Moi!
Maisemia on katseltua niin Lapissa, Norjan vuonoilla kuin Karjalan korvessakin. Oli kolmas reissu itselläni mm. Murmanskiin, mutta toki joka reissulla tulee katseltua uusiakin maisemia, niin tälläkin kertaa.
Saariselältä Savonlinnaan, 3303 kilometriä.
Reissua tehtiin ristiin rastiin rajanpinnassa ja rajanylityksiä tuli jokunen. Ylitykset järjestyksessä:
1. Näätämö (Fin)-Näätämö (N)
2. Storskog (N)-Borisoglebsk (Kolttaköngäs)(Rus)
3. Lotta (Rus)-Raja-Jooseppi (Fin)
4. Salla (Fin)-Salla (Rus)
5. Suoperä (Rus)-Kuusamo Kortesalmi (Fin)
6. Vartius (Fin)-Lyttä (Rus)
7. Värtsilä (Rus)-Niirala (Fin)
8. Imatra (Fin)-Svetogorsk (Rus)
9. Brusnitsnoje (Rus)-Nuijamaa (Fin)
10.Vaalimaa (Fin)- Torfjanovka (Ylä-Urpala) (Rus)
11. Svetogorsk (Rus)-Imatra (Fin)
Toimenpiteet raja-asemilla ovat pääsääntöisesti samanlaisia joka paikassa, mutta toki pieniä käytännön erojakin löytyy, mm. Imatralla ja Vaalimaalla ei enää täytetä henkilökohtaista maahantulokorttia, vaan sen saan valmiiksi tulostettuna esitettyään passinsa. Muutamia "jippoja" asioiden nopeuttamiseksi tuli reissun varrella opittua. Mikäli joku haluaa ajantasaista tietoa Suomen ja Venäjän rajanylityksestä (ml. tieolosuhteet raja-asemille) moottoripyörällä, niin ei muuta kuin nykäisee hihasta tai lähestyy sähköisesti...
Venäjän puolella Pietari-Murmansk maantie (P21/E105) halkoo maisemaa etelä-pohjois suunnassa ja kaikki reitit lähtevät/päättyvät sieltä, pl Stroskogin, Vaalimaan sekä Nuijamaan rajanylityspaikoille johtavat tiet. Eurooppa tiennumerointi E105 alkaa jo Norjan Kirkkoniemestä.
Reitti kulki Murmanskin Oblastissa, Karjalan Tasavallassa sekä Leningradin Oblastissa.
Venäjällä käytiin/yövyttiin mm. Murmanskissa, Petroskoissa sekä Sortavalassa.
Löytyy sorateitä , huono kuntoista asfalttitietä sekä aivan priimaakin asfalttia. Vain tieosuus Suoperän raja-asemalle on valtaosalta huonoa asfalttia ja pitkää soratieosuutta sekä juuri ennen raja-asemaa noin kahden kilometrin matkalta suht luokattoman huonoa "tietä", jota en voi suositella normaalilla henkilöautolla liikennnöitäväksi. Sallan ei enää ole soraosuutta, sillä viimeinenkin 30:n kilometrin osuus oli päällystetty.
Alakurttiin on rakennettu siistejä kerrostaloja varuskunnan uudelleen avautumisen myötä. Mainitaan vielä että Kostamuksentien päässä juuri ennen Pietari-murmansk valtatietä on 25:n kilometrin tietyöosuus. Vielä pari vuotta sitten siinä kohdin kasvoi puunjuuret asfaltin lävitse. Pohjoisessa sijaitsee Nikelin saastunut teollisuuskaupunki sekä useitakin erilaisia varuskuntia. Pohjoisessa ulkomaalaisille on asetettu tienkäyttörajoituksia jotka selviävät Borisoglebskin raja-asemalle pystytetystä isokokoisesta infotaulusta. Kannatta ottaa valokuva.
Säätä nähtiin/koettiin jos jonkin näköistä. Lämpimintä oli Murmanskissa (+24 C) ja kylmimmillään noin + 8 C jossain puuttomalla Tundralla pohjois-Venäjällä. Välillä paistoi aurinko komeasti ja välillä ukkosti ja vettä tuli "riittävästi". Sellaista se on kunnon seikkailussa...
Bensa on selvästi halvempaa ja litrahinta pyörii haarukassa 45-55 Ruplaa (0,61-0,74 €), laadusta ja huoltoasemasta/sijainnista riippuen. Kaikki myytävä bensa on lyijytöntä. Harvaan asutuilla seuduilla on syytä miettiä mihin asti toimintasäde riittää. Toki GSA:n toimintasäteellä ei ole huolen häivää...10 litraa saa tuoda rajanylitse irtokanisterissa. Alkoholin ja tupakantuonti vaatii ns. 24 h säännön toteutumista. Yhdellä eurolla (€) saa noin 74 Ruplaa (RUB).
Halpoja majapaikkoja ja edullista syötävää löytyy kaikista isoimmista kaupungeista. Liikenne on suurin vaaramomentti, mutta sekin on mielestäni siistimpää kuin aikaisemmin ja varsinkin pohjoisessa ja huonommilla teillä missä liikennettä on selvästi vähemmän kuin etelässä.
Opaskirjaksi Karjalan Tasavallan alueelle suosittelen Markus Lehtipuun kirjoitamaa palkittua Karjala-kirjaa (Suomalainen matkaopas). Todellinen infopaketti syrjäisempienkin seutujen koluamiseen.
Hieno reissu (Jälleen kerran...). Kiitoksia toiselle Adventure kuskille mukavasta matkaseurasta.
JK. Toki tämäkin reissu poiki jo kipinää seuraavaan...
-Harri.mopomies-