoltoasemalta, noin 14 kilometria hotellilta. Aina kannatta tietaaa missa on lahin 24h asema, kun sita todella tarvitsee. Klo 04.09 virallinen startti ja tassa vaiheessa on sen verran jo verenpaine kohilla, etta paatan pistaa pari kolme seuraavaa legia todella lyhyilla tauoilla.

Barcelonan ohitus hieman ennen aamukuutta, ei pahoja ruuhkia. Valencian kohdalla AP7-tie tekee aikamoisen kaarron, jossa menettaa noin 16 km vs. lyhyin vaihtoehto. Espanjan moottoritiet vetavat hyvin. Ei mitaan kaahaamista, vaan navigaattorin nopeuslukeman mukaista tasaisen varmaa etenemista. Hyvin menee, kunnes Gandian jalkeen (62X63) kurvaan Benissen asemalle tankille. Sahkot poikki, ei bensaa pumpuista. No broblemo, ei muuta kuin seuraavalle asemalle, joka sijaitsee Benidormissa (Brittilomailun helvetin esikartano?) (65X66). Sitten varmistus paperikartasta, onko vaikutusta matkan pituuteen, silla tie kaartaa juuri naiden asemien valilla voimakkaasti lounaaseen. Ns. oikotie on pieni mutkapatka, joten tassa kohdin ei havinnyt juuri mitaan. Alicante, Murcia, Granada, Loja. Nyt painetaan pitkaa legia (436 km) nuoruuden innolla. Sierra Nevadan luononpuiston komeat maisemat hivelevat silmia ja keli on mukavan raikas, lampotilan ollessa vuorilla noin +12 astetta. Alhaalla haarukassa +18-+23 astetta. Lojan jalkeen "alamakea" kohti Malagaa (AP46). Paikalliset eivat tykkaa maksaa, vaan ajavat ilmaista rinnakkaistieta. Malagan jalkeen kohti Fuengirolaa ja paatan jatkaa viela 470 kilometria, jotta tastakin tulisi ajosuoritus (SS1600K), silla kuka sita nyt 1200 kilometria ajaisi "hippulat vinkuen" jattaen suorituksen vajaaksi, varsinkin kun en ole turistimeiningilla liikkeelle lahtenytkaan.

Marbella, Estepona, tuttuja "mestoja" ja siintihan siella jo the Rock. Matka eteni GN-72 ajosta tuttua moottoritieta pitkin. Eniten arsyttaa kolme maksupistetta muutaman kymmenen kilometrin valein. Eihan tassa ehdi muuta kuin pysahdella. Juuri ennen Algecirasta tiukka oikea ja kulmapistekuitin jalkeen suunta Jerez De La Fronteraa (A-381) kohdin ja edelleen AP4-tieta pitkin kohti Sevillaa. Tie on todella hyva kuntoista, eika liikennetta ole juuri nimeksikaan. AP4 :n kaantopaikassa (Exit 45) pieni yllari. Paluusuunan matka maksetaan jo taalla (huimat 3,10€), joten Jerezissa on otettava joku muu kulmapistekuitti. Pienen kunniakierroksen jalkeen jaffaostoksillla huoltoasemalla, jonka jalkeen hieman "arpomista" oikean rampin loytymisessa. Tassa kohdin "Tomppa" oli ihan pihalla ja ajeli pitkin peltoja. Ei muuta kuin jalleen kohti Algecirasta, jossa vaikeuksia saada kassalta kuittia. Ei muuta kuin kilometri eteenpain ja uusi "suffelikuitti". Samat maksukioskit jalleen lapi. On se hienoa hoylata 1,60€ ja 3,80€ summia Visalla. Tallepaivalle taisi tulla kuitteja 18 kpl! Katsotaan nyt kannattaako niita nyt ihan jokaista laittaa tarkastettavaksi, mikali ei vaikutusta matkaan. Tutkitaan. Lopetustankkaus Fuengirolan Repsolilla, jonka naapurissa sijaisee paikallinen Mercedes-Benz liike ja sen kulman takana Kari Tiaisen enduroverstas, jonne on helppo loytaa. Ei muuta kuin hotellilta lopetustodistukset ja taas on seikkailut talta osin paattyneet.

Seuraava paiva:
Pyora aamulla liikkeeseen ja sitten nettikahvilaan kirjoittamaan tama juttu, jonka jalkeen terassille ja muihin "turistiaktiviteetteihin". Huomenna aamu kahdeksan jalkeen Spanairilla lento Malagasta Barcelonaan ja pikaisen koneen vaihdon jalkeen kohti Helsinkia. Jalkifiilingit ihan hyvat. Aija kesti ihan hyvin, mutta omalla mittarillani arvioituna kaukana ollaan "huippukunnosta". Tyydytaan siis toistaiseksi maltillisiin ajeluihin mielyttavissa lampotiloissa :D .

-Harri.mopomies-
Viimeksi muokannut harrimopomies, 12 Marras 2011, 17:12. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-1 157 026 km (01/06/83 - 19/04/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4105
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Re: Marraskuun maisemat jatko-osa I

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Mielenkiintoisia nämä siirto reissut.
Harrikin meni melkein vapaalla pläänillä kohden etelää.
Kuinkahan saisi vakuutettua vaimon että tuollainen ajelu on välttämätöntä ystävän apua melkein kuin töitä teksi. ;)
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4105
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Re: Marraskuun maisemat jatko-osa I

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Zoltan näyttää saapuvan aivan kohta Milanoon ja menomatka valmis.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
Zoltan
Timanttiperse
Viestit: 2724
Liittynyt: 23 Touko 2009, 22:46
Kerho: Diamond

Re: Marraskuun maisemat jatko-osa I

Viesti Kirjoittaja Zoltan »

Startti Tukholmasta paikallista aikaa 8:15 alkutankkauksen jälkeen .Suunnitelmana ajaa reilu 2400 km Tukholma-Milano väli l. joko 1500ml tai 2500K
Rutsalaisilla tuntematon käsite "talvinopeusrajoitukset , mikä kerrasaan erinomainen asia ja matka joutui kuin parhaalla kesäkelillä . Lämpötilat keikkui Ruotsin puolella +1-+3 mutta lämmintä tuli napista kääntäen lisää tarpeen mukaan .
Tanskassa +6 ja kesäkeli samoinn Saksa meni hyvää Goldi vauhtia Hauseniin asti , mutta sitten alkoi paksu sumurintama ja lämpötila laski nollaan ja tienpinnat alkoi olemaan liukkaita .
Näkyvyys huonoimmillaan 10-20m ja nopeus sitten sen mukainen . Siinä sitten pari risteystä ohi ajettuna ja navi lähti ohjaamaan johonkin sumun sekaan pikkuteille mistä löytyi hienoja maisemia tähtikirkkaan taivaan alla ja -2 astetta pakkasta .
Ei ollut kuin rekkoja hiljalleen köröttelemässä sumun seassa ja varmasti ihmettelivät yksinäistä moottoripyöräilijää sumussa .
Kun matkavauhti oli ihan olematonta niin päätin pysähtyäkuin tauolle odottaen päivän valkenemista .Heräsin parin tunnin unien jälkeen ja ulkona sakea sumu edellen mutta valoisassa helpompi lähteä tienpäälle . Lämpötila +2 . Respan kaveri antoi rohkaisevan lausunnon avainta luovuttaessani . Sumua ei ole enää kun ajat 6-8 km ??
Tottahan tuo puhui , sumu loppui kuin seinään ja alkoi auringon paiste pilvettömältä taivaalta . Lämpötila alkoi pikkuhiljaa nousta jo 5,5 asteeseen ja ajaminen alkoi taas olla kuin "linnunmaitoa"
Solan jälkeen alhalla lämpöä parhaimmillaan +20 ja kirkasta sekä kuivat tiet . Kyllä kelpasi taas ajella . Ennen Milanon ramppia motarilla iso huoltoasema mistä menin ottamaan lopetustankkaus kuittia niin eikös koko asema kiinni ja lippusiimoilla eristetty .
Motarilta ulos asemaa etsimään ja löytyi pieniasema missä yksi äijä istuu kopissa eikä meinaa millän antaa kuittia . Antoihan se lopulta kun oikein sanoin että tarvitsen mutta kun jouduin vielä erikseen pyytämään kellonajan siihen niin siitä se sitten hermostui "EI TÄÄLLÄ ITALIASSA MITÄÄN AIKOJA TARVITA" karjui minulle . Kiitin kohteliasti ja lähdin etsimään hotellia tästä pikkukylästä .
Onpahan aikamoista tämä Italialainen liikennekulttuuri ???????????? Risteykseenkin voi pysäköidä kaksi autoa rinnan , eikä mitään .Moottoripyöriä ja skoottereita vilistää autojen seassa vaikka miten ja seassa vielä polkupyöräilijät mitkä menevät ilman mitään järjestystä .
Onneksi huoltojoukot olivat täällä valmiina ja hoitaneet tiedustelupuolen mikä helpotti kotiutumista tänne MP-messukaupunkiin.
Sitten teknistä tietoa Hondan uudesta pyörästä ilman näkemättä : Tankin koko 28,7l (huomenna tarkistan paikan päällä)

Ensin tuli valmiiksi 1600 K sitten SS1000 sitten 2000 K sitten BB1500 ja viimeeksi 2500K Valinnan varaa on minkä noista ottaa , on se vaan hienoa
Hieno laji , aina olen tykännyt !




Timanttiperse no 1/2017 20/20 ths ,2013 100t km/12kk , 2013 10/10 ths, 2011 GN72 2012,2016,2017
keskimäärin 2878,790km/ajo
Vastaa Viestiin